چگونه یک فایل “EXE” بسازیم؟

چگونه یک فایل “EXE” بسازیم؟

به این سه روش می توانید یک فایل نصب EXE بسازید.

سه روش ساده برای ساخت فایل EXE

شما وقتی که یک نرم افزار ویندوز جدید ساختید چه کاری می کنید؟ فرض کنید که یک نرم افزار ساده یا یک بازی کامپیوتری پیچیده ساخته اید و می خواهید آن را با مردم دنیا به اشتراک بگذارید. 
شما می توانید فایل ها را به یک فایل زیپ تبدیل کنید تا فشرده شود، یا این که یک اینستالر EXE بسازید. 
در این مقاله سه روش مختلف را بررسی می کنیم: یک پکیج خود استخراجی، یک اینستالر ساده با استفاده از IExpress و یک اینستالر پیشرفته با استفاده از نصب Inno قابل شخصی سازی. 

روش سریع: استفاده از 7-Zip

احتمالاٌ هم اکنون هم برای اکسترکت کردن همه انواع فایل های آرشیو از 7-Zip استفاده می کنید و یا احتمالاٌ می دانید که 7-Zip می تواند فایل های آرشیو بسازد، اما آیا می دانستید که می توانید با آن فایل های EXE بسازید که مانند یک اینستالر رفتار کند؟ 
به آن SFX archive ( " خود استخراجی") می گویند و به این صورت کار می کند که همه ی فایل های شما را فشرده می کند، سپس یک فایلEXE   خاص را درون آرشیو قرار می دهد  که همه داده ها را اکسترکت می کند. به بیان دیگر گیرنده می تواند آرشیو SFX را اکسترکت کند ( که در ظاهر یک فایل EXE ظاهر می شود)، حتی اگر نرم افزار درست را نداشته باشد، که می تواند برای فرمت هایی مانند 7Z, RAR, TAR و ZIP پیش بیاید. 

7Zip


چگونه با استفاده از 7-Zip فایل SFX خود را بسازید: 
1-    همه ی فایل ها و دایرکتوری های خود را در یک دایرکتوری قرار داده و برای آن یک نام انتخاب کنید. 
2-    روی دایرکتوری کلیک راست کرده و 7-zip>ADD SFX Archive را انتخاب کنید. 
3-    در Options گزینه  Create SFX Archive را فعال کرده و تنظیمات زیر را به این صورت تغییر دهید: 
> Archive Format: 7z
> Compression Level: Normal
> Compression Method: LZMA2
> Dictionary Size: 16 MB
> Word Size: 32
> Solid Block Size: 2 GB
4- روی گزینه OK کلیک کنید. 
به یاد داشته باشید که آرشیوهای SFX فایل های اینستالر واقعی نیستند. آن ها فایل های اکسترکت شده را در یک دایرکتوری طراحی شده قرار نمی دهند. ویندوز رجیستری را تغییر نمی دهند. لاگ های نصب نمی سازند و در اپلیکیشن Uninstall یا حذف به عنوان " نرم افزارهای نصب شده" دیده نمی شوند. رسماٌ فایل های آرشیوی هستند که در ظاهر فایل های EXE دیده می شوند. 

روش ساده: استفاده از IExpress

Iexpress ابزاری است که با نسخه های ویندوز، از ویندوز اکس پی به بعد آمده است. این ابزار یک رابط کاربری گرافیکی فرانت- اند ( به نام  IExpress Wizard) دارد، اما شما می توانید با استفاده از فایل های دست نویس دستورالعمل خود استخراجی (SED) بسازید. ما ویزارد را به شما پیشنهاد می کنیم. 
مانند 7-Zip این روش نیز یک آرشیو خود استخراجی می سازد اما دو تفاوت عمده دارد: اول این که کاربر نهایی باید از یک روند نصب چند صفحه ای عبور کند، دوم این که کاربر نهایی می تواند دایرکتوری مقصد را که می خواهد فایل ها در آن اکسترکت شوند را مشخص کند. 

IExpress


چگونه با استفاده از IExpress ، EXE اینستالر خود را بسازیم: 
1-    دستور Run را باز کرده (Windows key + R) و برای باز کردن  IExpress Wizard، iexpress.exe را تایپ کنید. 
2-    Create new Self Extraction Directive file را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید. 
3-    Extract files only را انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید. 
4-    برای عنوان پکیج نام اپلیکیشن شما بهترین انتخاب است. 
5-    برای تأیید اعلان  No prompt یا Prompt user with را انتخاب کنید. فرقی نمی کند کدام را انتخاب کنید. 
6-    برای تأیید مجوز اگر می خواهید که کاربر با مواردی از توافق نامه مجوز کاربر نهایی موافقت کند Display a license را انتخاب کنید. در غیر این صورت گزینه Do not display a license را انتخاب کنید. 
7-    همه ی فایل هایی که می خواهید را با کلیک روی گزینه Add انتخاب کنید.
8-    گزینه های مورد علاقه خود را برای بخش های نشان دادن پنجره و پیام آخر انتخاب کنید. 
9-    برای نام پکیج روی Browse کلیک کنید، جایی که می خواهید EXE اینستالر در آن قرار گیرد را انتخاب کرده و یک نام برای آن انتخاب کنید. این فایل EXE است که شما با کاربران نهایی خود به اشتراک می گذارید. روی Next کلیک کنید. 
10-    در نهایت اگر می خواهید بعداٌ یک اینستالر اصلاح شده بسازید، برای مثال زمانی که یک نرم افزار ساخته اید و نیاز دارید که یک اینستالر به روز رسانی برای آن بسازید، گزینه Save Self Extraction Directive (SED) file را انتخاب کنید. اگر Don’t save را انتخاب کنید باید همه این پروسه را از ابتدا طی کنید. 
11-    در صفحه ساخت پکیج روی Next کلیک کنید. 
به یاد داشته باشید که IExpress مشکلاتی نیز دارد. اول این که اجازه ی گنجاندن دایرکتوری های خالی را نمی دهد. اگر نصب شما دارای زیر دایرکتوری باشد، زیردایرکتوریها ثبت نمی شوند. اگر چند فایل به یک نام داشته باشید، حتی در دایرکتوریهای جدا، ساخت اینستالر با مشکل مواجه می شود. 
به همین دلایل ما استفاده از روش زیر را به شما پشنهاد می کنیم. 

روش توصیه شده: استفاده از Inno Setup

Inno Setup یک ابزار منبع باز است که از سال 1997 تا به حال در حال توسعه می باشد. از آن زمان به ابزاری پرطرفدار برای ساخت اینستالر برای کسانی که با بررسی گزینه های اختصاصی مشکلی ندارند تبدیل کرده است. 
بزرگ ترین نقطه قوت این ابزار انعطاف پذیری آن است. Inno Setup از فایل های اسکریپت با یک افزونه ISS استفاده می کند (“Inno Setup Script”) تا جنبه های مختلف یک اینستالر را بررسی کند: چه فایل هایی ثبت شده اند، نصب کجا صورت می گیرد، آیا یک میانبر باید ساخته شود یا خیر و غیره. فایل های ISS از یک فرمت مشابه فایل های INI استفاده می کند و می توان با استفاده از  Inno Setup Wizard آن را تولید کرد. 

Inno Setup


چگونه با استفاده از Inno Setup اینستالر خود را بسازیم: 
1-    اپلیکیشن  Inno Setup Compiler را باز کنید. 
2-    در واسط ورودی گزینه Create a new script file using the Script Wizard را انتخاب کنید. 
3-    نام و نسخه اپلیکیشن خود را وارد کنید. شما همچنین می توانید مشخصات تولید کننده و وبسایت اپلیکیشن خود را نیز وارد کنید. روی گزینه Next کلیک کنید. 
4-    گزینه Destination base folder را انتخاب کنید. این گزینه فایل های برنامه ای را به صورت پیش فرض تبدیل می کند. نام پوشه اپلیکیشن را وارد کنید که نام دایرکتوری اصلی است و فایل های نصب به آنجا می روند. روی Next کلیک کنید. 
5-    برای فایل قابل اجرای اصلی اپلیکیشن، جست و جو کرده و فایل اصلی EXE که اپلیکیشن شما را اجرا می کند را انتخاب کنید. سپس فایل ها و پوشه ها را با  Add files و Add folders به نصب خود اضافه کنید. روی Next کلیک کنید. 
6-    در صفحه میانبرهای اپلیکیشن پیش فرض ها را رها کنید و یا آن ها را آنطور که می خواهید تغییر دهید. سپس روی Next کلیک کنید. 
7-    روی صفحه اسناد اپلیکیشن می توانید تا سه فایل TXT را که در پروسه نصب کاربر نهایی نشان داده می شود انتخاب کنید. معمولاٌ این گزینه ها LICENSE.TXT، INSTALL.TXT و  README.TXT می باشند، اما می توانند هرچیزی باشند. روی Next کلیک کنید. 
8-    در صفحه زبان نصب ،انگلیسی را نگاه دارید، اما هر زبان دیگری را که می خواهید به آن اضافه کنید. روی Next کلیک کنید. 
9-    در صفحه تنظیمات کامپایلر می توانید فایل EXE اینستالر را شخصی سازی کنید: 
پوشه Custom compiler output folder جایی است که فایل EXE نهایی در آن قرار می گیرد. 
Compiler output base file name نام فایل EXE است. تنظیمات پیش فرض  setup.exe می باشند. 
Custom Setup icon file آیکونی است که برای فایل EXE اینستالر نشان داده می شود. این فایل باید ICO باشد که می توانید آن را از PNG تبدیل کنید. 
10-    Setup password باعث می شود که کاربرانی که اجازه ندارند نتوانند از اینستالر استفاده کنند. آن را سفید باقی بگذارید یا غیر فعال کنید. 
11-    روی Finish کلیک کنید. برای کامپایل اسکریپت جدید روی Yes کلیک کنید. اگر فقط یک بار می خواهید از این اینستالر استفاده کنید گزینه No و اگر می خواهید در آینده آن را به روز رسانی و یا اصلاخحکنید گزینه Yes را انتخاب کنید. 

کدام روش مناسب شماست؟ 

اگر نرم افزار شما خیلی ساده است و یا اگر می خواهید آن را به تعداد معدودی از افراد بفرستید از روش 7-Zip استفاده کنید. ساده است، سریع است و به هیچ گونه تخصصی نیاز ندارد. 
اگر نرم افزار شما نسبتاٌ ساده است و شما می خواهید مجوز نصب واقعی برای کاربر نهایی خود بسازید از روش IExpress استفاده کنید. 
اگر نرم افزار شما پیچیده است و شما هم به اندازه کافی کارآزموده هستید روش Inno Setup را انتخاب کنید. این متد انعطاف پذیر ترین و قوی ترین روش است و مشکلاتی که در IExpress وجود دارد را ندارد. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر