رودخانه قره سو

رودخانه قره سو

قره‌سو يکى از مهم‌ترين رودخانه‌هاى منطقه مشگين‌شهر، دشت مغان و اردبيل است که به رود مرزى ارس مى‌ريزد.

قره‌سو از به هم پيوستن دو شعبه دامنه‌هاى شمال غربى کوهستان طالش و دامنه‌هاى شمال شرقى کوه‌هاى بزغوش به نام حاج محمدچايى به وجود مى‌آيد. اين رودخانه آب‌هاى عمده مشگين‌شهر و اردبيل و خلخال مانند قورى‌چاى و باليقلى‌چاى را دريافت مى‌کند.

رودخانه قره‌سو، توده کوهستانى و آتشفشانى سبلان را دور مى‌زند و پس از عبور از قره‌داغ در اصلاندوز به رود بزرگ ارس مى‌پيوندد. رود قره‌سو با جريان سيلابى تندى از کوه‌ها سرازير مى‌شود و در آب‌هاى ارس به هم ‌خوردگى و آشوبى به وجود مى‌آورد. از برکت برف‌هاى سنگين و باران‌هاى مداوم، رودهاى وابسته قره‌سو در تابستان‌ها خشک مى‌شوند و همواره با بيشترين ميزان آب جريان مى‌يابد.
آبدهى قره‌سو در محلى به نام قره چناق اردبيل ۶/۴ ميليون مترمکعب است، ‌در طالب قشلاقى ۱۸۹/۲ ميليون مترمکعب است و در محل دولت بيگلوى مشگين شهر داراى ۳۴/۰۳ ميليون مترمکعب است. طول رودخانه ۱۰۸ کيلومتر است.
در مجموع دشت اردبيل گستره‌اى محصور است که آب‌هاى سطحى و زيرزمينى آن توسط رودخانه قره‌سو در طالب قشلاقى تخليه مى‌شود. علاوه بر قره‌سو، رودخانه باليقلى‌چاى، پرآب‌ترين رودخانه اردبيل است که از جنوب ارتفاعات سبلان سرچشمه مى‌گيرد و در شهر اردبيل به دو قسمت تقسيم مى‌شود که پس از عبور از شمال اردبيل وارد قره‌سو مى‌شود.

کناره‌هاى رودخانه باليقلى‌چاى و ديگر رودخانه‌هاى کوچک که در جلگه اردبيل جارى‌اند، به عنوان گردشگاه‌هاى موقتى و مقطعى دوستداران طبيعت و کسانى که علاقه دارند اوقات فراغت خود را به دور از هياهوى شهر سپرى کنند، مورد استفاده قرار مى‌گيرد. استقرار اين رودخانه در نزديکى شهر و جريان آن در شهر اردبيل اين امکان را فراهم مى‌آورد که مردم به خاطر دسترسى آسان به حاشيه‌هاى رودخانه، براى گذران اوقات فراغت خود در روزهاى تعطيل و روزهاى آخر هفته از آن استفاده کنند. اين در صورتى ميسر خواهد شد که امکانات و تأسيسات لازم براى اين گونه بهره‌بردارى‌ها در کنارهٔ رودخانه‌هاى دشت فراهم آيد.
به اين ترتيب، رودخانه‌هاى حوالى شهر اردبيل قابليت‌هاى قايقرانى و ديگر ورزش‌هاى مشابه براى جهانگردان‌ها را ندارد، ولى حاشيه آن‌ها در برخى نقاط مساعد و مطلوب است و مى‌تواند به عنوان گردشگاه‌هاى رودخانه‌اى مورد استفاده قرار گيرد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر