اگر خودروها بتوانند دادهها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، هنگام حرکت در جادهها و آزادراهها با یکدیگر هماهنگتر خواهند بود و حتی میتوانند با امنیت زیاد و بینیاز به راننده در جاده حرکت کنند. نکتهای که درباره ارتباط خودرو با خودرو باید به آن توجه کرد، این است که در چنین ارتباطی، به سرعتی بسیار بالاتر از سرعت ارتباطات فعلی موبایل نیاز است.
بهتازگی برای نخستینبار فناوری سلولی نسل پنجم مورد نیاز برای ارتباط بین خودروها، در کره جنوبی آزمایش شد. دو خودروی بیامدیلیو (سری X5 و S7) در پیست مسابقه بیامدبلیو، واقع در شهر اینچئون (Inchon) اطلاعات را با رانندگان به اشتراک گذاشتند. شبکه 5G که به طور خاص برای این آزمون طراحی شده بود، 240هزار مترمربع را پوشش میداد. شرکت کره ای SK Telecom به همراه شرکت سوئدی اریکسون این شبکه را پیادهسازی کردند. تبادل داده بر بستر این شبکه تأخیری کمتر از یک میلیثانیه داشت. هر خودرو، به یک ایستگاه 5G مستقل مجهز بود و روی هر یک، دوربینهایی نصب شده بود تا ویدیوهایی با کیفیت بسیار بالا فرستاده شود.
به بازار نزدیک شدن شبکههای 5G به تحقق ایده ارتباط خودرو با خودرو توسط شبکههایهای سلولی (تلفن همراه) جان تازهای بخشیده است. استفاده از ارتباطات پرسرعت 5G روزی این امکان را فراهم خواهد کرد که خودرانها به قابلیتهایی نظیر «ترمز متحد» مجهز شوند. اگر سامانه هوش مصنوعی یک خودرو، مانعی را تشخیص داد و تصمیم گرفت ترمز کند، با ارسال پیامی ترمز خودروی پشت سری را نیز فعال میکند. البته توانایی گفتوگو، تنها ویژگی خودروهای آینده نخواهد بود. خودرانهای آینده علاوه بر این، نیازمند حسگرهایی هستند که با جمعآوری دادههای آنها و کنار هم قرار دادن اطلاعات ثبتشده توسط همه خودرانهای حاضر در یک جاده، امکان تصمیمگیریهایی در کسری از ثانیه را فراهم کنند.
شرح عکس اصلی: دو خودروی بیامدبلیو مجهز به اتصال 5G
ثبت نظر