ده زبان برنامه نویسی برتر در گیت هاب

ده زبان برنامه نویسی برتر در گیت هاب

گیت هاب گرافی را منتشر کرده است که در آن با جزئیات نشان داده شده که میزان استفاده از زبان های برنامه نویسی مختلف از سال 2008 تا 2015 چه تغییراتی کرده اند. این داده ها از Linguist، کتابخانه روبی که توسط گیت هاب توسعه داده شده، جمع آوری شده اند، که این کتابخانه نیز اطلاعات را از پروژه های عمومی و خصوصی گیت هاب بجز فرک ها به دست آورده است.


همانطور که گراف نشان می دهد، جاوااسکریپت برنده بلامانع است. در پنج سال اول، در جایگاه دوم و سپس خود را به مقام اول رسانده است. که این بیشتر بخاطر وجود JQuery و سپس وجود تکنولوژی هایی مانند Node.js، AngularJS و ES6 می باشد.
زبان برتر دیگر در گیت هاب، روبی می باشد که در بین سالهای 2008 تا 2012 در جایگاه اول، سال بعد در جایگاه دوم و در دو سال اخیر هم در جایگاه سوم قرار گرفته است.
دلیل برتری روبی اینست که خود گیت هاب عمدتا، با طراحی روبی اجرا می شود و بنیانگذاران آن از افراد موثر در متن باز بودن روبی، حتی قبل از گیت هاب بوده اند.
بزرگترین صعودکننده در این گراف زبان برنامه نویسی جاوا می باشد که توانسته است از جایگاه هفتم، خود را به رتبه دوم برساند. مشخصا، اندروید نقش بسیار پررنگی در این صعود جاوا داشته ایفا می کند، زبان برنامه نویسی که تا پیش از این ابزار محبوبی برای اهداف تجاری بود.
CSS دومین زبان پیروز در این گراف است که در سال 2015 در جایگاه ششم قرار گرفته است در حالیکه تا پیش از این، جزء 10 زبان برتر هم نبوده که البته این نیز، مدیون نسخه جدید آن یعنی CSS3  است.
ولی همانطور که برنده هایی وجود دارند، بازندگانی نیز قرار گرفته اند یعنی دو زبان C و Perl.
C در ابتدا در جایگاه پنجم قرار داشته است ولی با توسعه C++، C به رتبه نهم نزول کرد. و Perl نیز که در سال 2008 در رتبه 6 و در سال 2009 در جایگاه پنجم قرار داشت، در سال 2012 به صورت کامل از ده زبان برتر کنار گذاشته شد.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

typeman9

جمعه, 11 اسفند 1396

سلام
با عرض معذرت باید بگم این گرافها هر سال یک حرف جدیدی می زنند و ثبات ندارند بنابراین اعتبار و ارزش علمی ندارند . یک زمانی همین گرافها زبان اسمبلی را جزو 10 زبان برنامه نویسی برتر دنیا معرفی کرده بودند . بنابراین هرگز نباید به این گرافها استناد کرد چون موجب تحریف ذهن برنامه نویسان میشه و اونها رو بلاتکلیف میکنه . من اصلا این گرافها را قبول ندارم . هربار یک سازی می زنند و همه رو بلاتکلیف می کنند .
برنامه نویس باید خودش اهل تحقیق و مطالعه باشه تا بفهمه بهترین زبان برنامه نویسی دنیا کدومه و وقتش هدر نره .

پاسخ

ثبت نظر