بز کوهی ماهرترین صخره‌نورد

بز کوهی ماهرترین صخره‌نورد

بز کوهی را می­‌توانیم بهترین صخره‌نورد در جهان به حساب آوریم چرا که قادر است به راحتی از صخره‌­های تقریباً عمودی بالا رود که قابل رقابت با بهترین صخره ‌نوردان جهان که از مزیت استفاده از تجهیزات ایمنی متعدد را دارا هستند، می‌باشند.

اینترنت پر است از ویدئوهای شگفت‌انگیز از این حیوان. محققان بیومکانیک، رایان لویینسن و دارن استفنیشن از دانشگاه کالگری فرصتی یافتند : نیازی به رفتن به کوهستان نبود وقتی اینترنت پر بود از ویدئوهای این حیوان. آنها این ویدئو (در آخر خبر گنجانده شده است) را یافتند که برای تحلیل و آنالیز رفتار این حیوان بسیار مناسب بود. در آن یک بز کوهی نر از یکی از صخرهای کوهستانی در کانادا در حال صعود بود.

 آنها از قسمتی از فیلم که حیوان یک سری پرش‌های سریع و متعدد را انجام می­داد، نه بخش را برای تجزیه و تحلیل، جداگانه مورد بررسی قرار دادند. در ششمین قسمت فیلم، بز کوهی با اندامهای حرکتی تحتانی خود که با سطح کوه در تماس بود، بر روی سنگ فشار وارد می­کرد. در سه قسمت آخر، با اندامهای حرکتی جلویی، خود را به بالا می­کشید.

بز کوهی ماهرترین صخره‌نورد

در مرحله فشار، محققان دریافتند که پاهای جلویی حیوان نزدیک بدنش می­ماند و پاهای پشتی کاملا باز می­شود که این کار باعث تولید نیروی جلو رونده بسیار قوی می­شود. بنابراین، بز کوهی از ماهیچه‌های قوی در گردن و شانه­ ها برای کشیدن بدن خود با بالا استفاده می‌کند و در این حال زانوی پاهای جلویی را جمع نگه می­دارد تا بدن حالت رو به جلو خود را حفظ کند.

حال این سوال به وجود می­‌آید که آیا همه بزها به این روش صعود می­کنند؟ محققان اشاره کردند که این فقط مطالعه یک گونه از این حیوان علی‌الخصوص یک گونه جوان، بوده است. شاید گونه­‌های دیگر بزهای کوهی، جوانتر و یا پیرتر، به شیوه­ای متفاوت صعود کنند. علاوه بر آن، این مطالعه از فرصتی خاص بدست آمده و محققان بر تنظیمات آن کنترل و نظارتی نداشتند.

نتیجه آنکه محققان گزارش کردند که مشخص نیست که همه گونه‌­های بزهای کوهی از یک الگوی حرکتی یکسان پیروی می‌کنند و یا این که این الگوی حرکتی در قسمت‌های گوناگون کوهستانی متفاوت است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر