چرا به آدوب ریدر (Adobe Reader) نیاز ندارید؟

چرا به آدوب ریدر (Adobe Reader) نیاز ندارید؟

بسیاری از ما از آدوب ریدر به عنوان پی دی اف خوان خود استفاده می کنیم. اما بیشتر ما به این اپلیکیشن نداریم و می توانیم از جایگزین های سبک تر و امن تر استفاده کنیم.

آدوب ریدر تنها غیر ضروری نیست، بلکه اپلیکیشنی است که بهتر است آن را روی کامپیوتر خود نصب نکنید. این اپلیکیشن نه تنها خیلی سنگین و بسیار کم سرعت است، بلکه مشکلات امنیتی بسیار زیادی نیز دارد. آدوب ریدر هیچ گاه اپلیکیشن خوبی برای یک کاربر معمولی نبوده است. سرعت و امنیت آن در سال های اخیر بهتر شده است، اما نه به اندازه کافی. 
شاید اصلا لازم نباشد آن را روی کامپیوتر خود نصب داشته باشید. شاید اصلا نیاز نداشته باشید آدوب ریدر را نصب کنید. در سال 2017 بیشتر مرورگر ها یا سیستم عامل ها از قبل یک برنامه پشتیبانی پی دی اف دارند. 
بعضی از افراد از قابلیت های کمتر استفاده شده آدوب ریدر مثل قابلیت امضای دیجیتالی اسناد استفاده می کنند. آدوب ریدر قابلیت های بسیار زیادی دارد. برای مثال اجازه می دهد پی دی اف ها کد جاوا اسکریپت را اجرا کنند که این قابلیت در گذشته مشکلات امنیتی بسیار زیادی ایجاد کرده است. مشخص است که برای بیشتر افراد بهتر است یک پی دی اف ریدر سریع تر، سبک تر و امن تر داشته باشند. 

گوگل کروم
گوگل کروم یک پی دی اف خوان بسیار خوب دارد که از سال 2010 تا به حال با آن همراه بوده است. این اپلیکیشن خیلی سریع فایل های پی دی اف را باز می کند و مستقیما در مرورگر شما آن ها را نمایش می دهد. متاسفانه پی دی اف خوان کروم قابلیت های زیادی ندارد. در اصل هیچ قابلیت خاصی ندارد، به جز چیزهای خیلی ابتدایی و لازم. 


با این حال سریع است. علاوه بر آن کوگل کروم در حال حاضر پرطرفدار ترین مرورگر در دنیاست، در نتیجه احتمالا همین الان هم آن را نصب دارید. همچنین می توانید از گوگل کروم به عنوان پی دی اف خوان کامپیوتر خود نیز استفاده کنید. کافی است روی پی دی اف خود کلیک راست کنید، Properties را انتخاب کرده، Change را انتخاب کنید، سپس روی Google Chrome و سپس Apply کلیک کنید. 


لازم به ذکر است که این روند را می توانید روی فایرفاکس، مایکروسافت اج و یا هر پی دی اف خوان دیگری که می خواهید پی دی اف خوان پیش فرض شما شود پیاده کنید. 

فایرفاکس
مانند گوگل کروم، فایرفاکس نیز یک پی دی اف خوان دارد. در اصل این پی دی اف خوان از فایرفاکس 19 با آن همراه بوده است. در حال حاضر ما از فایرفاکس 51 استفاده می کنیم. چه کسی گفته است موزیلا نوآوری نمی کند؟ البته جدا از این که در این زمینه سال ها از گوگل کروم جلوتر بوده است، پی دی اف خوان فایرفاکس نیز قابلیت های بسیار محدودی دارد. 


پی دی اف خوان فایرفاکس یک پلاگین مرورگر نیست. به زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است، همان زمانی که صفحات وب مرورگرتان به آن نوشته شده اند. در نتیجه پی دی اف خوان فایرفاکس دقیقا مانند صفحات پیج شما جعبه شنی شده است که آن را امن تر می کند. وقتی که از یک پلاگین مانند آدوب آکروبات استفاده می کنید، امنیت مرورگر شما در آن دخیل نمی شود و شما فقط به توسعه دهندگان پلاگین خود وابسته هستید. 

ویندوز
مایکروسافت تا ویندوز 8 هیچ پی دی اف خوانی را معرفی نکرده بود. ریدر (Reader) هنوز هم برای ویندوز 10 موجود است، اما یک اپلیکیشن مدرن است. یک گزینه دیگر نیز موجود است. در اینجا هردو را بررسی می کنیم. 
ریدر
ریدر دیگر به صورت از پیش نصب شده روی ویندوز وجود ندارد. با این حال سریع و رایگان است و می تواند به صورت همزمان دو صفحه را به شما نشان دهد. ریدر پی دی اف را در محیط ویندوز و بدون نیاز به مرورگر باز می کند. علاوه بر آن عملکرد آن مانند کروم و فایرفاکس است. 


مایکروسافت اج
مرورگر اصلی ویندوز 10 نیز یک پی دی اف خوان دارد. وقتی که از مایکروسافت اج استفاده می کنید، پی دی اف ها به صورت خودکار در مرورگر ویندوز باز می شوند و دیگر نیازی به یک اپلیکیشن جداگانه نیست، مگر این که خودتان نخواهید. 


در مورد امکانات ،مایکروسافت اج نیز مانند دیگر پی دی اف خوان ها کار خاصی انجام نمی دهد. علاوه بر آن، امکان حاشیه نویسی در مورد پی دی اف ها وجود ندارد که کمی عجیب است. با این حال، برای کسانی که مایکروسافت اج را به عنوان مرورگر خود انتخاب کرده اند این قابلیت بسیار کارآمد است. 

مک، لینوکس، iOS و اندروید 
در دیگر سیستم عامل ها نیازی به آدوب ریدر نیست. مک از پریویو (Preview) استفاده می کنند. توزیع های لینوکس با توجه به محیطشان از اکولار(Okular )یا اوینس (Evince) استفاده می کنند. 


اندروید نیز مانند آیفون و آیپد یک پی دی اف خوان از پیش نصب شده دارد. در حالی که آدوب ریدر برای همه سیستم عامل ها موجود است اما واقعا نیازی به دانلود و استفاده از آن نیست. علاوه بر آن گزینه های بهتری برای هر سیستم عامل موجود است. 
پی دی اف ریدر های جایگزین برای ویندوز
فاکسیت ریدر (Foxit Reader)، سوماترا پی دی اف (Sumatra PDF) و نیترو ریدر (Nitro Reader) همگی نسخه های رایگان و قابلیت های بسیار خوبی دارند که به اندازه کافی برای بیشتر کاربران مناسب هستند. معمولا سریع تر و سبک تر از آدوب ریدر هستند چرا که برای بالا تر بردن سرعت بعضی از قابلیت های بی استفاده را کنار گذاشته اند. 
بیشتر فایل های پی دی اف اسنادی هستند که ما فقط می خواهیم آن ها را تماشا کنیم. اگر شما هم یکی از کاربرانی هستید که به این دلیل از پی دی اف استفاده می کنید، گزینه های بالا برای شما کاملا مناسب هستند. 
درضمن پی دی اف ریدر های دیگر امن تر هم هستند، چرا که نقاط ضعف امنیتی که در آدوب ریدر یافته شد در موارد دیگر موجود نیست. قابلیت های اضافی آدوب ریدر هدف را برای هکرها بزرگ تر و مهم تر می کنند. 


نظرتان چیست؟ 
در این مقاله به شما گفتیم که چرا به آدوب ریدر یا آکروبات نیاز ندارید. همچنین به شما گفتیم که دیگر نیازی نیست که یک پلاگین دیگر به مرورگر خود اضافه کنید. از آنجایی که بیشتر مرورگر های جدید پی دی اف را پشتیبانی می کنند، بیشتر مردم می توانند این نقطه ضعف امنیتی را رفع کنند. 
پی دی اف خوان مورد علاقه شما کدام است؟ نظر خود را به ما بگویید. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر