چگونه وای فای می تواند هرجای دنیا که باشید شما را ردیابی کند

چگونه وای فای می تواند هرجای دنیا که باشید شما را ردیابی کند

با اتصال وای فای، هرجای دنیا که باشید به راحتی می توانید برای اهداف تبلیغاتی و یا جاسوسی ردیابی شوید.

هیچ گاه به این موضوع اهمیت نمی دهیم که هرجایی که هستیم اتصال وای فای در نزدیکی ما وجود دارد. پس خیلی طبیعی است که وای فای گوشی خود را روشن بگذاریم، به خصوص اگر بخواهیم اینترنت دیتای خود را ذخیره کنیم. 
اما مانند دیگر تکنولوژی ها با وای فای نیز می توانیم خیلی بیشتر از چیزی که می خواهیم از خود اطلاعات بدهیم. نگران کننده ترین چیز این است که برای نشت اطلاعات حتی لازم نیست که به وای فای متصل باشید. 

اتصال وای فای چگونه کار می کند؟ 
وای فای از امواج رادیویی برای برقراری اتصال شبکه بین دو دستگاه استفاده می کند. این اتصال معمولا بین یک اکسس پوینت (AP) یا روتر و یک دستگاه است. روتر در فرکانس 2.4 گیگاهرتز یا 5 گیگاهرتز امواج رادیویی می فرستد. 
وقتی که وای فای دستگاه خود را روشن می کنید، گوشی شما در حالت " اسکن فعال" به دنبال یک AP می گردد. برای این کار MAC شما را به اکسس پوینت های نزدیک نشان می دهد. این آدرس یک آدرس فیزیکی مرتبط با دستگاه شماست. 
وقتی که به هات اسپات متصل شدید یک آدرس IP دریافت می کنید که به شما اجازه می دهد به اینترنت متصل شوید. در اینجا دو روش شناسایی وجود دارد؛ آدرس MAC بین شما و اکسس پوینت و آدرس IP بین شما و اینترنت. 

حرف های سطل آشغالی!
در سال 2013 شرکت رینیو لاندن  به خاطر سطل آشغال های متصل به اینترنتش خبرساز شد. در المپیک 2012 لندن، این شرکت تعدادی سطل آشغال ها را در سطح شهر قرار داد، که وقتی کسی از کنار آن ها رد می شد تبلیغات نمایش می داد و البته 5 درصد از زمان نمایش را به اطلاعیه های خدمات عمومی اختصاص می داد. 


گرچه دیدن تبلیغات چیزی نیست که همه از دیدن آن هیجان زده شوند، اما برای کسی هم نگرانی ایجاد نمی کرد. اما در سال 2013 معلوم شد که در توسعه این سطل زباله ها قابلیتی به آن ها اضافه شده است که آدرس MAC هرکسی که از کنار آن ها عبور کند را ردیابی می کند. 
این شرکت اکسس پوینت وای فای به این سطح آشغال ها اضافه کرده بود و AP می توانست آدرس MAC هر دستگاهی که وای فایش روشن بود را دریافت کند. بنا به گزارش کوارتز، شرکت رینیو اعلام کرد که در این دوران بیش از یک میلیون دستگاه ردیابی شد. در تاریخ 6 جولای 2013 ، 106629 نفر شناسایی و 946016 بار در طول روز ردیابی شدند. 
مدیر عامل رینیو همچنین گفت که این سیستم چگونه مورد استفاده قرار می گیرد. یک کافه می تواند پنج ردیاب نصب کند، یکی روی در ورودی، یکی روی پشت بام ، یکی نزدیک به صندوق و یکی در هر دستشویی. این کافه می تواند از روی دستشویی جنسیت شما را تشخصی بدهد، این که چه مدت در کافه ماندید و غذا خوردید یا نوشیدنی. سپس این کافه می تواند وقتی که در شهر هستید شما را هدف تبلیغات هایش قرار دهد. 
اما زمانی که طرفداران حفظ حریم شخصی دست به اعتراضی بزرگ زدند این پروژه متوقف شد. 

اما این پایان داستان نیست
رینیو لاندن بخشی از پروژه ای به نام پرزنس اورب (Presence Orb) است که کوکی ها را وارد دنیای واقعی کنند. یک مثال برای شما می زنیم. جک می خواهد یک اتومبیل جدید بخرد و برای آزمایش آن را در دو مکان می راند. یکی از فروشنده ها از پرزنس اوب استفاده می کند. آدرس MAC اش را وارد می کند و می داند که جک قصد خرید یک اتومبیل جدید دارد. وقتی که آدرس MAC اش در نقطه ای دیگر یافته شد، می توانند تبلیغات اتومبیل را برای او بفرستند. 
این اتفاق می تواند حتی بدون اتصال شما به اینترنت نیز صورت بگیرد. اگر به یک شبکه پرزنس اوب متصل شوید، آن ها می توانند با آدرس MAC شما ، هرچیزی که جست و جو می کنید را نظاره کنند. آن ها همچنین می توانند شما را هم به صورت آنلاین و هم آفلاین ردیابی کنند. 

تبلیغات، تبلیغات و باز هم تبلیغات
اما پرزنس اوب تنها سر کوه یخ است. این پروژه بخشی از پروژه ای بزرگ تر به نام اسمارت پلیسز (Smart Places) است که پروژه ای جهانی برای آوردن کوکی به دنیای واقعی هستند. وبسایت آن ها می گوید که بعضی از دلایل استفاده آن ها از این تکنولوژی دلایل زیر است: 
•    بفهمند معمولا مشتریان چقدر در روز را در صف می ایستند. 
•    کدام محصولات و کدام مکان ها در فروشگاه پرطرفدارتر هستند. 
•    تا دریابند چه تصاویر تبلیغاتی موثرتر هستند. 

جالب اینجاست که این گروه نام خود را انجمن آینده حریم شخصی (The Future of Privacy Forum) گذاشته اند. البته منطقی است که فکر کنیم این سازمان از حریم شخصی شما محافظت می کند. با این حال بعضی از این شرکت ها شامل موارد زیر می شوند: 
•    فوراسکور، فیسبوک، نتفلیکس ، اپل و مایکروسافت. 
•    سیسکو، لاک هید مارتین 
•    فیسبوک، سیتی گروپ، بنک آو امریکا، سیتی گروپ، امریکن اکسپرس
•    شرکت فورد موتور، نتفلیکس، اپل، استارباکس، نایک، میسی، آمازون، تویوتا، وال-مارت
•    ارنست اند یانگ، ای او ال، لینکد این، 
•    کامکست، ای تی اند تی، تی موبایل، وریزون
•    مستر کارد، ویزا 
شاید با دیدن این نام ها کمی شک کنید که " انجمن آینده حریم شخصی" واقعا هدفش همین باشد. 

و در کنار همه این ها جاسوسی نیز هست
گرچه می توان ساعت ها در مورد تبلیغات تحقیق کرد، اما قانون و دولت ها نیز می توانند با دستگاه هایی به نام استرینگریز (Stingrays) شما را ردیابی کنند. استرینگری یک " برج مخابراتی تقلبی" است که می تواند ارتباطات تلفنی را قطع کند. سپس آن را با استفاده از شماره موبایل بین المللی مشترکتان (IMSI)  به شما مرتبط می کنند. البته این ارتباط فقط با استفاده از شبکه تلفن و نه وای فای انجام میگیرد. 


با این حال، در سال 2016، دو محقق در دانشگاه آکسفورد نشان دادند که چگونه می توان از اکسس پوینت وای فای عمومی به عنوان استینگری استفاده کرد. بیشتر گوشی های هوشمند می توانند به صورت خودکار به بعضی از شبکه های وای فای متصل شوند . این شبکه می تواند یک شبکه وای فای معمولی مانند وای فای خانه یا هات اسپات عمومی در بیرون از خانه باشد. 
این پروسه بدون وارد شدن شما به شبکه و با استفاده از IMSI برای برقراری ارتباط صورت می گیرد. هرکسی که بخواهد شما را ردیابی کند می تواند یک " نقطه دسترسی سرکش" ایجاد کند که در ظاهر یک شبکه وای فای شناخته شده است. وقتی که گوشی شما به صورت خودکار متصل شد، IMSI شما به یک AP تبدیل می شود. 
IMSI به شماره گوشی و سیم کارت شما متصل است، نه دستگاه شما. در نتیجه هرگاه به یک شبکه موبایل یا شبکه وای فای متصل می شوید، حتی اگر سیم را در یک گوشی دیگر قرار داده باشید، حرکات شما قابل شناسایی و ردیابی است. 

وای فای خود را خاموش کنید. 
شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما راهی برای متوقف کردن همه این ردیابی ها وجود دارد. وای فای خود را خاموش کنید. همه این روش های ردیابی به این موضوع وابسته هستند که اتصال وای فای خود را روشن بگذارید و از آن برای ردیابی شما استفاده می کنند. 
اگر می خواهید مطمئن شوید که اسمارت پلیسز آدرس MAC شما را ردیابی نمی کند، از لینک زیر استفاده کنید: https://optout.smart-places.org/
برای متوقف کردن استینگری وای فای به تنظیمات وای فای خود بروید و اتصال خودکار را غیر فعال کنید. البته این موضوع فقط زمانی جواب می دهد که در محدوده شبکه باشید. 
اگر وقتی که از خانه بیرون می روید فراموش می کنید که وای فای خود را خاموش کنید می توانید آن را به صورت خودکار انجام دهید. در گوشی های اندروید می توانید از اپلیکیشن هایی مانند تسکر (Tasker) برای خاموش کردن وای فای، خارج از مکان های خاص  استفاده کنید. حتی می توانید ویجت هایی نصب کنید که وای فای شما را راحت تر روشن و خاموش کنند. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

بامین

یک‌شنبه, 13 فروردین 1396

همیشه برام جای سوال بود که با چه دستگاهی و چجوری این کارو انجام میدن.جالب بود ممنون

پاسخ

ثبت نظر