10تا از غافلگیرکننده‌ترین خبرهای تکنولوژی سال 2016

10تا از غافلگیرکننده‌ترین خبرهای تکنولوژی سال 2016

سال 2016 سالی پر از اتفاقات جالب و غافلگیرکننده بود. اتفاقاتی که در نگاه اول غیرممکن بنظر می‌رسیدند ولی به هر حال به واقعیت تبدیل شدند. در صنعت تکنولوژی نیز اتفاقات جالبی به وقوع پیوست. در طول این سال بسیاری از غول‌های تکنولوژی باهم ادغام شدند و برخی جمع شدند. یکی از بزرگترین شرکت‌های موبایل مجبور شد تعداد قابل توجهی از دستگاه تولید‌شده خود را از خریدارانش پس بگیرد، در حالیکه شرکت دیگری بخاطر کاهش فروش محصولاتش که بیش از یک دهه رخ نداده بود دچار ضرر و زیان شد. و بسیاری رویدادهای دیگر که رکوردشکنی کرده و انتظارات را در هم شکستند.در مطالعه زیر 10 تا از بزرگترین و غافلگیرکننده‌ترین اخبار تکنولوژی که در سال 2016 به وقوع پیوست را مرور خواهیم کرد.

سال 2016 سالی پر از اتفاقات جالب و غافلگیرکننده بود. اتفاقاتی که در نگاه اول غیرممکن بنظر می‌رسیدند ولی به هر حال به واقعیت تبدیل شدند. در صنعت تکنولوژی نیز اتفاقات جالبی به وقوع پیوست. در طول این سال برخی از  رخدادها مصرف‌کنندگان، تحلیل‌گران و متخصین را غافلگیر کرد. بسیاری از غول‌های تکنولوژی باهم ادغام شدند و برخی جمع شدند. برخی از این شرکت‌ها درگیر در مسائل و اتفاقات امنیتی با گستره و مقیاسی شدند که تا کنون دیده نشده بود. یکی از بزرگترین شرکت‌های موبایل مجبور شد تعداد قابل توجهی از دستگاه تولید‌شده خود را از خریدارانش پس بگیرد، در حالیکه شرکت دیگری بخاطر کاهش فروش محصولاتش که بیش از یک دهه رخ نداده بود دچار ضرر و زیان شد. و بسیاری رویدادهای دیگر که رکوردشکنی کرده و انتظارات را در هم شکستند.
در مطالعه زیر 10 تا از بزرگترین و غافلگیرکننده‌ترین اخبار تکنولوژی که در سال 2016 به وقوع پیوست را مرور خواهیم کرد. ببینید چندتا از این اتفاقات را به خاطر دارید و پیش‌بینی کنید که در سال 2017 چه اتفاقاتی، غافلگیرکننده‌ترین خواهند بود. 

  • 10. قطع بسیاری سایت‌ها بر اثر هک کردن اینترنت اشیا

متخصصین امنیتی هشدارهای بسیاری در مورد آسیب‌پذیری دستگاه‌های اینترنت اشیا دادند. به همین خاطر شاید این اتفاق خیلی غافلگیرکننده نباشد. بسیاری از افراد در اواسط اکتبر شوکه شدند وقتی یک بات نت طراحی‌شده توسط اینترنت اشیا بسیاری از سایت‌های محبوبشان مثل توییتر، آمازون، تامبلر، Tumblr ، Reddit ،Spotify و نتفلیکس را از کار انداخت. مهاجین حمله محروم‌سازی از سرویس (DDos) را به شرکت فناوری‌های زیرساخت اینترنت آمریکایی داین وارد کردند. آنها از نرم‌افزار بات نت Mirai برای حمله استفاده کردند، نرم‌افزاری که برای هم‌راستا و سازگارکردن دستگاه‌های اینترنت اشیا مثل DVRها، سیستم دوربین‌های مداربسته و روترها برای آغاز حمله استفاده می‌شود. 

  • 9. بازی پوکمون رکورد تعداد دانلودها را شکست.

 بسیاری از صاحبین و دارندگان تلفن‌همراه‌های هوشمند طعم واقعیتی مجازی را در ماه جولای گذشته با آمدن بازی پوکمون به بازار App store  و Googleplay چشیدند. در هفته اول رونمایی از این بازی 30 میلیون کاربر آن را دانلود کردند که یک رکورد جدید بود. این بازی همچنین باعث درآمدزایی بسیاری شد طوری که تخمین زده شد که چیزی در حدود 35 میلیون دلار تنها در دو هفته اول خود سود کرد. در حالیکه شور و شوق اولیه برای این بازی کم شد ولی همچنان بسیاری از کاربران هستند که علاقه خود به این بازی را از دست نداده‌اند. 

  • 8. راه‌انداری Pixel  و Pixel XL در گوگل

این خیلی موضوع عجیب و دور از انتظاری نیست که گوگل یک محصوص سخت‌افزاری را راه‌اندازی کرد. گوگل سال‌ها بود که خطوط Nexus گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود را می‌فروخت. ولی کاربران زمانی غافلگیر شدند که گوگل اسم تجاری Nexus را حذف کرده و گروه Pixel و Pixel XL های خود را راه‌اندازی کرد. خیلی‌ها نیز به این خاطر غافلگیر شدند که دستگاه‌های ساخته‌شده توسط گوگل تا چه حد خوب بودند که بسیاری از منتقدان محصولات آن را حتی بهتر از محصولات سامسونگ از جمله نسل تلفن‌همراه‌های هوشمند گلگسی می‌دانستند. دوربین‌های فوق‌العاده عالی این دستگاه‌ها و هماهنگی و یکپارچگی آنها با دستیار گوگل ، Pixel  و Pixel XL توانستند طرفداران بسیاری پیدا کنند. نتایج حاصل از تحلیل‌ها نشان داد که فروش کلی گوگل بین 3 تا 4 میلیارد دلار در سال 2016 بود.

  • 7. گلگسی نوت 7s جایگزینی برای گلکسی نوت 7

در تابستان گزارشات بسیاری مبنی بر آتش‌گرفتن گوشی‌های گلکسی نوت 7 بود. در 15 سپتامبر شرکت سامسونگ شروع به جمع‌آوری 2.5 میلیون دستگاه به همراه باتری آنها که منفجر شده و آتش گرفتند،  کرد و اعلام کرد که دستگاهی را بعنوان جایگزین این گوشی‌ها به خریداران آن می‌دهد. به نظر می‌رسید همه‌چیز بصورتی منظم در حال پیشرفت است تا اینکه در ماه اکتبر سامسونگ تمام دستگاه‌های جایگزین را برگرداند.  به این صورت حدود 93 درصد از گوشی‌های مشکل‌دار بازگردانده شدند ولی چهره شرکت سامسونگ بخاطر این اتفاق بسیار لکه‌دار شد. 

  • 6. خرید LinkedIn توسط مایکروسافت

در ماه ژوئن، مایکروسافت کاربران بسیاری را شوکه کرد وقتی اعلام کرد قصد دارد شبکه اجتماعی LinkedIn را با قیمت 26.2 میلیارد دلار بخرد. مدیرعامل مایکروسافت اعلام کرد: علت انجام این کار در کنار هم قراردادن ابر و شبکه‌های حرفه‌ای است. ولی بسیاری از تحلیلگران نتیجه این کار را جویا شدند، چرا که این بزرگترین خرید مایکروسافت تا کنون بوده است. قرارداد خرید در اوایل دسامبر بسته شد و مایکروسافت شروع به یکپارچه‌سازی بسیاری از نرم‌افزارها و برنامه‌های خود از جمله Outlook ، Office و Skype با برنامۀ LinkedIn کرد. بهنگام خرید LinkedIn مایکروسافت قیمت بیشتری را نسبت به Salesforce پیشنهاد داد، شرکتی که بسیار علاقه‌مند به داشتن شبکه‌های اجتماعی بود.

  • 5. Verizon سایت Yahoo را می‌خرد.

یکی دیگر از اقدامات اغدامی بزرگ و دور از انتظار سال 2016، تصمیم Verizon  به خرید درصد زیادی از امکانات سایت Yahoo بود. Yahoo دنبال یک خریدار مناسب بود و Verizon اعلام کرد قصد دارد با قیمت 4.83 میلیارد دلار دارایی‌های هسته‌ای یاهو را بخرد که این خرید شامل یاهو در ژاپن و سهام این شرکت در Alibaba نمی‌شد.اما این قرارداد هنوز بسته نشده است . خیلی‌ها فکر می‌کنند ممکن است حوادث امنیتی فاش‌شدۀ اخیر یاهو Verizon را مجبور به مذاکره دوباره یا از خرید آن صرف نظر کند.

  • 4. هک کردن یاهو ا میلیارد کاربر را تحت تاثیر قرار داد.

در ماه سپتامبر یاهو اعلام کرد که مهاجمین در سال 2014 به شبکه های آن وارد شده‌ و اطلاعاتی که متعلق به 500 کاربر بوده را دزدیده‌اند. این خبر به اندازه کافی بد بود که در ماه سپتامبر بدتر هم شد. در آن زمان یاهو تایید کرد که مهاجمین اطلاعات حدود 1 میلیارد از حساب‌ها را که به سال 2013 برمی‌گردد را دزیده‌اند. این اتفاق بزرگترین هک تاریخ بود و تعداد افرادی که مورد این حمله قرار گرفته‌اند نیز قابل‌توجه بوده است. بدترشدن این واقعیت این بود که خود یاهو این موضوع را کشف نکرد بلکه توسط مراجع قانونی و یک شرکت شخص ثالثی این مسئله کشف شد. یاهو از تمام کابران خود خواست که رمزعبور خود را تغییر داده و سوالات امنیتی را به‌روز کنند.

  • 3.  روسیه انتخابات ایالات متحده را هک کرد.

هک‌کردن یاهو بزرگترین خبر امنیتی سال 2016 نبود . در 7 اکتبر دولت ایالات متحده روسیه را به انجام چندین هک در تلاش برای نفوذ به انتخابات ریاست جمهوری متهم کرد. مطابق گفته گروه امنیت داخلی و جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، هکرهای روسیه سیستمهای کمیته ملی حزب دموکرات را به خطر انداخته و به اسنادی که در سرورهای آنها بوده نفوذ پیدا کرده‌اند. جامعه اطلاعاتی ایالات متحده اطمینان دارد که این کارها به دستور روسیه و قصد آنها مداخله در فرآیند انتخاباتی آمریکا بوده است. این در حالی است که رئیس‌جمهور منتخب دونالد ترامپ این قضایا را باور نداشته و از نظر او چیزی جز یک شایعه مسخره نیست.

  • 2.  کاهش درآمد اپل برای اولین بار در این 13 سال

از سال 2003 اپل یک ماشین پول‌سازی و درآمدزایی بود. ولی در سه ماهه دوم سال 2016 سهام این شرکت رو به اتمام رسید هنگامیکه اپل اعلام کرد اولین کاهش فروش را بعد از 13 سال داشته. او اذعان داشت که درآمد 50.6 میلیارد دلاری این شرکت 13 درصد کمتر از سه ماهه دوم سال 2015 بود. همچنین درآمد شبکه‌ای این شرکت نیز از 13.6 میلیارد دلار به 10.5 میلیارد دلار کاهش یافت. یکی از دلایل مهم این اتفاق فروش کند و آهسته آیفون و آی‌پد است. علاوه بر آن فروش مک‌بوک نیز کاهش یافت. مدیرعامل اپل تلاش کرد تا توضیخات اضافه‌ای در مورد این گزارش بدهد. او بیان کرد : تیم ما در برابر فشارهای قوی اقتصاد کلان توانسته بخوبی عمل کند. ما مفتخریم اعلام کنیم که رشد قوی اپل در درآمد حاصل از اپل و به لطف قدرت باورنکردنی اکوسیستم اپل و رشد پایه‌ای بیش از 1 میلیارد از دستگاه‌های فعالمان ،  ادامه دار خواهد بود.

  • 1.  پیوستن مایکروسافت به لینوکس

بزرگترین خبر غافلگیرکننده تکنولوژی سال 2016 مربوط به خبر پیوستن مایکروسافت به بنیاد لینوکس بعنوان عضو پلاتینیوم (مهمترین عضویت در این بنیاد) است. باید به این موضوع اشاره کرد که مایکروسافت در سال‌های اخیر خود را برای جوامع متن‌باز گرم می‌کرد ولی این ایده که شرکت با سیستم عامل‌های متن‌باز درگیر شود غیر قابل تصور بود. در واقع مدیرعامل پیشین استیو بالمر، لینوکس را بعنوان یک سرطان خطاب کرد. اما اکنون و تحت نظر مدیرعامل جدید مایکروسافت ساتیا نادلا مایکروسافت هزاران کد متن‌باز تعریف کرده است. مدیر اجرایی بنیاد لینوکس اعلام کرد زمانی بود که صنعت نرم‌افزار یک رقابت و بازی مجموع-صفر بود ولی اکنون بزرگترین چیزی که متن‌باز و لینوکس در طول 25 سال گذشته ثابت کرده‌اند، همکاری کردن است و اینکه نتیجه آن در بهتر کردن خود و دیگران تا چه حد است.

 

روناک قدیمی

روناک قدیمی

روناک ليسانس عمران داره، كارشناسي ارشد مهندسي ترافيك و حمل و نقل ، آيلتس جنرال ٦.٥ ، وی مدت ١ ساله كه تو پژوهشگاه حمل و نقل ترافيك مشغول به كار هست ، کنجکاو هست که با فناورياي جديد آشنا باشه ، چون يادگيري چيزاي جديد رو كلا دوس داره و همیشه به دنبال یه چالش جدید هست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر