بررسی گوشی شیائومی می 6؛ زیبایی و قدرت در یک لباس

بررسی گوشی شیائومی می 6؛ زیبایی و قدرت در یک لباس

هنوز هم وقتی صحبت از گوشی‌های چینی به میان می‌آوریم، برخی از افراد محصولاتی بی‌کیفیت و درجه 3 در ذهنشان تداعی می‌شود و حال آنکه این تصور در شرایط حال حاضر بسیار اشتباه است. شیائومی یکی از تولید کنندگان مطرح لوازم الکترونیکی چینی است که توانسته در سطح جهانی برای خود اسم و رسمی برپا کند.

هنوز هم وقتی صحبت از گوشی‌های چینی به میان می‌آوریم، برخی از افراد محصولاتی بی‌کیفیت و درجه 3 در ذهنشان تداعی می‌شود و حال آنکه این تصور در شرایط حال حاضر بسیار اشتباه است. شیائومی یکی از تولید کنندگان مطرح لوازم الکترونیکی چینی است که در سال‌های اخیر توانسته در سطح جهانی برای خود اسم و رسمی برپا کند. نقطه قوت گوشی‌های ساخت شرکت شیائومی، بهره‌مندی از سخت افزاری قدرتمند و قیمت بسیار رقابتی است که سایر تولید کنندگان بزرگ مانند سامسونگ را هم با مشکل مواجه کرده است.

هم‌اکنون تولید کنندگان چینی گوشی‌های هوشمند بیش از 30 درصد سهم بازار را تصاحب کرده‌اند و به نظر می‌رسد در تلاش‌اند تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. برخلاف سال‌های گذشته، امروزه حتی می‌توان نام کمپانی‌های چینی مانند هواوی، شیائومی، اوپو، لنوو و…  را در بین ۱۰ تولیدکننده‌ برتر گوشی‌های هوشمند دید.کارخانه‌های مستقر در چین با هزینه‌ای به مراتب کمتر نسبت به کارخانجات درون خاک آمریکا فعالیت می‌کنند. البته به این خاطر، شرکت‌های چینی عموماً از پذیرش سفارش‌های کوچک خودداری می‌کنند اما سفارشات بزرگ‌تر با هزینه‌های پایین‌تر نسبت به دیگر کشورها از سوی آن‌ها پذیرفته می‌شوند. با در نظر داشتن تمامی عواملی که به آن‌ها اشاره شد، روشن است که راه اندازی کارخانجات تولیدی در کشورهای گران دنیا برای این شرکت‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

همین مسئله به ایجاد نوعی شرایط خود شکوفایی می‌انجامد که در آن کارخانجات چینی قادر خواهند بود ظرفیت‌های تولیدی‌شان را بالا ببرند و این یعنی تولید حجم بالای کالاها در هر زمان که لازم باشد امکان پذیر خواهد بود. این مسئله هم‌زمان به پایین آمدن هزینه‌های تولید این شرکت‌ها منجر شده و آن‌ها را به دریافت سفارشات کلان تشویق می‌کند.

یکی از عوامل مهم در انتخاب گوشی، بدون شک قیمت آن است. هراندازه هم که برند و مشخصات گوشی برای شما مهم باشد، درنهایت قیمت تعیین کننده خواهد بود. به دلیل ارزان بودن مواد اولیه و پایین بودن دستمزد نیروی کار در کشور چین، محصولات تولید این کشور همچون گوشی‌های هوشمند چینی با قیمتی رقابتی به بازار عرضه می‌شوند. قطعاً نمی‌توان منکر آن شد که مطرح بودن برند در خرید گوشی تأثیر گذار است. یکی از دلایلی که کاربران با وجود امکانات مشابه و قیمت ارزان‌تر به سراغ گوشی‌های چینی نمی‌روند همین مسئله است، از این‌رو شرکت‌های مانند هواوی و شیائومی و حتی میزو در تلاش‌اند تا به برند خود هویتی جهانی بدهند. خوشبختانه در چند سال اخیر سرعت پیشرفت تولید کنندگان چینی مانند شیائومی به حدی زیاد بوده که از برندهای معروف عقب نمانده‌اند و حتی در مواردی توانسته‌اند از آن‌ها پیشی بگیرند.

شیائومی می 6 را می‌توان یکی از همین محصولات دانست که در کنار بهره‌مندی از سخت افزاری قدرتمند و ظاهری بسیار شکیل که هر کاربری را می‌تواند به سمت خود جذب کند، با قیمتی مقرون به صرفه بازار عرضه شده است. شاید جالب باشد که بدانید هرچند سخت افزاری پرچم‌دار جدید شیائومی در برخی از نقاط یک سر و گردن از سخت افزار ال‌جی جی 6 بالاتر است، با این حال با اختلاف حداقل 500 هزار تومانی نسبت به پرچم‌دار شرکت کره‌ای در بازار داخلی یافت می‌شود.

جدول مشخصات گوشی شیائومی می 6

نام

شیائومی می 6

رابط کاربری

MIUI 8.0

ابعاد

145.2 × 70.5 × 7.5 میلی‌متر

وزن

168 گرم
182 گرم نسخه سرامیکی

جنس بدنه

شیشه و فلز
نسخه ویژه (سرامیکی)

سایز نمایشگر

5.15 اینچ

رزولوشن

1080 در 1920 پیکسلی

تراکم پیکسلی

428 پیکسل در هر اینچ

نوع

IPS LCD صفحه نمایش لمسی و خازنی با 16 میلیون رنگ

نسبت نمایشگر به بدنه

71.4 درصد

دوربین اصلی

دوگانه‌ 12 مگاپیکسلی

فلش

dual-LED

دیافراگم

f/1.8

سایز سنسور دوربین

1/2.9"

اندازه پیکسل

1.25 µm

فیلم‌برداری

رزولوشن 2160 پیکسلی با سرعت 30 فریم بر ثانیه
رزولوشن 1080 پیکسلی با سرعت 30 فریم بر ثانیه
رزولوشن 720 پیکسلی با سرعت 120 فریم بر ثانیه

سایر ویژگی‌های دوربین

فوکوس خودکار تشخیص فاز،، برچسب گذاری جغرافیایی، فوکوس لمسی، تشخیص چهره، HDR، پانوراما

دوربین جلو

8 مگاپیکسل

چیپست

کوالکام اسنپ‌دراگون 835

پردازنده

هشت هسته‌ای (4x2.45 گیگاهرتز Kryo و 4x1.9 گیگاهرتز Kryo)

پردازشگر گرافیکی

Adreno 540

رم

6 گیگابایت

حافظه داخلی

64 و 128 گیگابایت

حافظه خارجی

-

ظرفیت باتری

3350 میلی‌آمپر بر ساعت

قابلیت جدا شدن

غیرقابل جابجایی

شارژ سریع

دارد

بلوتوث

v5.0, A2DP, LE

GPS

A-GPS, GLONASS, BDS

NFC

دارد

رادیو

دارد

USB

Type-C 1.0 reversible connector

وایرلس

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot

سنسورها

اثر انگشت (جلو سوار)، شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب نما، فشار سنج

پیام رسانی

SMS(threaded view), MMS, Email, Push Mail, IM

رنگ

سرامیک سیاه و سفید، سیاه، آبی، سفید

زمان رونمایی

فروردین 1396

تکنولوژِی مرورگر

HTML5

جک 3.5 میلی‌متری

خیر

بلندگو

حذف نویز با میکروفون اختصاصی،ویرایش عکس ،ویدئو، و اسناد-پشتیبانی از mp4 و mp3

 

محتویات جعبه

همان‌گونه که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌شود، محتویات داخل جعبه پرچم‌دار جدید شیائومی نسبت به سایر مدل‌های موجود در بازار تفاوت چندانی ندارد. مبدل یواس‌بی_سی به جک 3.5 میلی‌متری صدا، کابل یواس‌بی، آداپتور شارژر، کاور محافظ و سوزن خارج کننده سیم کارت تمامی لوازم داخل جعبه را تشکیل می‌دهد.

طراحی

شرکت شیائومی در چند سال اخیر توانسته پرستیژ و کلاس سبک طراحی گوشی‌های هوشمند خود را به شکل شگفتی ارتقاء دهد. شیائومی می 6 هم که هرچند حداقل در بخش ظاهری تغییر محسوسی را نسبت به نسل قبلی دریافت نکرده، با این حال به دلیل داشتن بدنه‌ای ارگونومی که با شیشه و فلز تلفیق شده به راحتی می‌تواند از لحاظ طراحی با هر گوشی موجود در بازار رقابت کند.

همان‌طور که انتظار داریم در بخش جلویی دستگاه، صفحه نمایشی دیده می‌شود که به شکل ماهرانه‌ای درون قاب جاسازی شده است. مرز‌های بین این صفحه نمایش با بدنه دستگاه به راحتی قابل رؤیت نیست و همین موضوع زیبایی این گوشی را دوچندان می‌سازد. فریم فلزی ظریفی به طور کامل دور تا دور نمایشگر این گوشی را پوشانده است. می 6 در دو رنگ آبی لاجوردی و سفید صدفی، نقره ای و مشکی به بازار عرضه خواهد شد.

 شیائومی اقدام به استفاده از فولاد ضد زنگ گران قیمت به جای آلومینیوم در بدنه کرده است، این تغییر متریال ظاهری توانسته دید و جایگاه بسیار جالبی به این طراحی Mi 6 بدهد. به نظر می‌رسد که شیائومی برخلاف سامسونگ و ال‌جی عقيده‌ای به استفاده از نمایشگری که بتواند فضای جلویی دستگاه را کاملاً پوشش دهد نداشته، از این رو در قسمت بالا و پایین نمایشگر می 6  فضای هدر رفته زیادی مشاهده می‌شود. سنسور 8 مگاپیکسلی در کنار چراغ LED نمایش هشدار از دیگر مواردی است که در نمای جلوی گوشی به چشم می‌خورد.

کمی پایین‌تر از نمایشگر یک دکمه هوم سخت‌افزاری مشابه آنچه در اغلب گوشی های اندرویدی دیده‌ایم حضور دارد. این دکمه هوم که با یک فریم فلزی پوشیده شده، به‌عنوان حسگر اثرانگشت نیز عمل می‌کند. سمت راست و چپ این دکمه هوم دو کلید لمسی حضور دارند که با لمس کردنشان و یا قرار گیری در محیط تاریک، با یک نور پس زمینه روشن می‌گردند و در حالت عادی قابل مشاهده نیستند.

قاب پشتی می 6 توسط گوریلا گلس 5 پوشانده شده، از این رو نگرانی در رابطه با آسیب دیدن قاب پشتی که زیبایی چشم نوازی داشته را به حداقل کاهش می‌دهد. دو بخش چپ و راست  قاب پشتی از یک انحنا با زاویه خیلی کم تشکیل شده است که البته پیش از آن در گوشی‌های لبه خمیده سامسونگ مانند آن را مشاهده کرده‌ایم. این انحنا در دو لبه باعث می‌گردد به راحت‌ترین حالت ممکن، گوشی را دست بگیرید. قاب پشتی دستگاه هم از شیشه  تشکیل شده، که البته مدلی با بدنه سرامیکی نیز برای فروش موجود است.

نمایشگر

برآورد می‌شود که یک چهارم قیمت تمام شده گوشی‌های هوشمند مرتبط به نوع و کیفیت نمایشگر آن‌ها است. شیائومی نیز برای صرفه جویی در هزینه و البته پایین آوردن قیمت کلی دستگاه، ترجیح داده به جای استفاده از نمایشگرهای لبه خمیده با وضوح +QHD، کماکان در می 6 از پنلی 5.1 اینچی از نوع آی‌پی‌اس ال‌سی‌دی (مانند آنچه اپل تاکنون در گوشی‌های آیفون استفاده کرده) با رزولوشن فول اچ‌دی و تراکم پیکسلی 405 پیکسل در هر اینچ استفاده کند که هرچند بر روی کاغذ نسبت به پرچم‌دارانی مانند ال‌جی جی 6 و یا اس 8 سامسونگ حرفی برای گفتن ندارد، با این حال وضوح تصویر بالایی را ارائه می‌دهد.

روشنایی این نمایشگر در حداکثر مقدار خودش می‌تواند به ۶۲۸ نیت و در حداقل به ۰.۷ نیت برسد که عملکردی عالی محسوب می‌شود. با این مقدار حداقل روشنایی، کار کردن با این گوشی در محیط‌های تاریک و هنگام شب به راحتی و بدون هیچ مشکلی انجام می‌پذیرد. رنگ‌های تولید شده توسط نمایشگر می 6 نزدیک به واقعیت بوده و این پنل سعی دارد صحیح‌‌ترین رنگ‌ها را به نماش بگذارد. روشنایی مناسب و شار پنس بالای آن یک ترکیب عالی را در این بخش ایجاد کرده است. همچنین عملکرد این صفحه نمایش در نمایش رنگ سفید بسیار عالی است. در سوی دیگر در این نمایشگر رنگ‌ها اشباع شده هستند و به تغییر کنتراست آن می‌توان به یک خروجی تصویر ایده آل دست یافت. نکته دیگر آنکه نباید انتظار سیاهی مطلق را در هنگام خاموش بودن از آن را داشته باشید، با این حال کیفیت تصویر خروجی حتی در زیر نور مستقیم خورشید هم راضی کننده است.

سخت افزار

گوشی هوشمند شیائومی می 6 در سینه میزبان قدرتمندترین تراشه موبایلی حال حاضر، یعنی اسنپ‌دراگون 835 است. این پردازنده در اغلب پرچم‌داران 2017 بازار استفاده شده است. اسنپ‌دراگون 835  دارای 4 هسته Kryo با کلاک فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 4 هسته Kryo 280  با فرکانس 1.9 گیگاهرتز است. کوالکام مدعیست که اسنپ‌دراگون 835 نسبت به نسل قبلی 27 درصد سریع‌تر عمل می‌کند؛ با این حال مصرف انرژی آن دست کم 40 درصد کاهش یافته است. در سوی دیگر از آنجا که این پردازنده موبایلی با معماری 10 نانومتری توسعه یافته، 30 درصد کمتر از نسل قبلی فضای داخلی گوشی را اشغال می‌کند.

پردازشگر گرافیکی تراشه اسنپ‌دراگون 835 در پردازش نرم افزارهای تا 20 درصد سریع‌تر از نسل قبلی عمل می‌کند. اما شاید عملکرد تراشه‌های نسل جدید در پردازش محتوای واقعیت مجازی نسبت به موارد دیگر اهمیت بالاتری برای مصرف‌کنندگان داشته باشد. پردازشگر گرافیکی آدرنو 540 با پشتیبانی از دایرکت ایکس 12، می‌تواند نیاز بسیاری از گیمرها را در این زمینه برطرف کند.

به‌علاوه آدرنو 540 از استاندارد HDR10 مخصوص ویدیوهای HDR و عمق رنگ 10 بیتی نیز به صورت کامل پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی از عمق رنگ 10 بیتی باعث خواهد شد تا دقت تراشه در پردازش رنگ‌ها، تا 60 برابر نسبت به گذشته افزایش پیدا کند. نکته قابل توجه دیگر آنکه اسنپ‌دراگون 835 فناوری شارژ سریع نسل چهارم کوالکام را به همراه دارد و به لطف مودم داخلی کت 6، امکان تبادل اطلاعات با سرعت 1 گیگابایت بر ثانیه را برای می 6 به ارمغان می‌آورد.

فارغ از ویژگی‌های پردازنده، پرچم‌دار جدید شیائومی دارای 4 گیگابایت حافظه رم به طور پیش‌فرض بوده، با این حال مدل عرضه شده در بازار کشورهای خاورمیانه به 6 گیگابایت حافظه رم مجهز است. به کار گیری این میزان از حافظه رم، می 6 را در برابر هرگونه بروز لگ و یا تأخیر و بروز مشکل در اجرای سنگین‌ترین برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی بیمه می‌کند.همچنین این محصول در دو نسخه 64 و 128 گیگابایتی به بازار عرضه شده، با این حال امکان دسترس به فضای ذخیره‌سازی بیشتر با بهره‌گیری از کارت حافظه جانبی قابل دسترس است.

یکی از نکات خوب شیائومی می 6 دارا بودن مادون قرمز است که به شما این امکان را می‌دهد تا دستگاه‌هایی همچون تلویزیون را کنترل کنید. کیفیت بلندگو شیائومی می6 بسیار بالاست. در بلندگو این گوشی صداها متعادل و شفاف هستند، حتی در آن‌ها مقدار مناسبی باس وجود دارد. در پایین قاب جلو نیز یک درگاه یو‌اس‌بی_سی مشاهده میشود که هم نقش ورودی کابل شارژر و هم کابل خروجی هدفون را ایفا خواهد کرد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

شیائومی می 6 از همان بدو عرضه به بازار از اندروید 7.1 نوقا در کنار رابط کاربری MIUI 8 بهره می‌برد. رام جهانی MIUI نسخه 8.2 تمامی سرویس‌های گوگل را به‌طور پیش‌فرض نصب داشته و در آن خبری از نرم‌افزارهای مختلف به زبان چینی نیست. سرعت گوشی حتی بعد از چند روز استفاده و نصب نرم‌افزارهای مختلف همچنان قابل قبول بوده و در جابه‌جایی میان منوها یا اجرای برنامه‌های مختلف، هیچ‌گونه وقفه‌ای را شاهد نخواهید بود. همانند اکثر پرچم‌داران شیائومی، می 6 هم گزینه‌های متفاوتی را برای شخصی‌سازی هرچه بیشتر محیط نرم‌افزاری گوشی پیش روی شما قرار می‌دهد. به عنوان مثال، امکان اعمال تنظیمات مختلف روی مؤلفه‌های صفحه‌نمایش وجود داشته و می‌توانید از مجموعه‌ای متنوع از تم‌ و پس زمینه برای زیباتر ساختن محیط گوشی بهره ببرید. امکان شخصی سازی کلیدهای لمسی خازنی گوشی یا حتی امکان تعریف نمایه‌های لمسی حرکتی نیز از دیگر نکات قابل توجه است. 

دوربین

با حرفه‌ای‌تر شدن دوربین‌های موجود بر روی نسل‌ جدید تلفن‌های هوشمند، کمپانی‌های تولید گوشی با مشکلی در طراحی مواجه شدند که طی آن لنز دوربین می‌بایست کمی از قاب دستگاه بیرون‌تر باشد. این موضوع مخصوصاً زمانی خودش را بیشتر نشان می‌دهد که ضخامت گوشی کم باشد. اما کمپانی شیائومی موفق شده است تا لنز دوربین موجود در می 6 را بدون کوچک‌ترین بیرون‌زدگی درون قاب جای دهد؛ هرچند که این موضوع به لطف انحنا‌های پشتی دستگاه صورت گرفته است.

این گوشی در قاب پشتی 12 مگاپیکسلی دوگانه، با مشخصاتی شبیه به آنچه در آیفون 7 پلاس نیز مشاهده کردیم است. در دوربین دوم از یک لنز 52 میلی‌متری استفاده شده که به کاربر اجازه می‌دهد افکت عمق اثر میدان را به تصاویر دلخواه اضافه کند. همچنین بر روی نرم افزار رابط این دوربین تنظیمات مختلفی تعبیه شده که کاربر می‌تواند بسته به سلیقه خود هرکدام را تغییر دهد. این دوربین قادر است تصاویری با وضوح 4K را ثبت کند، هرچند که برای پی بردن به عمق تصویر آن حتماً بایستی به یک نمایشگر 4K دسترسی داشته باشد.

نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین 12 مگاپیکسلی نشان می‌دهد که در عکس‌برداری پرتره  شاهد به ثبت رسیدن خروجی‌های با کیفیت هستیم و امکان ایجاد عمق میدان نیز در اختیار شما خواهد بود. با وجود این، در برخی موارد شاهد به ثبت رسیدن تصاویری بودیم که پس زمینه آن‌ها به طور غیرمعمولی تار شده است. خروجی‌های دوربین در حالت ماکرو و همچنین هنگام عکس‌برداری در محیط‌های سرپوشیده نیز قابل قبول است. در این بخش نیز حجم بالای جزئیات را در خروجی دوربین شاهد خواهید بود.

در سوی دیگر اگر عاشق گرفتن عکس‌های سلفی هستید نیز، با این گوشی خوشحال خواهید بود. چرا که این گوشی از یک دوربین 8 مگاپیکسلی سلفی با گشادگی دیافراگم F/2.0 و سنسور Sony IMX268 بهره می‌برد. بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که این دوربین قادر به عملکردی به مراتب بهتر نسبت به دوربین نسل گذشته پرچم‌دار شرکت شیائومی است.

باتری

پرچم‌دار جدید شیائومی در قاب پشتی میزبان یک باتری 3350 میلی‌آمپر ساعتی است. هرچند به کار گیری یک باتری با چنین ظرفیتی یک نوآوری و یا یک امر خارق‌العاده محسوب نمی‌شود، با این حال با توجه وضوح تصویر و ابعاد نمایشگر به کار رفته در آن و در سوی دیگر نوع معماری پردازنده اسنپ‌دراگون 835، به راحتی می‌تواند یک روز کامل کاربران را در شرایط عادی همراهی کند.

علاوه بر این تخمین زده می‌شود که این باتری حداکثر قادر است انرژی دستگاه را در شرایط فیلم برداری با وضوح  4K تا 7 ساعت به طور ممتد همراهی کند که یک تایم خوب محسوب می‌شود. در سوی دیگر به یاد داشته باشید که به لطف اسنپ‌دراگون 835، باتری شیائومی می 6 در ظرف 1 ساعت و 25 دقیقه به ظرفیت شارژ کامل می‌رسد.

جمع‌بندی

ما در مطالب فوق هر یک از نقاط قوت و ضعف شیائومی می 6 را بررسی کردیم. هرچند درنهایت این شما هستید که با مقایسه مشخصات این گوشی با سایر مدل‌های هم‌رده در بازار می‌توانید ارزش خرید آن را بسنجید، با این حال به نظر من (نویسنده مطلب) شیائومی می 6 بهترین گزینه برای آنهاییست که خواهان دسترسی به قدرتمندترین سخت افزاری موجود در قابی زیبا هستند. در سوی دیگر همان‌طور که گفته شد، بسیاری از شرکت‌های مطرح فعال در بازار گوشی، صرفاً پول برند خود را از خریداران دریافت می‌کنند و می 6 به دلیل برخورداری از قیمت ایده آل و مشخصات سخت افزاری بالا، بدون شک یکی از بهترین گوشی‌های موجود که ارزش خرید بالایی دارد است.

"با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید "


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر