چاپ ده ماده مختلف با چاپگرهای سه بعدی جدید

چاپ ده ماده مختلف با چاپگرهای سه بعدی جدید

تابحال، بیشتر کاربران چاپگرهای 3D اشیاء پلاستیکی را ایجاد کرده¬ اند، در حالیکه این تکنولوژی با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که دانشمندان چاپ فلز، بتن و حتی شیشه را مدیریت می کنند. ولی یک مشکل دائمی، چاپ چندین ماده از یک ماشین است. حال، محققان دانشگاه MIT، اعلام کرده اند که چاپگری ساخته اند که می تواند ده ماده مختلف را چاپ کند.


نه فقط این، ولی بنابر ادعای سازندگان، چاپگر سه بعدی MultiFab، فرآیند را بهتر، ارزانتر و کاربرپسندتر کرده است. کار بر روی وضوح موثر تنها با 40 میکرون، و نیز قابلیت کالیبره شدن و اصلاح خودکار از ویژگی¬های این چاپگر است. مثلا اگر در طول چاپ، ماشین متوجه شود که چیزها خوب پیش نمی رود، می تواند برگردد و در مکان های لازم، موادی را اضافه کند. این چاپگر نیز می تواند، از طریق دستگاه های دیگر نیز چاپ کند، مانند گوشی های هوشمند.
جاویر راموس، یکی از نویسندگان این مقاله پذیرفته شده در کنفرانس گرافیک کامپیوتر، می گوید: "پلت فرم توانایی های جدیدی را در اختیار کاربران، محققان می گذارد. مثلا این امکان را می دهد که اشیائی که سابقا غیرقابل چاپ بودند، را با استفاده از این چاپگر، چاپ کنند." آنها این ماشین را تنها به قیمت 7000 دلار ساخته اند، در حالیکه ادعا می کنند این چاپگر چند مواده، 250000 دلار قیمت دارد.
موضوع اصلی در چاپگرهای چند ماده ای، اینست که هر ماده برای چاپ احتیاج به شرایط متفاوت مانند فشار یا دمای مختلف دارد. بیشتر ماشین های کنونی از تکنولوژی انفصال استفاده می کنند که پلاستیک را از طریق سرنگ های پلاستیکی خارج می کنند. MultiFab، از سوی دیگر، قطرات میکروسکوپی پلیمر را با هم مخلوط می کند و سپس به سمت هد پرینتر جوهرافشان می فرستد که شبیه به پرینترهایی است که در اداره دیده اید و به دلیل استفاده از همین روش است که چنین وضوح بالایی را می توان مشاهده کرد.
این پرینتر هم اکنون از موادی استفاده می کند که همه فوتوپلیمر با UV، با ویژگی های مختلف هستند. برای مثال، این می تواند چیزی را از پلیمر جامد و پلاستیک قابل انعطاف تولید کند. محققان امیدوارند که این تکنولوژی برای تمام افراد، از شرکت ها و کارخانه تا افراد عادی، قابل استفاده باشد.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر