بررسی گوشی بلک بری کی 1

بررسی گوشی بلک بری کی 1

هرچند این گوشی برای آن دسته از اهالی کسب و کار و حتی کاربران عادی که برای نوشتن اسناد خود عادت دارند از گوشی هوشمند استفاده کنند یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود، با این حال به دلیل بهره‌مندی از تراشه اسنپ‌دراگون ۶۲۵ نمی‌توان آن را در رده پرچم‌داران بازار قرار دهیم.

بر کسی پوشیده نیست که غول‌های تولید کننده گوشی‌های اندرویدی، بلک بری را در سال های اخیر به حاشیه برده‌اند و کار به جای رسیده که اکنون حتی یک درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند در جهان نیز به این شرکت اختصاص ندارد. اگر بخواهیم صریحاً با موضوع مواجه شویم باید بگوییم بلک‌بری دیگر بلک‌بری قدیم نیست. این موضوع طبیعی است چون چشم‌انداز بازار موبایل هم واقعاً متحول شده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، هرچند این شرکت در ارائه سرویس‌های امنیتی درآمد سرشاری را کسب می‌کند، با این حال اوضاع نابسامانی را بخش تولید گوشی‌های هوشمند تجربه می‌کند. شاید تداوم همین شرایط بود که بلک بری را مجاب به خروج از بازار تولید سخت افزار و همکاری با یک شرکت چینی با نامTCL کرده است. بر اساس گفته مدیرعامل این شرکت کانادایی، گوشی‌های برند بلک بری زین پس درر کارخانه جات شرکت TCL مونتاژ خواهند شد و تمامی خدمات پس از فروش آن‌ها نیز توسط همین شرکت انجام خواهد گرفت.

کی ۱ دومین گوشی بالا رده اندرویدی بلک بری است که پس از موفقیت‌های بلک بری پرایو سال گذشته میلادی معرفی شد، با این حال برای اولین بار در نمایشگاه MWC۲۰۱۷ در معرض دید عموم قرار گرفت. شاید بتوان کی وان را مناسب‌ترین محصول برازنده نام بلک بری در نظر گرفت چراکه مهندسان این شرکت، نقش اصلی را در طراحی آن داشته‌اند. در ادامه نگاهی به ویژگی‌های این گوشی بلک بری خواهیم انداخت.

جدول مشخصات بلک بری KEYone

پلتفرم

اندروید ۷٫۱ نوقا

ابعاد

۱۴۹٫۳ در ۷۲٫۵ در ۹٫۴ میلی‌متر
وزن ۱۸۰ گرم

نمایشگر

۴٫۵ اینچی ضد خش IPS LCD
وضوح ۱۶۲۰×۱۰۸۰ پیکسل
نسبت ابعاد ۳: ۲

چیپ سیستمی

کوالکام اسنپ‌دراگون ۶۲۵

رم

۳ گیگابایت

دوربین‌ها

اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، سنسور Sony IMX۳۷۸ ، فیلم‌برداری ۴K، گشادگی F/۲
سلفی ۸ مگاپیکسلی

حافظه

۳۲ گیگابایت + میکرو اس دی

باتری

۳۵۰۵ میلی‌آمپر، تکنولوژی شارژ سریع ۳

قابلیت خاص

کیبورد تمام QWERTY

 

بررسی گوشی بلک بری کی 1

طراحی

طراحی بلک بری کی 1

گوشی هوشمند بلک بری کی ۱ را می‌توان تلفیقی از یک گوشی کلاسیک با کیبورد کامل فیزیکی QWERTY و نمایشگری تمام لمسی 4.5 اینچی دانست. کی ۱ در حقیقت نسل بعدی بلک بری پرایو محسوب می‌شود که همان ظرافت همیشگی گوشی‌های ساخت بلک بری در آن مشاهده می‌شود. همان‌طور که گفته شد نقطه قوت این محصول بهره‌مندی از امضای بلک بری یعنی کیبورد QWERTY است. نکته دیگر آنکه مهندسین بلک بری به شکل هوشمندانه‌ای سنسور اثر انگشت را در زیر دکمه اسپیس کیبورد جاسازی کرده‌اند که شاید در نگاه اول حتی نتوان آن را یافت! طبق اعلام شرکت سازنده، تمامی ۵۲ کلید به کار رفته بر روی آن را می‌توانید به عنوان شرتکاتی برای اپلیکیشن‌های مختلف انتخاب کنید. به طور مثال می‌توانید کلید F را به عنوان شرتکات (shortcut)اپلیکیشن فیس‌بوک قرار داده و کلید T را نیز شرتکات اپلیکیشن تلگرام کنید. همچنین حرکات سطحی کیبورد پریو در این مدل هم تکرار شده است. اگر انگشتتان را افقی و عمودی بر روی کیبورد بکشید، سیستم عامل به شکل بسیار روانی به این حرکت پاسخ می‌دهد و صفحات را بالا و پایین برده و یا جابه‌جا می‌کند.

جدا از بحث کیبورد فوق‌العاده به کار رفته در این محصول،  k1 از بدنه‌ای فلزی و پلاستیکی بهره می‌برد که به کار گیری پوشش گوریلا گلس ۲٫۵D در آن به زیباتر کردن وجه ظاهری دستگاه افزوده است. در کناره سمت راست دستگاه دکمه‌های تنظیم ولوم صدا و روشن کردن صفحه نمایش قرار گرفته است. قاب پشتی نیز که بیشتر از پلاستیک در ساخت آن به کار گرفته شده، شامل دو بخش بوده که قسمت مشکی رنگ حالت توری مانند پر شده را دارد. استفاده از این مقدار آلومینیوم باعث شده تا مرکوری استحکام بالایی داشته باشد. این دستگاه کمی بزرگ به نظر می‌رسد، مخصوصاً از نظر ضخامت که امیدواریم این مسئله نشان‌دهنده وجود یک باتری بزرگ باشد. در کل کی ۱ گوشی خوش‌دستی است.

قسمت بالای بلک بری k1 کاملاً تخت است و جک ۳٫۵ میلی متری هدفون نیز در آن جا قرار دارد، در حالی که پایین گوشی خمیده است و یک پورت USB Type-C داشته و فرورفتگی‌های مربوط به بلندگو هم در آن جا قرار دارد به طور کلی همان‌طور که گفته شد هرچند این محصول از ابعاد و بدنه بزرگ جثه‌ای برخوردار است، با این حال در دست‌گیری آن بسیار آسان بوده و حتی در هنگام استفاده توأم طولانی مدت احساسس خستگی انگشتان نخواهید کرد.

نمایشگر

نمایشگر بلک بری کی 1

اگر به سراغ بلک بری کی ۱ می‌آیید، نباید از نمایشگر آن انتظار ارائه قابلیت‌های ویژه و منحصر به فردی داشته باشید. شرکت سازنده در این محصول از نمایشگری ۴٫۷ اینچی با وضوح تصویر فول اچ‌دی و با تراکم پیکسلی ۴۳۴ پیکسل در هر اینچ مجهز است. تنها نکته قابل توجه این نمایشگر که دکمه‌های خازنی ناوبری در قسمت پایین آن تعبیه شده، بهره‌مندی از پوشش گوریلا گلکس ۲٫۵D نسل سوم است که ظاهریی  خمیده به آن داده است.

سخت افزار

پردازنده‌ این گوشی اسنپ‌دراگون ۶۲۵ است که دارای هشت هسته‌ Cortex-A۵۳ می‌باشد که در سطح بالایی از کلاس پردازنده‌های کوالکام قرار گرفته است. حافظه رم این گوشی ۳ گیگابایتی از نوع LPDDR۳ است در حالی که در دیوایس قبلی بلک بری یعنی Dtek۶۰ از رم ۴  گیگابایتی و از نوع LPDDR۴ بهره گرفته شده بود. حافظه‌ داخلی ۳۲ گیگابایت فضا را برای نگه‌داری فایل‌ها به کاربر می‌دهد کهه در صورت ناکافی بودن کاربر می‌تواند از کارت حافظه microSD تا سقف ۲ ترابایت استفاده کند. به طور کلی می‌توان گفت که تراشه این محصول از پس اجرای هرگونه اپلیکیشن توسعه یافته برای پردازنده‌هایی ۶۴ بیتی بر خواهد آمد، با این حال نباید از آن انتظار اجرای بازی‌های فوق سنگین اندرویدی را داشته باشید. در سوی دیگر به کار گیری ۳ گیگابایت حافظه رم اجرای بدون نقص قابلیت مالتی تسکینگ اندروید ۷ نوقاا را تامین خواهد کرد. در نهایت این محصول به باتری ۳۳۰۵ میلی آمپر ساعتی بدون قابلیت تعویض توسط کاربر مجهز شده که به راحتی یک روز تمام می‌تواند در حالت مکالمه ممتد کاربر را همراهی کند.

دوربین

دوربین بلک بری کی 1

دوربین اصلی این گوشی قادر به تهیه تصاویری با وضوح ۱۲ مگاپیکسل است که به لطف استفاده از سنسور Sony IMX۳۷۸ ثبت تصاویری جذاب و زیبا را متعهد می‌شود. ناگفته نماند که سنسور به کار رفته در این محصول مشابه آن چیزی است که گوگل در گوشی‌های سری پیکسل استفاده کرده که برخی حتی از آن به عنوان بهترین دوربین به کار رفته در گوشی‌های اندرویدی نیز یاد می‌کنند. در سوی دیگر  دوربین جلو ۸ مگاپیکسلی سلفی کی ۱ به فلاش ال ای دی مجهز شده که امکان ثبت تصاویری شفاف را به ارمغان می‌آورد.

نرم افزار

نرم افزار بلک بری کی 1

بلک بری K۱ به طور پیش‌فرض از یک نسخه اولیه اندروید ۷٫۱ نوقا استفاده خواهد کرد، در حالی که تیم موبایل بلک بری به عرضه به روز رسانی‌های امنیتی ادامه خواهند داد که شامل پچ های ماهانه گوگل نیز  می شود. رابط کاربری گوشی نیز بسیار وفادار به گوشی‌های قبلی بلک بری است، با این تفاوت که اکنون برخی از اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده و برخی قابلیت‌های کوچک تغییر کرده‌اند.

 این تلفن از یک سیستم عامل بسیار ایمن، کلیدهای امنیتی اضافه شده به پردازنده و همچنین یک اپلیکیشن از پیش نصب شده امنیتی به نام DTEK بهره‌مند است. از دیگر ویژگی‌های برتر نرم افزاری حضور اپلیکیشن مدیریتی BlackBerry Hub، مکانی برای کنترل تمامی پیام‌ها، ایمیل‌ها، نوشته‌ها، شبکه‌های اجتماعی و سایر حساب‌های کاربری شما است که می‌تواند همه سرویس‌های ذکر شده را در قالب یک برنامه کاملاً ایمن به ارمغان آورد.

جمع‌بندی

بلک بری در طراحی کی ۱ همان اصالت طراحی همیشگی خود را حفظ کرده و به شکلی استادانه ظاهری زیبا به این گوشی بخشیده است. شاید نتوان از این محصول به عنوان زیباترین گوشی اندرویدی موجود یاد کرد، با این حال به دلیل بهره‌مندی از کیبورد فیزیکی و نمایشگر لمسی وجه خاصی از یک گوشی را ارائه می‌کند.

بررسی بلک بری کی 1

هرچند این گوشی برای آن دسته از اهالی کسب و کار و حتی کاربران عادی که برای نوشتن اسناد خود عادت دارند از گوشی هوشمند استفاده کنند یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود، با این حال به دلیل بهره‌مندی از تراشه اسنپ‌دراگون ۶۲۵ نمی‌توان آن را در رده پرچم‌داران بازار قرار دهیم. بلک بری به دلیل داشتن دوربین 12 مگاپیکسلی در قاب پشتی و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی در قاب جلویی می‌تواند تصاویر شفاف را ثبت کند. همچنین باتری 3505 میلی آمپر ساعتی کی 1 می‌تواند در شرایط استفاده متوسط به مدت 1 روز کاربر را همراهی کند. نقطه قوت این گوشی بهره‌مندی از نرم‌افزارهای امنیتی شرکت بلک بری است که حفظ اطلاعات شما را تضمین می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت که بلک بری کی 1 یکی از بهترین گوشی‌های ساخت شرکت بلک بری است که با توجه به موفقیت حاصل از فروش مدل پرایو طراحی شده است. این محصول به راحتی می‌تواند هر آنچه شما از گوشی‌های هوشمند امروزی انتظار دارید را برآورده کند، با این حال همان‌طور که گفته شد نمی‌توان از آن به عنوان یک گوشی مخصوص گیم یاد کنیم.

"با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید "

 

1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

مسعود

شنبه, 13 مرداد 1397

سلام.خسته نباشید.چندتا اشتباه توی متنتون داشتین.اول اینکه باتری این دیوایس 3505 میلی آمپره که شما اینجا 3305 زدین
دوم اینکه توی جمع بندی نوشتین دوربین 18 مگاپیکسل که اشتباهه و 12 مگاپیکسله.
سوم هم اینکه صفحه نمایش این گوشی 4.7 اینچ نیست.4.5 اینچه.
ممنون میشم درستش کنین و اطلاعات اشتباه به مردم ندین.

پاسخ

ثبت نظر