روش‌های پاک کردن دستگاه اندرویدی: حافظه کش، تاریخچه، فایل‌ها و غیره

روش‌های پاک کردن دستگاه اندرویدی: حافظه کش، تاریخچه، فایل‌ها و غیره

مسئله استرس آور تر از داشتن یک گوشی کند این است که هنگام دانلود یک اپ در پلی استور با پیام "حافظه کافی نیست" مواجه شویم. اگر شما این مقاله را می‌خوانید؛ احتمالاً به این دلیل است که با کمبود فضای ذخیره سازی کافی در دستگاه خود مواجه هستید یا اینکه دستگاه شما از چیزی که انتظار دارید خیلی بدتر عمل می‌کند. اگر به دنبال یک اپلیکیشن خوب هستید که گوشی هوشمند خود را پاک کنید، به شما هشدار می‌دهم که اکثریت این نوع اپ ها به وعده خود عمل نمی‌کنند و اکثر اوقات راه حل در خود سیستم اندروید است.

قبل از ادامه لازم است اطلاع دهم که این مقاله توسط خوانندگان وبسایت AndroidPIT و اعضای دیگر تیم محتوای این وبسایت گردآوری شده و بازتاب دهنده نظرات تیم ویرایش نمی‌باشد.

با استفاده از DiskUsage مشکل گوشی را پیدا کنید

DiskUsage برای هر کس منحصر به خودش است، یک صورت وضعیت شخصی. هنگام پاک کردن گوشی هوشمند خود اولین چیزی که نیاز دارید این است که بفهمید چه نوع داده‌ها یا برنامه‌هایی بیشترین حافظه را می‌گیرند. با استفاده از DiskUsage، می‌توانید نگاهی به همه اطلاعات در مورد مصرف حافظه در گوشی هوشمند یا تبلت خود بیاندازید. بدین گونه، راحت‌تر است که ببینید دقیقاً کدام پوشه‌ها یا فایل‌ها بیشترین حافظه در دستگاه شما را استفاده می‌کنند.

DiskUsage به شما کمک می کند بفهمید کدام فایل ها بیشترین فضا در دستگاه را گرفته اند.

بعد از اسکن کردن، می‌توانید اندازه هر اپ را ببینید، که شامل میزان حافظه کش آن‌ها نیز می‌شود، حتی به شما می‌گوید که چه تعداد فایل صوتی ذخیره کرده‌اید. DiskUsage به طور تصویری به شما نشان می‌دهد که کدام یک از فایل‌ها بزرگترین است و سپس به شما اجازه می‌دهد که انتخاب کنید می‌خواهید کدام یک را حذف کنید.

به طور دستی حافظه کش یک اپلیکیشن را پاک کنید

اکثریت خوانندگان سایت ما حافظه کش اپ های خود را به طور دستی و به همراه حفظ کردن عکس‌ها و ویدیوهایی که از طریق برنامه‌هایی مثل واتساپ دریافت می‌کنند، پاک می‌کنند.

با انجام این کار، می‌توانید دستگاه خود و ویژگی‌های آن را بهتر بشناسید. حتی می‌توانید اقدامات پیشگیرانه انجام دهید، مثل مسدود کردن سیلی از تصاویری که به صورت خودکار از اپ های پیام رسان دانلود می‌شوند. علاوه بر این، با انجام این کار به صورت دستی، می‌توانید مطمئن باشید که موجب ایجاد هیچ گونه آسیب بلند مدت به دستگاه خود نمی‌شوید.

بسیاری از ابزار پاک کننده وعده بهبود حافظه و عملکرد دستگاه را می‌دهند. این امر اتفاق می افتد، اما اغلب به علت پاک کردن حافظه کش (cache) اپ های شما است. حافظه کش (یا پنهان) اساساً یک منطقه ذخیره سازی است که داده‌ها یا فرایندهایی که مکرراً استفاده می‌شوند برای دسترسی سریع‌تر در آینده در آن ذخیره می‌شوند. در نهایت، کش در واقع در زمان صرفه جویی کرده و از استفاده غیر ضروری از سخت افزار گوشی شما جلوگیری می‌کند. بنابراین، پاک کردن همیشگی حافظه کش اپ ها، هنگامی که گوشی‌تان کند می‌شود یا حافظه پر شده است، به نظر می‌رسد که بهترین گزینه در کوتاه مدت باشد، اما می‌تواند نتایجی هم در دراز مدت داشته باشد.

توصیه من این است که اقدام پیشگیرانه پاک کردن حافظه کش را هر چند وقت یکبار انجام داده و هنگام انجام این کار، آن را از لیست برنامه‌های با بیشترین داده انجام دهید. برای انجام این کار:

  • به منوی Settings بروید.
  • روی Apps کلیک کنید.
  • تب All را پیدا کنید.
  • برنامه‌ای که فضای زیادی اشغال کرده را انتخاب کنید
  • روی گزینه Clear Cache کلیک کنید. اگر اندروید 6.0 مارشمالو روی دستگاهتان اجرا می‌شود، پس نیاز است که ابتدا روی گزینه Storage و سپس Clear Cache کلیک کنید.

کش هر اپ را جداگانه پاک کنید

با این وجود، این دستورالعمل فقط برای پاک کردن کش یک اپ کار می‌کند. به منظور پاک کردن حافظه کش همه اپ ها به طور همزمان، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به منوی Settings بروید.
  • روی Storage و سپس Cache Data یا Saved Data کلیک کنید.
  • یک صفحه ظاهر می‌شود که در آن تأیید حذف همه چیزهای ذخیره شده در حافظه کش را درخواست می‌کند. حذف محتوا را تأیید و ذخیره کنید.

گوشی خود را به تنظیمات کارخانه ریست کنید

همانطور که از عنوان مشخص است، بازگرداندن گوشی خود به تنظیمات کارخانه شما را به نقطه شروع باز می‌گرداند و تنظیمات دستگاهتان را دقیقاً به روزی بر می گرداند که آن را از جعبه بیرون آوردید. هیچ اپلیکیشن، مخاطب، تنظیمات یا هیچ نوع دیگری از داده روی گوشی باقی نمی‌ماند، تنها چیزی که باقی است اندروید می‌باشد.

با این وجود، اگر سیستم خود را به نسخه‌های جدیدتر آپدیت کرده باشید، سیستم تازه‌ترین ارتقاء را نگه می‌دارد. بنابراین، اگر گوشی شما لالی پاپ را اجرا می‌کرد و شما آن را به مارشمالو آپدیت کردید، بعد از ریست کردن، گوشی به اجرای اندروید مارشمالو ادامه می‌دهد.

این ویژگی اغلب اوقات توسط افرادی استفاده می‌شود که دوست دارند رام‌های مختلفی روی دستگاه خود نصب کنند، اما می‌تواند برای کاربرانی که گوشی قدیمی‌تری دارند هم مفید باشد. انجام این کار به دستگاه شما یک نفس تازه می‌بخشد. من این کار را مخصوصاً به افرادی توصیه می‌کنم که گوشی خود را بیش از یک سال است که دارند و هرگز آن را فرمت نکرده‌اند. بعلاوه، مهم است که قبل از ریست کردن گوشی از اطلاعات خود بک آپ بگیرید.

به منظور بازگرداندن گوشی خود به تنظیمات کارخانه، رایج‌ترین روش به این صورت است:

  • به منوی Settings بروید؛
  • روی گزینه Backup and Reset کلیک کنید؛
  • با استفاده از Drive یک بک آپ در خود سیستم اندروید بگیرید؛
  • داده‌ها را فکتوری ریست کنید؛
  • گوشی را ریست کنید؛
  • ممکن است نیاز باشد دوباره PIN گوشی را وارد کنید؛
  • روی Reset phone یا Erase Everything کلیک کنید؛
  • ریستارت کنید.

بازگرداندن گوشی خود به تنظیمات کارخانه همه داده‌ها را پاک می‌کند

SD Maid – ابزار پاک کردن سیستم

SD Maid یکی از اپ هایی است که هم توسط کاربران و هم اعضای تیم ما بیشتر از همه ذکر شده بود. این اپ درست مثل یک جعبه ابزار داخلی عمل می‌کند که به شما امکان می‌دهد که فایل‌ها یا دایرکتوری‌های اپ هایی که روی گوشی هوشمند نصب شده‌اند را پیدا کنید؛ فایل‌ها یا لوکیشن های مشخصی که معمولاً به طور امن می توان آن‌ها را حذف کرد را سرچ کنید و در میان چیزهای دیگر فایل‌های دوتایی را حذف کنید.

این اپ دارای یک رابط کاربری با طراحی خوب است که برای کاربران با یا بدون روت گوشی به یک اندازه خوب کار می‌کند. اگر دسترسی مدیریتی به دستگاه خود دارید، می‌توانید موارد اضافه بیشتری را برای بالا بردن حافظه گوشی خود حذف کنید.

SD Maid به وعده خود عمل می‌کند اما به کاربرانی که گوشی خود را روت کرده‌اند گزینه‌های بیشتری می‌دهد.

این اپ یک نسخه پرو دارد که قیمت آن 3.49 دلار است. من نسخه پرو را فقط به آن کاربرانی توصیه می‌کنم که گوشی خود را روت کرده‌اند، زیرا اکثر ویژگی‌های این نسخه نیاز به دسترسی روت دارند. چندی قبل ما با توسعه دهنده این اپ صحبت کردیم و خوشبختانه SD Maid در تبلیغات خود بسیار صادق است. آن‌ها وعده‌ای نمی‌دهند که نتوانند به آن عمل کنند.

بنابراین، اگر فکر می‌کنید پاک کردن گوشی خود به طور دستی به کمی کار بیشتری نیاز دارد، پس به عقیده کاربران و تیم AndroidPIT، اپ SD Maid یک گزینه قابل اطمینان است.

CCleaner – شما را کنترل می‌کند

CCleaner در بین خوانندگان AndroidPIT بیشترین رأی را آورد. از آنجا که CCleaner یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های کامپیوتری است دیگر چه انتظاری می‌توانید داشته باشید؟ این اپ به سادگی و بطور مؤثر داده‌های بی فایده، غیرقابل استفاده یا موقتی را حذف می‌کند. با این حال، باید آن را در حد متوسط استفاده کرد.

چیزی که این نرم افزار را در بین کاربران PC و گوشی‌های هوشمند جذاب می‌کند این است که این نرم افزار با اسکن کردن حافظه کش، هیستوری مرورگر، تاریخچه تماس‌های دریافتی، فایل‌ها و مناطق ذخیره سازی مختلف روی سیستم آنالیز کاملی از دستگاه شما ارائه می‌دهد.

علاوه بر همه این‌ها، لیستی از اپ هایی که حافظه زیادی در کش گرفته‌اند می‌دهد و سپس به کاربر این فرصت را می‌دهد که انتخاب کند آیا می‌خواهد داده‌های موقتی حذف شوند یا نه.

 CCleaner یکی از معروف‌ترین ابزار پاکسازی اندروید است.

درست مثل SD Maid، رابط کاربری اپ ساده و مستقیم است.

برخلاف رقیب خود یعنی Clean Master که وعده سرعت بخشیدن به گوشی هوشمند شما را می‌دهد، CCleaner کابربران را مجبور نمی‌کند که فرایندها را به پایان برسانند؛ انجام این کارها در CCleaner به عنوان یک گزینه ارائه می‌شود، اما تصمیم نهایی به نظر کاربر بستگی دارد. این نوع ویژگی در حقیقت یک چاره موقت است، زیرا هنگامی که شما همه اپ های خود را می‌بندید و یکی دیگر را باز می‌کنید، آخری سریع‌تر اجرا می‌شود. با این حال، این کار فقط زمان را هدر می‌دهد زیرا هنگامی که بخواهید از همان اپ ها استفاده کنید باید دوباره آن‌ها را باز کنید.

نتیجه گیری

اعتقاد به اینکه استفاده از یک ابزار پاکسازی عملکرد گوشی هوشمند را 50-70 درصد بهتر می‌کند اشتباه است. متأسفیم، اما واقعاً این طور نیست. برای این مقاله، من سعی کردم که درون اجتماع کاربران اندروید خود به دنبال پاسخ بهترین روش برای حذف داده‌های اضافی از یک سیستم عامل بگردم، و در کمال تعجب فهمیدم که کاربران ما بیشتر از اینکه از یک اپ استفاده کنند، کش دستگاه‌های خود را بطور دستی پاک می‌کنند.

با این حال، اگر دوست ندارید دستی این کار را کنید، به یاد داشته باشید که هنگام انتخاب یک اپ برای حذف فایل‌های ناخواسته‌ای که فضای دستگاهتان را گرفته‌اند، دنبال اپ هایی بگردید به شما اطلاعاتی درمورد گزینه‌های موجود می‌دهند، نه اینکه فقط یک دکمه پایان کار داشته باشند.

اگر یک گوشی هوشمند قدیمی‌تر دارید و هنوز نمی‌توانید این روش‌ها را در آن انجام دهید، سعی کنید آن را روت کنید، زیرا ویژگی‌های ابزار پاکسازی در گوشی‌های روت شده خیلی بهتر هستند. همچنین، از ویژگی‌های جدیدی مثل گوگل درایو یا دراپ باکس بهره مند می‌شوید، زیرا آن‌ها می‌توانند بسیار سودمند باشند. بعلاوه، اگر بتوانید از یک وسیله حافظه جانبی مثل یک کارت microSD استفاده کنید، می‌تواند در مقداری از فضای ذخیره سازی ارزشمندی به شما کمک کند.

در نهایت، همیشه گوشی خود را آپدیت کنید و هنگامی که از یک اپ استفاده نمی‌کنید، آن را از گوشی حذف کنید. اگر زمانی واقعاً به آن نیاز پیدا کردید می‌توانید دوباره از پلی استور دانلودش کنید.

به نظرتان اپ یا فرایند دیگری است که برای پاک کردن سیستم گوشی‌های هوشمند شما به ما توصیه کنید؟

منبع خبر: androidpit

نادیا صفرخانی

نادیا صفرخانی

نادیا دانشجوی ارشد ادبیات و مدرس زبان است. او حدود چهار سال است که به عنوان مترجم فعالیت می کند. او علاقمند به کارهای هنری، ادبیات و موسیقی است و اوقات فراغت خود را به ورزش و تماشای فیلم می گذراند.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

حسین

یک‌شنبه, 28 مهر 1398

سلام خسته نباشید سوالی داشتتم اینکه آیا میشه بدون اینکه وارد موبایل شد یعنی بدون زدن رمز از بیرون حافظه گوشی رو کامل پاک کرد یعنی کامل ریست کرد؟ ممنون

پاسخ

ثبت نظر