پایتون روی وب: چیزهای جالبی که می توانید با آن بسازید

پایتون روی وب: چیزهای جالبی که می توانید با آن بسازید

زبان برنامه نویسی پایتون زبانی بسیار خوب و ساده برای توسعه وب است. اما چرا؟ این مقاله را بخوانید تا بفهمید.

ما در عصر طلایی دنیای توسعه وب زندگی می کنیم. تکنولوژی وب هیچ گاه به اندازه امروز خوب و انعطاف پذیر نبوده است و اگر شما می خواهید یک وبسایت با کیفیت و یا یک اپلیکیشن وب بسازید راه های بسیار زیادی پیش روی شماست. 

برخلاف تصور بیشتر افراد پایتون تنها به درد پردازش داده و اسکریپت ابزار نمی خورد. سری به وبسایت  HotFrameworks.com بزنید تا ببینید که پنجمین چهارچوب وب پرطرفدار مبتنی بر پایتون است و در کنار جاوا اسکریپت و روبی، پایتون یکی از بهترین زبان ها برای استفاده در توسعه وب است. 
چگونه از پایتون در توسعه وب استفاده می شود
وقتی که یک اپلیکیشن وب را توسعه میدهد پایتون مانند زبان هایی از جمله پی اچ پی و روبی عمل می کند: بیشتر برای مدیریت پردازش بک اند و مسیر یابی استفاده می شود. صفحات وب هنوز باید با استفاده از HTML ارائه شوند، تم آن ها هنوز با CSS مدیریت می شود و پردازش فرانت اند هنوز با جاوا اسکریپت انجام می شود. 
شاید کمی ناامید کننده به نظر برسد، اما با توجه به چهارچوب وب پایتونی که استفاده می کنید نمی تواند خیلی هم بد باشد. برای مثال، جانگو سیستم قالبی برای نوشتن فایل های خاص HTML دارد که می تواند کد پایتون را جا دهد و از طریق پایتون بک اند با دیتا ارتباط برقرار کند. 
به چنین چهارچوبی چهارچوب فول استک می گویند (full-stack framework). چهارچوبی که با سیستم هایی می آید که درخواست های HTTP، فضای ذخیره سازی پایگاه داده، قالب های صفحات وب، درخواست های مسیریابی و غیره را مدیریت می کند. از طرف دیگر، شما یک چهارچوب غیر فول استک دارید که به آن چهارچوب میکرو (micro-framework) نیز می گویند، که تنها به منطق پایه بک اند رسیدگی می کند و باید آن را با پایگاه داده های شخص ثالث، موتورهای قالب و غیره ترکیب کنید. 


به طور کلی، چهارچوب های فول استک به آموزش بیشتری نیاز دارند و باید ساختارها و قراردادهای خاصی را بپذیرید، اما هرچیزی که بخواهید را به شما می دهد. چهارچوب های میکرو را می توان به راحتی یاد گرفت و بسیار انعطاف پذیر هستند، اما ممکن است مجبور شوید برای هر پروژه جدید چرخ جدید بسازید. 

پایتون در مقابل دیگر زبان های توسعه وب 
جاوا اسکریپت به خصوص در میان تازه کارها بسیار پر طرفدار است. خیلی ها می گویند که اگر برای فرانت اند به جاوا اسکریپت نیاز دارم؛ پس برای چه برای بک اند از جاوا اسکریپت استفاده نکنم؟ منطقی است. درضمن PHP دهه هاست که وجود دارد و همیشه انتخاب خوبی بوده است. 
در نهایت از هر زبانی که دوست دارید استفده کنید. هرکاری که بتوانید با یک زبان انجام دهید با زبان دیگری نیز می توانید انجام دهید. تنها چیزی که مهم است این است که چقدر در استفاده با آن راحت هستید. اگر یک زبان به اندازه کافی برای شما خوب نیست آن را رها کنید. اما ما به این دلایل پایتون را به شما پیشنهاد می کنیم: 
•    یادگیری پایتون راحت است. هر دو جاوا اسکریپت و PHP برای برنامه نویس ها ساخته شده است و چیزهای بسیار زیادی دارد که می تواند شما را حسابی گیج کند. پایتون یکی از ساده ترین زبان هاست و اصلا شبیه به زبان های برنامه نویسی نیست. درضمن فشرده نیز هست شما می توانید در چند خط کد منطق زیادی را پیاده کنید. 
•    چهارچوب های وب پایتون چند تکه نیستند: جاوا اسکریپت هزاران چهارچوب استفاده شده دارد: بک بون، ریاکت، وو، آنگولار، ناک اوت، امبر، متئور و غیره. پایتون نیز چهارچوب های بسیار زیادی دارد اما فقط چند تا از ان ها به طور جدی مورد استفاده قرار می گیرند در نتیجه خیلی چند تکه نیست. البته در این قسمت PHP از پایتون بهتر است چرا که فقط یک چهارچوب ماندنی دارد: لاراول 
•    پایتون یک زبان همه جانبه است. جاوا اسکریپت اساسا دو هدف را دنبال می کند: توسعه وب و توسعه اپلیکیشن های موبایل. PHP حتی از این هم سخت گیرانه تر است و فقط به توسعه وب بک اند خلاصه می شود. پایتون انعطاف پذیرتر است در نتیجه شما حتی اگر دیگر وب توسعه ندهید هم می توانید از آموخته های خود استفاده کنید. 
 چهارچوب های پرطرفدار پایتون 
برای شروع در توسعه وب پایتون، باید از یکی از این موارد استفاده کنید. به اندازه کافی قدیمی هستند و می توانید با خیال راحت از آن ها استفاده کنید و بدانید که به اندازه کافی خوب هستند و یک شبه غیب نمی شوند. 


جانگو- اولین چهارچوب وب مورد علاقه پایتونی ها که اجزای بسیار زیادی دارد که همه به خوبی تست شده اند و با هم به خوبی کار می کنند. شما باید " the Django way" را یاد بگیرید تا بتوانید اپلیکیشن های وب بسازید، اما وقتی که آن را یاد گرفتید همه چیز برایتان آسان می شود. همچنین اگر می خواهید که با پایتون به طور حرفه ای کار کنید جانگو تنها راه پیش روی شماست. 
یک چیز که باید در مورد جانگو بدانید این است که در مقیاس گذاری خیلی خوب عمل می کند. با بزرگ تر شدن اپلیکیشن وب شما خیلی راحت تر می توانید با جانگو نسبت به دیگر چهارچوب های وب پایتون مرتب و منظم بمانید. جانگو همچنین منبع باز نیز هست. 


فلاسک- یک چهارچوب میکرو که برای شروع خوب است و به شما امکان کنترل کامل ادغام جزء شخص ثالث را به شما می دهد. از این نظر می توان گفت که دقیقا قطب مخالف جانگو است: فلاسک تقریبا هیچ گزینه ای برای این که چگونه یک اپلیکیشن وب بسازید به شما نمی دهد. این چهارچوب بسیار ساده و راحت است. 
اما یک شمشیر دو طرفه است. اگر می دانید که به چنین تکنولوژی های فلان و فلان نیاز دارید، فلاسک می تواند چسب کوچکی باشد که این قطعات را به هم متصل نگاه دارد. اگر هیچ تجربه ای ندارید به راحتی می توانید آنقدر با فلاسک سر و کله بزنید که آن را کاملا یاد بگیرید. 

 

پیرامید – می توان به پیرامید به عنوان توافقی بین جانگو و فلاسک نگاه کنید. به هیچ وجه مانند جانگو خود رای نیست و آزادی بیشتری برای مرتب سازی اپلیکیشن وب خود دارید، اما تا حدی هم مستبدانه هست و مانند فلاسک نیست. 
به بیان دیگر: پیرامید عملکردهای از پیش تعیین شده زیادی دارد اما در صورت لزوم می توان به راحتی آن ها را نادیده گرفت. پیرامید آرشیو بزرگی از پلاگین های رسمی و غیر رسمی دارد که می توانید از آن ها بر اساس پروژه خود استفاده کنید. 
مثال هایی از سایت هایی که از پایتون استفاده کرده اند 
اگر تا اینجای مقاله پیش آمده اید و هنوز مطمئن نیستید که بتوان از پایتون برای توسعه وب استفاده کرد در اینجا سایت های معتبری را به شما نشان می دهیم که با استفاده از چهارچوب های بالا ساخته شده اند. همانطور که می بینید پایتون گزینه مناسبی برای وبسایت ها و اپلیکیشن های وب، چه کوچک چه بزرگ، چه ساده و چه پیچیده می باشد. 
 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر