چگونه برای ویندوز و لینوکس USB مولتی بوت بسازیم؟

چگونه برای ویندوز و لینوکس USB مولتی بوت بسازیم؟

نصب کردن برنامه ها و سیستم عامل ها توسی فلش های یو اس بی بسیار مرسوم شده اند. اما چگونه یک یو اس بی مولتی بوت بسازیم؟ در این مقاله پنج تا از بهترین ابزارها را برای این کار به شما معرفی می کنیم.

نصب کردن سیستم عامل ها و برنامه ها از طریق فلش یو اس بی بسیار رایج شده است. خیلی از ما مدت هاست که برای نصب چیزی از یک دیسک استفاده نکرده ایم. البته نمی گوییم که دیسک ها مرده اند، اما فلش همه کاره است، حمل آن آسان است، اطلاعات آن ها به راحتی قابل به اشتراک گذاری است و مدل های جدید فضای ذخیره سازی بسیار بالایی دارند. 
نصب یک سیستم عامل جدید از طریق یو اس بی سریع و معمولا بی دردسر است. با این حال چرا فلش خود را به یک سیستم عامل محدود کنید؟ در حال حاضر ابزارهای یو اس بی مولتی بوت بسیار خوبی موجود هستند که می توانند سیستم عامل شما را به یک مخزن سیستم عامل جیبی بسیار خوب تبدیل کنند. 
در اینجا پنج ابزار به شما معرفی می کنیم که ارزش امتحان کردن را دارند. 
نکته: بعضی از این ابزارها به  Microsoft .NET Framework نیاز دارند. 
1-    یامی (YUMI) 
پشتیبانی: لینوکس ( به صورت پیش فرض) ، ویندوز ( باید به صورت دستی اضافه شود). 
یامی ابزار یو اس بی مولتی بوت بسیار شناخته شده ای است. می توانید برای نصب توزیع های مختلف لینوکس، نرم افزار آنتی ویروس، ابزار سیستمی، سی دی های راه اندازی و پکیج های نصب ویندوز با استفاده از یک فلش از یامی استفاده کنید. وقتی که یامی بارگذاری شد، این ابزار از شما می خواهد که یک توزیع را انتخاب کنید. در منویی که می بینید بگردید تا توزیع مورد علاقه خود را بیابید. 


یامی قابلیت های دانلود یکپارچه برای تعداد زیادی از توزیع های لینوکس دارد. وقتی که یک توزیع را انتخاب کردید، مربع دانلود در کنار منو انتخاب توزیع ظاهر می شود. دانلود ها برای توزیع های لینوکس و کیت نجات ( مانند کیت نجات Trinity) می توانند به صورت خودکار اجرا شوند. اما  ISO ها را باید به صورت دستی دانلود و انتخاب کنید. 

 

2-    ساردو (SARDU)
پشتیبانی: لینوکس ( رایگان)، ویندوز ( نسخه حرفه ای) 
ساردو یک ابزار بسیار شناخته شده یو اس بی مولتی بوت دیگر است. رابط کاربری آن زرق و برق دار تری دارد، اما محدودیت هایی را نیز در مورد این که دقیقا چه چیزی را می توانید به یو اس بی خود اضافه کنید برای شما ایجاد می کند. به این دلیل که ساردو یک نسخه رایگان برای استفاده شخصی و یک نسخه حرف ای دارد. نسخه حرفه ای امکان دسترسی شما را به نصب کننده های ویندوز فراهم می کند، در حالی که لینوکس فقط برای نسخه های رایگان موجود است. 


استفاده از رابط کاربری ساردو نسبت به تنها منو یامی ساده تر است. برای آنتی ویروس، لینوکس و ویندوز، و همچنین تب " Extra" در نسخه حرفه ای تب های جدا وجود دارد. انتخاب کردن سیستم عامل خود بسیار ساده است. وقتی که یک گزینه را تیک دار می کنید گزینه دانلود را می بینید. 
در ضمن ساردو را می توانید روی یک سی دی نصب کنید. 

3-    ایکس بوت (XBOOT) 
پشتیبانی: لینوکس، ریکاوری و ابزارهای آنتی ویروس، QEMU
ایکس بوت ابزار مولتی بوت نسبتا قدیمی تری است و ISO های موجود در یامی و ساردو را ندارد. با این حال QEMU را که یک شبیه ساز سیستم عامل منبع باز است پشتیبانی می کند. می توانید از QEMU برای شبیه سازی یک سیستم عامل روی یو اس بی استفاده کنید. وقتی که یو اس بی خود را ساختید، ایکس بوت به شما پیشنهاد می کند که نتیجه نهایی را با استفاده از QEMU امتحان کنید. به همین دلیل، ایکس بوت هنوز هم ابزار بسیار خوبی است. 


ایکس بوت ابزاری بسیار خوب در تب Edit Multiboot USB دارد. این تب به شما اجازه می دهد لیست منو grub4dos یا فایل سیستمی Syslinux را ویرایش کنید، در نتیجه شما می توانید منو را با توجه به علاقه خودتان مرتب کنید. همچنین اگر با یو اس بی مولتی بوت خود مشکل دارید می توانید بوت لودر ها را دوباره نصب کنید. 

4-    وین ستاپ فرام یو اس بی (WinSetupFromUSB) 
پشتیبانی: ویندوز، لینوکس، آنتی ویروس، دیسک های ریکاوری
وین ستاپ فرام یو اس بی یک ابزار مولتی بوت یو اس بی است که روی نصب کننده های ویندوز تمرکز دارد. می توانید انواع فایل های نصب ویندوز مختلفی را از جمله  XP, 2000, 2003, Server 2008 و  Server 2012 روی آن نصب کنید. علاوه بر نصب کننده های ویندوز، شما همچنین می توانید توزیع های لینوکس، پکیج های لینوکس، پکیج های آنتی ویروس و دیسک های ریکاوری را نیز روی آن نصب کنید. از آنجایی که تصویر ISO با grub4dos سازگار است شما باید بتوانید آن را به یو اس بی مولتی بوت خود اضافه کنید. 


متاسفانه وین ست آپ فرام یو اس بی ابزار دانلود ندارد. با این حال یافتن  ISO ها به صورت آنلاین کار سختی نیست. در عوض وین ستاپ فرام یو اس بی ابزارهای پیشرفته دیگری دارد که بقیه رقیبانش ندارند. برای مثال، ابزار FBinst با ساخت یک طرح دیسک جدید یو اس بی شما را دوباره فرمت می کند تا با هر BIOS کار کند. این مورد برای سیستم عامل های قدیمی بسیار پر استفاده است. 

5-    ایزی تو بوت (Easy2Boot) 
پشتیبانی: ویندوز، لینوکس، آنتی ویروس، و دیگر ابزارها. همه ISO ها باید به صورت دستی وارد شوند. 
ما لیست خود را با محصولی نسبتا جدید به نام ایزی تو بوت خاتمه می دهیم. ایزی تو بوت یک پروژه کناری برای سازندگان RMPrepUSB می باشد. رابط کاربری خیلی زیبایی ندارد و باید قبل از هر چیزی بعضی چیزها را یاد بگیرید. البته خیلی سخت نیست. با این حال ایزی تو بوت یک ابزار یو اس بی مولتی بوت بسیار خوب است. به جای داشتن فایل های تنظیمات اضافی زیاد و بوت لودرها برای هر ISO ، ایزی تو بوت به شما اجازه می دهد چیزهایی که می خواهید را به راحتی با کشیدن به یو اس بی اضافه کنید. 

 

چند نکته  آموزشی در مورد ایزی تو بوت 
آخرین نسخه ایزی تو بوت را دانلود کنید. ممکن است این مورد کمی گیج کننده باشد چرا که نسخه های مختلفی وجود دارد. وقتی که آن را دانلود کردید پوشه را آنزیپ کنید. 

MAKE_E2B_USB_DRIVE را بیابید. روی اسکریپت فرمان کلیک راست کنید و Run as Administrator را انتخاب کنید. حال آنچه به شما گفته شده است را اجرا کنید. حتما پیش از وارد کردن پاسخ هر سوال را بخوانید. 
وقتی که پیکر بندی فایل E2B پایان یافت، از ویندوز اکسپلورر خود برای انتخاب یو اس بی استفاده کنید. پوشه  _IOS را باز کنید. به نام پوشه ها توجه کنید: ANTIVIRUS, LINUX, WINDOWS و غیره. در اینجا ISO های خود را کپی کنید.وقتی که یک پوشه حاوی فایل ISO به پوشه مربوطه اضافه شد، یک گزینه به صورت خودکار به فایل پیکربندی E2B و منو راه اندازی اضافه می شود. 


به یاد داشته باشید که فایل های ویندوز باید در پوشه متناظر خود باشند در غیر این صورت کار نمی کنند. برای مثال، ISO ویندوز 7 باید حتما در پوشه ویندوز 7 قرار گیرد و غیره. برای دریافت اطلاعات بیشتر  ReadMe_where_to_put_files.txt را جست و جو کنید. 

کدام یک به کار شما می آید؟ 
ما پنج گزینه یو اس بی مولتی بوت را به شما معرفی کردیم. هر ابزار یو اس بی مولتی بوت گزینه های متفاوتی دارد، و می تواند ابزارهای مختلفی را به شما ارائه دهد. 
اگر فقط می خواهید یک یو اس بی بسازید یامی بهترین انتخاب برای شماست. راحت و سریع است اما زیاد قابل شخصی سازی نیست. اما اگر به چیزی قابل شخصی سازی نیاز دارید، وی ست آپ فرام یو اس بی یا ایزی تو بوت را به شما پیشنهاد می کنیم. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر