هرآنچه انتظار داریم در کنفرانس Build 2017 مایکروسافت معرفی شود

هرآنچه انتظار داریم در کنفرانس Build 2017 مایکروسافت معرفی شود

غول‌های بزرگ فناوری در جهان در سال کنفرانس‌های متعددی را در جهت معرفی محصولات جدید و ترسیم خط و مشی سایر شرکای سخت افزاری و توسعه دهندگان شخص ثالث برگزار می‌کند. مایکروسافت نیز که به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نرم افزاری جهان شناخته می‌شود در طول یک سال دست کم 4 کنفرانس اختصاصی برای توسعه دهندگان سیستم عامل ویندوز برگزار می‌کند.

غول‌های بزرگ فناوری در جهان در طول سال کنفرانس‌های متعددی را در جهت معرفی محصولات جدید و ترسیم خط و مشی سایر شرکای سخت افزاری و توسعه دهندگان شخص ثالث برگزار می‌کند. مایکروسافت نیز که به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نرم افزاری جهان شناخته می‌شود در طول یک سال دست کم 4 کنفرانس اختصاصی برای توسعه دهندگان سیستم عامل ویندوز برگزار می‌کند.

گل سرسبد فراهمایی توسعه دهندگان مایکروسافت را می‌توان بیلد دانست که همه سال در ماه می برگزار می‌شود. ردموندی‌ها در این کنفرانس ویژگی آپدیت‌های بعدی سیستم عامل ویندوز و قابلیت تعبیه شده در آن‌ها را تصریح می‌کنند و در خلال دو روز برگزاری مراسم، کلاس‌های آموزشی فشرده‌ای را هم برای توسعه دهندگان تدارک می‌بیند که در آن جدیدترین APIهای سیستم عامل ویندوز معرفی می‌شود.

بیلد 2017 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و انتظار داریم که طی 2 رو برگزاری آن، مایکروسافت اطلاعاتی در رابطه با مسیر حرکت سال آینده خود در بخش نرم افزاری و به خصوصی سیستم عامل ویندوز ارائه کند. ما در ادامه موضوعاتی که مدیران این شرکت احتمالاً هفته آینده از آن‌ها سخن به میان خواهند آورد را مرور خواهیم کرد.

پروژه نئون

صادقانه سخن بگوییم، ویندوز 10 علی‌رغم برخورداری از قابلیت‌هایی که بارها به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، از رابط کاربری بسیار ساده و تختی بهره می‌برد. شاید همین موضوع یکی از دلایلی است که کاربران ویندوز 7 هنوز از مهاجرت به این نسخه ممانعت می‌کنند؛ چرا که ویندوز 7 از المان‌های گرافیکی ویژه‌ای همچون ویجت‌ها بهره می‌برد که ویندوز 10 فاقد آن‌ها است. مدیران مایکروسافت نیز با درک این موضوع سعی کرده‌اند به مرور زمان قابلیت‌های ظاهری ویندوز 10 را ارتقاء دهند که قابل لمس‌ترین آن‌ها پروژه نئون است.

 جالب است که بدانید مشکل پسندان و شیک پسندان با یک فرهنگ جا افتاده در دنیای تکنولوژی طرح‌های مفهومی سطحی و هنری خود را به صورت اسکرین شات و گیف به عنوان آنچه که می‌خواهند در بروز رسانی بعدی ویندوز ۱۰ شاهد آن باشند در معرض نمایش عموم قرار می‌دهند. با توجه به نام‌گذاری این رابط کاربری و نگاهی به تصویر فوق همه چیز دستگیرتان خواهد شد. پروژه نئون در واقع افکت‌های بلور مانند جدیدی را در منوی همبرگری و قسمت‌هایی از صفحه اپلیکیشن‌ها که با رنگ‌بندی سیستم عامل مطابقت دارد را اعمال خواهد کرد. علاوه بر این شاهد چند تغییر جزئی دیگر در برخی رابط هاری برنامه نویسی خواهیم بود که مایکروسافت در بیلد 2017 اطلاعاتی در رابطه با آن‌ها منتشر می‌کند. این شرکت از هم اکنون کار پیاده سازی رابط کاربری نئون را بر روی اپلیکیشن‌های داخلی ویندوز 10 همچون نقشه، گروو موزیک، مخاطبین و ... آغاز کرده که در تصویر فوق می‌توانید نمونه‌ای از آن را مشاهده کنید.

معرفی اسپیکر هوشمند مبتنی بر کورتانا

 اگرچه هنوز نمی‌توان از دستیاران صوتی حال حاضر به عنوان دستیار صوتی هوشمند یاد کرد، با این حال سال گذشته شاهد آن بودیم که شرکت‌های آمازون و گوگل اسپیکرهای خانگی خود را که از هوش مصنوعی قدرت گرفته و قابلیت دریافت دستورات صوتی کاربران را دارند به بازار عرضه کردند. در این بین به نظر می‌رسد مایکروسافت با کمی تأمل خواهان عرضه محصولی متمایز و باکیفیت‌تر نسبت به الو آمازون و گوگل هوم  ساکنین مانتین ویو است.

ردموندی‌ها برای تحقق بخشیدن به این هدف با کمپانی معروف Harman-Kardon همکاری کرده است. اسپیکر هوشمند مایکروسافت ظاهراً Harmak-Kardon Invoke یا به سادگی HK Invoke نامیده می‌شود و درون آن به صورت پیش‌فرض نرم‌افزار برقراری تماس Skype وجود دارد. با حضور اسکایپ، اینوک می‌تواند تنها با شنیدن نام یک یوزر مشخص، آن را فراخوانی کرده و امکان تماس با آن شخص را در اختیار افراد قرار دهد. این ویژگی در دیگر نمونه‌های مشابه یعنی اکو و گوگل هوم وجود نداشته و می‌تواند به عنوان یک ویژگی جذاب در مورد این دستگاه مطرح شود. Invoke طبیعتاً امکان پخش موسیقی از نرم‌افزارهای جانبی و البته اپلیکیشن Groove Music خود مایکروسافت را داراست و یک دایره رنگی روی آن فعال بودن دستگاه را به کاربران یادآوری می‌کند.

مایکروسافت علاوه بر محصول فوق، اطلاعات تکمیلی در رابط با پروژه Cortana Skill Set را هم در اختیار توسعه دهندگان و شرکت‌های سخت افزاری قرار می‌دهد که به واسطه آن می‌توان از دستیار صوتی  کورتانا در اپلیکیشن‌ها و سخت افزار شخص ثالث استفاده کرد.

بات‌های بیشتر

مایکروسافت در نظر دارد تا ربات‌های نرم‌افزاری هوشمند بیشتری را با قابلیت درک زبان طبیعی توسعه دهد که روش تعامل با رایانه‌ها را در آینده تغییر خواهند داد را در این کنفرانس معرفی کند. مدیرعامل این شرکت معتقد است که مکالمه و ایجاد ارتباط صوتی می‌تواند در ادامه‌ی رابط گرافیکی کاربر و اینترفیس‌های کنونی مورد استفاده، به همراه تعامل از طریق لمس، دنیای فناوری را تحت تأثیر قرار دهد.

در این بین دستیار صوتی هوشمند در حقیقت رابط بین انسان و چت‌بات ها است. دستیار صوتی می‌تواند بر اساس سلیقه ی فرد به چت‌بات ها متصل شده و اطلاعات مورد نظر را وارد کرده و سپس خروجی را به کاربر ارائه کند. در حقیقت چت‌بات‌هایی که مایکروسافت از آن‌ها سخن به میان آورده نسل بعدی هوش مصنوعی است و از این رو به نظر نمی‌رسد که تا 2 سال آینده توسعه دهندگان زیادی به ایجاد و امتحان آن‌ها روی آورند.

ویژگی‌های رد استون 3

مایکروسافت وعده داده که در طول سال حداقل 2 به‌روزرسانی بزرگ را برای ویندوز 10 منتشر کند. در حالی که هنوز برخی از کاربران موفق به دریافت رد استون 2 نشده‌اند، انتظار داریم که این شرکت در رویداد مذکور قابلیت‌های به‌روزرسانی رد استون 3 را تشریح کند. برخی از این قابلیت‌ها می‌تواند مربوط به آمدن خط فرمان لینوکس به ویندوز 10 یا همان Tabbed Shell و CShell باشد. علاوه بر این اپلیکیشن داخلی My People نیز در رد استون 3 به کاربران امکان پین کردن مخاطبین به منوی تکسبار را می‌دهد.

آینده ویندوز 10 موبایل

 مدیران مایکروسافت خیلی وقت است که در رابطه با آینده پلتفرم موبایلی این شرکت سخن به میان نیاورده‌اند، با این حال به نظر می‌رسد که این شرکت سرانجام هفته آینده پیرامون شایعات حذف بودجه توسعه ویندوزفون واکنش نشان دهد. بر کسی پوشیده نیست که وضعیت این شرکت در بازار گوشی‌های هوشمند نامناسب است و ساتیا نادلا اگر خواهان تغییر این وضعیت است، بایستی برگ برده‌ای را در بیلد 2017 رو نماید. یکی از خبرهای قابل پیش‌بینی این حوزه می‌تواند پوسته مشترک ویندوز موبایل با نسخه دسکتاپ باشد.

پلتفرم یونیورسال

پلتفرم اپلیکیشن‌های یونیورسال ویندوز تجربه‌ای از ویندوز است که بر اساس پلتفرم Universal ویندوز پدید آمده است و اولین بار در ویندوز 8 به با عنوان Windows RT معرفی شد. در هسته‌ اپلیکیشن‌های UWP این ایده نهفته است که کاربران می‌خواهند تجربه خود از اپلیکیشن‌ها بر روی تمام دستگاه‌هایشان یکسان باشد و آن‌ها می‌خواهند از هر دستگاهی که برایشان راحت‌تر و پر بازده‌تر است برای به انجام رساندن کارها استفاده کنند. در ویندوز 10 کار توسعه‌ اپلیکیشن‌های UWP فقط با یک API صورت می‌گیرد، یک پکیج برای اپلیکیشن و یک استور برای تمام دستگاه‌های ویندوز 10 شامل کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و غیره. حالا پشتیبانی از انواع اندازه‌های صفحه نمایش و همچنین انواع مدل‌های تعامل با اپلیکیشن‌ها راحت‌تر شده است. چه توسط کنترل لمسی، موس و کیبورد، کنترلر بازی یا قلم کنترل شود.

هرچند این ایده دست کم 2 سال است که از سوی مایکروسافت مطرح شده و SDKهای لازم نیز در اختیار توسعه دهندگان قرار گرفته، با این حال آن‌طور که انتظار می‌رفت شرکت‌های نرم افزاری از پلتفرم یونیورسال استقبال نکرده‌اند و هنوز هم جای خالی بسیاری از اپلیکیشن‌های در استور ویندوز احساس می‌شود. ردموندی‌ها بایستی محرک‌های بیشتری را برای توسعه دهندگان در بیلد 2017 در نظر بگیرند تا درنهایت بتوانند بر مشکل کمبود اپلیکیشن در استور یکپارچه ویندوز 10 چیره شوند.

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر