چگونه فونت های متنی مایکروسافت را در اوبونتو لینوکس نصب کنیم؟

چگونه فونت های متنی مایکروسافت را در اوبونتو لینوکس نصب کنیم؟

شما به راحتی می توانید از فونت های مایکروسافت روی اوبونتو لینوکس استفاده کنید.

فونت های ویندوز را به اوبونتو لینوکس بیاورید

فونت های مبتنی بر ویندوز به صورت پیش فرض روی سیستم های مبتنی بر لینوکس مثل اوبونتو دیده نمی شود. در بیشتر مواقع این امر مشکل ساز نیست، اما اگر می خواهید که قابلیت های بین پردازنده های متنی را افزایش دهید استفاده از فونت های مایکروسافت روی کامپیوتر اوبونتو می تواند مفید باشد. 
برای مثال، اگر دانشجو هستید و یک کامپیوتر شخصی در دانشگاه دارید، اما دستگاه شما در خانه اوبونتو است یا برعکس؛ یا اگر دوست دارید از فونت های مایکروسافت روی اوبونتو استفاده کنید؛ یا شاید روی یک DTP یا پروژه هنری کار می کنید و به فونت های مایکروسافت نیاز دارید. 
در هر صورت این کار بسیار راحت است که می توانید آن را روی کامپیوتر لینوکس اوبونتو خود انجام دهید. 


فونت های ترو تایپ مایکروسافت (TrueType)

در سال 1996، مایکروسافت پکیجی از فونت ها را به نام " فونت های ترو تایپ کور برای وب" (“TrueType core fonts for the web”) منتشر کرد و مجوزی صادر کرد که همه ی کاربران می توانند آن را نصب کنند. هدف آن ها از این کار این بود که فونت هایشان فونت های غالب شوند. 
در حالی که این پکیج شش سال بعد کنسل شد، اما پک فونت ها هنوز هم موجود است و شامل این موارد می شود: 
•    آنداله مونو (Andale Mono)
•    آریال بلک (Arial Black)
•    آرایل (Arial)
•    کامیک سانس ام اس (Comic Sans MS)
•    کوریر نیو (Courier New) 
•    جورجیا (Georgia)
•    ایمپکت (Impact)
•    تایمز نیو رومن (Times New Roman) 
•    تربوچت (Trebuchet)
•    وردانا (Verdana)
•    وبدینگز (Webdings) 
احتمالاٌ شما بیشتر آن ها را می شناسید، تایمز نیو رومن فونت پیش فرض ورد بود ( در سال 2007 به کالیبری تغییر کرد). 
البته شاید به این فونت ها نیازی پیدا نکنید. هرچه باشد، اوبونتو و دیگر توزیع های لینوکس به لطف پکیج " لیبریشن فونتز" رد هت گزینه های بسیار خوبی دارد. این فونت ها کاملاٌ مشابه نیستند اما به اندازه ی فونت های مایکروسافت متنوع می باشند. 
اما به هر دلیلی شاید شما فونت های مایکروسافت را ترجیح دهید. 
به صورت کوتاه، اگر فونت های مایکروسافت روی لینوکس نصب شوند، اپلیکیشن های لینوکس شما، از لیبر آفیس رایتر گرفته تا گیمپ این فونت ها را در گزینه های خود قرار می دهند. لیبرآفیس می تواند از آن استفاده کند به خصوص اگر بخواهید متنی را از مایکروسافت ورد به لیبرآفیس وارد کنید. 

نصب فونت های مایکروسافت ترو تایپ در اوبونتو 

در نسخه های قدیمی تر اوبونتو می توانستید این فونت ها را با استفاده از سافتور سنتر ( Software Center) نصب کنید، اما دیگر این امکان وجود ندارد. خوشبختانه می توانید از خط فرمان استفاده کنید. 
ترمینال را باز کرده و برای نصب پکیج  ttf-mscorefonts-installer از خط فرمان استفاده کنید:
sudo apt-get install ttf-mscorefonts-installer
شما باید با EULA ( توافق مجوز کاربر نهایی) مایکروسافت موافقت کنید. فونت های ترو تایپ رایگان هستند اما منبع باز نیستند  و نام "مایکروسافت" را در توافق مجوز کاربر نهایی می بینید. 
اما اگر یک کاربر دو آتشه منبع باز نیستید با EULA موافقت کنید. از تب و کلید های فلش برای انتخاب گزینه Yes استفاده کرده و با EULA موافقت کنید. 
وقتی که آن را روی سیستم خود دانلود کردید فونت ها پیکربندی می شوند تا بتوان از آن ها روی اپلیکیشن های معمولی استفاده کرد. 
اگر از توزیع های دیگر لینوکس استفاده می کنید درمیابید که پکیج ttf-mscorefonts-installer موجود نیست. با این حال یک گزینه جایگزین با نامی دیگر باید موجود باشد. با چند دقیقه جست و جو باید آن را بیابید. 

EULA

 

از سیستم بوت شده ویندوز و لینوکس استفاده می کنید؟ این مورد را امتحان کنید!

اگر هردو سیستم عامل های ویندوز و اوبونتو را روی کامپیوتر خود دارید لازم نیست که این فونت ها را نصب کنید چرا که آن ها را روی ویندوز خود نصب دارید. در نتیجه می توانید فونت ها را در اوبونتو کپی کنید. 
با این روش می توانید به راحتی فونت های زیبای ویندوز را به لینوکس بیاورید و فونت های کلیر تایپ مثل کالیبری را به سیستم خود اضافه کنید. 
در اوبونتو می توانید به راحتی پارتیشنی که ویندوز در آن نصب است را با استفاده از فایل منیجر پیش فرض ویندوز نصب کنید. سپس باید فونت ها را از دایرکتوری در پارتیشن ویندوز در دایرکتوری های فونت لینوکس کپی کنید. 
mkdir /usr/share/fonts/WindowsFonts
سپس محتوای دایرکتوری فونت درایو ویندوز نصب شده را در مقصد WindowsFonts کپی کنید: 
cp /Windowsdrive/Windows/Fonts/* /usr/share/fonts/WindowsFonts
مجوزها را در دایرکتوری و محتوای آن تغییر دهید: 
chmod 755 /usr/share/fonts/WindowsFonts/*
سپس حافظه نهان fontconfig لینوکس را احیا کنید: 
fc-cache

کارتان تمام شد؟ فونت های خود را تست کنید:

پس از اتمام کار تست کنید تا ببینید که فونت های شما به درستی نصب شده اند یا خیر. راحت ترین راه این است که LibreOffice Writer را باز کنید، یا این که پکیج آرت را یافته و یک متن بنویسید. اگر به نظر درست نمی آیند شاید ناچار شوید آن را تعمیر کنید. در اوبونتو این امر به صورت پیش فرض صورت می گیرد ( در دیگر سیستم عامل های لینوکس می توانید با چک کردن تنظیمات فونت آن را تعریف کنید و گزینه ای برای فعال سازی smoothing بیابید. 
وقتی که فونت هایتان اصلاح شد، می توانید فونت مورد علاقه خود را به فونت پیش فرض در LibreOffice writer تبدیل کنید. با اجرای پردازنده کلمه به Tools > Options > LibreOffice Writer > Basic Fonts (Western) رفته و فونت مورد علاقه خود را انتخاب کنید. برای تأیید روی OK کلیک کنید. همه ی اسنادی که بعداٌ می سازید از این گزینه های پیش فرض استفاده خواهند کرد. 
برای استفاده ی گسترده تر از فونت های جدید از ابزار Unity Tweak Tool ( یا GNOME Tweak Tool، یا هر ابزار دیگری که با محیط دسکتاپ شما سازگار است)استفاده کنید تا فونت های جدید اعمال شوند. 
اگر هیچ کدام از این روش ها برای شما جواب ندادند روش آخر این است که مایکروسافت آفیس را روی لینوکس نصب کنید. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر