نگاهی به رقبای فیلم " فروشنده" ساخته اصغر فرهادی در مراسم اسکار امسال

نگاهی به رقبای فیلم " فروشنده" ساخته اصغر فرهادی در مراسم اسکار امسال

امسال ایران با فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی در مراسم اسکار سال 2017 که نیمه شب یک شنبه اجرا می شود حضور دارد. آقای فرهادی این مراسم را به خاطر قوانین مهاجرتی ترامپ تحریم کرده . اما رقیبان فروشنده چه فیلم هایی و از چه کشورهایی هستند؟

سال 2012 شاهد اولین حضور ایران در مراسم اسکار بود. "جدایی نادر از سیمین "ساخته اصغر فرهادی اولین جایزه اسکار را برای کشور ما به ارمغان آورد. امسال نیز نام فیلم" فروشنده "آقای فرهادی در بین نامزدهای بخش فیلم های غیر انگلیسی زبان مراسم اسکار می درخشد. پیش تر فیلم فروشنده در بخش مسابقه جشنواره کن به نمایش گذاشته شد و برنده جایزه بهترین بازیگر مرد ( آقای شهاب حسینی) و بهترین فیلم نامه ( آقای اصغر فرهادی) شد. 

داستان فیلم در مورد یک زوج جوان و بازیگر است که در نمایش "مرگ فروشنده" آرتور میلر مشغول بازی هستند. این زوج که به دلیل نشست زمین ناچار به ترک خانه خود می شوند به اصرار دوستشان به آپارتمانی نقل مکان می کنند که پیش از آن ها زنی بدنام در آن ساکن بوده است. گذشته این زن بحرانی را برای این زوج جوان به وجود می آورد... . 
فیلم فروشنده علاوه بر استقبال جهانی و نقدهای مثبتی که دریافت کرد، به دلیل اعلام عدم حضور آقای فرهادی و خانم ترانه علیدوستی در این مراسم به اعتراض به قانون مهاجرتی دونالد ترامپ نیز جنجالی شد. 
دونالد ترامپ ورود هر فردی را از هفت کشور عمدتا مسلمان ایران، عراق، سوریه، لیبی، سودان، لیبی، سومالی و یمن حتی با وجود داشتن ویزای قانونی و کارت سبز ممنوع کرد. البته این قانون برای افراد خاصی چون آقای فرهادی استثنا قائل شد. گرچه این قانون هم اکنون به تعلیق در آمده اما آقای فرهادی به اعتراض به این قانون اعلام کرد که در مراسم اسکار امسال شرکت نخواهد کرد. آقای فرهادی انوشه انصاری و پروفسور فیروز نادری را که هر دو نابغه ایرانی مقیم آمریکا هستند به نمایندگی از خود و فیلم فروشنده برای شرکت در مراسم اسکار معرفی کرده است. 
اما فیلم فروشنده با چه فیلم ها و از چه کشورهایی رقابت خواهد کرد؟ در این مقاله نگاهی می اندازیم به فیلم های بخش خارجی زبان اسکار سال 2017:


1-    سرزمین من ( یا مین) ( Land of Mine) 


این فیلم ساخته مارتین زاندولیت و محصول سال 2015 دانمارک است. سرزمین من پیش از این در بخش پلت فرم جشنواره فیلم تورنتو به نمایش گذاشته شده بود. این فیلم بر اساس اتفاقات واقعی ساخته شده است .داستان این فیلم بازگوکننده وضعیت و شرایط اسرای جنگی آلمانی است که پس از جنگ جهانی دوم برای پاکسازی به میادین مین در دانمارک فرستاده می شوند. 
این فیلم به واقعه ای تاریخی می پردازد که خیلی کمتر از آن صحبت شده است. تخمین زده شده که در این واقعه حدود دو هزار سرباز آلمانی جان خود را از دست داده و یا قطع عضو شده اند. 

2-    مردی به نام اوه (A Man Called Ove) 

مردی به نام اوه فیلمی در ژانر کمدی - درام محصول سال 2015 کشور سوئد است. این فیلم ساخته هانس هولم است که بر اساس رمانی از فردریک بکمن به همین نام ساخته شده است. امردی به نام اوه نامزد شش و برنده دو جایزه پنجاه و یکمین جشنواره گولدبگ می باشد. این فیلم همچنین نامزد بهترین فیلم خارجی و بهترین گریم در هشتاد و نهمین جشنواره مراسم اسکار است. 

داستان این فیلم درمورد آشنایی یک خانواده ایرانی در سوئد با یک مرد بد اخلاق سوئدی به نام اوه است که رابطه خوبی با همسایه هایش ندارد. در پی یک اتفاق دوستی بین اوه و بهار دختر این خانواده شکل می گیرد که زندگی این پیرمرد را به چالش می کشد. 

3-    تانا ( Tanna) 


 

تانا محصول سال 2015 ساخته مارتین باتلر و محصول کشور استرالیاست. داستان فیلم در جزیره ی تانا واقع در جنوب اقیانوس آرام اتفاق می افتد.
 این فیلم به داستان واقعی عشق دختر و پسر بومی می پردازد که برای رسیدن به یک دیگر از فرمان های خانواده خود سرپیچی می کنند . داستان فیلم موضوعی مشابه رومئو و ژولیت البته در فضایی کاملا متفاواست. بیشتر بازیگران این فیلم افرادی بومی هستند که نقش خود را در فیلم ایفا می کنند. زبان فیلم به نوال و نافه، که زبان های بومی این جزیره هستند. 
فیلم تانا  پیش از این برنده جوایز هفته منتقدین بین المللی و بهترین فیلم برداری در جشنواره ونیز در سال 2015 بوده است. 

4-    تونی اردمان (Toni Erdmann) 


تونی اردمن محصول سال 2016 کشور آلمان به کارگردانی مارن آده است. تونی اردمان فیلمی در ژانر کمدی- درام است. این فیلم در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن سال 2016 به نمایش گذاشته شد. شاید فیلمی آلمانی در ژانر کمدی کمی عجیب به نظر برسد اما این فیلم برنده پنج جایزه در بیست و نهمین جشنواره فیلم اروپا در بخش های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم نامه، بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن شد. این فیلم همچنین برنده جایزه لوکس پارلمان اروپا نیز شد. 
داستان فیلم در مورد یک معلم موسیقی حدودا شصت ساله و نامتعارف است که تصمیم می گیرد رابطه خود را با دختر بزرگ سال و موفقش از سر بگیرد. 
به گفته بسیاری از منابع خبری مانند بی بی سی و گلد دربی  فیلم تونی اردمان بزرگ ترین رقیب فیلم فروشنده فرهادی در این مراسم است. 

در نهایت فیلم تحسین شده " فروشنده" چه برنده جایزه امسال بشود چه خیر نه تنها پیامی از طرف همه مردم  ایران است، بلکه حضورش در بزرگ ترین مراسم جوایز سینمایی افتخاری برای کشورما نیز هست . امیدواریم یک شنبه شب همین هفته شاهد برنده شدن دوباره فیلمی از آقای فرهادی و کشورمان ایران در مراسم اسکار سال 2017 باشیم. 

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

نادیا صفرخانی

شنبه, 07 اسفند 1395

فیلم تونی اردمان به نظر خیلی رقیب قوی و سرسختی باشه واسه فروشنده. امیدوارم آقای فرهادی با فروشنده دوباره واسه ایرانیا افتخارآفرینی کنه. هرچند خود عوامل فیلم توی مراسم شرکت نمیکنن ولی گرفتن جایزه اسکار توسط افرادی مثل انوشه انصاری و پروفسور نادری از یاد هیچکس نخواهد رفت. صمیمانه امیدوارم این اتفاق بیفته.

پاسخ

ثبت نظر