چرا استفاده از ویندوز برای کاربران معمولی ساده تر شده است؟

چرا استفاده از ویندوز برای کاربران معمولی ساده تر شده است؟

مایکروسافت تغییراتی را در نسخه های جدید ویندوز ایجاد کرده که باعث شده کار کردن با آن برای کاربران معمولی و غیره حرفه ای ساده تر شود. در این مقاله ما پنج تا از مهم ترین تغییرات ویندوز را به شما معرفی می کنیم.

نسخه های جدید ویندوز کاربر-دوست تر شده اند.

ویندوز خیلی سیستم عامل محبوبی نیست. منتقدین ویندوز را به عنوان سیستم عاملی شلوغ معرفی می کنند و می گویند که سیستم عامل مک بسیار ساده تر و بهتر است. در حالی که ویندوز 10 مشکلاتی دارد اما اگر به عقب برگردید می بینید که مایکروسافت ویندوز را کاربردوست تر کرده است. 
نگاهی می اندازیم به کارهایی که مایکروسافت کرده تا بهتر با کاربران خود ارتباط برقرار کند. این موارد، استفاده از سیستم عامل را حتی برای کسانی که از کامپیوتر چیزی نمی دانند ساده تر کرده است. 

1-    زبان گرم تر در جعبه گفت و گو

تقریباٌ هرگاه که از کامپیوتر خود استفاده می کنید چند پیام پاپ-آپ می بینید. این پیام ها ممکن است خطا، توصیه یا اطلاعات مهم تری باشند. چیزی که ممکن است به آن توجه نکرده باشید این است که این پیام ها در چند سال اخیر تکامل یافته اند. ویندوز پیام های تکنیکی با کلمات گیج کننده را با زبانی دوستانه تر عوض کرده است. 
برای مثال جعبه گفت و گویی را تصور کنید که وقتی متن طولانی از کلیپ برد خود را در اپلیکیشن مایکروسافت آفیس کپی کرده اید و می خواهید آن را ببندید روی صفحه نمایش شما ظاهر می شود. در نسخه های قدیمی آفیس این پیام به این صورت بود: 

dialouge box


در نسخه های جدیدتر آفیس این پیام را می بینید: 

dialouge box


این تغییر لحن شاید به چشم نیاید ولی تأثیر خیلی بهتری روی کاربر می گذارد. اولین تغییر این است که اطلاعات بسیار واضح تر بیان می شوند. خط اول جعبه گفت و گو را در هردو نسخه مقایسه کنید. نسخه جدیدتر همان سوال را با کلمات کمتری از شما می پرسد. دوم این که این پیام از "us" به معنی"ما" برای ارجاع دادن به کارهای کامپیوتر استفاده می کند. 
شما می توانید این "we" و "us" را همه جای ویندوز10 ببینید. به صفحه به روز رسانی ویندوز زیر نگاه کنید و ببینید چند بار واژه “We” را می بینید: 

windows Update


شما در هیچ جای ویندوز 7 نمی توانید چنین لحنی را ببینید:

windows update


شاید این تغییرات کوچک کمی حس زیردست بودن را به کاربران قدیمی ویندوز بدهد. اما این زبان جدید سرد نیست و خیلی راحت تر با کاربران جدید ارتباط برقرار می کند. 

2-    پیام های صفحه آبی مرموز کمتر

صفحه آبی مرگ ویندوز ( BSoD) به سمبولی همگانی برای مشکلات کامپیوتر بدل شده است. هرگاه که ویندوز به مشکلی برمی خورد که نمی تواند آن را حل کند یک پیام خطا روی صفحه آبی به شما نشان می دهد و شما باید ریستارت کنید. حال مشکلات صفحه آبی می تواند برای دلایل زیادی اتفاق بیفتد و لزوماٌ چیز خطرناکی نیست. 

BSoD


اما برای یک کاربر معمولی، دیدن یک صفحه با متنی اینچنین و خطای کدگذاری شده کمی ترسناک است. اما در نسخه های جدیدتر ویندوز ( ویندوز 8 به بعد) می بینید که خطا با یک علامت چهره ناراحت و استفاده از کلمه " we" در صفحه ظاهر می شود. متن کمتری دیده می شود و تنها یک کد خطا به شما نشان داده می شود. کاربر می تواند کد را در اینترنت جست و جو کند تا اطلاعات بیشتری کسب کند و یا آن را با کسی که در این کار حرفه ای است به اشتراک بگذارد. در ویندوز 10 مایکروسافت اخیراٌ کد QR  اضافه کرده است تا کاربران بتوانند به راحتی با اسکن کد اطلاعات بیشتری کسب کنند. 

Windows Blue screen


این تغییر تجربه ی مشاهده صفحه آبی مرگ را به تجربه ای کمتر ترسناک تبدیل کرده است و کمک بیشتری به کاربر می کند. 

3-    ویندوز دیفندر از ابتدا درون ویندوز وجود دارد

یکی از بزرگ ترین مشکلات امنیتی ویندوز 7 و نسخه های قبلی سیستم عامل این بود که برنامه آنتی ویروس وجود نداشت. اگر یک کاربر حرفه ای نبود ممکن بود که سال ها از کامپیوتر شخصی خود بدون نصب نرم افزار امنیتی استفاده کند. مایکروسافت در ویندوز 8 این وضعیت را تغییر داد و نرم افزار ویندوز دیفندر را درون سیستم عامل جای داد. 
در نتیجه همه ی کاربرانی که از ویندوز استفاده می کنند به صورت پیش فرض یک آنتی ویروس روی دستگاه خود نصب دارند. این کار باعث امنیت بیشتر ویندوز شده است. در حالی که ویندوز دیفندر بهترین اپلیکیشن ضد بد افزار نیست اما نسبت به رقیبانش مزایایی دارد. با به روز شدن ویندوز این نرم افزار نیز به روز می شود و قابلیت های دیگری نیز دارد. 
شاید هنوز هم بخواهید از نرم افزارهای امنیتی دیگر استفاده کنید که کاملاٌ منطقی است. اما داشتن یک آنتی ویروس خوب از نداشتن آن بسیار بهتر است. این کار قدم بسیار بزرگی است که مایکروسافت در نسخه های جدیدتر ویندوز قرار داده است. 

4-    جست و جو بهتر شده است

آیا یک کامپیوتر قدیمی با ویندوز XP در خانه دارید؟ آن را روشن کنید، به قسمت جست و جو بروید و به دنبال یک فایل بگردید. 
ساعت ها باید منتظر بمانید. 
جست و جوی ویندوز XP در مقایسه با نسخه های جدیدتر وحشتناک بود. زمانی که خیلی سریع می خواستید به دنبال یک فایل بگردید گزینه ها و شاخص های زیادی پیش روی شما می گذاشت، ساعت ها طول می کشید تا چیزی را پیدا کند و اعصاب شما را با آن سگ انیمیشنی خود حسابی خرد می کرد. اگر به یاد نداشتید که یک فایل را کجا گذاشته اید و یا نامش چیست گزینه جست و جو قطعاٌ کمکی به شما نمی کرد. 
مدل های جدید ویندوز روش جست و جویی بسیار ساده و بسیار سریع دارند. شما حال می توانید نه تنها فایل بلکه کنترل پنل، گزینه های تنظیمات، برنامه ها و چیزهای بیشتری را بیابید. این گزینه به شما اجازه می دهد تا از پارامترهای جست و جوی پیشرفته نیز استفاده کنید. بیشتر کاربران نیاز ندارند که یک جایگزین برای جست و جوی ویندوز پیدا کنند چرا که این قابلیت به اندازه کافی خوب است. 
درست است که منطقی نیست تکنولوژی سال 2001 را با تکنولوژی سال 2009 و 2015 مقایسه کنیم اما این مورد نشان می دهد که ویندوز چقدر پیشرفت داشته و اوضاع را برای کاربران معمولی خود ساده کرده است. 

5-    اپلیکیشن تنظیمات، پیکربندی را ساده کرده است

بیشتر کاربران حرفه ای معتقدند که کنترل پنل بهترین روش برای تنظیم گزینه های سیستمی است، اما مایکروسافت کم کم در حال نابودکردن آن و فرستادن گزینه ها به اپلیکیشن تنظیمات است. در حالی که نمی توانید همه ی تنظیمات را در این بخش تغییر دهید اما روشی بسیار ساده تر برای تغییر تنظیمات نسبت به کنترل پنل به شما ارائه می دهد. 
اپلیکیشن تنظیمات گزینه ها را در گروه هایی مشخص تر طبقه بندی کرده و برای آن ها تب هایی قرار داده که نشان می دهد هر گروه چه کار می کند. در کنترل پنل همه چیز بسیار پیچیده تر است. بسیاری از ورودی های کنترل پنل تنظیمات مرتبطی دارند که در نوار کناری سمت چپ قرار دارند و شما را به منوهای مخفی می برند. با این حال به این دلیل که دسترسی به این منوها از هرجای دیگر وجود ندارد گاهی اوقات ممکن است گیج کننده شوند. 
یک کاربر جدید همه ی تنظیماتی را که در ویندوز 10 قرار دارد بررسی نمی کند اما ممکن است به آن سر بزنند و نسبت به کنترل پنل چیزهای بیشتری را تغییر دهند. در تنظیمات گزینه ها بهتر توضیح داده شده اند و لینک هایی که به مایکروسافت داده شده به شما کمک می کنند در صورت نیاز اطلاعات بیشتری کسب کنید. 
بالاخره روزی اپلیکیشن تنظیمات به طور کلی جای کنترل پنل را می گیرد. این کار باعث می شود که تغییر تنظیمات ویندوز کار را برای همه راحت تر کند. 

از نظر شما ویندوز از چه جنبه ای بهتر شده است؟

ما در این مقاله پنج مورد که نشان می دهد ویندوز کاربر دوست تر شده است را به شما معرفی کردیم. هرکدام از این موارد باعث شده است که همه چیز برای کاربران ساده تر شود و بهتر بتوانند با ویندوز ارتباط برقرار کنند. 
بعضی از کاربران حرفه ای ممکن است فکر کنند که این تغییرات خوب نیستند و عملکرد را تضعیف می کنند، اما ما فکر می کنیم که ارتقای ویندوز برای همه ایده ای هوشمندانه است. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر