اتوبوس‌هایی که به طور بی‌سیم در ایستگاه‌ها شارژ می‌شوند

اتوبوس‌هایی که به طور بی‌سیم در ایستگاه‌ها شارژ می‌شوند

زمانی‌که اتوبوس هیبرید-الکتریکی جدید در حومه شهر استکهلم به آخرین ایستگاه می‌رسد؛ همیشه بعد از پیاده کردن تمام مسافران چند دقیقه در همان‌جا توقف می‌کند: یک شارژر بی‌سیم از زیر پیاده‌رو در حال شارژ کردن اتوبوس است.

این اتوبوس ظرف مدت ۶ تا ۷ دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شود و با همین میزان شارژ می‌تواند همه مسیر را با استفاده از توان الکتریکی طی کند.

«مارکوس فیشر» از شرکت "وتنهال" که مالک و مجری این ایستگاه شارژی است و منابع خود را از الکتریسیته تجدیدپذیر تأمین می‌کند، در خصوص این مسئله می‌گوید: "قابلیت شارژ سریع در ایستگاه اتوبوس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون با این روش سرویس اتوبوس‌رانی طبق برنامه زمانی تعیین شده کار می‌کند."

خط جدید اتوبوس که در حقیقت بخشی از پایلوت این پروژه است توسط شهر «سودرتالیه»؛ شرکت اسکانیا که در زمینه تولید اتوبوس تخصص دارد و مؤسسه فناوری رویال که در استکهلم قرار دارد؛ اجرا می‌شود. اما راه‌کارهای دیگری هم برای شارژ اتوبوس الکتریکی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به کابل‌هایی که بالای سر وسایل نقلیه قرار دارند یا ایستگاه‌های مخصوص شارژ خودروهای الکتریکی اشاره کرد ولی دست‌اندرکاران این پروژه می‌خواستند از روشی استفاده کنند که شارژرها در آن پنهان هستند.

فیشر می‌گوید: "طراحی فناوری القایی در طی سال‌های اخیر تغییر کرده است تا به‌محیط‌های شهری آسیبی وارد نکند؛ پس لزوما باید به‌صورت پنهان و نامرئی باشد."

در این پایلوت؛ اتوبوس در طول شب با شارژر کابلی استاندارد شارژ می‌شود. در طول روز نیز؛ هر زمان که به آخرین ایستگاه برسد؛ به‌سرعت شارژ می‌شود. برای این‌که راننده بتواند اتوبوس را در مکان درست پارک کند تا شارژ به‌درستی انجام شود از یک سنسور استفاده شده است. وقتی اتوبوس در مکان تعیین شده قرار گرفت؛ جعبه شارژ آن به‌سمت پایین فرستاده می‌شود تا با زمین برخورد کند.

سوئد تصمیم دارد تا سال 2020 میلادی تمام وسایل نقلیه این منطقه را عاری از سوخت‌های فسیلی کند و به‌کارگیری یک سیستم ساده برای شارژ اتوبوس بخشی از این برنامه است. برخلاف خودروهای سبک؛ اتوبوس‌ها تمام روز در حال حرکت هستند و نمی‌توانند تنها به شارژ شبانه اکتفا کنند.

در مسیرهای طولانی‌تر این امکان وجود دارد که ایستگاه‌های بیشتری به سیستم شارژ سریع مجهز شوند به‌طوری‌که هر بار شارژ بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه زمان می‌برد. در نهایت؛ ممکن است همه مسیر به الکتریسیته تجهیز شود.

شرکت "وتنهال" بر این باور است که فناوری شارژ بی‌سیم برای خودروهای شخصی و کامیون‌ها هم مفید خواهد بود. فیشر در پایان اضافه می‌کند: "ما اعتقاد داریم در آینده شارژ بی‌سیم باعث می‌شود تا افراد بیشتری به خرید و استفاده از خودروهای الکتریکی ترغیب شوند چون هم شارژ آن‌ها ساده‌تر می‌شود و هم این‌که دردسری ندارند."

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر