خودروهای پیشرفته دیترویت و دره سیلیکون را باهم روبرو کردند

خودروهای پیشرفته دیترویت و دره سیلیکون را باهم روبرو کردند

خودروهای پیشرفته دیترویت و دره سیلیکان را باهم روبرو کردند


نتیجه یک رقابت داغ و همکاری بی سابقه بین دو صنعت است که 5 سال پیش بندرت بایکدیگر رابطه برقرار می کردند . نیال برکری (Niall Berkerey) مدیرشرکت تله نو (Telenav) در شهر سانی ول ایالت کالیفرنیا می باشد که  در ان نرم افزارهای ناوبری می سازند ، او می گوید : " این یک گرده افشانی است . به هردوطرف در ان اموزش داده می شود . "
کارمندان زیادی نیز استخدام می شوند . شرکت اپل (Apple) مدیر پیشین بخش کیفیت شرکت فیات کرایسلر (Fiat Chrysler) و شرکت حمل و نقل شراکتی ابر (Uber) تعداد 40 محقق و دانشمند را از ازمایشگاه روباتیک کارنژی میلتون  (Carnegie Mellon) واقع در شهر پیتسبرگ استخدام کرد . مدیر بخش پیشرفت خودرو شرکت تسلا (Tesla) در گذشته در شرکت اپل کار می کرد .برای سالها صنعت فناوری که دارای پیشرفت زیادی بود احترام کمی به صنعت کند خودروسازی می گذاشت . بخشهای گوگل و پالو التو شرکت تسلا که اتومبیلهای پیشرفته الکتریکی می ساختند ، عده زیادی را متقاعد کرد که گونه ای دیگر به این روند نگاه کنند . طبق گفته های گروه مشاوره بوستون (Boston Consulting Group ) ، در حال حاضر یک خودروی معمولی بیش از 4200 سیگنال را پردازش و از قسمت موتور و گیربکس تا دوربین عقب و رادیو خودرو را 40 واحد الکترونیکی کنترل می کند . این واحدها دارای بیش از 100 میلیون خط کد رایانه ای است ( بیشتر از تعداد خطهای موجود در یک جت جنگنده ) . تعداد این واحدهای کنترل از سال 2007 به بیش از 30 واحد رسید ، بنحوی که در برخی از خودروهای لوکس به 100 واحد می رسد .
کریس ارمسون (Chris Urmson ) مدیر برنامه خودرو خودگردان گوگل می گوید : " مردم فکر می کنند دره درخشان سیلیکان در مقابل دیترویت کثیف قرار گرفته است ، اما این تفکر اشتباه است . اگر به پیچیدگیهای یک خودرو نگاه کنید با یک معجزه مهندسی روبرو می شوید . "
دراگوس مکوییکا (Dragos Maciuca) مهندس پیشین شرکت اپل که هم اکنون در سمت رییس بخش فنی ازمایشگاه تحقیقاتی بخش پالو التو شرکت فورد قرار دارد می گوید شور و هیجان جدیدی در صنعت خودروسازی در دره سیلیکان دیده می شود زیرا خودروها حس ملموسی از پیشرفت را به مهندسان نرم افزار داده اند .
 اگر در شرکت یاهو یا گوگل کار کنید سخت است که بگویید من فلان کد را نوشته ام ، هیجان زده شدن از این امر واقعا سخت است . در صنعت خودرو سازی می توانید بگویید ان دکمه را می بینید ؟ قطعه ای که در پشت ان قرار دارد را من ساخته ام . اما شرکتهای جسور ارائه کننده فناوری باید خود را با استانداردهای جدی صنایع خودروسازی که فناوری را ملزم می سازد برای سالیان زیاد در هر وضعیتی بی عیب کارکند ، وفق دهند . مکوییکا زمان زیادی را صرف اموزش نیازهای صنعت به سازندگان نرم افزار و برنامه کرده است . وی می گوید : " دره سیلیکان الگوی کوچکترین محصول مقاوم را دنبال می کند . ساختن یک قطعه و امتحان کردن ان به این منظور که ببینیم ایا کار می کند یا نه اسان است اما ما نمی توانیم این روند را دنبال کنیم . "
شرکت انویدیا (Nvidia) واقع در شهر سانتا کلارا در ایالت کالیفرنیا قبل از این که وارد صنعت خودروسازی شود به ساخت تراشه برای بازیهای رایانه ای مشهور بود . حالا این شرکت مشغول ساخت پردازشگرهای رایانه ای  برای کنترل نمایشگرهای لمسی 17 اینچی روی داشبورد خودروهای تسلا و ساخت خودروی خودگردان ازمایشی شرکت ائودی (Audi) است . دنی شپیرو (Danny Shapiro) سرپرست ارشد بخش اتومبیل سازی شرکت انویدیا می گوید این شرکت باید تکنیکهای ساخت جدید و گواهینامه های معتبرتری مانند ازمایشاتی که این اطمینان را بدهند که تراشه های این شرکت در دمای زیر صفر نیز کار می کنند برای بازار خودروسازی ، تهیه کند . خودروسازان نیز یادگرفته اند که ساخت یک مدل خودرو و وارد کردن ان به بازار برای یک مدت طولانی دیگر کارساز نیست . با اصرار شرکتهای ارائه کننده فناوری مانند انویدیا و تله نو ، خودروسازان یادگرفته اند که خودروهایی مجهز به سیستم ناوبری ، برنامه های تلوزیونی اموزنده و دیگر ویژگیهای بروز شده بسازند . هم اکنون خودروسازانی مانند مرسدس بنز (Mercedes-Benz) ، تسلا ، تویوتا (Toyota) ، بی ام و (BMW) و ... می توانند نرم افزار خودروهایشان را بمنظور حل مشکلات و اضافه کردن قابلیتهای جدید به انها بصورت بی سیم بروز رسانی کنند .
شپیرو می گوید صنعت خودروسازی اگاه اموخته است در ساخت هر خودرو برای سخت افزار های رایانه ای 10 تا 20 دلار بیشتر هزینه کند . خودروسازان اغلب خودروهای ارزانتری می ساختند که هزینه تعمیرات انها برایشان بیشتر بود و یا مجبور می شدند پردازشگرهایی را که قابلیت بروزرسانی نداشتند تعویض کنند .هم اکنون 8 مهندس شرکت انویدیا بطور دائمی در شرکتهای خودروسازی مختلف مستقر در ایالت میشیگان کار می کنند .   
شپیرو می گوید : " به انها کمک می کنیم گرایشهای بیشتری از صنعت رایانه سازی اتخاذ کنند تا مجبور نباشند هر 5 یا 7 سال خودرو دیگری بسازند . "فرانکی جیمز (Frankie James) محقق پیشین ناسا (NASA) که در حال حاضر اداره پالو التو شرکت جنرال موتورز (General Motors)  را می گرداند ، می گوید : تشخیص گرایشها و خطرهای بلقوه یکی از بخشهای مهم کار اوست . تیم او شرکت جنرال موتورز را از گرایش اشتراک سازی خودرو اگاه کرد و باعث شد شرکت در سال 2011 در بازار ریلی رایدز (Relay Rides ) مبلغ 3 میلیون دلار سرمایه گذاری کند .
از دید او شرکتهایی نظیر اپل و گوگل می توانند در بازار اتومبیل سازی تغیر ایجاد کنند . گوگل وعده داده است تا 5 سال اینده خودروی خودگردان بسازد و شرکت اپل نیز افرادی را از شرکتهایی نظیر فورد ، تسلا و دیگر خودروسازان برای کار برروی پروژه ای فوق سری استخدام کرده است .
جیمز می گوید : " اگر فکر می کنیم شرکت اپل می خواهد چنین چیزی بسازد باید قبول کنیم زیرا انها نگرش اینده نگرانه ای اتخاذ کرده اند . اگر ما این دید اینده نگرانه را اتخاذ کنیم می توانیم چه کاری انجام دهیم ؟ ما چطور می توانیم به بازی ادامه دهیم ؟ "
صنعت فناوری به گذشته خود نیز می نگرد . تله نو سیستم ناوبری جدیدی برای وانت تاکوما (Tacoma) مدل 2016 و دیگر خودروهای شرکت تویوتا می سازد ، شرکتهای اپل و گوگل نیز به ساخت سیستمهای کارپلی (CarPlay ) و اندروید (Android) برای نصب برروی داشبورد خودرو چشم دوخته اند که رانندگان را قادر می سازد به برنامه های گوشی های هوشمند خاصی دسترسی داشته باشند .برکری از شرکت تله نو می گوید صنعت اوتومبیل سازی 70% بازار این شرکت را تامین می کند که بسیار بیشتر از 10 درصد سهم بازاری است که 4 سال پیش این شرکت با 10 نفر کارمند در دیترویت داشت. موفقیت این شرکت در دیترویت ، شعبه های دیگری را در شانگهای ، برلین و توکیو برای این شرکت باز کرد . برکری می گوید : " تغیرات بیشتری ایجاد می شود و بازیکنان جدیدی به میدان می ایند ، نمی توان گفت چرا بازیگران قدیمی پیروز می شوند . "

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر