ویژگی های اژدهای سرخ این بار تریدنت (MSI Trident)

ویژگی های اژدهای سرخ این بار تریدنت (MSI Trident)

ممکن است نمونه ی اولیه ی سطح یک دسکتاپ گیمینگ (gaming) همچنان شبیه یک برج بزرگ باشد ولی امروزه ارائه در بسته های کوچک، برای رایانه های مخصوص بازی معمول نیست؛ به جز بسته های گرافیکی killer.

مقدمه، طراحی و ویژگی ها:
به طور مثال الین ور آلفا آر 2 (Alienware’s Alpha R2) جعبه ای کوچک است که شامل یک پردازنده ی چهار هسته ای اینتل corei7 و گرافیک انویدیا (Nvidia GeForce GTX 960) می باشد. سری Zotac Zbox Magnus به قیمت 980 دلار و 44.99 سنت انگلستان در آمازون به فروش می رسد. اندازه ی این بسته از لپتاپ بزرگ تر است، و به زودی حتی با گرافیک قدرتمند GTX 980 و تراشه ی پاسکال انویدیا (Nvidia's Pascal chipset) در دسترس خواهد بود.
ام اس آی جدید Trident micro-tower که در حال بررسی آن هستیم از نمونه های دیگر بلند تر است ولی گاهی اندازه ی بزرگ مزایای خود را دارد. تریدنت (Trident) از نظر فیزیکی بسیار مشابه یک کامپیوتر SSF (small-form-factor) به طور مثال Origin Chronos با ارزش 3250 دلار در Origin OC، یا نایت بلید ام اس آی (MSI night blade x2) می باشد. می توانید آن را به چشم یک کنسول دسکتاپ ببینید. این محصول یکی از کوچکترین رایانه های شخصی مخصوص بازی VR در بازار است.

شما می توانید تریدنت (Trident) را از راه های متفاوتی خریداری کنید. تریدنت (Tident) به عنوان یک سیستم bare bone stone (اصطلاح به معنای تنها و خالی( به قیمت 599 دلار به فروش می رسد. در ازای پرداخت این مبلغ شما یک کیس، اداپتور اتصال به برق، مادربرد از پیش نصب شده و گرافیک اندیودیا Nvidia GeForce GTX 1060 desktop grade دریافت خواهید کرد. تهیه ی سوکت 1151 پردازنده ی اینتل، رم laptop style So-DIMM DDR4، درایو ذخیره سازی و سیستم عامل به خواست شما بستگی دارد.
همچنین تریدنت (Trident) در چند مدل از پیش تنظیم شده (pre-configured) نیز قابل دسترس است. نسخه ای که ما برای آزمایش دریافت کردیم بیشترین قیمت را داشت؛ 1099 دلار و به طور خاص SKU 010US. این محصول شامل یک پردازنده ی چهار هسته ای Corei7-6700، 8 گیگابایت رم، یک SSD 128 گیگابایتی، هارد درایور یک ترابایتی و ویندوز خانگی 10 می باشد. تفاوت قیمت این نسخه نسبت به حالت پیش ساخت با این همه تغییرات بسیار منطقی است، چرا که نمی توان شخصا این قطعات را تهیه کرده و آن ها را به نسخه ی پیش ساخت متصل کرد. 
با در نظر گرفتن همه ی این موارد، 599 دلار برای تنها یک پردازنده کمی گران است, حتی اگر به همراه یک کارت گرافیک ارائه شود! قیمت Nightblade x2 ام اس آی بدون کارت گرافیک و تنها خود پردازنده 399 دلار است ولی بسیار مشابه تریدنت مجهز شده است. نسخه ی 3 گیگابایتی تریدنت با گرافیک انویدیا جی فرس 1060 (Nvidia GeForce 1060) قیمتی معادل 199 دلار دارد. خودتان مقایسه کنید! در مجموع مزیت خرید تریدنت (Trident) این است که نسبت به MSI Nightblade x2 کوچکتر و جمع و جور تر است و همچنین می تواند میزبان یک کارت گرافیک مجازی باشد. 
تنها مشکلی که می توانیم در مورد تریدنت (Trident) به آن اشاره کنیم طبیعت اختصاصی آن است. در این محصول GTX 1060 درست مانند یک کارت گرافیک دسکتاپ استاندارد قابل جدا شدن است ولی این مدل برای ام اس آی به صورت اختصاصی طراحی شده است. به عبارت دیگر به روز رسانی های آینده برای این کارت گرافیک نامشخص است. طراحی:
خطوط بیرونی و افقی سیاه و سفید تریدنت (Trident) ما را به یاد VCR های قدیمی مورد استفاده در مدارس می اندازد؛ در حالی که کنار یک تلویزیون قرار گرفته است. (منظور در ایده آل ترین موقعیت ممکن است)

تریدنت (Trident) کمی از ایکس باکس وان مایکروسافت (Microsoft Xbox One) یا پلی استیشن 4 سونی (Sony PlayStation 4) بزرگ تر است. شاسی 13.6 در 9.2 اینچی آن به آسانی در در یک قفسه یا در محفظه ی قرار گیری تلویزیون جا می شود؛ چرا که هنگامی که آن را می خوابانید تنها 2.8 اینچ ارتفاع دارد. وزن این سیستم به جز آداپتور توان 230 واتی اش در حدود 7 پوند است. با توجه به اندازه ی آداپتور می توان حدس زد که به چه دلیل آن را با شاسی تریدنت (Trident) متصل نکرده اند. با این حال، این آدامپتور به وضوح نشان دهنده ی رد پای تریدنت (Trident) است. 

قسمت بیرونی دارای زاویه ی دید بسیار زیبایی است. آلومینیوم براق و لوگوی gaming shield ام اس آی در بالای این دستگاه حس و نگاهی تضمین کننده به بیننده القا می کند. 

دکمه ی پاور تریدنت (Trident) در سمت چپ آن قرار گرفته است. درست در بالای آن در قسمت گوشه، نوار RGB LED قرار دارد؛ که می تواند به هر یک از 16.7 میلیون رنگ موجود تغییر رنگ دهد یا به کلی غیر فعال شود. هم چنین می تواند از طریق نرم افزار از پیش نصب شده ی ام اس آی در الگو های مختلفی پیکر بندی کرده و ظاهر شود. 

تریدنت (Trident) می تواند در دو وضعیت قرار گیرد. اولین روش این است که به صورت افقی آن را بر روی میز قرار دهیم؛ درست در وضعیتی که عکس های قبل نشان می دهند. دراین حالت از جای گیری، چهار لاستیک در سطح زیرین، آن را از تماس مستقیم با سطح تماس اطراف جدا نگه می دارند. حالت دوم به صورت عمودی است. این حالت ایمن و دقیق است و هم چنین برای این حالت از قرار گیری نیز لاستیک هایی در سطح زیرین در نظر گرفته شده است.
امکانات:
تریدنت (Trident) از انتخاب درگاه (port) بسیار مناسبی برخوردار است امکانی که در بعضی کامپیوتر های رو میزی و دسکتاپ مشاهده می شود. بسیاری از آن ها در پنل (panel) های پشتی دسکتاپ هستند. با شروع از سمت چپ درگاه نمایش (DisplayPort) فول سایز، اچ دی ام آی (HDMI) و درگاه های DVI-D بر روی کارت گرافیک سفارشی GeForce GTX 1060 مشاهده می شوند. در سمت راست، درگاه اچ دی ام آی (HDMI) یا به اصطلاح VR Link قرار دارد که در واقع دارای عملکردی مانند یک مکانیسم لوپ بک (loop back) است. ام اس آی شامل یک کابل اچ دی ام آی male-to-male است که طراحی شده تا درگاه GTX 1060 فعال عقب اچ دی ام آی را به درگاه VR Link اچ دی ام آی متصل کند. انجام این کار درگاه اچ دی ام آی واقع در جلوی دسکتاپ را فعال می کند. این قابلیتی مهم برای دسکتاپ محسوب می شود که برای استفاده از VR در نظر گرفته شده است؛ به گونه ای که به طور مثال نیازمند اتصال یک کابل اچ دی ام آی به VR هستید تا به هدست متصل شود و اتصال این کابل به درگاهی در مقابل کامپیوتر بسیار ساده تر است.
چهار چنگک آداپتور برق، درگاه اچ دی ام آی onboard (غیر فعال، با GTX 1060)، چهار درگاه نوع A یو اس بی 2، یک درگاه 3.1 یو اس بی نوع A، جک اترنت، یک کابل کنزینگتون (Kensington-style) و چند اتصال صوتی از دیگر موارد باقی مانده ای هستند که در پنل پشتی این دستگاه قرار دارند. شما می توانید تعداد زیادی از این موارد را در این جا مشاهده کنید، همچنین پشت کارت GTX 1060 نیز قابل رویت است...

در سمت چپ پنل جلویی تریدنت (Trident) چراغ فعالیت دیسک قرار دارد، ویژگی که اغلب مایل به تماشای آن هستیم. این قسمت دارای جک های جداگانه ی هدفون و میکروفون، یک یو اس بی 3.1 سطح C، دو یو اس بی 3.1 سطح A و درگاه اچ دی ام آی VR Link می باشد که نحوه ی کار آن را در ادامه توضیح خواهیم داد.

تنها چیزی که نبود آن در تریدنت (Trident) حس می شود یک خواننده ی کارت حافظه ی فلش است. 
اتصال بی سیم از طریق یک کارت Intel Dual Band Wireless-AC 3168  محقق شده است که به علاوه خدمات بلوتوث بی سیم 4.1 را پشتیبانی می کند. طی آزمایشی که ما انجام دادیم، قدرت سیگنال اینترنت بی سیم در سراسر یک اتاق با مساحت متوسط قوی بود.
دما:
راه حل خنک کردن تریدنت (Trident) استفاده از دو فن است. فن اول و بزرگ تر بر روی کارت گرافیم GTX 1060 قرار دارد. این فن هوا را از طریق یک فضای رنده شکل اختصاصی در قسمت شاسی وارد کرده و از قسمت پشت دستگاه به بیرون می فرستد. فن دیگر در قسمت جایگیری پردازنده واقع شده است. این فن هوا را از روی باله های پردازنده عبور داده و سپس از طریق یک خروجی کوچک در سمت چپ که در شکل قابل مشاهده است، به بیرون می فرستد.

طی آزمایش ها از جمله جلسات بازی ها، ما متوجه شدیم که تریدنت (Trident) به گونه ای ساخته شده است که عملا بی صدا کار می کند. هیچ اثری از صدای موتور به گوش نمی رسد. به گزارش CPUID’s HWMonitor پردازنده طی 30 دقیقه حداکثر به دمای 82 درجه سانتیگراد می رسد. عملا این دما از حداکثر درجه ی دمای پیش بینی شده کمتر است. GTX 1060 نهایتا به اندازه ی 76 درجه ی سانتیگراد گرم می شود که این دما نیز از حداکثر کمتر است.
با توجه به دما های اندازه گیری شده می توان گفت که ام اس آی کار بسیار موفقی را برای سیستم دمایی تریدنت (Trident) انجام داده است.
قطعات و قابلیت ارتقاء:
همان طور که اشاره شد تریدنت (MSI Trident) به عنوان یک سیستم bare bone (سیستمی که قطعات جانبی دیگری به همراه ندارد.) و در پیکربندی هایی با مدل های مختلف به فروش می رسد. همه ی مدل ها شامل: کیس، منبع تغذیه، مادربرد و کارت گرافیک سفارشی GTX 1060 هستند. واحد bare bone (SKU 001BUS) افزودن دیگر قطعات را به خود شما واگذار می کند. همچنین مابقی تنظیمات را مانند این نوشته و در بیرون از جعبه به فروش می رسانند. 
حداقل هزینه مربوط به انواع 008US با قیمت 899 دلار می باشد که دارای سیستم عامل خانگی ویندوز 10، پردازنده ی چهار هسته ای از پیش نصب شده ی Core i5-6400، رم 8 گیگابایتی و یک ترابایت هارد می باشد. مدل 949 دلاری 009US به این ترکیب یک SSD با اندازه ی 128 گیگابایت می افزاید. آخرین و بالاترین مدلی که آن را بررسی می کنیم، 010US با قیمت 1,099 دلار است. در این مدل پردازنده به نحو چشم گیری به یک پردازنده ی چهار هسته ای Core I7-6700 ارتقاء یافته است.

در واقع تریدنت (Trident) دارای یک پردازنده ی قابل ارتقاء دسکتاپ است که پذیرای سوکت پردازنده های 1151 اینتل تا قدرت حرارتی 65 (TDP) می باشد. در بررسی ما دستگاه Core i7-6700 قوی ترین گزینه می باشد. این دستگاه در بسیاری از بنچ مارک (benchmark) های بازی عملکردی بسیار مشابه و نزدیک به Core i7-6700k داشت. پردازنده ی Core i7-6700 جفتی مناسب برای کارت گرافیک GeForce GTX 1060 است و در هنگام بازی کردن نباید آن را به عنوان گلوگاه به شمار آورد. (محدود کننده و مانع)
همان طور که در مقدمه اشاره کردیم کارت گرافیک جی فرس (Geforce) مدل GTX 1060 در این محصول سفارشی است و در راستای بهینه سازی بهتر آن ارائه می شود. این کارت دارای فرمت Mini ITX است که ام اس آی آن را به صورت جداگانه نمی فروشد. و به همین دلیل آینده ی به روز رسانی های بالقوه ی کارت گرافیک تریدنت (trident) نامشخص است. ام اس آی می گوید این امکان برای کارت گرافیک آینده یعنی Mini-ITX وجود دارد البته در صورتی که از نظر اندازه متناسب باشد و از محدوده ی توان آداپتور 230 واتی تریدنت (Trident) تجاوز نکند؛ به علاوه مشکل اصلی این است که ام اس آی این موارد را تضمین نمی کند. توصیه ی ما به شما این است که به هیچ وجه برنامه ای قطعی برای ارتقاء گرافیک تریدنت (trident) نداشته باشید. و در آخر کارت های top-end Mini-ITX از دو نسل گذشته ی کارت های گرافیک انویدیا (Nvidia GPUs) GeForce GTX 970 و GTX 1070  بوده اند اما هیچ تضمینی وجود ندارد که از نظر هر دو مشخصه ی اندازه و توان برای این دستگاه قابل استفاده باشند.
با این حال حقیقت این است که گیر افتادن بخاطر کارت گرافیک GeForce GTX 1060 عذاب و رنج نیست. این کارت به نسبت جدید است و در آینده برای بازی ها با کیفیت 1080p مناسب خواهد بود. ام اس آی، تریدنت را به عنوان محصولی در دسترس در دو نوع کارت گرافیک GeForce GTX 1060 با توان 3 گیگابایت و 6 گیگابایت در لیست فروش خود قرار داده است. و البته محصول مورد مطالعه ی ما نسخه ی 3 گیگابایتی می باشد. در عین حال، در صورت موجود بودن بودجه ما نسخه ی 6 گیگابایتی را پیشنهاد می کنیم. بعضی از بازی های مدرن AAA مانند Aquare Enix’s Rise از Tomb Raider به گرافیک 4 گیگابایت یا بیشتر برای گزینه ی بالاترین کیفیت در قسمت تنظیمات بازی نیاز دارند. ام اس آی بیان کرده است که نسخه ی پایه ای تریدنت (trident) در حال حاضر با کارت 6 گیگابایتی در دسترس می باشد و به زودی سیستم از پیش تنظیم شده با کارت های 6 گیگابایتی ارائه خواهند شد.
با این وجود GTX 1060 در هر دو پیکربندی حافظه آماده شده است. در صورتی که این سوال برای شما به وجود آمده که آیا ممکن است بتوان کارت گرافیکی سریع تر و در عین حال کوچکتر نسبت به تریدنت (trident) تهیه کرد؟! می توان در پاسخ Zotac Magnus EN1070 را نام برد که تا کنون آن را بررسی نکرده ایم و به همراه یک GeForce GTX 1070 ارائه می شود. این کارت گرافیک به پردازنده ی 35 واتی TDP اینتل محدود است و به عنوان یک ماشین پایه قیمتی در حدود 1199 دلار دارد که در مقایسه گران قیمت تر است.
اگر به فکر ارتقاء اجزاء این محصول هستید، خدمات راهنمای تریدنت (Trident) برای دانلود و مطالعه به صفحه ی پشتیبانی ام اس آی مراجعه کنید (راهنمای سریع را جست و جو کنید). قسمت سمت راست دسکتاپ با کمی تلاش از دستگاه جدا می شود؛ هشدار: از وارد کردن فشار زیاد به کلیپس ها (گیره ها) خودداری کنید. قسمت بالایی دسکتاپ به سمت شما حرکت می کند. پس از برداشتن این قسمت، به اسلات های دو قلوی تریدنت (Trident) SO-DIMM (که از حافظه ی نوت بوک کم وزن DDR4-2133 پشتیبانی می کنند)، پردازنده و کارت گرافیک دسترسی خواهید داشت.
در این بررسی رم، یک تک قسمتی 8 گیگابایتی SO-DIMM می باشد. تریدنت (Trident) به وسیله ی دو SO-DIMM با اندازه ی 16 گیگابایت، تا 32 گیگابایت را پشتیبانی می کند. برای بازی های اخیر ما 16 گیگابایت را پیشنهاد می کنیم؛ برای هیچ یک از سه تریدنت پیشنهادی بیش از این اندازه را توصیه نمی کنند. با این همه افزودن یک DIMM با اندازه ی 8 گیگابایت کار دشواری نیست. بسیاری از عناوین AAA که امروزه استفاده می شوند مانند Battlefield 1 برای اجرا شدن به 8 گیگابایت رم نیاز دارند.

ذخیره سازی بر روی قطعه ای در زیر شاسی انجام می شود. پس از این که سه پیچ مربوطه را باز کنید، می توانید شاسی را با حرکت در جهت مخالف و به آرامی جدا کنید (همان گونه که ذکر شد، قطعا بهتر است که به کتابچه ی راهنما مراجعه کنید). پس از این به سادگی میتوانید به bay تریدنت به اندازه ی 2.5 اینچ و حافظه ی Type-2280 (80mm)  دسترسی داشته باشید.
پس از تمرین، می توان به سادگی طی کمتر از 5 دققه به درایو های ذخیره سازی تریدنت دسترسی یافت؛ در واقع از آن چیزی که به نظر می رسد نیازمند تلاش بیشتری است. برای دست یابی به دیسک های ذخیره سازی که وزن زیادی هم دارند لازم است که شاسی را بکشید. هدف این است که به یک پنل اختصاصی برای دسترسی در پایین شاسی برسیم؛ همانند چیزی که در Zotac Zbox Magnus EN980 قابل مشاهده است.
بر روی تریدنتی که تنها دارای تنظیمات پیش فرض نیست ویندوز 10 نصب شده است. حدس می زنیم که احتمالا آنتی ویروس نورتن (Norton anti-virus) نیز بر روی آن نصب شده باشد ولی جدا از این احتمال، تریدنت از هر نرم افزار ناخاسته ای به دور است.

 

 

 

 

 

 

منبع خبر: faceit

مرضیه حقیقی

مرضیه حقیقی

مرضیه دانشجوی رشته ی کامپیوتر گرایش نرم افزار هست. اوقات فراغت خود را با مطالعه و تماشای فیلم می گذراند. از علاقه مندی های مرضیه موسیقی است. :)


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر