بزرگترین لیزر اشعه ایکس دنیا ساخته شد

بزرگترین لیزر اشعه ایکس دنیا ساخته شد

مرکز تحقیقات DESY در آلمان اعلام کرده بزرگترین لیزر اشعه ایکس را برای نخستین مرتبه وارد مرحله عملیاتی کرده است.

به گزارش فیسیت، به نقل از ایسنا، دانشمندان بزرگترین لیزر اشعه ایکس دنیا را روشن کردند. این لیزر برای تصویر برداری از ساختار و فرایندها  در سطح  اتم ساخته شده است.

این لیزر که از ماه سپتامبر سال 2016 افتتاح شده، امواج اشعه ایکس را با طول موج 0.8 نانومتر و سرعت یک پالس بر ثانیه می‌تاباند و با افزایش کارکرد صحیح این سرعت به 27 هزار پالس بر ثانیه می‌رسد. بیشترین سرعتی که پیش از این ممکن بوده چیزی در حدود 120 پالس بر ثانیه است.

نور این اشعه ایکس بسیار قدرتمند تر و حدود یک میلیارد بار درخشان تر از نور ساطع شده از دستگاه های «تقویت و تسریع ذرات بار دار الکترونی» کنونی است.

این دستگاه که "لیزر بدون الکترون اروپا"(XFEL) نام دارد با اصل تقویت و تسریع ذرات باردار الکترونی کار می‌کند که به معنی شتاب‌دهی به تابش‌های الکترومغناطیسی با شدت بالاست. مهمترین بخش این لیزر ابررسانای 2.1 کیلومتری آن است که از ماه آوریل قابل استفاده شده است.

در این بخش با استفاده از 17 هزار و 290 آهنربای قدرتمند که قطب‌های آنها بطور متناوب تغییر می‌کند، با چرخش سریع الکترون‌های حول محور حرکت آنها، عملیات شتاب‌دهی انجام می‌شود. با هر بار چرخش، انرژی الکترون‌ها افزایش می‌یابد که این حالت فقط در طول موج‌های کوتاه اشعه ایکس امکان‌پذیر است.

به این ترتیب می‌توان از این پرتوها در چندین ایستگاه تحقیقاتی و آزمایش‌های مختلف به صورت همزمان استفاده کرد.

پروفسور رابرت فیدن‌هانس مسئول این پروژه گفت:

این یک لحظه تاریخی برای ما و دیگر شرکای این پروژه است که چندین سال برای آن کار شده است.

 

دانشمندان امیدوارند ساخت این لیزر(XFEL) مسیر تحقیقات در حوزه های مختلف را تسهیل کند. با چنین لیزری می توان ساختار مولکولی داروهای جدید را بررسی و واکنش های شیمیایی را به طور واقعی مشاهده کرد. چنین امکانی به دانشمندان کمک می کند درک بهتری از عامل بروز بیماری داشته باشند.

به هرحال موسساتی در آلمان، فرانسه، ایتالیا، لهستان، روسیه، اسپانیا، سوئد و سوییس در اجرای پروژه شرکت کردند.

نادیا صفرخانی

نادیا صفرخانی

نادیا دانشجوی ارشد ادبیات و مدرس زبان است. او حدود چهار سال است که به عنوان مترجم فعالیت می کند. او علاقمند به کارهای هنری، ادبیات و موسیقی است و اوقات فراغت خود را به ورزش و تماشای فیلم می گذراند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر