چگونه منو زمینه ویندوز را مدیریت و شخصی سازی کنیم

چگونه منو زمینه ویندوز را مدیریت و شخصی سازی کنیم

اگر در هم ریختگی منو زمینه ویندوز شما را کلافه می کند به راحتی می توانید آن را مرتب و شخصی سازی کنید.

منو زمینه ویندوز منویی است که با کلیک راست کردن روی کامپیوتر ویندوز نمایان می شود و یک کاربر معمولی ویندوز به صورت روزانه با آن سر و کار دارد. یک منو زمینه به هم ریخته واقعا می تواند شما را آزار دهد. 
متاسفانه، با وجود برنامه های شخص ثالث زیادی که گزینه خودشان را به منو زمینه اضافه می کنند، این منو خیلی راحت می تواند به هم ریخته شود. بدتر از آن، بعضی از آن ها حتی وقتی که خود اپلیکیشن را نیز پاک می کنید هنوز روی منو زمینه می مانند. 
خبر خوب این است که همانطور که می توانید میانبرهای خود را روی منو زمینه مک شخصی سازی کنید، روی ویندوز نیز می توانید این کار را انجام دهید. در این مقاله به شما یاد می دهیم که چگونه این کار را انجام دهید. 

آیتم ها را از منو زمینه حذف کنید 
با گذر زمان منو زمینه شما دراز تر و به هم ریخته تر می شود، اما راه حل آسان است، گزینه هایی را که نمی خواهید حذف کنید. متاسفانه ویندوز هیچ رابط کاربری به شما نمی دهد که توسط آن بتوانید به راحتی گزینه های منو زمینه را حذف کنید. با این حال، همه ورودی ها در رجیستری ویندوز ساخته شده اند ولی می توان از آن قسمت آن ها را مدیریت کرد. 
شما می توانید به صورت دستی گزینه را از رجیستری حذف کنید و یا از یک برنامه شخص ثالث استفاده کنید تا این کار را برای شما انجام دهد. ما روش انجام این کار را به شما آموزش می دهیم: 

حذف گزینه ها از ویندوز رجیستری
اگر دوست ندارید از یک برنامه سوم شخص استفاده کنید یا نمی توانید آن ها را نصب کنید ( حساب کاربری محدود) می توانید به صورت دستی گزینه ها را از رجیستری پاک کنید. 
اخطار! حتما پیش از ایجاد هر تغییری از رجیستری بکاپ بگیرید. هر اشتباهی می تواند ویندوز شما را خراب کند و یا مشکلی برای شما ایجاد کند. 
برای دسترسی به ویندوز رجیستری، دکمه های Ctrl + R را فشار دهید و در ران کامند “regedit” را تایپ کنید. وقتی که رجیستری باز شد در مکان هایی که در زیر مشخص شده اند گزینه های منو زمینه را جست و جو کنید. 


این مکان ها گزینه های منو زمینه را در پوشه، دسکتاپ و درایو نشان می دهند. حتی ممکن است ورودی ها را در مکان های مختلف ببینید، در این صورت باید در همه مکان ها از شر آن ها خلاص شوید. برای حذف ورودی ها از منو زمینه، آن را از مکان های گفته شده حذف کنید. 
اگر دوست دارید که در آینده امکان دسترسی به گزینه ها را داشته باشید، باید آن را غیر فعال کنید 
1-    برای غیر فعال کردن یک آیتم، روی گزینه آن دوبار کلیک کنید و “_” ( علامت منفی) را به رشته آن اضافه کنید. 
2-    وقتی که خواستید دوباره آن را فعال کنید، علامت منفی را بردارید. 

 

برنامه شخص ثالث برای حذف آیتم های منو زمینه
ابزارهای شخص ثالث بسیار زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند منو زمینه ویندوز را مدیریت کنید. همه این ابزارها گزینه ها را از رجیستری می گیرند و آن ها را در یک رابط کاربری ساده به شما نشان می دهند. 
در آنجا شما می توانید آیتم ها را حذف، اضافه، ویرایش، غیرفعال و یا فعال کنید. برای این کار برنامه  Ultimate Windows Context Menu Customizer توصیه می شود. این نرم افزار بسیار سبک ، ساده و رایگان است و روی همه نسخه های ویندوز کار می کند ( البته به  .Net Framework 3.5 نیاز دارید). 
ما از این ابزار برای حذف و اضافه کردن گزینه ها به منو زمینه ویندوز استفاده می کنیم. پس بهتر است آن را همین الان دانلود کنید. 
1-    وقتی که برنامه را باز کردید، می توانید هر شش نوع منو زمینه ویندوز را در گوشه سمت چپ بالا ببینید، که شامل کامپیوتر، دسکتاپ، درایورها، فایل ها ، پوشه و دسکتاپ و پوشه ها می شود. 
2-    می توانید روی هرکدام از منوهای زمینه کلیک کنید تا محتوای داخل آن ها را ببینید. 
3-    برای غیر فعال کردن یک گزینه، روی آن کلیک کنید و گزینه “Disabled” زیر تنظیمات را تیک دار کنید. این کار آیتم مورد نظر را غیر فعال می کند و هرگاه که خواستید می توانید آن را دوباره فعال کنید. 


همچنین اگر نمی خواهید بعدا از آن گزینه استفاده کنید می توانید آن را پاک کنید. برای این کار گزینه را از لیست انتخاب کنید و روی “Remove Item” در زیر کلیک کنید تا حذف شود. 

 

جلوی برنامه ها را از اضافه کردن گزینه به منو زمینه بگیرید 
حال که گزینه هایی که نمی خواستید را حذف کردید منو زمینه ویندوز شما باید مرتب تر شود. با این حال، منو زمینه با اضافه کردن برنامه های دیگر دوباره به هم ریخته می شود. 
متاسفانه، یک راه ساده برای پیش گیری از اضافه شدن گزینه ها در منو زمینه وجود ندارد. باید هنگام نصب برنامه مواظب باشید تا جلوی برنامه ها را از اضافه شدن به منو زمینه بگیرید. 
بیشتر برنامه ها از شما می پرسند که آیا می خواهید یک گزینه به منو زمینه اضافه شود یا خیر. اگر بدون دقت روی گزینه “Next” کلیک کنید، و گزینه  “Install“ را بزنید، منو زمینه شما خیلی زود به هم می ریزد. باید هنگام نصب برنامه ها حواستان جمع باشد و گزینه اضافه شدن به منو زمینه را حذف کنید. 
شاید بعضی از برنامه ها هنگام نصب از شما سوال نپرسند و اگر خواستید که آن را خودتان حذف کنید از توضیحات بالا استفاده کنید. 

 

اضافه کردن یک آیتم به منو زمینه ویندوز
منو زمینه ویندوز یکی از سریع ترین راه ها برای دسترسی به قابلیت ها و برنامه ها روی کامپیوتر است. فقط کافی است که کلیک راست کنید و آیتم مورد علاقه خود را انتخاب کنید و خیلی سریع باز می شود، در نتیجه اضافه کردن کزینه ها به منو زمینه می تواند خیلی مفید باشد. 
خوشبختانه اضافه کردن و تایپ کردن گزینه به منو زمینه با استفاده از نرم افزار  Ultimate Windows Context Menu Customizer بسیار ساده است. 
ابزار را اجرا کنید و اپلیکیشن های ویندوز از پیش تعریف شده زیادی در ستون سمت راست می بینید. می توانید این اپلیکیشن ها را اضافه کنید و یا خودتان یک گزینه اضافه کنید. 
برای اضافه کردن یک گزینه، منو زمینه مورد نیاز خود را از گزینه ها بیابید . سپس تنظیمات آن را در زیر می بینید ( که باید خالی باشد). 
در اینجا می توانید تنظیمات را همانطور که در زیر توضیح داده ایم تغییر دهید. 
•    Text: باید نام آیتم را در این قسمت اضافه کنید. این قسمت برای شناسایی این که گزینه مورد نظر چه برنامه ای را باز می کند استفاده می شود. 
•    Command: روی دکمه ای که در زیر این گزینه وجود دارد کلیک کنید ( سه نقطه افقی) تا ویندوز اکسپلورر باز شود. حال بگردید و فایل اجرایی آیتمی که مد نظر شماست را بیابید. 
•    Icon: این قابلیت دل بخواه است، اما کار شما را بسیار ساده می کند. در اینجا فایل اجرایی را دوباره جست و جو و انتخاب کنید تا آیکون آن را در منو زمینه ببینید. 
•    Position: انتخاب کنید که آیتم مورد نظر کجای منو زمینه قرار گیرد، بالا، وسط یا پایین. 
وقتی که همه اطلاعات را جمع کردید، روی دکمه “Add Item” کلیک کنید تا به منو زمینه اضافه شود. 
حال منو زمینه را باز کنید تا به چیزی که می خواهید دسترسی داشته باشید. 
به منو زمینه پوشه اضافه کنید 
Ultimate Windows Context Menu Customizer به شما کمک نمی کند تا پوشه های خاصی را به منو زمینه اضافه کنید و برای این کار به یک اپلیکیشن دیگر نیاز دارید. MyFolders یک گزینه به منو زمینه اضافه می کند که از طریق آن می توانید به همه پوشه های مورد علاقه خود دست یابید. 
1-    وقتی که MyFolders را نصب کردید، هر جا که خواستید کلیک راست کنید و موس خود را روی گزینه “MyFolders” ببرید. 
2-    از منو کناری، روی “Settings” کلیک کنید تا ابزار مورد نظر را شخصی سازی کنید. 


3-    در تنظیمات، می توانید از دکمه  “Add” برای اضافه کردن پوشه های مهم در MyFolders استفاده کنید. همچنین می توانید جایگان پوشه های خود را تغییر دهید و یا آن ها را حذف کنید. 


4-    حال می توانید به سادگی هرجا که خواستید کلیک راست کنید و به همه پوشه های اضافه شده در گزینه “MyFolders” در منو زمینه دسترسی پیدا کنید. 


به طور خلاصه
استفاده از ابزارهای شخص ثالث برای مدیریت منو زمینه کار را بسیار ساده تر و سریع تر می کنند. با این حال می توانید خودتان با استفاده  از ویندوز رجیستری این کار را انجام دهید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر