مروری بر نقاط قوت و ضعف گوشی الجی جی 6

مروری بر نقاط قوت و ضعف گوشی الجی جی 6

فروش ال‌جی جی ۶ (LG G6) از دیروز تنها در کشورِ کره جنوبی آغاز شده است؛ از این رو هنوز زود است در رابطه با عملکرد و کارایی و آن اظهار نظر کنیم. البته این موضوع دلیل نمی‌شود که با توجه به اطلاعات موجود در رابطه با ویژگی‌های عیان آن قضاوت نکنیم. ما نیز بر همین اساس در ادامه به طور اجمالی بر مشخصات داخلی، ویژگی‌های دوربین، نقاط قوت و نقاط ضعف پرچم‌دار جدید. ال‌جی مروری خواهیم داشت.

فروش ال‌جی جی ۶ از دیروز تنها در کشورِ کره جنوبی آغاز شده است؛ از این رو هنوز زود است در رابطه با عملکرد و کارایی و آن اظهار نظر کنیم. البته این موضوع دلیل نمی‌شود که با توجه به اطلاعات موجود در رابطه با ویژگی‌های عیان آن قضاوت نکنیم. ما نیز بر همین اساس در ادامه به طور اجمالی بر مشخصات داخلی، ویژگی‌های دوربین، نقاط قوت و نقاط ضعف پرچم‌دار جدید. ال‌جی  مروری خواهیم داشت.

همان‌طور که پیش‌تر در این مطلب با شما در میان گذاشتیم، پرچم‌دار جدید شرکت ال‌جی برخلاف دیگر گوشی‌های پرچم‌دار سال ۲۰۱۷، به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۲۱ که قدرتمندترین پردازنده سال گذشته کوالکام محسوب می‌شود تجهیز شده و خبری از اسنپ‌دراگون ۸۳۵ نیست؛ دلیل این امر نیز عرضه دیگر هنگام اسنپ‌دراگون ۸۳۵ از سوی سامسونگ و انحصار طلبی این شرکت که وظیفه توسعه ۱۰ نانومتری پردازنده مذکور را بر عهده دارد است.

به هر حال امسال نیز ال‌جی پرچم‌دار خود را به نمایشگری تخت با وضوح تصویر QHD+ با نام فول ویژن مجهز کرده که تراکم پیکسلی آن به ۵۶۴ پیکسل در هر اینچ می‌رسد. البته برخلاف جی ۵، پرچم‌دار جدید شرکت کره‌ای دیگر دارای قابلیت طراحی ماژولار نیست. ال‌جی زمان زیادی را صرف مقاوم‌سازی گوشی خود کرده تا به کاربران تضمین کند که از آسیب‌های روزانه در امان خواهد بود. بر این اساس قاب پشتی جی ۶ توسط گوریلا گلس ۵ و نمایشگر آن توسط گوریلا گلس ۳ محافظت شده است.

در سوی دیگر حسگر اثرانگشت همانند ال‌جی جی ۵ در بدنه پشتی جای گرفته اما خبری از برآمدگی ماژول دوربین و حسگر اثرانگشت، نیست و به همین جهت، طراحی گوشی پرچم‌دار جدید ال‌جی جی ۶ در مقایسه با نسل قبل جذاب‌تر به نظر می‎رسد. 

در رابط کاربری این گوشی نیز تغییرات زیادی به وجود آمده است و ال‌جی از رابط کاربری جدید LG UX ۶ بر روی این گوشی رونمایی کرد. باتری به کار رفته در جی ۶ ال‌جی ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد و به لطف بهره گیری از فناوری شارژ سریع، تنها ظرف ۹۶ دقیقه به طور کامل شارژ می‌گردد. در نهایت بایستی این نکته را متذکر شویم که این گوشی دارای تاییدیه IP۶۸ است و این یعنی آنکه می‌تواند در برابر آب تا عمق ۱ متری و به مدت ۳۰ دقیقه مقاومت کند. گوشی هوشمند ال‌جی جی ۶ به پورت اتصال یو‌اس‌بی نوع سی (USB Type C) مجهز است و با قدرت گرفتن از اندروید ۷ نوقا از تاریخ  ۱۰ مارس (۲۰ اسفند)  به بازار عرضه خواهد شد.

نقاط قوت

دوربین حرفه‌ای

پرچم‌دار جدید ال‌جی علاوه بر ظاهر زیبا، با رابط کاربری جذابی عرضه شده است، اما با توجه به سابقه پیشین این شرکت در تمرکز بر روی دوربین، نخستین قسمتی که در رابط کاربری چشم‌نوازی می‌کند اپلیکیشن دوربین آن است. در پشت گوشی ال‌جی جی ۶ یک دوربین دوگانه به چشم می‌خورد، دوربینی که مجموعه آن، یعنی دو لنز به همراه فلاش LED، شباهت زیادی با پرچم‌داران پیشین این شرکت یعنی ال‌جی وی ۲۰ دارد.

اگر یکی از هواداران ال‌جی باشید، بدون شک در جریان هستید که ال‌جی تا پیش از این نیز در گوشی‌های سری G و V خود از سنسورهای دوگانه دوربین استفاده کرده است، با این حال ادعا می‌شود نسخه استفاده شده در جی ۶ قرار است بهترین عملکرد را از خود ثبت کند. ممکن است شما نیز همچون بسیاری از عموم کاربران بر این عقیده باشید که استفاده از دو لنز دوربین در گوشی‌های هوشمند، تنها یک جنبه تبلیغاتی باشد و استفاده از دو لنز در کنار هم نتواند عملکرد مثبتی داشته باشد.

دوربین عقب این گوشی ۱۳ مگاپیکسل بوده و مجهز به دو سنسور Sony IMX ۲۹۸ وی ۱٫۱۲ میکرو پیکسل است. این سنسور درون لنزی با زاویه دید ۷۱ درجه‌ای و گشادگی دیافراگم f/۱٫۸ قرار گرفته که امکان فوکوس خودکار مبتنی بر تشخصی فازی را هم به ارمغان می‌آورد. البته هرچند تعداد پیکسل‌های دوربین جی ۶ نسبت به نسل قبلی کمی کاهش یافته، با این حال گمان می‌رود که شرکت کره‌ای با بهره گیری از فن‌های نرم افزاری آن را جبران کرده است چرا که اکنون دیگر خبری از فوکوس لیزری هم نیست.

سنسور دوم به صورت واید انتخاب شده که زاویه دید ۱۲۵ درجه را همراه دارد و این یعنی آنکه به مراتب اکنون می‌توان گستره دید بیشتری را در اختیار گرفت. البته ناگفته نماند که هرچند این سنسور نیز به قابلیت لرزشگیر اپتیکال و یا فوکوس خودکار مجهز شده با این حال شاید تنها نقطه ضعف آن گشادگی دیافراگم f/۲٫۴ است که ثبت تصاویر در محیط‌های تاریک را دشوار می‌کند. نقطه ضعفی که در طراحی گوشی‌های بالا رده سامسونگ، اپل و دیگر سردمداران تکنولوژی دیده می‌شود برآمدگی ناخوشایند لنز دوربین است که خوشبختانه در جی ۶ شاهد چنین نقصی نیستیم.

در سوی دیگر شاید جالب باشد که بدانید شما در جی ۶ قادر خواهید بود که به صورت تکی نیز از هر یک از سنسورهای مذکور استفاده کنید و یا اینکه آن‌ها را به منظور ثبت تصاویری با جزئیات بالا همگام کنید. به عنوان مثال در زمان ثبت ویدئو، یکی از سنسورهای وظیفه لرزشگیری و رکورد را بر عهده خواهد داشت و دیگری در هنگام زوم شرایطی اعمال می‌کند که تغییری در کیفیت فیلم ایجاد نشود. برخلاف ال‌جی وی ۱۰ و وی ۲۰، در جی ۶ دیگر خبری از سنسور دوگانه دوربین سلفی نیست که باعث کاهش زاویه دید تا ۱۰۰ درجه شده است.

به نظر می‌رسد که ال‌جی در جهت کاهش ضخامت حاشیه نمایشگر و از طرفی تغییر نسبت آن، مجبور شده که قید دوربین دوگانه در قاب جلویی را بزند و صرفاً با استفاده از سنسوری ۵ مگاپیکسلی با گشادی روزنه f/۲٫۲ بدون قابلیت‌های خاصی از جمله لرزشگیر اپتیکال و یا سیستم تثبیت کننده درر  آن بسنده کند.

رابط کاربری دوربین جی ۶ دارای چند ویژگی جدید زیر است:

  • Snap Shot : گرفتن یک عکس و تماشای آن در سمت راست
  •  Match Shot : گرفتن دو عکس و قرار دادن آن‌ها در کنار هم
  •  Grid Shot : گرفتن چهار عکس و قرار دادن آن‌ها کنار هم به شکل یک مربع کامل
  •  Guide Shot : گرفتن یک عکس مطابق ترکیب‌بندی عکسی دیگر

دوربین دوگانه پشتی ال‌جی جی ۶ جدید فناوری منحصر به فردی نیست، اما شرکت کره با استفاده از دو لنز جدید همراه با رزولوشنی یکسان آن را بهبود بخشیده است. در سوی دیگر دوربین سلفی جی ۶ نیز عملکرد متوسطی را در زمانی از خود ثبت کرده که دیگر پرچم‌داران ال‌جی در سال‌های اخیر یکی از ایده آل ترین گوشی‌های مناسب برای ثبت تصاویر سلفی محسوب می‌شدند.

نمایشگر

 ال‌جی در صفحه‌ نمایش جی ۶ از فناوری دالبی ویژن (Dolby Vision)، بهره گرفته است، این فناوری در کنار پشتیبانی از فرمت HDR ۱۰ باعث شده است تا صفحه‌نمایش ال‌جی تا سطح ۱۶ میلیارد رنگ ۱۲ بیت را تولید کند. شاید بیراه نباشد که از نمایشگر ال‌جی جی ۶ به عنوان باکیفیت‌ترین پنل به کار رفته در گوشی‌های هوشمند یاد کنیم.

ویژگی‌های صفحه‌نمایش ال‌جی جی ۶ به همین‌جا ختم نمی‌شود و در این گوشی پرچم‌دار ال‌جی از فناوری‌های Dynamic Scene Optimization و Color Rendering Performance نیز بهره گرفته‌ است. همچنین این پنل قادر است تصاویری با فناوری HDR را به طور کامل پوشش دهد. همان‌طور که گفته شد این گوشی حاوی یک نمایشگر با نسبت ابعاد جدید ۹: ۱۸ است که نه تنها باعث شده گوشی شما کوچک‌تر شود، بلکه یک رابط کاربری جدید نیز همراه آن به ارمغان آمده است. به طور مثال، زمانی که شما دو اپلیکیشن را در حالت Multi-Window هم‌زمان به اجرا درمیاورید می‌توانید بدون هرگونه مشکلی گوشی را در دست گرفته و از آن در دو حالت Portrait و Landscape استفاده کنید. 

دستیار صوتی گوگل

تعداد معدودی از گوشی‌های هوشمند موجود در بازار همچون سری پیکسل گوگل از دستیار صوتی این شرکت به نام Google Assistant پشتیبانی می‌کنند که به این لیست بایستی نام جی ۶ را هم اضافه کنیم. دستیار گوگل در واقع رباتی پویاتر، دقیق‌تر و باهوش‌تر از سرویس Google Now به شمار می‌رود که دارندگان گوشی‌های جی ۶ می‌توانند با نگاه داشتن دکمه Home به آن دسترسی پیدا کنند.


کمبودها

بدون شک هیچ محصولی به طور کامل ایده آل و کامل نیست و ال‌جی جی ۶ نیز با مستثنی نبودن از این قاعده کم و کاستی‌هایی دارد که می‌توانست آن را به گوشی هوشمند کارآمدتری تبدیل کند.

اسپیکر استریو

استفاده از اسپیکرهای استریو درگوشی‌های هوشمند به‌سرعت در حال فراگیر شدن است. درگذشته، دو کمپانی اچ تی سی و سونی ازجمله معدود کمپانی‌هایی بودند که از این نوع اسپیکرها در محصولاتشان استفاده می‌کردند؛ اما اکنون کمپانی‌هایی مانند اپل نیز از اسپیکرهای استریو در محصولاتشان استفاده می‌کنند.

مبدل صدای Hi-Fi

چند سالی می‌شود که ال‌جی داک‌های باکیفیتی (تبدیل‌کننده‌های دیجیتال به صوت) را به گوشی‌های سری V خود اضافه می‌کند. برای G۵ نیز این قطعه را در قالب ماژول جداگانه عرضه کرد. حالا هم نوع Quad-DAC به G۶ راه پیداکرده است، اما تنها برای گوشی‌هایی که در بازارهای شرق آسیایی عرضه می‌شوند. این یعنی باقی دنیا از کیفیت بالای صدا بی‌بهره خواهند ماند.

پشتیبانی از شارژ وایرلس

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت سازنده، تنها نسخه‌ای از جی ۶ که در بازار ایالات متحده عرضه می‌شود از شارژرهای وایرلس پشتیبانی خواهد کرد و سایر رام‌ها فاقد این قابلیت که امروزه در اغلب گوشی‌های رده اول مشاهده می‌شود است.

حافظه ذخیره سازی بیشتر

ال‌جی جی ۶ با ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی به بازار عرضه خواهد شد. گرچه این گوشی در بازار هند با ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی به فروش خواهد رسید و درگاه میکرو اس دی برای جی ۶ در نظر گرفته شده اما هیچ‌چیز نمی‌تواند جایگزین حافظه داخلی یک موبایل شود

دوربین سلفی با کیفیت‌تر

استفاده از سنسورهای ۸ مگاپیکسلی ب عنوان دوربین سلفی در بین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند رایج شده است، اما در G۶ با یک دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی به همراه زاویه گستردگی ۱۰۰۰ درجه روبرو هستیم. در سوی دیگر اغلب عموم کاربران هوادار برند ال‌جی توقع داشتند که لااقل شاهد تعبیه دوربین سلفی مشابه با آنچه در وی ۲۰ مشاهده کردیم در جی ۶ باشند که در نهایت این چنین نشد.

پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۳۵

کوالکام چند ماهی است که پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۳۵ که نسبت به نسل قبلی آن ۲۰ درصد قدرتمند‌تر است را معرفی کرده است. از آنجا که تراشه مذکور توسط سامسونگ و با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری توسعه می‌باید، ال‌جی جی ۶ به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۲۱ که نسبت به ۸۳۵ قدیمی‌تر محسوب می‌شود تجهیز گردیده. توجیه کره‌ای‌ها برای استفاده از این چیپ قدیمی جالب توجه است: در صورتی که کمپانی از چیپست اسنپ‌دراگون ۸۳۵ استفاده می‌کرد، زمان کافی برای هماهنگ سازی سخت افزار و نرم افزار گوشی را در اختیار نداشت و بدین ترتیب ترجیح داد جی ۶ را به چیپست قدیمی اما هماهنگ‌تری مجهز کند.

همچنین هرچند ماژول‌های G۵ چندان محبوب کاربران نبودند و حتی خرید آن‌ها نیز کار آسانی نبود. بااین‌وجود اگر موفق به تهیه یک LG Cam Plus یا LG Hi-Fi Plus بشوید، نمی‌توانید از آن در گوشی G۶ استفاده کنید. این یک نقطه ضعف برای ال‌جی محسوب می‌شود، چرا که شرکتی مانند موتورولا نیز سیاست تولید گوشی‌های ماژولار را از سال پیش آغاز کرده و اغلب ماژول‌های موتو مود با طی وسیعی از گوشی‌های این شرکت سازگاری دارند در نهایت واضح است که اغلب کاربران خواهان خرید گوشی‌هایی با باتری قابل تعویض هستند و ال‌جی نیز بهتر بود که قابلیت تعویض باتری توسط کاربر را در جی ۶ حفظ کند که متأسفانه این‌طور نشد.

"با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید "

 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر