F8 2017؛ تصویربرداری 360 درجه برای واقعیت مجازی

F8 2017؛ تصویربرداری 360 درجه برای واقعیت مجازی

F8 2017؛ تصویربرداری 360 درجه برای واقعیت مجازیشرکت فیس‌بوک نسل جدید دوربین‌های سوراند را برای تصویر برای 360 درجه با قابلیت حرکت در محیط معرفی کرد.

 بیشتر دوربین‌های تصویربرداری سه‌بعدی موجود در بازار، کاربر را در یک محیط ثابت قرار می‌دهند و از دقت کافی برای ساخت محتوای سه‌بعدی برخوردار نیستند. شرکت فیس‌بوک در زمان برگزاری اجلاس اف8 2016، اولین نسخه از دوربین منبع باز خود با نام «سوراند 360» (Surround 360) رونمایی کرد که با قیمت 30 هزار دلار به فروش می‌رسید.

فیس‌بوک در زمان برگزاری اجلاس سال 2017، دو نوع جدید از دوربین‌های سوراند 360 را معرفی کرد. نوع اول «اکس 24» (x24) نام داشته و به جای 17 دوربین در نمونه‌ی سال گذشته از 24 ابزار تصویربرداری استفاده می‌کند و همین موضوع توانایی آن را افزایش داده است. مدل دوم نیز «اکس 6» (x6) نام داشته و تنها از 6 دوربین بهره‌مند می‌برد و به علت اندازه‌ی کوچک‌تر خود از قابلیت حمل بالاتری برخوردار است.

مقامات فیس‌بوک توضیح دادند اکس 24 و اکس 6 تنها یک بروزرسانی ساده از محصول گذشته‌ی آن‌ها نیستند؛ بلکه می‌توانند تصاویری با کیفیت 8K ثبت کنند. همچنین برخلاف نمونه‌های موجود در بازار این دو دستاورد جدید از «آزادی 6 جهته» (16DOF) پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود کاربران در صورت داشتن هدستی مانند آکیولاس ریفت (Oculus Rift) که توانایی تشخیص محیط و حرکت را دارد؛ امکان جابه‌جایی آزادانه‌ی بدن خود در جهت دلخواه را به دست آورده و قابلیت حرکت در آن را کسب کنند. به عنوان مثال کاربر می‌تواند در یک محیط کروی به اطراف حرکت کرده، به اشیا نزدیک یا از آن‌ها دور شود و تجربه‌ی عمیق‌تری به دست بیاورد.

امکان حرکت آزادانه با استفاده از ترکیب چندین سخت‌افزار و نرم‌افزار که قابلیت درک بهتر عمق تصاویر گرفته شده را داشته و تکرار چشم‌اندازهایی که هرگز به صورت مستقیم توسط دوربین ثبت نشده، به دست آمده است.

 

برین کابرال (Brian Cabral)، مدیر مهندسی فیس‌بوک و رهبر گروه توسعه‌دهنده‌ی سوراند 360 گفت: «ما تصویربرداری کرده و می‌توانیم میزان عمق را به دست می‌آوریم. ما دقیقاً محل همه‌ی پیکسل‌ها را در صحنه محاسبه می‌کنیم.»

کابرال توضیح داد زمانی که هر پیکسل در محل صحیح خود قرار داشته باشد، بیننده خواهد توانست آن را از هر زاویه‌ای به عنوان یک تصویر واقعی و زنده مشاهده کند. زمانی که عمق تصویر توسط نرم‌افزار اختصاصی فیس‌بوک در فضای ابری پردازش شد، ویدئوی ضبط شده توسط طیف بسیار وسیعی از محصولات ویرایش تصویر مانند ادوبی (Adobi) و فاندری (Foundry) قابل دست‌کاری است.

فیس‌بوک معتقد است قابلیت حرکت در تصاویر ضبط شده برای واقعیت مجازی به توسعه‌دهندگان امکان ساخت محتوای جذاب‌تری را می‌دهد. به عنوان مثال کاربران می‌توانند با استفاده از رابط گرافیک رایانه‌ای (CGI2)، پروانه‌ای را به صحنه اضافه کرده، پس‌زمینه را به هوایی ابری یا آفتابی تغییر بدهند یا حتی با بهره گرفتن از داده‌های نور و عمق، شب و روز را ایجاد کنند.

کابرال اشاره کرد محتوای موردنظر را می‌توان بعد از ضبط کردن در بسترهای متفاوت دیگر به نمایش گذاشت. به عنوان مثال می‌توان ویدئویی را که برای هدست اکیولاس ریفت طراحی شده است با کمک نرم‌افزار موبایلی فیس‌بوک در «گیر وی‌آر سامسونگ» (Gear VR) یا حتی نمایشگر تلفن‌های هوشمند مشاهده کرد. با وجود این هر چه سخت‌افزار ضعیف‌تر باشد ممکن است ویژگی‌هایی مانند آزادی 6 درجه از دست برود؛ اما کیفیت 8K تصاویر بدون تغییر باقی خواهند ماند.

اکس 24 و اکس 6 همانند نمونه‌ی سال گذشته خود در آزمایشگاه سخت‌افزاری منطقه 404 (Area 404) فیس‌بوک و زیر نظر کابرال ایجاد شده‌اند. کابرال قبل از استخدام شدن توسط این شرکت در بخش مهندسی و دید رایانه‌ای انویدیا فعالیت می‌کرد.

مایک شروپفر (Mike Schroepfer)، مدیر ارشد فناوری فیس‌بوک گفت: «ما نمی‌خواهیم وارد کسب کار دوربین بشویم؛ بلکه می‌خواهیم مردم خلاق قادر به تولید محتوا باشند.»

مقامات فیس‌بوک اشاره کردند فناوری آزادی 6 درجه از گذشته در محصولات مختلفی استفاده شده؛ اما هزینه‌ی ایجاد آن بسیار بالا است؛ با وجود این آن‌ها سعی خواهند کرد اکس 24 و 6 از قیمت مناسب‌تری برخوردار باشند.

فیس‌بوک به جای منبع باز قرار دادن محصولات جدید خود با چندین تولیدکننده‌ی سخت‌افزاری برای وارد بازار کردن این محصولات در نیمه‌ی دوم سال همین سال قرارداد همکاری امضا کرده است. هنوز مشخص نیست دو دوربین موردبحث با نام تجاری فیس‌بوک به فروش خواهند رسید یا خیر؛ اما مقامات آن هنوز بر فروش غیرمستقیم این محصولات تأکید دارند.

_____________________

1- six degrees of freedom

2 - رابط گرافیکی رایانه‌ای (Computer Graphics Interface) یک رابط سطح پایین بین هسته‌ی سامانه‌ی گرافیکی ( Graphical Kernel System) و سخت‌افزار بوده و امکان ایجاد افکت‌های سطح بالا را فراهم می‌آورد.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر