کدام یک از گوشی های اندرویدی موجود دارای بهترین دوربین هستند؟

کدام یک از گوشی های اندرویدی موجود دارای بهترین دوربین هستند؟

با پیشرفت روز افزون دوربین‌های موبایلی و همچنین کارایی بالای آن‌ها؛ رفته رفته ذهن مردم به سویی سوق داده شد که دوربین‌های معمولی را کنار بگذارند و گوشی همراه خود در امر عکاسی استفاده نمایند. همین امر باعث ارتقاء چشمگیر فناوری ساخت دوربین‌های موبایلی در سال‌های اخیر شده است.

یکی از عوامل اصلی خرید گوشی‌های امروزی، میزان کیفیت دوربین به کار رفته در آن‌ها است. به نوعی با یکسان شدن سبک طراحی اغلب گوشی‌های بازار و از طرفی نبود تعریف جدید از گوشی‌های همراه، شرکت‌های تولید کننده مجبور هستند برای تداوم درآمد و از طرفی راضی نگاه داشتن علاقه‌مندان به برند خود، گوشی‌هایی با به‌روزرسانی‌های حداقلی که صرفاً در برخی از قابلیت‌های جانبی آن‌ها ارتقاء صورت می‌گیرد را به بازار عرضه کنند.

اگر به خاطر داشته باشید، در تا چند سال پیش شرکت‌های سخت افزاری سعی می‌کردند هرساله بر تعداد پیکسل‌های دوربین گوشی‌های خود اضافه کنند، با این حال به مرور زمان به این سطح از بلوغ رسیدند که تعداد پیکسل تنها یکی از عوامل افزایش کیفیت تصویر ثبت شده توسط دوربین گوشی است. برای تخمین زدن کیفیت دوربین گوشی‌های موبایل می‌توانیم از فرمول جنس لنز، سایز لنز به کار رفته، حسگر نور، سخت افزار پردازش تصویر و نرم افزاری که موجب هماهنگی میان این اجزا می‌شود است استفاده کنیم.

پیکسل‌ها مربع‌های کوچکی هستند که از خانه‌هایی با رنگ سبز، قرمز یا آبی تشکیل شده‌اند. درست همانند یک پارچه که هرچه بافت آن ریزتر باشد، محصول نهایی زیباتر به نظر می‌آید، بافت یک تصویر نیز با داشتن تعداد پیکسل‌های بیشتر، ریزتر شده و فایل نهایی جذابیت بصری بیشتری پیدا می‌کند. مگاپیکسل در واقع یک واحد اندازه‌گیری بوده و با یک میلیون پیکسل برابری می‌کند.

برای پی بردن به عمق مطلب در نظر بگیرید که یک گوشی همراه با نمایشگر فول اچ‌دی، در اوج هنرمندی قادر است تصاویری با کیفیت ۲٫۰۷ مگاپیکسل را نمایش دهد. به زبان ساده‌تر اگرچه آیفون ۷ پلاس به دوربینی با قابلیت ثبت تصاویر به صورت ۴K مجهز شده، با این حال تصویر خروجی بر روی نمایشگر آن حداکثر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است.

به عنوان مثالی دیگر گوشی نوکیا لومیا ۱۰۲۰ مایکروسافت به سنسور ۴۱ مگاپیکسلی مجهز شده، با این حال شاید جالب باشد که بدانید دارندگان این گوشی، تمامی عکس‌های خود را با همان رزولوشن ۵ مگاپیکسلی که در حالت پیش‌فرض موجود است تماشا می‌کنند. معمولاً هنگامی که از قابلیت بزرگ نمایی دیجیتال در یک گوشی استفاده می‌کنید، تصویر بریده می‌شود و پیکسل‌ها از نمایی نزدیک‌تر به نمایش در خواهند آمد. اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که در این حالت شما به اصطلاح مربع مربع شدن تصویر، کاهش دقت فوکوس، وجود نویز و کاهش وضوح رنگ را دارید. عملکرد عالی دوربین‌های موبایل در نور بسیار کم؛ یک راه تبلیغاتی برای برندهای سازنده اسمارت فون شده است؛ از این رو پس از تعداد پیکسل، به مشخصات گشادگی دیافراگم دوربین گوشی در زمان خرید توجه کنید. 

فارغ از بحث کیفیت ساخت دوربین، یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیر گذار بر روی خروجی تصویر ثبت شده توسط گوشی‌های همراه، نرم افزار دوربین است. اگر شما نرم افزار عکاسی اسمارت فون خود را به سرعت اجرا نمایید و سریعاً آن را آماده عکاسی کنید و توجهی به تغییر دادن افکت‌های حالت پیش‌فرض نداشته باشید چراکه آن افکت‌های پیش‌فرض به خوبی تنظیم شده باشد و فقط در کسری از ثانیه یک عکس شکار کنید؛ چقدر خوب است؟ اگر دوربینی این گونه عمل کند آیا شما جذبش نمی‌شوید؟ پس نتیجه می‌گیریم که در کنار قابلیت‌های نرم افزار مانند لرزش گیر نرم افزار، روتوش خودکار، امکان افزایش روشنایی، پانامرا و بسیاری از قابلیت‌های دیگر، سرعت عملکرد شاتر و همگام بودن آن با نرم افزار رابط یکی از عواملی است که می‌تواند بر روی تصویر خروجی تاثیر مستقیم بگذارد.

البته خوشبختانه در دنیای امروزه لازم نیست پیش از خرید یک گوشی همراه به عوامل فوق توجه داشته باشید و مشخصات دوربین هر یک را با دیگری مقایسه کنید؛ زیرا کمپانی‌هایی هستند که همه ساله تحت شرایط استاندارد  دوربین گوشی‌های مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهند و بر همین اساس طبقه بندی بهترین کمرافون های موجود شکل می‌گیرد.

فهرست بهترین گوشی های اندرویدی از نظر دوربین

گوگل پیکسل ایکس ال

گوگل پیکسل

همان‌طور که گفته شد بیرون زدگی و بزرگی لنز موجود در قاب پشتی گوشی‌های هوشمند نمی‌تواند مشخص کننده کیفیت آن باشد. گوگل پیکسل نشانه بارز این موضوع است، چرا که در نگاه اول به قاب پشتی با یک سنسور بسیار کوچک دوربین رو به رو خواهید بود و شاید حتی به ذهنتان هم خطور نکند که گوگل توانسته با بهینه سازی‌های تراکم پیکسل و ترفندهای نرم افزار، پیکسل را به قدرتمندترین دوربین موبایلی حال حاضر تجهیز کند! گوشی گوگل پیکسل ایکس ال مجهز به صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی AMOLED با تفکیک‌پذیری ۲۵۶۰×۱۴۴۰ است که تکنولوژی گوریلا گلس ۴ به محافظت از آن می‌پردازد. این فبلت همچنین از تراشه توسعه‌یافته‌ی کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۲۱ به همراه سی پی یو ۴ هسته‌ای با فرکانس ۲٫۱۵ گیگاهرتز به همراه یک پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۳۰ قدرت گرفته است. مجموعه حافظه این گوشی نیز شامل ۴ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۳۲ و ۱۲۸ گیگابایتی است.

دوربین عقب گوشی گوگل پیکسل ایکس ال دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/۲ است که در آن از تکنولوژی تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال استفاده شده است. کیفیت عکس‌های حاصله در نور کم هم بسیار خوب است؛ البته در شرایط نوری بسیار ضعیف کیفیت تصاویر کاهش می‌یابد. البته عدم بهره‌مندی از لرزگشیر اپتیکال یکی از نقاط ضعف دوربین گوگل پیکسل است. در سوی دیگر ساکنین مانتین ویو از یک برنامه دوربین اختصاصی در این محصول استفاده کرده‌اند که نسبت به تمامی برنامه‌های مشابه عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهد و علی‌رغم آنکه قابلیت‌های شخصی سازی آن چندان زیاد نیست، با این حال از سرعت ثبت تصاویر خارق‌العاده‌ای دارد.

دوربین جلوی آن نیز یک دوربین ۸ مگاپیکسلی است که جهت برقراری تماس‌های تصویری و عکاسی سلفی مناسب است. پیکسل ایکس ال به اندروید ۷٫۱ نوقا مجهز شده و سنسور تشخیص اثر انگشت نیز در قاب پشتی، زیر دوربین عقب جا خوش کرده است. باتری به کار رفته در این فبلت نیز یک باتری ۳۴۹۰ میلی‌آمپر ساعت است که با توجه به تکنولوژی شارژ سریع، با ۱۵ دقیقه شارژ تا ۷ ساعت جوابگوی نیازهای روزمره خواهد بود. 

گلکسی اس ۸

 دوربین گلکسی اس 8

شاید بتوان اصلی‌ترین نقطه قوت گلکسی اس ۸ را بهره‌مندی از نمایشگری کشیده و عریض با رزولوشن ۲۹۶۰×۱۴۴۰ پیکسل که البته حاشیه کناری دو طرف آن تقریباً به صفر رسیده دانست. سامسونگ از این نمایشگری با نام  Infinity Display یاد کرده و نسبت تصویر متفاوتی در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند دارد. بنابر گفته‌های سازنده، به لطف وجود این ویژگی، نسبت ابعاد صفحه نمایش به بدنه بالا رفته و می‌توان یک صفحه نمایش بزرگ را در بدنه‌ای کوچک جای داد. به دلیل نسبت ابعاد صفحه نمایش به بدنه ۸۴٫۲۶ درصد، شاهد ارائه دو فبلت در اندازه‌های دو گوشی هوشمند هستیم. این ابعاد و نسبت تصاویر به لطف حذف حاشیه کناری نمایشگر ثبت شده است.

 تصاویر استانداری که با استفاده از دوربین ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی اس ۸ گرفته می‌شوند کیفیت قابل قبولی دارند. این تصاویر دارای جزئیات خوب و با رنگ‌های زیبا هستند و امکان به اشتراک گذاری سریع آن‌ها نیز وجود دارد. عکس‌های گرفته شده در نور کم نیز به نسبت روشن بوده و جزئیات را نمایش می‌دهند، اما هرچه نور کمتر شود نویز تصویر نیز بیشتر می‌شود. کیفیت سلفی‌هایی که با دوربین ۸ مگاپیکسلی جلوی گوشی نیز گرفته می‌شود بسیار خوب است. فوکوس در دوربین جلو گوشی بسیار سریع است و الگوریتم شناسایی صورت در آن به خوبی کار می‌کند.

قابلیت فوکوس خودکار جدیدی که در اس ۸ تعبیه شده عملکرد مناسبی داشته و کاربر را از دست زدن به صفحه گوشی بی‌نیاز می‌کند. به علاوه حالت عکاسی حرفه‌ای و ابزارهایی برای ویرایش تصویر در این گوشی وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد تنظیمات رنگ، روشنایی و درجه تیرگی و سایه‌دار بودن عکس‌ها را به دلخواه خود تنظیم کند. کیفیت ویدئوهای ضبط شده با این گوشی اچ‌دی ۱۰۸۰p است که می‌توانید آن را تا حالت کواد اچ‌دی ۱۴۴۰p بالا ببرید. البته در این حالت برخی از امکانات دوربین مثل لرزش گیر ویدئو غیرفعال خواهند شد. قابلیت ثبت ویدئوهای صحنه آهسته و ‌هایپرلپس از دیگر  امکانات این دوربین است.

اکسپریا XZ پرمیوم

اکسپریا XZ پرمیوم

در ابتدای مطلب عنوان کردیم که به کار گیری دوربینی با قابلیت ثبت تصاویر به صورت ۴K در موبایلی با نمایشگر فول اچ‌دی تقریبا امری بیهوده و صرفاً تبلیغاتی محسوب می‌شود؛ با این حال گوشی اکسپریا ایکس زد سونی به نمایشگری ۴K هم مجهز است که وضوحی برابر آنچه دوربین ۱۹ مگاپیکسلی آن ثبت می‌کند را قادر است نمایش دهد. سنسور ۱۹ مگاپیکسلی این گوشی با اندازهه ۱/۲٫۳ می‌تواند تصاویر خوبی را در نور کم ثبت کند. نکته جالب اینجاست که این سنسور جدید قادر به ضبط ویدیوهایی با نرخ ۹۶۰ فریم در ثانیه است و امکان ثبت تصاویر اسلوموشن یا حرکت آهستهه هیجان‌انگیزی را فراهم می‌کند. همچنین دوربین سلفی آن به سنسوری سلفی ۱۳ مگاپیکسلی  بسیار واید معادل ۲۲ میلی‌متر مجهز شده که می‌تواند تصاویر بسیار شفاف را ثبت کند.

اکسپریا XZ به صفحه نمایش ۵٫۵ اینچی با دقت ۴K مجهز شده که به گفته شرکت سازنده، به دلیل پشتیانی از فناوری HDR، بالاترین وضوح تصویر را در بین پنل‌های موبایلی ارائه می‌دهد. سونی اکسپریا XZ پرمیوم قرار است با پردازنده‌ی اسنپ‌دراگون ۸۳۵ روانه‌ی بازار شود. احتمالاً به همین دلیل است که عرضه‌ی آن تا اواخر بهار به تعویق خواهد افتاد سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم همراه با رم ۴۴ گیگابایتی عرضه می‌شود که برای استفاده‌های روزانه معمولی و برنامه‌ها و بازی‌های سنگین، عملکرد یکسانی را ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، این گوشی دارای ۶۴ گیگابایت حافظه است، با این حال دسترسی به حافظه ذخیره سازی بیشتر با بهره گیری از کارت حافظه جانبی در آن تعبیه شده است.

ال‌جی جی ۶

الجی جی 6 دوربین

 این محصول برخلاف دیگر گوشی‌های پرچم‌دار سال ۲۰۱۷، به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۲۱ که قدرتمندترین پردازنده سال گذشته کوالکام محسوب می‌شود تجهیز شده و خبری از اسنپ‌دراگون ۸۳۵ نیست؛ دلیل این امر نیز عرضه دیگر هنگام اسنپ‌دراگون ۸۳۵ از سوی سامسونگ و انحصار طلبی این شرکت که وظیفه توسعه ۱۰ نانومتری پردازنده مذکور را بر عهده دارد است.

در سوی دیگر حسگر اثرانگشت همانند ال‌جی جی ۵ در بدنه پشتی جای گرفته اما خبری از برآمدگی ماژول دوربین و حسگر اثرانگشت، نیست و به همین جهت، طراحی گوشی پرچم‌دار جدید ال‌جی جی ۶ در مقایسه با نسل قبل جذاب‌تر به نظر میرسد. دوربین عقب این گوشی ۱۳ مگاپیکسل بوده و مجهز به دو سنسور Sony IMX ۲۹۸ وی ۱٫۱۲ میکرو پیکسل است. این سنسور درون لنزی با زاویه دید ۷۱ درجه‌ای و گشادگی دیافراگم f/۱٫۸ قرار گرفته که امکان فوکوس خودکار مبتنی بر تشخصی فازی را هم به ارمغان می‌آورد. البته هرچند تعداد پیکسل‌های دوربین جی ۶ نسبت به نسل قبلی کمی کاهش یافته، با این حال گمان می‌رود که شرکت کره‌ای با بهره گیری از فن‌های نرم افزاری آن را جبران کرده است چرا که اکنون دیگر خبری از فوکوس لیزری هم نیست. سنسور طیف رنگی حذف شده و فوکوس لیزری جای خود را به فوکوس تشخیص فاز داده است که اگر بهتر از آن نباشد بدتر هم نیست. اپلیکیشن دوربین، مشابه قبل است اما به لطف صفحه نمایش بزرگ ۱۸: ۹ خود از قابلیتی به نام Camera Roll برخوردار شده که امکان مشاهده و مرور سریع عکس‌ها را فراهم می‌کند؛ این ابزار یکی از بهترین راه‌های استفاده از این صفحه نمایش بزرگ است. دوربین دوم این گوشی به منظور ثبت تصاویر واید مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل دریچه دیافراگم تنگ و فقدان OIS، در نور کم بسیار ضعیف است

هواوی میت ۹

هواوی میت ۹

شرکت هواوی در دو سال اخیر سرمایه گذاری زیادی در جهت تجهیز گوشی‌های هوشمند خود به دوربین‌های باکیفیت انجام داده و در این بین نیز با کمپانی آلمانی لایکا همکاری کرده است. سنسورهای دوگانه به مراتب عمق تصویر بیشتری را نسبت به نمونه عادی ارائه ميدهند و این در حالیست که سرعت فوکوس و زوم نیز به مراتب در این گونه سنسورهای افزایش یافته است. دوربین Mate ۹ یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی RGB و یک سنسور  ۲۰ مگاپیکسلی تک رنگ دارد؛ هردوی آن‌ها اپرچر  f/۲٫۲ دارند و سنسور رنگی به OIS مجهز شده است. تصاویر حاصل از این دوربین دوگانه در نور روز بسیار عالی هستند. این تصاویر نسبت به عکس‌های ثبت شده توسط گوگل پیکسل و گلکسی S۷ دارای جزئیات بالاتر و اشباع رنگی کمتری هستند. نرم‌افزار دوربین هواوی تنظیمات بسیاری از قبیل میزان نوردهی، ISO و نقطه فوکوس را به منظور ثبت تصاویر بی‌نظیر در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های گوشی هوشمند میت ۹ می‌توان به نمایشگری ۵٫۹ اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی، تراشه کرین 960 و 4 گیگابایت حافظه رم اشاره کرد. نسخه ارتقاء یافته این محصول که از نمایشگری دو لبه خمیده بهره برده و گویی طراحی آن از روی گلکسی اس ۷ پلاس کپی پرداری شده هم با نام پورشه دیزاین به بازار عرضه شده است.

وان پلاس ۳ تی

این گوشی صرفاً مدل ارتقاء یافته مدل وان پلاس ۳ محسوب می‌شود و شاید یکی از دلایل نام گذاری آن، تغییرات جزئی آن نسبت به پرچم‌دار قبلی وان پلاس بوده باشد، وان پلاس ۳ تی دارای نمایشگری ۵٫۵ اینچی AMOLED با وضوح تصویر فول اچ‌دی است. در سوی دیگر گوشی بالا رده جدید وان پلاس از اسنپ‌دراگون ۸۲۱ با کلاک فرکانس ۲٫۳۵ گیگاهرتز بهره برده که نسبت به مدل اسنپ‌دراگون ۸۲۰۰ تقریباً ۱۰ درصد سریع‌تر بوده و علاوه بر آن قابلیت پشتیبانی از پلتفرم واقعیت مجازی دی ریم (Daydream VR) را هم به ارمغان می‌آورد. 

این گوشی یکی از بهترین دوربین‌ها را دارد؛ سنسور ۱۶ مگاپیکسلی آن در شرایط نوری گوناگون عکس‌های خوبی ثبت می‌کند؛ عکس‌ها وضوح بالا و رنگ‌های طبیعی دارند و بیش از اندازه شارپ و مصنوعی به نظر نمی‌رسند اما اگر شفافیت بیشتر می‌خواهید، حالت  HQ وجود دارد که خواسته شما را تامین می‌کند. نقطه قوت دیگر این محصول بهره مندی از اپلیکیشن دوربین بسیار ساده با رابط کاربری آسان، اما با قابلیت تنظیمات دستی است. علاوه بر این گوشی وان پلاس ۳ تی دارای ۶ گیگابایت حافظه رم بوده که از این نظر با وان پلاس ۳ تفاوتی ندارد، با این حال به راحتی قادر است قابلیت مالتیی تسکینگ اندروید ۷ را اجرا کند. همچنین گوشی جدید وان پلاس علاوه بر حافظه داخلی ۶۴ گیگابایتی در مدلی با حافظه ۱۲۸ گیگابایتی قابل سفارش است که در هر دو مدل در قاب پشتی میزبان سنسور IMX ۲۹۸ سونی با f/۱٫۷  هستند.

"با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید "


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر