چرا معافیت از پرداخت هزینه دیتا خطرناک تر از چیزی است که فکر می کنید؟

چرا معافیت از پرداخت هزینه دیتا خطرناک تر از چیزی است که فکر می کنید؟

معافیت از پرداخت هزینه های دیتا کاری است که بسیاری از شرکت ها برای جذب مشتری انجام می دهند. اما این کار همانقدر که می تواند به نظر خوب برسد می تواند خطرناک باشد.

استفاده از معافیت پرداخت هزینه دیتا ( یا دیتا صفر امتیازی) روز به روز در بین آی اس پی های امریکایی شایع تر می شوند. 
این امر پیشرفت چشمگیری را برای شما که کاربر نهایی هستید به ارمغان می آورد. معافیت ها می توانند اینترنت شما را بهبود بخشند و یا آن را نابود کنند. 
اما معافیت پرداخت هزینه دیتا چیست؟ مزایا و معایب آن چیست؟ آیا مفید است یا باید با آن مبارزه کرد؟ در این مقاله به شما همه چیز را در این مورد می گوییم. 

معافیت از پرداخت هزینه دیتا چیست؟
پیش از این که مزایا و معایب آن را بگوییم، باید بدانید معافیت از پرداخت هزینه دیتا چیست و چگونه کار می کند. 
به صورت کوتاه، معافیت از پرداخت هزینه دیتا به این معنی است که ارائه دهنده اینترنت شما دیتا استفاده شده توسط بعضی اپلیکیشن ها و خدمات را نادیده می گیرد و فقط میزان دیتا کلی که دارید را برای شما حساب می کند. اپلیکیشن ها و خدماتی که شامل این موضوع می شوند توسط آی اس پی انتخاب می شوند، و این معافیت ها روی اپلیکیشن های موبایل یا اپلیکیشن هایی که با اتصال اینترنت خانه از آن ها استفاده می کنید اعمال می شود. 
گاهی به جای معافیت خدمات یا اپلیکیشن، بعضی آی اس پی ها ممکن است یک نوع خاص دیتا را انتخاب کنند ( برای مثال محتوای ویدئو و یا موزیک) 

داستان چیست؟ 
اگر به اندازه کافی سن دارید، روزهای اولیه گوشی های موبایل را به خاطر می آورید. برای هر پیام کوتاهی که می فرستادید هزینه پرداخت می کردید.حال پس از 15 سال هیچ اپلیکیشن پیام رسانی وجود ندارد که امکان پیام رسانی رایگان را نداشته باشد.شما از پرداخت  دیتا استفاده شده برای این پیام ها معاف شده اید.
در سال های اخیر، بسیاری از شرکت ها، امکان دسترسی نامحدود به سرویس هایی مانند واتس اپ و فیس بوک را به شما می دهند. بار دیگر، دیتا استفاده شده از طریق این اپلیکیشن ها روی میزان دیتا مصرفی شما حساب نمی شود. 
به نظر خوب می رسد نه؟ به خصوص برای کسانی که خیلی دیتا مصرف می کنند. پس چرا انقدر مخالف دارد؟ این همه جدال بر سر چیست؟ 
به صورت کوتاه، آی اس پی ها و اپراتورهای گوشی های موبایل به مزایای آن پی برده اند. در دنیایی که اشتراک کابلی روندی رو به کاهش را دارد و رقابت بین آی اس پی ها تنگ است، ارائه دهندگان هر کاری می کنند که مشتریان خود را از دست ندهند. 
متاسفانه راهی که این آی اس پی ها از این معافیت ها استفاده می کنند همیشه هم به نفع مشتریان نیست. 
AT&T و دایرکت تی وی 
برای مثال، ای تی اند تی به خاطر این که برای محتوای دایرکت تی وی آمار داده صفر را داده است بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. ای تی اند تی در سال 2015 تلویزیون اینترنتی را ارائه داد و با ایجاد معافیت برای دایرکت تی وی رقابت برای دیگر شبکه های تلویزیونی اینترنتی بسیار دشوار شد. 

کمیسیون فدرال ارتباطات در این زمینه گفت: 
این کار رقابت را از بین می برد، به مشتریان ضربه می زند و با چرخه لازم برای سود رسانی اینترنت باز تداخل دارد. 
اما به نظر می رسد که شرکت های خدمات رسانی این موضوع را نادیده می گیرند. گزارش ها حاکی از آن است که تی موبایل به لطف بینگ دو میلیون مشترک را از ای تی اند تی و ورزیون دزدیده است. به نظر می رسد که دیتا صفر امتیازی موثر بوده است و قرار است که پا بر جا بماند. 

قانون چه می گوید؟ 
قانون در این زمینه کشور با کشور متفاوت است. 
در ایالات متحده، کمیسیون فدرال ارتباطات این موضوع را مورد به مورد بررسی می کند. هدف محافظت از مشتریان و رقابت است، اما در بسیاری از موارد آن ها را تایید کرده است. 
بعضی کشورها سختگیر تر هستند. داده صفر امتیازی در نروژ و ژاپن کاملا ممنوع است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا طبق تعدیل کننده های اروپایی برای ارتباطات الکترونیکی (BEREC) این کار را انجام می دهند. برای تایید صفر امتیازی، BEREC پنج سوال می پرسد: 
•    آیا از رفتار برابر و غیر تبعیض آمیز در استفاده از ترافیک محافظت می شود؟ 
•    موقعیت تجاری آی اس پی و محتوا و ارائه دهنده اپلیکیشن چیست؟ 
•    این کار چه تاثیری روی کاربر نهایی و شرکت ها دارد؟ 
•    آیا تاثیر دیگری روی حقوق کاربر نهایی دیگرآی اس پی ها نیز دارد؟ 
•    آیا مشتریان به دیگر آی اس پی ها و انتخاب های دیگر دسترسی دارند؟ 
اما هنوز هم هیچ چیز قطعی نیست و اینترنت روشی جدید در برقراری ارتباط است و ممکن است در چند سال آینده وضعیت تغییر کند. 

مزایای معافیت پرداخت هزینه دیتا چیست؟ 
حال که می دانید معافیت از پرداخت هزینه دیتا چیست و ارائه دهندگان چگونه از آن استفاده می کنند، چه معنی برای شما پیدا کرده است؟ این موضوع مزایا و معایب خود را دارد. اول مزایا را بررسی میکنیم. 
هزینه های بالا
هزینه رومینگ بالا سریع ترین راه برای نابودی یک تعطیلات خوب است. خوشبختانه بسیاری از دولت ها قدم هایی را در این زمینه برداشته اند. 
اما هنوز هم، کار زیادی برای کاهش هزینه دیتا صورت نگرفته است. 
با خدماتی مانند نت فلیکس و اسپاتیفای که محتوای قابل دانلود را ارائه می دهند، هزینه ها به شدت کاهش یافته اند. شما در روز چند نفر را می بینید که در قطارها و کافه ها در حال یوتوب گردی باشند؟ 
صفر امتیازی اینترنتی امن را به شما ارائه می دهند. مشترکین ای تی اند تی می توانند بدون نگرانی از هزینه ها هرچه می خواهند دایرکت تی وی نگاه کنند در حالی که کاربران تی موبایل می توانند هرچقدر که می خواهند نتفلیکس، هولو، اچ بی او ببینند. 

کورد کاتینگ 
دیتا صفر امتیازی و کورد کاتینگ هر دو تیغه های دو لبه هستند. 
از یک طرف کورد کاتینگ همه محتوا را روی اینترنت می آورد در نتیجه معافیت پرداخت هزینه دیتا بهتر عمل می کند و مصرف را پایین می آورد. از طرف دیگر خدمات معاف شده از طرف آی اس پی شما محدود می شود. 
برای مثال، اگر از مشترکین ای تی اند تی هستنید اما محتوای مورد علاقه شما روی دایرکت تی وی موجود نیست، باید هزینه اضافی بپردازید. 

و اما مضرات
عدم رقابت 

دیتا صفر امتیازی برای پیام های کوتاه خوب است چرا که پروتکل همه جا حاضریست که همه از آن استفاده می کنند و به یک شرکت یا سرویس محدود نیست. اما وقتی که صفر امتیازی در مورد موزیک و ویدئو پیاده می شود، اوضاع خطرناک می شود. 
آی اس پی ها و شرکت های موبایل قراردادهای پرداخت برای اجرا با شرکت های ارائه دهنده می بندند. شرکت های بزرگ می توانند این هزینه ها را تقبل کنند، اما این کار باعث می شود که شرکت های بدون سود و تازه کار ها نتوانند رقابت کنند. 
شرکتی که معافیت دیتا دارد مزیت بسیار بزرگی نسبت به رقبای خود دارد و بازار بقیه رقیبان کساد می شود. دیتا صفر امتیازی موقعیت غول های بازار را تثبیت می کند و مانع نوآوری می شود. 

بی طرفی اینترنت
چند سال پیش، آی اس پی ها هرکاری می کردند که قوانین بی طرفی اینترنت را از بین ببرند. دولت ها و دادگاه ها در سراسر دنیا همه سعی خود را برای حفظ این قوانین انجام دادند. اما دیتا صفر امتیازی جنگی جدید را در این زمینه به راه انداخته است. 
به جای بالا بردن سرعت داده، اجازه دسترسی به داده را فراهم می کنند. آی اس پی ها می توانند طبق دلخواه خودشان این معافیت ها را تغییر دهند و یا دیتا را بی دلیل گران کنند. 

کاهش حق انتخاب
مطالعات نشان داده است که مشتریان از خدمات صفر امتیازی استقبال می کنند. با این حال معافیت پرداخت هزینه دیتا باغی است که دور تا دورش را دیوار گرفته است. 
شما ناخواسته از سرویس ها و خدماتی استفاده می کنید که از شما پول دریافت نمی کنند. پس چرا از دیگر اپلیکیشن ها استفاده کنید که برای دیتایی که مصرف می کنید از شما پول میگیرند؟ حتی اگر خودتان متوجه نشوید به چند اپلیکیشن و سرویس محدود می شوید و حق انتخابتان کم می شود. 
به همین دلیل در بعضی از کشورهای در حال توسعه با فیسبوک مقابله می شود. بسیاری از کاربرانی که از فیس بوک استفاده می کنند یادشان می رود که به اینترنت متصل هستند و می توانند از اپلیکیشن های دیگر نیز استفاده کنند. شاید ایده این کار در ظاهر خوب به نظر برسد اما در عمل بیشتر ضرر می رساند تا سود. 

شما کجا ایستاده اید؟ 
در این جنگ دیتا صفر امتیازی شما کجا ایستاده اید؟ این موضوع بسیار پیچیده است و به سختی می توان یک طرف این قضیه ایستاد. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر