10 ویژگی کلیدی برای یک سیستم‌ اتوماسیون خانگی

10 ویژگی کلیدی برای یک سیستم‌ اتوماسیون خانگی

10 ویژگی کلیدی در سیستم‌ اتوماسیون خانگی


بیشتر سیستم‌ها می‌توانند به کمک یک متخصص الکترونیک به شکلی که کاربر می‌خواهد، سفارشی شود؛ تا به این ترتیب از تمام کاربردهای مورد نیاز کاربر پشتیبانی ‌شود. اما در این زمینه موارد و فاکتورهایی وجود دارد که به کمک آنها انجام این کار ساده‌تر می‌شود و علاوه بر این کاربر راحت‌تر می‌تواند با سیستم مورد نظر تعامل داشته باشد.
تولیدکنندگان و متخصصان الترونیک مهمترین فاکتورهای یک سیستم کنترل‌کننده‌ی خانگی را لیست کرده‌اند، در ادامه به این موارد به اختصار اشاره شده است. آنچه می‌خوانید پیرامون توضیحات و نظرات تولیدکنندگان سیستم‌های خودکار خانگی و متخصصان در زمینه‌ی برنامه‌نویسی و نصب این سیستم‌ها است.
قابلیت همکاری
حسن یک سیستم خودکار در این است که قابلیت برقراری پیوند بین تعدادی دستگاه متعدد را داشته باشد به طوری که این دستگاه‌ها در قالب یک سیستم واحد عمل کنند. برقراری این انسجام و یکپارچگی در قالب یک سیستم می‌تواند بسیار ساده و یا دشوار باشد. میزان این سادگی و دشواری را سطح تعامل سیستم با محیط اطراف آن تعیین می‌کند. هر چه یک سیستم بیشتر با محیط اطراف در ارتباط باشد امکان هماهنگ کردن بخش‌های مختلف مثل لامپ‌ها، دماسنج، تجهیزات صوتی یا تصویری و تجهیزات امنیتی با یکدیگر ساده‌تر خواهد بود.
برای تحقق قابلیت یکپارچگی چندین دستگاه در یک سیستم واحد، تولیدکنندگان سیستم‌های خودکار خانگی با سایر تولیدکنندگان مشارکت می‌کنند؛ تا مطمئن شوند که اجزای سازنده به درستی و آن طور که باید، با هم در ارتباط هستند.
روش دیگری که تولیدکنندگان این سیستم‌ها برای تضمین قابلیت همکاری به کار می‌برند، استفاده از استانداردهای مختلف در تولیدات خود است. استفاده از یک استاندارد مشخص، امکان ارتباط دستگاه‌ها با هم را ساده‌تر می‌سازد؛ به طور مثال می‌توان از تکنولوژی کنترل بی‌سیم، به صورت توکار، برای برقراری ارتباط بین بخش‌های مختلف یک سیستم واحد استفاده کرد.
امکان دسترسی از راه دور
اتوماسیون یعنی کنترل چیزهای مختلف در خانه. قسمتی از این کنترل، همان قابلیت تغییر تنظیمات، در لحظه، به سرعت و به راحتی هر چه تمام‌تر است. بعضی از این تغییرات زمانی رخ می‌دهند که کاربر از خانه دور است؛ پس امکان برقراری ارتباط با این سیستم، از راه دور، قابلیت مهمی برای آن تلقی می‌شود. این قابلیت به کاربر این اجازه را می‌دهد که از راه دور، وضعیت خانه را بررسی کند و تنظیماتی را فعال سازد. تمام این امکانات کنترل از راه دور، به کمک لپ‌تاپ یا تلفن‌های همراه هوشمند قابل انجام است. این قابلیت تا حدی پایه‌ای و ضروری است که برخی معتقدند، تولیدکنندگان باید به صورت مجانی امکان تحقق آن را، برای سیستم خودکار خانگی فراهم آورند.
قابلیت تعمیم
آن طوری که در حال حاضر زندگی می‌کنید، قطعاً در مقایسه با پنج سال آینده متفاوت است. علاوه بر این تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و دستگاه‌های جدیدی لحظه به لحظه وارد بازار می‌شوند. در آینده ممکن است قصد اضافه کردن اتاق‌های جدید به خانه را داشته باشید و متعاقباً بخواهید آن‌ها را به شبکه‌ی خودکار خانگی متصل کنید. گاهی کاربران تمایل دارند سیستم خودکار خانگی را با قابلیت‌های محدودی راه‌اندازی کنند و در آینده، زمانی که بودجه لازمه را تامین کردند این سیستم را ارتقا دهند. تمام این دلایل سبب می‌شود که قابلیت تعمیم و گسترش‌پذیری برای سیستم‌های خودکار خانگی، ویژگی مهمی تلقی شود.
قابلیت ارتقا
نرم‌افزار قدرت محرک یک سیستم خودکار خانگی است. هر چه سطح این نرم‌افزار بالاتر باشد، امکانات و قابلیت‌های کاربردی سیستم خودکار خانگی هم بیشتر است. با تغییرات تکنولوژی، نرم‌‌افزار هم باید تغییر کند. به همین دلیل در صورت نیاز باید بسته‌های نرم‌افزاری مورد نیاز دانلود و نصب شوند.
مجموعه‌ای متنوع از واسط‌ها
راه‌های متفاوتی وجود دارند که به کمک آن‌ها قادرید سیستم‌های الکترونیکی داخل خانه را کنترل کنید؛ از جمله‌ی این روش‌ها می‌توان به کنترل‌های از راه دور دستی و یا صفحه نمایش‌هایی که روی دیوار نصب می‌شوندو یا پنل کنترلی لمسی اشاره کرد. تنوع در واسط‌های کنترلی سیستم‌های خودکار خانگی نکته‌ی مثبتی برای یک سیستم خانگی محسوب می‌شود.
سابقه‌ای خوب
از سیستم‌های خودکار خانگی استفاده کنید که از نظر کارایی در طول سالیان سابقه‌ی خوبی از خود به جا گذاشته‌اند. همین طور از متخصصی برای نصب سیستم خودکار استفاده کنید که سابقه‌ی خوبی دارد. این گونه اطلاعات را می‌توانید از طریق وب سایت‌های رسمی شرکت‌ها بدست آورید.
شبکه‌ای قوی از نمایندگی‌ها
در صورتی که یک شرکت نمایند‌گی‌های متعددی در نقاط مختلف جغرافیایی داشته باشد، وضعیت بهتری هم در بازار سیستم‌های خودکار خانگی خواهد داشت.
صرفه‌جویی در میزان مصرف انرژی
سیستم‌های خودکار خانگی، در زمینه‌ی صرفه‌جویی انرژی، نسبت به وضعیت سنتی و مرسوم، از سطح بالاتری برخوردار هستند. اما در مجموعه‌ی سیستم‌های خانگی، برخی در مقایسه با دیگری در درجه‌ی بهتری قرار می‌گیرند. در هنگام تهیه سیستم‌های خودکار خانگی می‌توانید با توجه به این ویژگی، انتخاب بهتری داشته باشید.
قابلیت پشتیبانی
توانایی پشتیبانی، برای یک سیستم خودکار خانگی، توانایی مهمی است. یک سیستم خودکار خانگی باید زمانی که برق قطع می‌شود، در زمان اتصال دوباره‌ی برق تنظیمات و وضعیت پیشین را از نو، بدون نیاز به تنظیمات دوباره، بارگذاری کند.
قابلیت سفارشی بودن
این قابلیت هر دو طرف، یعنی نصب‌کننده و تولیدکننده را شامل می‌شود. اتوماسیون زمانی مفید و کارا است که با شیوه‌ی زندگی شما هماهنگ باشد؛ از آنجایی که شیوه‌ی زندگی هر کاربری هم با دیگری متفاوت است، تولیدکنندگان باید در زمینه‌ی نصب سیستم، این قابلیت را فراهم کنند که سیستم به صورتی کاملاً سفارشی، آن‌طور که کاربر می‌خواهد نصب شود. اگر کاربر از سیستم قابلیتی را انتظار داشته باشد و نصب‌کننده‌ی سیستم آن را غیر ممکن بداند، تولیدکننده‌ی سیستم خانگی مورد نظر، در طراحی و پیاده‌سازی شکست خورده است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر