هنگام فروش گوشی مراقب این کلاه‌برداری باشید!!

هنگام فروش گوشی مراقب این کلاه‌برداری باشید!!

بسیاری از کاربران هنگامی‌که می‌خواهند گوشی قدیمی خود را بفروشند به مغازه‌دارها و یا مراکز فروش مراجعه می‌کنند؛ اما با پیدایش سایت‌های واسطه برای فروش اجناس دست دوم راه کمی هموارتر شده است و تنها با ثبت آگهی رایگان می‌توانید جنس خود را در معرض فروش بگذارید.

داستان از جایی شروع می‌شود که گوشی قدیمی دلتان را زده یا اینکه دوست دارید گوشی جدید بخرید و البته روی پول گوشی قدیمی خود نیز حساب کرده‌اید. دو راه پیش رو دارید: به فروشندگانی مراجعه کنید که گوشی دست دوم خرید و فروش می‌کنند یا به سایت‌های واسطه سری بزنید و گوشی خود را آگهی کنید. این سایت‌ها در کنار مزایایی چون رایگان و آسان بودن، معایبی نیز دارند. یکی از معایب این است که شما خریدار گوشی‌تان را به هیچ وجه نمی‌شناسید و تنها باید خودتان با رعایت جوانب احتیاط با خریدار قرار بگذارید. در بین خریداران افراد سودجو و به قول معروف کلاه‌بردار هم کم نیستند. این افراد هرروز در سایت‌ها مشغول جستجو هستند و به‌محض مشاهده آگهی‌ها با شخص آگهی‌دهنده تماس می‌گیرند و تمایل خود را برای خرید اعلام می‌کنند. فروشنده با خریدار برای دیدن جنس قرار ملاقات می‌گذارد. تا اینجای کار هیچ مشکلی وجود ندارد، اما از اینجا به بعد ممکن است مشکلاتی برای فروشنده به وجود آید.

دو اتفاقی که از نزدیک با آن برخورد کردیم نمونه‌های بارزی از همین کلاه‌برداری بودند. شخصی یک لپ‌تاپ برای فروش گذاشته بود و خریدار پس از مراجعه به محل قرار و پسندیدن دستگاه با استفاده از همراه بانک خود اقدام به پرداخت آنلاین می‌کند و فروشنده نیز با دیدن صفحه پرداخت لپ‌تاپ را به او تحویل می‌دهد؛ غافل از اینکه خریدار هیچ پولی پرداخت نکرده و تنها صفحه پرداخت را به فروشنده نشان داده است و به‌سرعت کلید لغو را زده و به جای شماره کارت فروشنده شماره کارت خودش را، که از قبل در کلیپ بورد خود داشته، Paste می‌کند و مبلغ را به حساب دیگر خود می‌ریزد.

قربانی دوم نیز با درج آگهی گوشی خود در یکی از همین سایت‌ها با خریدار قرار ملاقات می‌گذارد. خریدار به او مراجعه می‌کند و با همان شیوه اقدام به پرداخت می‌کند و باز هم خریدار تصور می‌کند پول به‌حسابش واریز شده است، اما در واقع این‌طور نبوده.

خوشبختانه با پیگیری‌های قربانی، کلاه‌بردار در یکی از خریدهای خود به دام پلیس افتاد و وجه گوشی به او بازگردانده شد.

 

    اگرچه نمی‌توان منکر مزایای استفاده از این‌گونه سایت‌ها بود، بهتر است نکات زیر را برای اطمینان بیشتر در نظر داشته باشید تا دچار مشکل نشوید:

  •         اول از همه سعی کنید به‌تنهایی در محل ملاقات حضور پیدا نکنید. تجربه نشان داده ممکن است خریدار با همکاران خود در محل حاضر شود و اقدام به زورگیری از شما کنند.
  •         هیچگاه به ظاهر خریدار اطمینان نکنید.
  •          از خریدار درخواست کنید در صورت امکان با مراجعه به دستگاه ATM وجه را به حسابتان واریز کند.
  •         اگر دسترسی به ATM نداشتید حتما تا آخرین مرحله پرداخت را چک کنید و تا رسیدن پیامک واریز به حساب صبر کنید.
  •         سعی کنید از فروشنده شماره کارت و شماره حسابش را بگیرید.
  •         هیچ‌گاه قبول نکنید که جنس را برای خریدار ارسال کنید و منتظر دریافت وجه از طرف او باشید.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر