اهمیت نقشه های خیابانی Silicon روز به روز در حال افزایش است .

اهمیت نقشه های خیابانی Silicon روز به روز در حال افزایش است .

اهمیت نقشه های خیابانی Silicon روز به روز در حال افزایش است .


گوگلدر پی طراحی این نقشه خارق العاده است . برای این کار سیستم های Apple  و Uber کارایی خوبی دارند . یک گروه آلمانی تزئینات خودرو اخیرا به سمت رقابت در ایجاد نقشه های Cilicon گرایش پیدا کرده است و به همین منظور نقشه های موجود بر روی سیستم های نوکیا را به قیمت 3.1 دلار خریداری نموده است .
اریکگاندرسن،مدیرعاملشرکتراهاندازیسانفرانسیسکوMapbox ( San Francisco startup Mapbox ) در مصاحبه ای عنوان کرد : " ما می دانیم که این نقشه ها در آینده ای نزدیک مغز اتومبیل ها را تشکیل خواهند داد " به طوریکه در اتومبیل های نسل بعدی این سیستم راه یابی جایگزین نقشه های موجود خواهد شد .همچنین وی عنوان کرد : " نقشه کشی و نقشه برداری دقیق از راه ها تعیین کننده نحوه حرکت و جابه جایی در اطراف یک شهر می باشد . "
هر شرکتی که بتواند بهترین و دقیق ترین نقشه ها را با بیشترین جزئیات در اختیار کاربر قرار بدهد ، محدودیت های سرعت و حرکت راننده ای را که از آن استفاده می کند را تعیین خواهد کرد و کاربران این نقشه ها می توانند مانند تاکسی های هوشمند آینده و قطار های فوق سریع از این برنامه ( نقشه ) استفاده نمایند .
یک اتفاق خوب و شاید گفت باورنکردنی که در روزهای اخیر در مرکز شهر برکلی ( Berkley ) اتفاق افتاد این بود که مهندسان به همراه یکدیگر در جلسه ای مشغول بررسی مجموعه تصاویر تقسیمات راه ها در نقشه های شرکت نوکیا بودند که این گردهمایی در راستای پیشنهادات و ایده های شرکت آلمانی انجام گرفته بود .
حال پس از ماه ها شایعه پراکنی اصلا به نظر نمی رسید که کسی بخواهد این نقشه ها را خریداری نماید . اما مشخص شد که شرکت های بزرگی همچون Uber سن فرانسیسکو و شرکت تکنولوژی بزرگ Baidu چین برای خرید این محصول با هم دیگر رقابت می کنند . و در نهایت سازندگان این نقشه ها در کنفرانس اخیر خود تاییدکردند که برنده واقعی این رقابت ، BMW ، Audi و  Daimler و صاحب امتیاز شرکت Mercedes – Benzمی باشند .
با داشتن نقشه های 6000 نفری تیم های مختلف شرکت نوکیا ، شرکت آلمانی نشان داد که این اجازه را به گوگل نخواهند داد تا در زمینه نقشه های دیجیتالی در صدر بماند و این نقشه ها در تصرف آن باشند ، همچنین این شرکت از شرکت اپل هم سبقت گرفت و شرکت اپل نتوانست در زمینه کنترل میزان تکنولوژی های مکان محور ، پا به پای این شرکت آلمانی حرکت بکند .
نو آوری های موجود در صنعت نقشه و نقشه برداری به اندازه ای بزرگ و وسیع طراحی شده اند که می توان با استفاده از آنها بهترین و دقیق ترین نرم افزارهای مسیر یابی را طراحی و در اختیار عموم قرار داد . گاندرسن مدیرعاملشرکتراهاندازیسانفرانسیسکو همچنین گفته است برخی از انواع این نقشه ها به اندازه ای کامل و پیشرفته خواهند بود که خواهند توانست زمان و مکانی را که یک کاربر قصد خرید و یا غذا خوردن دارد را نیز تشخیص داده و به اطلاع کاربر برسانند .
مهندسی و مدیریت اینکه چه کسی خواهد توانست بهترین  و دقیق ترین نقشه را از  شهر ها و نواحی سراسر دنیا ارائه دهد ، اساس ارتباطات ماشینی (vehicle-to-vehicle communications ) را پایه ریزی کرده است که این ارتباطات هم به نوبه خود خطرات ترافیکی موجود در جاده و تراکم رفت و آمد ماشین ها را به اطلاع کاربر می رساند و همچنین می تواند در شهر های به اصطلاح هوشمند (  smart cities ) که در آنها سامانه های اتوبوس رانی و تاکسی رانی به شبکه های کنترل رفت و آمد شهری متصل می باشند ، کاربر را از وضعیت خطوط راه آهن و برنامه حرکت قطار ها و اتوبوس ها و تاکسی ها و... آگاه سازد .
یکی از مدیران سابق گوگل به نام شیوا شیوا کومار (Shiva Shivakumar ) که در طراحی موتورهای Los Altosهم همکاری داشته است عنوان می کند که : " گرایش ما در این کار حرکت به سوی بهترین عملکرد در هر مایل می باشد " که انجام این کار نیازمند هماهنگی با شهر هایی مانند سنگاپور و سائو پائولو است تا با سیستم های حمل و نقل اتوبوسی و سایر وسایل نقلیه عمومی مطابقت داشته باشد .
لازم به ذکر است که هم اکنون نقشه های شرکت گوگل حدود 80 درصد از اتومبیل های دارای سیستم مسیر یابی آمریکای شمالی و اروپا را مورد پشتیبانی و حمایت قرار می دهد .
دیتر زیچه ، رئیس Daimler AG در یک جلسه ای که در رابطه با مسائل مربوط به شرکت نوکیا تشکیل شده بود گفت : " نقشه های دیجیتال فوق دقیق در سیستم های حمل و نقل آینده یکی از حیاتی ترین اجزا خواهند بود " . وی همچنین افزود : " هدف از جمع شدن ما در این جلسه این است که کاری بکنیم تا این محصول را از انحصار چند شرکت و دستگاه محدود در بیاوریم تا محصول برای تمامی تولید کننده های وسایل نقلیه و لوازم جانبی و همچنین مشتریان ، قابل دسترسی و استفاده بشود " .
درست مانند گوگل ، شرکت نوکیا نیز در پی عکس برداری های دقیق و جزئی از خیابان ها و مناطق شهری بانکوک و برزیل است و این کار را نیز توسط وسایل نقلیه ای که به صورت عادی در این خیابان ها حرکت می کنند انجام می دهد .
روی هر وسیله نقلیه ای که برای نقشه برداری مورد استفاده قرار می گیرد ، پایه ای به ارتفاع 5 فوت قرار داده می شود که دارای چند شتاب سنج و چندین چرخش سنج (gyroscopes) می باشد که هر کدام از آنها شیب ها و یا پیچ های موجود در جاده را ثبت می کنند . همچنین یک دوربین 180 درجه پانورمیک هم وجود دارد که عکس ها را ثبت می کند . در این مجموعه یک سیستم تعیین مکان ماهواره ای هم وجود دارد که مختصات محل را اندازه گیری و نمایش می دهد . علاوه بر موارد بالا یک اسکنر لیزری هم وجود دارد که مکان های دقیق روی کوچه ها و لبه های جاده و خیابان ها و حتی شاخه های درختان را نشان می دهد .
در آخرین بازبینی از ادارهشهربركلي ، جان ریستوسکی ، رئیس فنلاندی شرکت عکس برداری و پردازش تصاویر ، نشان داد که چگونه دستگاه آنها توانسته است نقشه دقیق یکی از معروف ترین خیابان های سن فرانسیسکو به نام " Lombard " را نقشه برداری نماید و از ریز ترین جزئیات پیچ و خم های این خیابان نقشه هایی کامل و دقیق را ارائه نماید .
چنین دقت و موشکافی که این نقشه ها در قبال خواسته های کاربر از خود نشان می دهند ، نوعی سد در برابر تولید و فروش محصولاتی است که به عنوان کمکی برای مسیر یابی رانندگان به فروش می رسند . این محصول به طور اختصاصیبرای وسایل نقلیه تمام اتوماتیک که در آینده از نرم افزار داخلی نقشه برداری برای تعیین مسیر حرکت استفاده خواهند کرد ، کارایی بالایی دارد .
مارس پیریالو ، مشاور شرکت پالو آلتو در خدمات مکان یابی تخصصی ابراز امیدواری کرده است که بتوانند از یافته های خود در برابر شرکت گوگل محافظت نمایند و اجازه کنترل بازار فروش را به آن ندهند وی گفته است در راستای همین هدف شرکت اتومبیل رانی آلمانی در حال انجام یک سرمایه گزاری بلند مدت در زمینه ماشین های تمام اتوماتیک می باشد .
مارسپیریالوهمچنین گفته است :" شما برای ایجاد چنین نقشه های دقیقی نیاز به سرمایه گزاری دارید تا بتوانید این حسگر های بسیار گران قیمت و ماشین ها و ابزار لازم را خریداری نموده و نقشه ها را طراحی بکنید حال اینکه در حال حاضر این محصولات در هیچ جای دنیا به فروش نمی رسند و شروع فروش آنها از سال 2020 به بعد خواهد بود " . مارسپیریالو در ادامه سخنان خود می گوید : " این بازار همان جایی است که برای محصولی که در آینده ارائه خواهد داد ، از الان مشغول جذب سرمایه است . من فکر می کنم آنها به دنبال چیزی هستند تا اطمینان حاصل کنند کهکنترل کامل آن در دستان خودشان است " .
شرکت های دیگری نیز در این رقابت شرکت کرده اند تا بازار را مال خود کنند . شرکت نقشه برداری هلندیTomTom ، که از نظر فن آوری های تعیین مسیر در درون ماشین مشهوریت زیادی دارد ، با شرکت آلمانی Bosch در زمینه ایجاد نقشه های آزاد برای خودرو های تماماتوماتیکهمکاری می کند و اولین پروژه آنها هم بزرگراه برون شهری 280 Silicon Valley بود .
شرکت اپل تابستان اخیر شروع به استفاده از ون های کوچک موجود در شهر های ایالات متحده کرده است تا نقشه برداری های خیابانی خود را کامل نماید اما حقیقت این است که کار به این راحتی ها هم نیست و در مقام عمل کار های زیادی وجود دارند که باید انجام شوند . شبیه همین کار را هم شرکت Uber با خرید و راه اندازی دستگاه نقشه بردار San انجام داده است تا شاید با ادامه این کار و تکمیل نقشه های خود از نقشه های گوگل آزاد شود و دیگر به آن وابسته نباشد و روزی برسد که خودش بتواند خدمات تاکسی های خودرو تمام اتوماتیک را به تنهایی در اختیار کاربران قرار بدهد .
با این که داده های شرکت ارتباطات راه دور بر اساس کشور فنلاند طراحی شده است ، اما تقسیمات نقشه های شرکت نوکیا از اصول شرکت های Sunnyvale ، Karlin و Collin که 30 سال پیش در پی اختلاف موجود میان بنیان گذاران آن در رابطه با مطالعه یک نقشه در حین رانندگی در مناطق ساحلی بود ، شکل گرفته است ، پیروی می کند . شرکت فوق الذکر کمک شایانی به راه اندازی برنامه های مسیر یابی رایانه ای دقیق و نقطه به نقطه در سال 1990 داشته است . همین شرکت بعد ها به شیکاگو نقل مکان کرد و اسم خود را به Navteq که شرکت نوکیا در سال 2007 آن را به قیمت 8.1 دلار خریداری نمود ، تغییر داد . شرکت فنلاندی هم در سال 2012EarthmineRistevski را اضافه کرد که یک شرکت برکلیایی ( مربوط به شهر برکلی ) به شمار می رفت .

شرکت مایکروسافت تصمیم دارد تا در سال جاری سیستم HoloLens را به طور کلی مدیریت نماید :
Satya Nadella، مدیر عامل شرکت مایکروسافت طی یک مصاحبه ویدئویی عنوان کرد : " با وارد کردن فن آوری کامپیوتری دستی و ملموس به ویندوز 10 ، کاربران این سیستم می توانند سفری پنج ساله ای"five-year journey," را به درون سیستم خود ، تجربه نمایند " .
وی همچنین افزود ، یک نسخه جدید از HoloLens هم طراحی شده است که می توان آن را بر روی هدفون نصب نمود ، که ا مقداری تفاوتهمان کار های کامپیوتری گذشته را انجام می دهد و البته در سال بعد به بازار خواهد آمد .
در طی کنفرانسی که در ماه آوریل توسط خود شرکت مایکروسافت برگزار شد ، این شرکت از HoloLensجدید خود رو نمایی نمود که می تواند به مهندسین ساختمان ، طراحان محصولات و مربیان آموزشی ، بازی سازان و محققان در انجام کار ها کمک بکند و به همین خاطر هم به عنوان یک نوآوری و اختراع شناخته شده است . در میان کاربران تازه کاری که در حال استفاده و آزمایش سیستم های کامپیوتری دستی هستند ، دو مجموعه Trimble Architecture و Case Western Reserve University نیز وجود دارند که در حال تحقیق و تفحص بر روی برنامه های کاربردی مربوط به تکنولوژی های جدید هستند تا به برنامه ای مناسب جهت آموزش آناتومی دست یابند .
شریک و همکار دیگری که در این ارتباط همکاری می کند ناسا می باشد ( NASA ) . ناسا در سال اخیر قصد داشت تا از فن آوری هدفون های HoloLens بر روی ایستگاه بین المللی سفینه فضایی خود بهره ببرد . اما متاسفانه در طول انجام این کار سفینه های مربوطه مجبور به عقب نشینی شدند زیرا موشک حامل این فن آوری و برخی امکانات دیگر که قصد ملحق شدن به سفینه و رساندن محتویات به فضانوردان را داشت ، در تاریخ 28 ژوئن مدت کوتاهی پس از بلند شدن از زمین دچار انفجار شد و به کلی از بین رفت .
SDKرا بهتر بشناسیم :
Satya Nadella،مدیرعاملشرکت مایکروسافت در مصاحبه ای که روز جمعه با BBC انجام داد گفت :SDK که توسط خود شرکت مایکروسافت طراحی و بر روی سیستم عامل های دارای ویندوز 10 کار گذاشته شده است ، هفته آینده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و تکنولوژی HoloLens هم برای اولین بار بر روی نسخه جدید آن مورد استفاده قرار خواهد گرفت . وی همچنین گفت که نسخه یک (  version one ) این مجموعه در ویندوز 10 زمان سنج ( Windows 10 timeframe  ) کار خود را آغاز خواهد کرد و این دقیقا به این معناست که در طول دوره زمانی یک ساله کاربران سیستم های خانگی و سیستم های تجاری کوچک می توانند سیستم عامل خود را بدون نیاز به پرداخت پول به ویندوز 10 ارتقا داده و از آن لذت ببرند .
می توان گفت هر زمانی که برنامه نویسان فرصت کرده اند ، بر روی برنامه های کاربردی و فن آوری های جدید کار کرده و آنها را به بهترین نحو طراحی نموده اند به طوریکه هم اکنون HoloLens به راحتی در اختیار کاربران مختلف قرار می گیرد .
چندین هزار تا از مدل های آموزشی دستگاهHoloLens در کنفرانس Build که در فصل بهار در سن فرانسیسکو برگزار شد رو نمایی و به معرض نمایش گذاشته شد . در پی ارائه این مدل ها در سن فرانسیسکو برخی اطلاعات اضافی نیز در رابطه با SDK در راه است کهدرروزهایاخیر در صفحه مربوط به HoloLens موجود در سایت شرکت مایکروسافت اطلاع رسانی خواهد شد .
تعیین پاداش برای تحقیقات درماه اکتبر
در ماه گذشته شرکت مایکروسافت اعلام کرد که به افرادی که در زمینه نقش برنامه های امنیتی کامپیوتری ، تحقیق و پژوهش انجام دهند هدایایی خواهد داد و آنها را مورد پشتیبانی قرار خواهد داد . در ششم اکتبر میزان این پاداش ها که به تعداد پنج نفر از بهترین ها اهدا خواهد شد ، از سوی شرکت مایکروسافت ، مبلغ 100000 دلار به علاوه یک مجموعه توسعه ای HoloLens اعلام شده است .
در پی نتایج برخی از این تحقیقات شرکت مایکروسافت اعلام کرده است که به کار بستن این سیستم در دستگاه ها به طور قطع می تواند به صورت ترکیبی کارهایی نظیر مرتب کردن مجموعه داده های حجیم ، کار های مربوط به فعل و انفعالات مطبوعاتی و سیستم های آموزشی و یادگیری سه بعدی با کیفیت بالا و پشتیبانی در موقعیت های خاص را هم زمان انجام دهد .
بر اساس گفته های مسئولان شرکت مایکروسافت کاربرد دستی رایانه (  Holographic computing ) می تواند محدودیتی را که در پی استفاده از ماوس و یا صفحه لمسی برای کاربران وجوددارد را از میان بردارد . همچنین این شرکت به این مطلب هم اشاره کرده است که کاربران می توانند بااستفاده از هولوگرام ها محتویات فایل های دیجیتال خود را در صفحه رایانه خود در دسترس بگذارند این کار دقیقا مانند مواقعی است که کاربر با یک اشاره بر روی آیکون یک برنامه کاربردی یا پوشه مجموعه ای از اطلاعات دسته بندی شده و حتی نماد یک فایل ویدئویی چند بعدی ، وارد محتویات آن می شود و از آن استفاده می کند . با این تفاوت که این عمل بر روی اشیاء فیزیکی انجام می گیرد وکنترل آن هم دقیقا مانند این است که یک شیئ فیزیکی معمولی را لمس نمایید .
شرکت مایکروسافت قبلا در یک ویدئو تبلیغاتی از امکاناتی که HoloLens در اختیار کاربران خود می گذارد تصاویری اراده داده است . برای مثال کاربران این سیستم خارق العاده می توانند بازی های Minecraft ( بازی هایی که شرکت در سال گذشته با تلاش های فراوانی به قیمت 2.5 دلار به دست آورده است ) را بر روی دستگاه خود اجرا کنند . البته برای این کار آنها باید قطعات کنترل دستی (  holographic ) را در اتاق خواب خود نصب نمایند تا با استفاده از آن کنترل بازی را در اختیار بگیرند . شرکت های دیگری هم وجود دارند که بر روی استفاده از فن آوری های نوینی از این سنخ در حال فعالیت هستند مانند ، Autodesk ، Unity Technologies ، DassaultSystèmes و Sketchfab .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر