آینده ترسناک رایانه ها ، فروش تبلت ها کمتر شد

آینده ترسناک رایانه ها ، فروش تبلت ها کمتر شد

آینده ترسناک رایانه ها ، فروش تبلتها کمتر شد

اخرین باری که ویژگی تبلتها یا رایانه های شخصی شما را متعجب کرد کی بود ؟
این یک سوال قدیمی است که صنایع وسایل الکترونیکی هنوز با ان دست و پنجه نرم می کند و هنوز تغییر جدیدی ایجاد نشده است . پیش بینی ها حاکی از این است که فروش هر دو محصول با نرخ سریع تر از انچه انتظار می رفت کاهش می یابد . انتظار می رود که صادرات رایانه های شخصی امسال 8.7 درصد کاهش یابد و تا سال 2017 به میزان ثابتی نرسد . صادرات تبلت نیز8 درصد کاهش می یابد .  
براوردهای دقیق مشکل اصلی موجود در این صنعت را فقدان علاقه به تبلت و رایانه شخصی معرفی کرده است . مصرف کنندگان تمایل بیشتری به استفاده از وسایل قدیمی خود نشان داده اند . چرا که نه ؟ ابداعات کمی در صنعت ساخت تبلت رخ داده است و Window 8 سه ساله چندان اغوا کننده نبود . ارائه بروزرسانیهای رایگان برای Windows 10 از اواخر دهه اول مردادماه به این معناست که بیشتر مصرف کنندگان به دستگاه جدیدی که مزایای دستگاه قبلی را داشته باشد نیاز ندارند .
مدت زیادی است که صنعت ساخت رایانه های شخصی به دست و پا افتاده است زیرا مصرف کنندگان سرمایه های خود را در بخشهای دیگری نظیر گوشیهای هوشمند خرج می کنند . علاوه بر این عرضه بیشتر از تقاضای فناوری ، نبود مدلهای جدید و کاهش نرخ تبادل ارز ، وسایل قدیمی را ارزشمندتر کرده است . درنتیجه تیمهای تحقیقاتی نظیر IDC بر این عقیده هستند که بازار سال اینده قبل از اینکه به بهبود جزئی سال 2017 برسد ، راکدتر می شود .
در سال 2017 ورود محصولات جدید و پایان یافتن ارائه بروزرسانیهای رایگان Windows 10 به میزان فروش کمک خواهد کرد . تحلیل گران IDC می گویند حرکت رو به عقب میکروسافت (Microsoft) به واسطه Windows 10 و کاستن از اهمیت صفحات لمسی ، زندگی جدیدی به خانواده رایانه های شخصی خواهد داد .  
شرکت میکروسافت  اعلام کرد Windows 10 روش 75 میلیون دستگاه نصب شد .
بدلیل عدم استقبال بازار از تبلتها ، فروش این وسایل نیز کاهش یافت. حتی اپل (Apple) هم از این اسیب در امان نبوده است ؛ میزان فروش ای پد (iPad) این شرکت نیز بطور متوالی کم شد . ارائه بروزرسانیها باعث شد فروش تبلتها که تا چندسال پیش بازار داغی داشت ، کاهش زیادی داشته باشد . بزرگترین اپتکار اپل سبکتر و نازکتر کردن iPad بود . سامسونگ (Samsung) که سروصدای زیادی برای فروش تبلتهای گلکسی ( Galaxy ) کرد ، به ارامی از طریق ایمیل رسانی خبر فروش این مدل را منتشر می سازد .
بازار علاقه ای به پذیرش تبلت ندارد زیرا ارزش این وسیله نامشخص است . علاوه بر این ، تحلیلهای IDC نشان می دهد قیمت متوسط فروش تبلتها بدلیل ورود تعداد زیاد تبلتهای ارزان که با نرم افزار اندروید گوگل (Google's Android software)  کار می کنند کاهش می یابد .
امیدواری به اینده ؟؟
یک روزنه امید وجود دارد ، دستگاه های هایبرد (Hybrid devices) (دستگاه های دوقلو ) که به صفحه لمسی تبلت و توانایی یک رایانه شخصی کامل مجهز هستند ، محبوبیت زیادی در بازار کسب کرده اند . ترکیب این دو صنعت شاید بتواند اینده ای برای این بازار ایجاد کند .
به گفته تحلیل گران IDC بزرگترین چالش ساخت وسایل هایبرد در گذشته قیمت تمام شده بالا ، طراحی نه چندان جذاب و تقاضای کم برای Windows 8 بود .
این روند تغییر کرده است . IDC انتظار دارد فروش این دستگاه ها 86.5 درصد افزایش یابد و به 14.7 میلیون دستگاه در سال 2015 برسد ، هرچند که این روال نیز نمی تواند از رکود شدید بازار تبلت بکاهد .
اپل هم اگر iPadهای بزرگتری تولید کند می تواند سهمی در نجات بازار داشته باشد . به گفته IDC ، مناسبتر بودن Windows 10 برای دستگاه های هایبرد ، می تواند در ماه های اتی در بازار جنب و جوشی ایجاد کند .
طبق تخمینهای این موسسه ، در سال 2015 میزان صادرات تبلت به 212 میلیون دستگاه و میزان صادرات رایانه های شخصی به 281.6 میلیون دستگاه می رسد .

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر