ساخت دوربین بدون لنز توسط محققان ایرانی Caltech

ساخت دوربین بدون لنز توسط محققان ایرانی Caltech

این دوربین از ریاضی و سنسورهای نوری برای شبیه‌سازی اثر یک لنز استفاده می‌کند.

محققان در کلتک تراشه‌ای " طراحی کرده‌اند که از ریاضی به عنوان جایگزینی برای لنز استفاده می‌کند.

فیل شیلر، معاون ارشد بازاریابی جهانی در شرکت اپل، این دوربین را روی آیفون 7 در طول یک رویداد رسانه‌ای اپل در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا در 7 سپتامبر 2016 ارائه کرده است.
حتی وقتی گوشی‌های ما باریک‌تر می‌شوند، هنوز یک نقطه وجود دارد که هیچ تفاوتی نکرده: لنز دوربین. گرفتن عکس‌های خوب و قابلیت فوکوس در فاصله‌های مختلف نیاز به یک لایه شیشه‌ای دارد که به یک اندازه مشخص است. محققان در کلتک یک چیپ (تراشه) "آرایه فازی نوری" طراحی کرده‌اند که از ریاضی به عنوان جایگزینی برای یک لنز استفاده می‌کند. با اضافه کردن یک تأخیر زمانی- تا یک‌چهارم ثانیه- به نور دریافت شده در مکان‌های مختلف روی تراشه، دوربین می‌تواند فوکوس را بدون لنز تغییر دهد.

طبق گفته‌های پروفسور علی حاجی‌میری، "این دوربین می‌تواند با فقط یک تنظیم ساده در روشی که آرایه‌ها نور را دریافت می‌کنند، از یک لنز چشم‌ماهی بلافاصله به یک لنز تله‌فوتو (عکاسی رادیویی) تبدیل شود." قاعده آن شبیه به روشی است که آرایه‌های ارتباطی فازی می‌توانند فوکوس کرده و امواج رادیویی را در یک جهت مشخص هدایت کنند، اما برعکس آن کار می‌کند. قبلاً در سال 2014، این تیم تکنولوژی مشابهی را به نمایش گذاشت که یک پروژکتور را به اندازه‌ای کوچک می‌کرد که درون گوشی جا شود، همچنین یک برنامه دیگر ارائه کرد که پتانسیل لازم برای تبدیل گوشی به یک اسکنر دقیق سه‌بعدی اشیاء را نشان می‌داد.

حالا، برای اولین بار، این تیم یک آرایه دوربین بدون لنز دوبعدی ساخته است، که قابلیت گرفتن عکس با رزولوشن پایین از یک بارکد را دارد. خود تصویر در مقایسه با چیزی که آیفون قادر است، خیلی چشمگیر نیست، اما به عنوان یک مفهوم، موفقیت بزرگی است. در حال حاضر این تراشه شامل یک شبکه 8x8 با 64 سنسور است و هدف بعدی تیم مقیاس‌گذاری دوربین برای پشتیبانی از گیرنده‌های بزرگتری است که حساس‌تر هستند و تصاویر با رزولوشن بالا می‌گیرند.

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

منبع خبر: engadget

نادیا صفرخانی

نادیا صفرخانی

نادیا دانشجوی ارشد ادبیات و مدرس زبان است. او حدود چهار سال است که به عنوان مترجم فعالیت می کند. او علاقمند به کارهای هنری، ادبیات و موسیقی است و اوقات فراغت خود را به ورزش و تماشای فیلم می گذراند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر