چرا اندروید برای توسعه‌ دهندگان بهتر از iOS است؟

چرا اندروید برای توسعه‌ دهندگان بهتر از iOS است؟

مقایسه میان سیستم عامل‌های اندروید و iOS همیشه بین کاربران بحث داغی بوده است. این جنگ‌ و جدال میان توسعه‌ دهندگان نیز وجود دارد. در این نوشته نخست به اتهامات اندروید پاسخ می‌دهیم و سپس می‌گوییم چرا بهتر است توسعه‌دهندگان نیز اندروید را به‌جای iOS انتخاب کنند.

میان سیستم عامل‌هایی که امروزه در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند اندروید و iOS دو رقیب اصلی‌اند؛ درنتیجه طبیعی است که یک توسعه‌دهنده این دو پلتفرم را برای توسعه اپلیکیشن موردنظرش در اولویت بگذارد.

برای شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری، که دست بازتری در منابع مالی و انسانی دارند، خیلی مهم نیست که اپلیکیشن خود را نخست برای کدام‌یک از این دو سیستم عامل ارائه کنند، اما برای اکثر توسعه‌دهندگانی که آزاد و شخصی کار می‌کنند محدودیت‌هایی وجود دارد؛ در نتیجه انتخاب درست بین این دو سیستم عامل ممکن است بر موفقیت اپلیکیشن آنها تاثیر بسیاری داشته باشد.

نکته‌ای که شاید به‌اشتباه میان توسعه‌دهندگان جاافتاده این است که ترجیح می‌دهند اپلیکیشن خود را ابتدا برای iOS عرضه کنند و سپس سراغ اندروید بروند. آنها برای خود دلیلی دارند که موجب می‌شود iOS را در درجه اول اهمیت قرار دهند. منسجم نبودن نسخه‌ها و دستگاه‌های اندروید، کم‌سود بودن فروش اپلیکیشن‌ها و همچنین راحتی در کدنویسی و ساختن رابط کاربری اپ‌های iOS از مهم‌ترین دلایلی است که بارها و بارها به آنها اشاره شده است. اما واقعا این موارد چقدر واقعیت دارند؟

ایرادات ذکر شده حتی اگر درست هم باشند مربوط به گذشته است. اکنون زمان عوض شده و هیچ‌ چیز در دنیای امروزی ثابت نمی‌ماند. در این مطلب قصد داریم، علاوه بر پاسخ دادن به این اتهامات، بگوییم چرا باید اپلیکیشن‌های خود را، به‌جای iOS، برای اندروید توسعه دهید.


 اتهام اول: اندروید سیستم عاملی شلخته است

به‌عنوان طرفدار اندروید، مسنجم نبودن نسخه‌های این سیستم عامل را رد نمی‌کنم، ولی این مشکل آن‌طور هم که در موردش بزرگنمایی می‌کنند نیست. درواقع چندپاره بودن نسخه‌های اندروید خیلی هم برای توسعه‌دهندگان اهمیت ندارد. در حال حاضر سه نسخه کیت کت، مارشمالو و لالیپاپ بیشترین سهم را در اختیار دارند؛ درنتیجه تمرکز اصلی توسعه‌دهندگان بر این سه نسخه است.
برای آزمایش و هم‌خوانی اپلیکیشن‌های اندروید روی دستگاه‌هایی با اندازه‌های مختلف، گوگل یا سایرین ابزارهایی را  تدارک دیده‌‌اند که به توسعه‌دهنده این امکان را می‌دهد اپلیکیشن‌ خود را یک‌جا روی انواع و اقسام دستگاه‌های مختلف تست کند و نتیجه و ایرادات احتمالی را ببیند.
نکته جالب اینجاست با اینکه اپل ایراد زیادی به فرگمیشن اندروید می‌گیرد، هنوز بسیاری از اپلیکیشن‌های iOS برای استفاده روی آیپد بهینه نشده‌اند و کاربر نمی‌تواند آنها را تمام‌صفحه استفاده کند!
اتهام دوم: بازار اندروید پول‌ساز نیست

توسعه‌دهندگان بر این باورند کاربران iOS اپلیکیشن‌های پولی را راحت‌تر می‌خرند، در نتیجه اپ استور برای آنها بازار سودآورتری است. من با این حرف موافق نیستم. درواقع بیشتر توسعه‌دهندگان iOS به‌دلیل بالا بودن هزینه‌ها (که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم) اکثر اپلیکیشن‌های خودشان را غیررایگان عرضه می‌کنند، بنابراین کاربران نیز چون اپلیکیشن رایگان باکیفیتی نمی‌یابند، مجبور به خرید می‌شوند.
در اندروید، به دلیل ماهیت متن‌باز و پایین بودن هزینه تمام‌شده کار، اپلیکیشن‌های رایگان و باکیفیت بسیاری می‌بینید که کاربر را از خرید نمونه پولی بی‌نیاز می‌کند. البته معنی این حرف این نیست که اندرویدی‌ها اصلا دست‌به‌جیب نمی‌شوند! بلکه توسعه‌دهنده با روش‌های دیگری می‌تواند سودش را به دست آورد. یکی از این روش‌ها نمایش تبلیغات است. هرچه تبلیغات بیشتری در اپلیکیشن به نمایش دربیاید، سود بیشتری نصیب توسعه‌دهنده می‌شود و از آنجا که تعداد کاربران اندروید بسیار بیشتر از iOS است، سود حاصل‌شده اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.
اتهام سوم: برنامه‌نویسی iOS راحت‌تر از اندروید است

اتفاقا برنامه‌نویسی اندروید هم راحت است، حتی شاید راحت‌تر از iOS باشد. شما برای ساخت اپلیکیشن اندرویدی به دانستن زبان جاوا نیاز دارید. جاوا یکی از گسترده‌ترین و قدرتمندترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که به‌صورت چندسکویی یا مولتی‌پلتفرم اجرا می‌شود. با دانستن جاوا، علاوه بر اینکه می‌توانید برای اندروید اپلیکیشن بسازید، قادرید بدون یادگیری زبان جدید برای سیستم عامل ویندوز و لینوکس هم برنامه بنویسید، در صورتی که زبان Objective-C و Swift تنها به درد سیستم عامل‌های iOS و OS X می‌خورند.
برای یادگیری برنامه‌نویسی اندروید منابع و راهنماهای رایگان بسیاری وجود دارد که در این راه کمکتان می‌کند. همچنین گوگل یک IDE عالی به‌نام Android Studio در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است که در پیشبرد سریع و راحت توسعه اپلیکیشن‌ها شما را یاری می‌دهد.

حالا که به اتهامات توسعه‌دهندگان علیه اندروید و دلایلشان برای انتخاب نکردن این سیستم عامل پاسخ دادیم، بهتر است ببینیم انتخاب اندروید به‌جای iOS چه مزیت‌هایی برای توسعه‌دهندگان دارد.
مزیت اول: محبوبیت

بر کسی پوشیده نیست در حال حاضر اندروید بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد. در آخرین آمار منتشر شده IDC، اندروید بیش از 86 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند جهان را به خود اختصاص داده است، در صورتی که سهم iOS کمتر از 13 درصد است؛ یعنی تعداد دستگاه‌ها و به‌تبع آن کاربران اندروید بیش از 6 برابر iOS است. در نتیجه این پلتفرم می‌تواند مشتریان و بازار هدف بسیار بیشتری پیش روی شما قرار دهد و احتمال موفقیتتان را افزایش دهد.
مزیت دوم: ارزان‌تر بودن توسعه اندروید

اگر قصد دارید اپلیکیشنی برای iOS بسازید، ابتدا باید چند میلیون تومان برای خرید کامپیوتر مک خرج کنید، زیرا در غیر این‌صورت قادر نیستید محیط برنامه‌نویسی iOS راه‌اندازی کنید، اما توسعه‌دهنده اندروید می‌تواند روی مک، ویندوز یا لینوکس کارش را انجام دهد و به هیچ سیستم عاملی محدود نباشد. علاوه بر این توسعه‌دهندگان iOS باید هر سال مبلغ 100 دلار برای حق اشتراک به اپل پرداخت کنند ولی توسعه‌دهنده اندرویدی فقط 25 دلار باید به گوگل بپردازد، آن هم فقط یک بار. این یکی از عواملی است که موجب می‌شود هزینه تمام‌شده کار برای اپلیکیشن‌های اندروید پایین بیاید.
مزیت سوم: گوگل پلی و فروشگاه‌های جانبی

طبیعتا بهترین مکان برای عرضه و به نمایش گذاشتن اپلیکیشن‌های شما فروشگاه مجازی گوگل یا اپل است. هر یک از این فروشگاه‌ها شرایط، قوانین و حتی ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این میان اپ استور اپل شرایط سخت‌گیرانه‌تری برای توسعه‌دهندگان دارد که موجب می‌شود مراحل تایید هر اپلیکیشن حتی تا چند هفته طول بکشد؛ در صورتی که در گوگل پلی تنها چند ساعت زمان می‌برد.
همچنین شما در گوگل پلی قادرید ارتباط بهتری با کاربران خودتان داشته باشید، آمارهای مختلفی از وضعیت اپلیکیشن خودتان را مشاهده کنید و در صورت ایجاد مشکل و پیدا شدن باگ، حتی چند بار در طول روز آن را به‌روزرسانی کنید. سیاست اپ استور اما به این شکل نیست و برای هر بار آپدیت کردن اپلیکیشن خود باید دوباره چند روز منتظر تایید باشید.
اپلیکیشن شما در گوگل پلی، به‌دلیل تفاوت‌های الگوریتم‌های آن با اپ استور اپل، احتمال بیشتری دارد که دیده شود؛ درنتیجه توسعه‌دهندگان کم‌تجربه و آنهایی که تازه وارد این بازار شده‌اند فرصت دارند اپلیکیشن‌های خود را به کاربران بشناسانند، حتی اگر تعداد دانلودهای کمی داشته باشند.
توسعه دهندگان اندرویدی می‌توانند در کنار گوگل پلی، اپلیکیشن‌های خود را در فروشگاه‌های جانبی نیز عرضه کنند. در کشور ما کافه بازار معروف‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری جانبی برای گوشی‌های اندروید شناخته می‌شود و در بازار جهانی می‌توان فروشگاه نرم‌افزاری آمازون را جز این دسته از فروشگاه‌ها نامید.

    اندروید شاید در گذشته ضعف‌ها و نقص‌هایی داشت اما گوگل همواره تلاش کرده است روزبه‌روز آن را بهبود ببخشد و بهتر کند. به‌باور من، بسیاری از ایرادات وارد شده به اندروید مربوط به گذشته است و از آن زمان در ذهن‌ها باقی مانده. البته اپل نیز همواره نشان داده که دوست دارد، حتی با دروغ، اندروید را سیستم عاملی عقب‌افتاده معرفی کند، در صورتی که اصلا این‌طور نیست.

گوگل به‌شدت در حال گسترش اکوسیستم اندرویدش است و هر جا که نگاه کنیم، نشانه‌هایی از حضور این سیستم عامل قدرتمند و انعطاف‌پذیر می‌بینیم. پس مطمئن باشید اگر به‌عنوان توسعه‌دهنده، اندروید را در اولویت گذاشته باشید، آینده شما نیز به روشنی آینده این ربات سبز کوچک است!

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر