آشنایی با برد آردوینو DUE

آشنایی با برد آردوینو DUE

آردوینو Due بر پایه ی پردازنده های ARM 32-bit و دارای سرعت 84MHz است. این آردوینو در بخش سرعت بالاترین رتبه را داراست. یک آردوینو Due در مقایسه با آردوینو UNO دارای 16X Flashو 48X SRAM است. آردوینو Due همچنین از CAN bus پشتیبانی می کند به همین دلیل برای کاربردهای مرتبط با وسایل نقلیه محبوبیت دارد. آردوینو Due به شما 40 پین دیجیتال اضافی، 6 پین ورودی آنالوگ و 2 پین خروجی آنالوگ در مقایسه با آردوینو UNO خواهد داد.


خلاصه مشخصات برد:

  •     میکرو کنترلر AT91SAM3X8E
  •     ولتاژعملیاتی 3.3 ولت
  •     ولتاژ ورودی ( توصیه شده ) 7 تا 12 ولت
  •     ولتاژ ورودی ( محدودیت ) 6 تا 20 ولت
  •     54 پین دیجیتال ( 12 تای آن می تواند به عنوان PWM استفاده شود )
  •     پین ورودی آنالوگ 12
  •     پین خروجی آنالوگ 2 ( DAC )
  •     مجموع جزیان DC خروجی از تمام پرت ها ی I / O mA 130
  •     جریان DC پین 3.3 ولتی mA 800
  •     جریان DC پین 5 ولتی mA 800
  •     حافظه فلش kB 512 ( تام فضای قابل استفاده برای برنامه نویسی)
  •     SRAM kB 96
  •     Clock Speed 84 MHz

تغذیه

 برد آردوینو قابل راه اندازی با یک کابل میکرو یو اس بی متصل به منبع تغذیه است که این منبع به صورت خودکار توسط برد انتخاب میشود.

برق مورد نیاز این برد را میتوان از منابع خارجی مانند آداپتور ac به dc یا از باتری تأمین کرد. برای متصل شدن به آداپتور باید آن را به جک مخصوص 2.1 میلی متری برد وصل کنید. و اگر از باتری استفاده میکنید باید پین های اتصال به زمین و Vin را نیز متصل کنید

این برد میتواند با یک تأمین کننده انرژی بین 6 تا 20 ولتی کار کند چه با کمتر از 7 ولت تغذیه شود و یا با 5 ولت و کمتز تغذیه شد باید به پین مخصوص همان ولتاژ متصل گردد اما در ولتاژ های کمتر از ۵ ولت ممکن از برد شما پایداری لازم برای کارکردن را نداشته باشد. اگر از ولتاژ بیشتر از 12 ولت استفاده میکنید ممکن از رگولاتور ولتاژ جاسازی شده در برد بیشتر از حد معمول گرم شده و به برد آسیب برساند. در نهایت ولتاژ توصیه شده برای برد بین 7 تا 12 ولت میباشد.

 

پین های تغذیه این برد در زیر معرفی شده‌اند :

VIN: برای استفاده هنگامی که شما از منبعی مثل یو اس بی کامپیوتر استفاده میکنید و یا دیگر رگولاتور های ولتاژ که حدوداً با ولتاژ 5 ولت کار میکنند.

5V: این پین خروجی حدوداً 5 ولتی را به شما ارائه میدهد و برد همزمان میتواند با جم مخصوص و بین 7 تا 12 ولت تغذیه شود.

3.3V: این پین ولتاژ خروجی 3.3 ولت را به شما عرضه میکند بیشترین آمپر این پین نیز 800 میلی آمپر میباشد.

GND: معروف به اتصال به زمین یا پورت ارت است.

IOREF: خروجی دارای 3.3 تا 5 ولت انرژی است که معمولاً برای شیلد استفاده می‌شود .

حافظه

SAM3X دارای 510 کیلوبایت حافظه متشکل از دو بلوک 256 کیلوبایتی است که برای ذخیره کردن کد استفاده میشود. بوت لودر نیز از قبل در کارخانه به Atmel تغییر داده شده است و در حافظه Rom اختصاص داده شده ذخیره شده است. میزان SRAM در دسترس 96 کیلوبایت است که در دو بلوک 64 و 32 کیلوبایت ذخیره میشود. تمام حافظه های در دسترس را میتوان از طریق فضای آدرس دهی flat مشاهده نمود.

شما میتوانید به صورت دستی حافظه فلش SAM3x را با دکمه تعبیه شده بر روی برد پاک کنید. با این کار تمامی sketch های لود شده از MCU پاک خواهند شد. برای پاک کردن کافی است چندلحظه کلید مربوطه را نگه دارید تا برد روشن شود.

برنامه نویسی

برد های آردوینو با برنامه مخصوص آردوینو قابل برنامه نویسی است. آپلود کردن sketches در اینجا متفاوت از میکروکنترلر های AVR است به دلیل اینکه حافظه فلش موجود در برد نیاز به پاکسازی قبل از از برنامه‌ریزی دوباره دارد. آپلود در چیپ نیز به وسیله رام در sam3x انجام می پذیرد که فقط هنگامی که حافظه فلش چیپ خالی باشد انجام می شود.

برای استفاده از هرکدام از پورت های نیتو و برنامه ریز پورت مربوطه را به سیستم خود متصل کرده و پس از شناسایی عملیات مورد نظر خود را انجام دهید.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

سید مصطفی

یک‌شنبه, 26 اسفند 1397

سلام ببخشید میشه این آروینو رو با دوتا باتری گوشی که به صورت سری ب هم بسته شدن روشن کرد بدون اینکه بسوزه.ویه سوال دیگه این آردوینو تا چند آمپر رو میتونه تحمل کنه.

پاسخ

ثبت نظر