نقش فناوری اطلاعات در انتخابات ریاست جمهوری

نقش فناوری اطلاعات در انتخابات ریاست جمهوری

همه ي ما ميدانيم كه در عصرحاضر، تجهيز شدن به IT (فناوري اطلاعات و ارتباطات) امري حياتي و اجتناب ناپذير است. در ادامه با فيسيت باشيد.

به گزارش فيسيت، فناوری اطلاعات نقش بسزایی در برگزاری انتخابات دارد به طوری که مجهز بودن به IT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در این عصر، امری حیاتی و اجتناب ناپذیری است.

 در انتخابات سال 1384 بود که اولین جرقه های اهمیت فناوری اطلاعات در بحث مهمی همچون انتخابات به وجود آمد كه بعد از آن وسيع و گسترده تر شد. در ادامه با فيسيت باشيد.

میتوان از اینترنت بعنوان اولین و مهمترین فناوری اطلاعات در دوران انتخابات نام برد

تا سال 1380 رسانه برتر انتخابات ریاست جمهوری، روزنامه ها بودند اما با گذشت زمان و گسترده تر شدن اینترنت، آنها وجود یک رقیب اساسی و جدی را مقابل خود احساس کردند.

نامزدهای انتخابات با استفاده از اینترنت و راه اندازی سایت های شخصی اقدام به تبلیغ و معرفی خود به مردم کردند. البته در آن زمان، خیلی از آنها به دلیل نداشتن شناخت مناسب از فضای مجازی با شکست مواجه شدند ولی امروزه کمتر کسی هست که با اینترنت و مزایای تبلیغاتی آن آشنایی نداشته باشد.

اما با گذشت زمان و گسترده شدن اینترنت و میل بیشتر مردم برای گذراندن وقت خود در فضای مجازی و اینترنت، باعث شد که اینترنت به یک رسانه ی جهانی تبدیل شود و به مؤثرترین شکل ممکن، بر روی افکار و عقاید مردم تاثیر بگذارد. به طوری که امروزه، اکثر مردم برای کسب اطلاعات راجع به موضوعات مختلف و در این میان اطلاع از انتخابات و کاندیدهای موردعلاقه ی خود، اینترنت و شبکه های اجتماعی را دنبال می کنند.

در عصرحاضر، اینترنت بعنوان یک رسانه برتر و وسیع شناخته می شود.

اگراز بعدهاي مختلف به نقش فناوري اطلاعات در انتخابات بپردازيم:

  • از یک بعد

فناوری اطلاعات باعث تسهیل در رأی گیری میشود. به اين ترتيب كه از دستگاهي با نام دستگاه اخذ رای الکترونیکی استفاده ميشود كه ميتوان آن را به يك دستگاه عابربانك تعبير كرد. به طوري كه  شخص، تعرفه الکترونیکی را در دستگاه قرارمی دهد و کد کاندیداهای مورد نظرش را وارد می کند. پس از اتمام کار، پرینتی از دستگاه نمایش داده می شود که شخص مطمئن شود دقیقا به همان افرادی که می خواسته ثبت رای صورت گرفته است. 

دستگاه اخذ رای به هیچ عنوان به شبکه ای وصل نیست و پلمپ وزارت کشور و شورای نگهبان را دارد که پس از اتمام زمان رای گیری پلمپ ها شکسته می شود و اطلاعات دستگاه تخلیه می شود و شمارش آرا انجام می گیرد.

با این دستگاه ها حداکثر یک ساعت پس از پایان رای گیری می توان نتایج هر شعبه را به ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد.

این موضوع نیزخود، باعث صرف وقت کمتر و دقت و کیفیت و سرعت بالا در انتخابات میشود.

  • از بعد دیگری

باعث میشود که با چگونگی روند برگزاری انتخابات و شناخت کامل کاندیدها آشنا و مطلع شویم.

در یک جمع بندی کلی به نقاط قوت و ضعف فناوری اطلاعات در انتخابات می پردازیم:

نقاط قوت:

  • آگاهی یافتن بیشتر مردم
  • تسهیل در رأی گیری
  • کیفیت بالا در برگزاری انتخابات
  • سهولت کار
  • كمتر شدن درصد خطا و تقلب

نقاط ضعف:

  • شایعه پراکنی آزاد و عوام فریبی به دلیل نبود مراجع نظارتی اصلح

IT یک پدیده ی تازه در قرن حاضر است و درواقع عصری بعنوان عصر اطلاعات به وجود آورده است.

با بکارگیری صحیح فناوری اطلاعات در سیستم اتوماسیون اداری و بخش های مدیریتی، میتوان سبب ارتقاء و دانش کشور شد. همچنین ایجاد یک بستر مناسب در حوزه ی کارشناسان فناوری و انتخاب نیروهای فنی در شهرها و شهرستان های مختلف، بعنوان کاربران رایانه برای اخذ رأی کاملاً ضروری است.

و در آخرپیام ما با استفاده ی صحیح و سالم از فناوری اطلاعات، یکپارچگی، عزت و سربلندی کشور عزیزمان "ایران" است.

 

 

 


5 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ارنیکا

جمعه, 08 اردیبهشت 1396

واقعااگراین اتفاقات پیش بیادواین دستگاه عرضه بشه هیچ شک وشبه به وجودنمیاد،خسته نباشیدعالی بود.موفق باشید

پاسخ

فاطیما

شنبه, 09 اردیبهشت 1396

سلام وخسته نباشیدبه ناشراین اطلاعات واقعاجای تشکروقدردانی داره ازفعالیتتون من همیشه مطالب جالب واموزند های شمارومیخونم ودنبال میکنم وبه مراتب جالب تروواقعه بینانه ترازسایراطلاعات دیگردرسایتهااست به دلیل اینکه هم کارومعرفی میکنیدوهم ازمعایب ومنافع اون مطلب میگذاریدوواسم بسیارجالب بوداین بحثی که بهش پرداختید درجامعه بشری ودرفضای انتخاباتی واقعاچنین دستگاهی لازم هست ومردم دیگرباخیال راحت به پای دستگاهای رای میرن وبا اسوده خاطرنامزدهای موردنظرشون روانتخاب میکنن عاری ازهرگونه تقلب ودزدی درنتیجه ارا.بازهم خسته نباشید وایام به کامتان.

پاسخ

dena

شنبه, 09 اردیبهشت 1396

با سلام چند سال پیش بود که من در انتخابات شوراها از این دستگاه استفاده کردم و رای دادم . چیزی که برام جالب بود تعداد افراد کمتری که در حوزه رای گیری قرار داشتن و ناظران تمرکز بیشتری بروی نحوه پرداخت آراء داشتند که هم در وقت صرفه جویی می شد و هم نیروی انسانی . چون زمانی که نیروی انسانی زیادی در فعالیتی مهم مانند انتخابات حضور داشته باشد خود نیروی انسانی هم به بازرسانی با دقت بالاتر نیاز دارند و این دستگاه شبه دستگاه حضور و غیاب تا حدودی کار را برای ناظرین راحت کرده اما نکته ای که به نظرم خالی از لطف نباشه گفتن این بحثه که منبعی که این دستگاه رو تغذیه میکنه یا به قول بچه های صدا و سیما اتاق فرمان تا چه حد از ضریب امنیتی بالایی برخوردار هست . آیا سیستم اون طوری هست که غیر قابل دستکاری باشه یا از دست هکرها در امان هست یا نه . خود دستگاه پلمپ هست اما اون فاصله مجازی که طی میشه تا به سرور برسه رو به قولی باید واسش دعا کرد.
در کل سرکار خانوم بمانی شما در انتخاب مطلب و محتوا سلیقه ی قابل ستایشی رو به خرج دادین . امیدوارم قلم شما همیشه مسبب روشنفکری و آگاهی مخاطبینی مانند این حقیر نسبت به پیرامون جامعه و بروزآوری های اون بشه .
ممنون از مطلبی که گذاشتین
در پناه حق .
یاعلی

پاسخ

مریم

شنبه, 09 اردیبهشت 1396

عالی بود .

پاسخ

مریم

شنبه, 09 اردیبهشت 1396

عالی بود.

پاسخ

ثبت نظر