6 شگفتی که با تکنولوژی 5G روی کار می‌آید و نقشه پوشش 5G کنونی

6 شگفتی که با تکنولوژی 5G روی کار می‌آید و نقشه پوشش 5G کنونی

شگفتی که با تکنولوژی 5G روی کار می‌آید را بشناسید و نقشه پوشش 5G کنونی را ببینید.

یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا که سر و صدای زیادی به پا کرده است، تکنولوژی 5G است. به عنوان اولین محصولاتی که به این تکنولوژی مجهز شدند می‌توانیم به نسخه 5G دو گوشی گلکسی اس 10 و وان پلاس 7 پرو اشاره کنیم اما گجت‌های دیگری هم هستند که به زودی با تجهیز به این تکنولوژی راهی بازار خواهند شد.

شاید تصور شود که مزیت تکنولوژی 5G نسبت به نسل قبل، یعنی 4G تنها سرعت فوق‌العاده بالای آن است اما باید بدانید که سرعت بسیار بالا تنها مزیت این تکنولوژی نیست بلکه 5G قابلیت‌های بسیار دیگری را در اختیارتان قرار می‌دهد که بسیار کاربردی هستند. با فیسیت همراه باشید تا به 10 مورد از این قابلیت‌ها که به لطف شبکه نسل پنجم ممکن می‌شود را بررسی کنیم و نهایتا نقشه پوشش 5G (البته در حال حاضر) را ببینیم.

 

قابلیت‌هایی که به لطف تکنولوژی 5G ممکن می‌شود

1- استریم ویدیو با کیفیت 8K

سرعت اتصالات 4G در حال حاضر به اندازه‌ای است که پخش ویدیو 4K هم چندان ساده نیست اما با تکنولوژی 5G شاهد یک جهش بزرگ هستیم. در واقع به لطف این تکنولوژی پخش ویدیوهای 8K به سادگی و بدون نیاز به بافر شدن ممکن است. این یک نمونه بارز و مهم از سرعت فوق‌العاده بالای شبکه نسل پنجم است و این سرعت بالاتر به‌معنای امکان ارسال و دریافت داده‌های حجیم‌تر خواهد بود.

در شرایط کنونی و در حالی که هنوز تجهیزات مختلف مانند گوشی‌های موبایل یا تلویزیون‌ها قادر به پشتیبانی از این تکنولوژی نیستند، 5G در این زمینه بیهوده به نظر برسد اما بی شک به زودی باید منتظر محصولات مختلفی باشیم که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند.

 

2- سرعت فوق‌العاده بالای دانلود فایل‌های حجیم

تکنولوژی 5G به همان اندازه که کیفیت ویدیوهای قابل پخش را افزایش می‌دهد، سرعت دانلود فایل‌های حجیم را هم به شدت بالاتر می‌برد. بنابراین دانلود ویدیوهای 8K با وجود تکنولوژی 5G منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

با ساده‌تر شدن دانلود فایل‌های حجیم، دست توسعه‌دهندگان دیگر مثل قبل بسته نیست، در واقع مجبور نیستند که سعی کنند حجم بازی یا برنامه خود را پایین نگه‌ دارند. با این اوصاف احتمالاً شاهد بازی‌ها و برنامه‌هایی خواهیم بود که گرافیک بهتر و قابلیت‌های بیشتر و به طبع حجم بالاتری داشته باشند. البته شاید با یک مشکل بزرگ مواجه باشیم، کمبود حافظه روی دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی.

 

3- بازی‌ آنلاین با کیفیت کنسول‌های حرفه‌ای و بدون لَگ

با شرایط کنونی شبکه موبایل و اینترنت، بازی آنلاین چندان منطقی نیست، در واقع به جز سرعت، مشکل تأخیر (مدت زمانی که طول می‌کشد در شبکه به درخواست شما پاسخ داده شود) هم مشکل اساسی دیگر است. این تأخیر در شبکه 5G به شدت کاهش خواهد یافت. بنابراین با صدور هر فرمانی، به سرعت دستور شما در بازی اعمال خواهد شد و به خاطر تأخیر برنده شدن در بازی را از دست نخواهید داد.

با این اوصاف با کاهش تأخیر، افزایش سرعت و بهبود گرافیک، کیفیت بازی‌های آنلاین نسبت به قبل به شدت بهتر خواهد شد و حتی به دلیل افزایش سرعت شبکه، بازی‌های چند نفره هم بهتر خواهد شد. بنابراین کیفیت بازی‌های آنلاین، به شدت به کیفیت بازی‌ روی کنسول‌های حرفه‌ای نزدیک خواهد شد. حتی این احتمال وجود دارد که بازی‌ها به صورت کامل در فضای ابری انجام شوند.

5G

4- استریم بازی‌های VR

همان‌طور که در بخش قبلی توضیح دادیم، تکنولوژی 5G امکان اجرای بازی در فضای ابری را ممکن می‌کند. بنابراین نه تنها بازی با کیفیتی در حد کنسول، بلکه به صورت بالقوه می‌توانیم انتظار بازی‌های VR را هم داشته باشیم. مهم‌تر اینکه این بازی‌ها را می‌توان روی گوشی و بدون نیاز به دستگاهی با قدرت پردازشی بسیار بالا انجام داد.

 

5- پخش زنده‌ی رویدادهای به‌صورت VR

ایده پخش رویدادهای مختلف، مسابقات ورزشی، کنسرت‌ها و... به صورت واقعیت مجازی چیز تازه‌ای نیست اما با وجود سرعت اینترنت کنونی، دستیابی به این ایده چندان همه‌گیر نیست. اما با گسترش تکنولوژی 5G همه این خواسته‌ها به سادگی قابل دسترسی است و می‌توانید با یک هدست واقعیت مجازی، حس کنید که دقیقاً روی صندلی‌های ردیف اول مسابقه نشسته‌اید.

از سوی دیگر مفاهیمی مانند خرید و فروش بلیط و... هم کاملاً معنای خود را از دست می‌دهند.

 

6- تماس‌های هولوگرافیک

تماس ویدیویی امروزه کاربران زیادی را به خود جذب کرده است و اتفاقاً به لطف شبکه 4G این تماس‌ها با کیفیت بالایی برقرار می‌شوند. با روی کار آمدن تکنولوژی 5G شاهد نسل بعدی تماس‌ها خواهیم بود که تماس‌های هولوگرافیک نام خواهد داشت. در حال حاضر شرکت‌هایی همچون وودافون، نمونه‌های موفقی از این نوع تماس را آزمایش کرده‌اند.

به واسطه این تکنولوژی به نظر می‌رسد که شما دقیقاً در همان اتاقی حضور دارید که فرد مقابل در آن است. با این اوصاف به نظر می‌رسد که 5G در نزدیک کردن به هم نقش به‌سزایی خواهد داشت.

تماس هولوگرافیک به لطف 5G

نقشه پوشش تکنولوژی 5G

تکنولوژی 5G حالا در حال گسترش است و T-Mobile هم از 28 ژوئن ارائه خدمات به اولین گوشی 5G دنیا یعنی گلکسی S10 5G را آغاز کرده است اما تنها بخش‌هایی از دنیا از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند که نقشه آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم.

مناطق تحت پوشش 5G

 

 

اخبار مرتبط:

ترامپ هنوز 5G را بدست نیاورده، تقاضای 6G داده

پیش به سوی 5G؛ پیام و وعده‌ای از سوی وزیر ارتباطات برای سال 98

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی مختلف تلگرام، روبیکا، توییتر، اینستاگرام همراهی کنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر