پنج علامت که نشان می دهد شما عاشق لینوکس هستید

پنج علامت که نشان می دهد شما عاشق لینوکس هستید

لینوکس سیستم عامل خوبی است، اما اگر فکر می کنید که از پیچیدگی های آن زیادی لذت می برید احتمالا شما عاشق لینوکس شده اید! اگر فکر می کنید که ممکن است دچار این حالت شده باشید این مقاله را بخوانید!

در حالی که استفاده از لینوکس بسیار ساده است فعالیت هایی حول محور آن وجود دارد که بسیار پیچیده تر از بقیه سیستم عامل هاست. در حالی که می توانید آن ها را نادیده بگیرید اما اگر عاشق لینوکس باشید نمی توانید از آن ها دست بکشید. 
آیا شما یک عشق لینوکس هستید؟ این مقاله را دنبال کنید!


1-    ترمینال فایل منیجر شماست 
برای کسانی که در لینوکس جدید هستند، خط فرمان ها می توانند خیلی سخت، پیچیده و گیج کننده باشند. اما اگر آن ها را یاد بگیرید نظرتان عوض می شود. چرا که قابل اعتماد و بسیار خوب هستند. 
در حالی که برنامه های بسیار زیادی وجود دارد که می توانید از طریق آن ها درون پوشه های خود را بگردید، اما خط فرمان را ترجیح می دهید. خط فرمان نقطه اطمینانی در دنیای پر از تغییر دسکتاپ است و در رفتار و ظاهر استوار و بدون تغییر است. شما به کسانی که با سیستم عامل جدید لینوکس خود فایل منیجر خود را تغییر می دهند می خندید. 


از این که خط فرمان چقدر می تواند سریع و قوی باشد به وجد می آیید، حتی اگر یادگیری آن در ابتدا کمی سخت به نظر برسد. در یک فایل منیجر معمولی نشان دادن فایل های مخفی کمی بیشتر کار می برد. 
اما حتی با همه مزایای آن به درد همه نمی خورد. فایل منیجر های معمولی بسیار ساده تر هستند. اما اگر حس می کنید که بیش از حد از ترمینال خود استفاده می کنید احتمالا شما هم یک عشق لینوکس هستید. 

2-    استفاده از پکیج منیجر برای شما زیادی راحت است 
با استفاده از اپلیکیشن های گرافیکی نصب هرچیزی روی لینوکس بسیار ساده است، اما چیزی در مورد پکیج منیجر است که برای شما جذاب می باشد. شاید از نصب خوب و ساده آن خوشتان بیاید، چرا که در بر داشتن همه برنامه هایی که می خواهید بسیار سریع تر از جست و جوی یک به یک آن هاست. 


همچنین شاید از قدرتی که به شما می دهد خوشتان بیاید. تنها کاری که باید بکنید تایپ کردن است. البته علاقه مندان لینوکس می دانند که چه لذتی در استفاده از ترمینال نهفته است. حتی اگر فقط نصب یک تم آیکون جدید باشد. 


یک قدم دیگر کامپایل برنامه هاست. جدا از این که به توزیع لینوکس خود اجازه دهید که همه کارهای ساخت یک نصب پکیج شما به عده بگیرد، خودتان این کار را انجام دهید! این کار مزایایی دارد: پکیج های شما می تواند همانقدر که شما می خواهید سریع و یا کم سرعت می شود و برای راه اندازی بهتر عمل می کند. اما هنوز باید حواستان باشد که چه برنامه هایی را خودتان نصب می کنید. کامپایل برنامه ها می تواند زمان زیادی ببرد. 
3-    خودتان اسکریپت شل خودتان را می نویسید 
همانطور که می دانید، اسکریپت های شل لیستی از فرمان هاست که کامپیوتر شما انجام می دهد که هر زمان که بخواهید بتوانید آن ها را اجرا کنید. اسکریپت شل ها بسیار در انجام وظایفی که نمی خواهید با دست انجام دهید خوب هستند. برای مثال، اگر می خواهید همه عکس هایی را که در یک پوشه دارید بیابید و تغییر نام دهید یک اسکریپت همه آن ها را یک به یک ویرایش می کند. با این حال ممکن است بعضی اوقات این کار را درست انجام ندهند. 


حس بسیار خوبی است وقتی که به کامپیوتر خود می گویی دقیقا چکار کند. یک اسکریپت خوب طراحی شده این کار را بدون هیچ نقصی انجام می دهد. شما از تک تک خط های اسکریپت خود لذت می برید چرا که بدون نقص و کافی است. فایل تکست شما را از روتین کسل کننده کلیک کردن و کشیدن ( درگ کردن) نجات  می دهد. 
همراه با استفاده از یک پکیج منیجر، می توان گفت شما به یک زبان دیگر صحبت می کنید: زبانی که شما را به کامپیوترتان متصل می کند. البته یک اسکریپت شل کارهایی بسیار بیشتر از یک پکیج منیجر انجام می دهد. 
4-    می دانید چگونه از وی و ایمکس استفاده کنید 
در دنیای لینوکس تنها چند ویرایشگر متن کنسول وجود دارد. بعضی از آن ها قدمت بیشتری نسبت به بقیه دارند، این مورد به خصوص در مورد وی و جی ا یو ایمکس (GNU Emacs) صدق می کند. عموما بیشتر مردم کارشان با ویرایشگر متن نانو راه میوفتد. می توان گفت خیلی کم پیش می آید که کسی از چیز دیگری استفاده کند. 
یادگیری هر دو وی و ایمکس نسبت به چیزی مانند نانو بسیار سخت تر است. در وی برای مثال، اگر ندانید چکار دارید می کنید، حتی خارج شدن از برنامه نیز برایتان دردسر ساز می شود. ایمکس نیز وضعیت بهتری ندارد. ترکیبات کلیدی بسیار زیادی وجود دارد که کارهای مختلفی انجام می دهند. گرچه شاید خیلی به درد بخور باشند ولی یادگیری همه این چیزها می تواند دشوار باشد. 


اما اگر یکی از افرادی هستید که می توانند از یکی از این ویرایش گرها استفاده کنند پس خوشحال باشید. هر دو آن ها طوری طراحی شده اند که با وجود موانع ورودی زیاد بسیار قوی و سریع طراحی شده اند. 
اگر از جنگ بین وی و ایمکس اطلاع داشته باشید یا به نحوی در آن دست داشته باشید دیگر یک عاشق لینوکس واقعی هستید. هر دو ویرایش گر مزایا و معایب خود را دارند که باعث افزایش رقابت در بین آن ها شده است. برای مثال ایمکس به خاطر توسعه پذیری شهرت دارد، شما حتی می توانید از آن به عنوان یک مدیا پلیر استفاده کنید. از طرف دیگر وی همه جا حاضر تر و کارآمد تر است. 

5-    از LFS، Gentoo یا  Arch Linux استفاده می کنید 
تعداد سیستم عامل های لینوکس بسیار زیاد است. استفاده از بعضی از آن ها سخت تر از بقیه است و این مورد به خصوص در مورد Scratch (LFS) ، Gentoo و  Arch Linux صادق است. هرکدام از این سه با یک دیگر چیزی مشترک دارد: سیستم شما را از صفر می سازند در نتیجه کلی کار با ترمینال باید انجام دهید. تنها تفاوت در مقدار این استفاده است. 
نصب آرچ لینوکس (Arch Linux) اصولا ساده تر از دوتای دیگر است. چند قدم کم تر باید طی کنید، البته انعطاف پذیری پایین تری نیز دارد. برای مثال درجنتو (Gentoo) و LFS از شما انتظار می رود که خودتان پکیج خود را بسازید. در عوض آرچ مانند اوبونتو و دبیان پکیج های قابل دانلود به شما ارائه می کند. در حالی که جنتو در حدی کمتر این کار را انجام می دهد شما هنوز باید بیشتر برنامه ها را خودتان کامپایل کنید. 


در بین این سه، LFS از همه سخت تر است. برای تازه کارها، باید همه چیز را از منبع کامپایل کنید. هیچ میانبری وجود ندارد و هیچ چیز به صورت خودکار صورت نمی گیرد و تنها راهنمای LFS به شما کمک می کند. 
اصولا نصب هر سه خیلی سخت تر از دیگر توزیع های لینوکس هستند. علاوه بر آن، استفاده از یکی از آن ها نشان می دهد که احتمالا کارهای دیگری نیز می کنید که نشان می دهد عاشق کامپیوتر هستید
این تازه شروع است
قطعا فعالیت های لینوکسی بسیار بیشتری از این وجود دارد. لینوکس می تواند بسیار ساده یا بسیار سخت باشد. اگر از این سختی ها لذت می برید باید نام شما را یک عاشق لینوکس گذاشت!

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

Milad

شنبه, 14 اسفند 1395

انقدر ها هم اینجوری نیست... یه کم پیاز داغش رو زیاد کردین.

افراد حرفه ای بسیار کمی رو دیدم که ترمینال براشون خسته کننده نباشه!

پاسخ

ثبت نظر