نگاهی به پلتفرم متن باز اپن استک

نگاهی به پلتفرم متن باز اپن استک


اپن استک (OpenStack)، مجموعه ای از ابزارهای نرم افزاری، برای ساخت و مدیریت پلتفرم های محاسبات ابری برای cloudهای عمومی و خصوصی است. این پلتفرم نرم افزاری متن باز توسط Rackspace و ناسا در سال 2010 طرح ریزی شد و سپس با پشتیبانی بعضی از بزرگترین شرکت ها مانند IBM، فوجیتسو، اوراکل، یاهو، اینتل و شرکت های بسیار دیگر در زمینه میزبانی و توسعه نرم افزار و هزاران نفر از اعضای انجمن ها به کار خود ادامه داد. بسیاری فکر می کنند اپن استک در واقع آینده محاسبات ابری را نشان می دهد. اپن استک توسط، بنیاد ناسودبر OpenStack مدیریت می شود که در توسعه و ساخت انجمن های مربوط به این پروژه همکاری می کند. فیسیت در ادامه شما را بیشتر با این پلتفرم متن باز آشنا می کند.


معرفی اپن استک
اپن استک به کاربران اجازه می دهد تا بتوانند ماشین های مجازی و دیگر نمونه ها برای کنترل وظایف گوناگون در مدیریت یک محیط cloud در حال اجرا را توسعه دهند. این مجموعه ابزار گسترش عمودی را آسان می کند به این معنی که وظایفی که از اجرای همزمان سود می برند، می توانند در زمان اجرا، به آسانی با تنظیم نمونه های متفاوت، به کاربران بیشتر یا کمتری خدمات ارائه دهند. برای مثال، یک اپلیکیشن موبایل، که باید با یک سرور از راه دور ارتباط برقرار کند، می تواند کار ارتباطی خود را با کاربران دیگر در طول نمونه های مختلف، تقسیم کند که همه اینها با سرعت و به آسانی با یکدیگر در ارتباط خواهند بود.
و مهمتر از آن، اپن استک یک ابزار متن باز است، به این معنی که هر فردی که آن را انتخاب کند، می تواند به کد منبع آن نیز دسترسی داشته، هر تغییر یا اصلاحی را که مورد نیاز است، اعمال کند و به صورت رایگان، تغییرات اعمال شده را در سطح وسیعتری به اشتراک بگذارد. متن باز بودن آن نیز این امکان را هم می دهد که هزاران توسعه دهنده در سرتاسر جهان می توانند بر روی آن کار کنند و مجموعه نرم افزاری با ویژگی های قوی تر و امن تر تولید کنند.
اپن استک چگونه در محیط Cloud استفاده می شود؟
رایانش ابری یا Cloud در واقع فراهم کردن محیط محاسباتی برای کاربران پایانی از راه دور است، به صورتی که نرم افزارها به عنوان یک سرویس بجای اینکه بر روی کامپیوترهای خود کاربران اجرا شوند، بر روی سرورهای قابل اعتماد و توسعه پذیر اجرا می شوند. محاسبات ابری می تواند چیزهای دیگری را هم شامل شود ولی معمولا منظور اصلی، اجرای آیتم های مختلف مانند نرم افزارها، پلتفرم ها و زیرساخت، به عنوان یک سرویس می باشد. اپن استک در واقع جزء دسته بندی سوم می شود و یک زیرساخت به عنوان سرویس یا IaaS محسوب می شود. فراهم کردن زیرساخت به این معنی است که کاربران با استفاده از اپن استک، به آسانی می توانند نمونه های جدید اضافه کرده، و مولفه های دیگر cloud را بر روی آنها اجرا کنند. معمولا، این زیرساخت یک پلتفرم را اجرا می کند که توسعه دهنده بر روی آن می تواند اپلیکیشن های نرم افزاری را ایجاد کرده و به کاربران پایانی خود خدمات ارائه دهد.
مولفه های اپن استک
اپن استک از قسمت های اجرایی مختلفی ساخته شده است. بخاطر ذات آزاد بودن آن، هر شخصی می تواند مولفه های دیگری نیز به آن بیفزاید تا نیازهای خود را برآورده سازد. انجمن اپن استک، نه مولفه کلیدی را مشخص کرده است که در واقع بخشی از هسته اپن استک محسوب می شوند و به عنوان بخشی از هر سیستم اپن استکی توزیع می شوند و به صورت رسمی توسط انجمن اپن استک، پشتیبانی می شوند.
-    Nova
Nova، موتور محاسباتی اصلی، ورای اپن استک است. این موتور برای توسعه و مدیریت تعداد زیادی از ماشین های مجازی و نمونه های دیگر برای کنترل وظایف محاسباتی استفاده می شود.
-    Swift
سوئیفت، یک سیستم ذخیره سازی اشیا و فایلهاست. بجای ایده قدیمی که برای بدست آوردن فایل ها به آدرس آنها بر روی دیسک ارجاع می داد، توسعه دهندگان می توانند به جای ارجاع به یک آدرس منحصربفرد، به یک فایل یا بخشی از اطلاعات ارجاع دهند و به اپن استک این فرصت را بدهند که آنها را در هر جایی ذخیره کند. این کار، توسعه بخشی را آسان می کند و در این صورت توسعه دهندگان دغدغه ظرفیت یک سیستم منفرد ورای نرم افزار را نخواهند داشت.
-    Cinder
Cinder یک مولفه ذخیره سازی بلاک است که شباهت بیشتری به مفهوم قدیمی دسترسی به مکان های خاص یک دیسک درایو دارد. این روش سنتی برای دسترسی به فایل ها معمولا به خاطر اهمیت سرعت دسترسی به داده، ممکن است مورد بحث باشد.
-    Neutron
Neutron قابلیت شبکه سازی برای اپن استک را فراهم می کند. این ویژگی به هر مولفه یک پلتفرم اپن استک کمک می کند تا بتواند با دیگری به صورت کارا و سریع ارتباط برقرار کند.
-    Horizon
یک پنل کنترلی برای اپن استک است. این پنل تنها واسط گرافیکی اپن استک است که در واقع می تواند اولین مولفه برای کاربرانی باشد که می خواهند اپن استک را تست کنند. توسعه دهندگان می توانند به تمام مولفه های اپن استک از طریق API دسترسی پیدا کنند ولی این پنل کنترلی شرایطی برای مدیران سیستم فراهم می کند تا نگاهی اجمالی به کل سیستم cloud داشته باشند و در صورت نیاز آن را مدیریت کنند.
-    Keystone
این ابزار در واقع سرویس های هویت را برای اپن استک فراهم می کند. در اینجا لیستی از کاربران اپن استک به همراه دسترسی های مجاز آنها نگهداری می شود. این سرویس، ابزارهای دسترسی چندگانه فراهم می کند به این معنی که توسعه دهندگان می توانند به آسانی دسترسی کاربر موجود را با استفاده از روش هایی در keystone نگاشت کنند.
-    Glance
وظیفه Glance، ارائه سرویس عکس در اپن استک است. در این مورد، عکس ها به عکس های موجود در هارد دیسک ارجاع داده می شوند. این عکس ها می توانند در زمان توسعه یک نمونه ماشین مجازی جدید، به عنوان الگو استفاده شوند.
-    Ceilometer
Ceilometer، سرویس تله متری را برای اپن استک فراهم می کند که در واقع فراهم کننده سرویس های صورتحساب برای کاربران فردی محاسبات ابری است. این سرویس نیز، میزان قابل تاییدی از استفاده کاربر از هر کدام از مولفه های یک اپن استک را نگهداری می کند.
-    Heat
Heat در واقع مولفه هماهنگ سازی و تنظیمات در اپن استک است که به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که نیازهای اپلیکیشن های cloud را که منابع لازم برای هر برنامه را تعریف می کند، در یک فایل ذخیره کنند. با این روش، می توان زیرساخت موردنیاز را که سرویس cloud باید بر روی آن اجرا شود، مدیریت کرد.
از کجا شروع کنیم؟
اگر می خواهید نگاهی به اپن استک بیندازید و آن را بدون در اختیار داشتن منابع فیزیکی امتحان کنید، می توانید از TryStack استفاده کنید. TryStack به شما این امکان را می دهد که برنامه های خود را در محیط آزمایشی سندباکس (sandbox) تست کنید تا متوجه شوید که اپن استک چطور کار میکند و آیا روش مناسبی برای شماست یا نه.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر