آیا اپ سنتر سیستم عامل Elementary می تواند لینوکس را وارد عصری جدید کند؟

آیا اپ سنتر سیستم عامل Elementary می تواند لینوکس را وارد عصری جدید کند؟

اپ سنتر سیستم عامل المنتری لینوکس علاوه بر اپلیکیشن های رایگان اپلیکیشن های پولی را نیز به آرشیو خود اضافه کرده است. اما نکته اینجاست که برای دریافت این اپلیکیشن ها هرمقدار پولی که بخواهید را پرداخت می کنید و قیمت ثابتی ندارند.

هرچقدر پول که می خواهید برای اپلیکیشن های اپ سنتر سیستم عامل المنتری بپردازید!

سیستم عامل المنتری (Elementary OS)  یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس مینیمالیست است. این سیستم عامل کاربران مک و ویندوزی را هدف قرار می دهد که دوست دارند چیزی جدید امتحان کنند. اپ استور آن که اپ سنتر ( AppCenter) نامیده می شود اخیراٌ تغییرات بسیار زیادی کرده است. 

در سیستم عامل المنتری 0.4.1، دیگر تنها اپلیکیشن های رایگان ارائه نمی شود. توسعه گران مدل " هرچقدر می خواهید پرداخت کنید" را برای اپلیکیشن های سیستم عامل المنتری طراحی کرده اند. این تغییر نه تنها خبر مهمی برای پروژه سیستم عامل المنتری، بلکه برای همه اکوسیستم لینوکس است. 
پول درآوردن در دنیای آزاد و منبع باز خیلی با عقل جور در نمی آید. در نتیجه اپلیکیشن های دسکتاپ به اندازه دیگر پلت فرم ها متنوع نیستند. اگر توسعه گران اپ سنتر شروع به پول در آوردن بکنند، سیستم عامل های دیگر مبتنی بر لینوکس نیز ممکن است همین کار را دنبال کنند. 
اما اول، آیا این کار جواب می دهد؟ 

معرفی اپ سنتر 

اپ سنتر راهی برای دانلود اپلیکیشن های اضافی و مدیریت به روز رسانی ها روی سیستم عامل المنتری است. اپ سنتر تفاوتی با دیگر استورهای اپلیکیشن لینوکس یا روشی که شما روی گوشی های هوشمند خود اپلیکیشن دریافت می کنید ندارد. 

اپ سنتر


هر دانلود سیستم عامل المنتری با اپ سنتر شروع می شود. صفحه خانه شامل یک بنر می شود که در آنجا می توان از بین پنج اپلیکیشن یکی را انتخاب کرد. در بخش  Recently Updated اپلیکیشن های بیشتری را می توانید ببینید. 
هرچه پایین تر بروید اپلیکیشن های بیشتری می بینید. اما همه چیز اینجا شروع می شود. 

پرداخت پول

اپ سنتر

روی هر اپلیکیشن که کلیک کنید یک دکمه دانلود در سمت راست آن می بینید. برای بیشتر اپلیکیشن ها این دکمه رایگان است. برای مواردی که رایگان نیستند یک برچسب قیمت روی دکمه دانلود می بینید. برای مثال 1 دلار. با کلیک کردن روی این دکمه می توانید قیمت را تغییر دهید. شما حتی می توانید با زدن 0$ هیچ هزینه ای پرداخت نکنید. 

اپ سنتر


در وبسایت سیستم عامل المنتری نیز اوضاع به همین صورت است. هردو وبسایت و اپ سنتر از یک سیاست برای پرداخت استفاده می کنند. 


برداشت اول

بیشتر ما از استورها اپلیکیشن خریده ایم. اپ سنتر نیز مانند بسیاری از استورها یک پنجره باز می کند که از شما آدرس ایمیل و اطلاعات کارت اعتباری را از شما می خواهد. سپس شما باید گذرواژه را وارد کرده اپلیکشن را دانلود کنید. این پروسه بسیار سریع است و تفاوتی با اپلیکیشن های رایگان ندارد. درضمن رسید خرید شما به ایمیلتان فرستاده می شود. 

سیستم عامل المنتری


مدیریت حساب کاربری در سیستم عامل المنتری وجود ندارد، در نتیجه نمی توانید لیستی از اپلیکیشن هایی که خریده اید داشته باشید. البته شما در اصل اپلیکیشن ها را نمی خرید بلکه به توسعه گرانی کمک مالی می کنید که اپلیکیشن های خود را به رایگان به شما ارائه می دهند. وقتی که می خواهید یک اپلیکیشن را دوباره دانلود کنید می توانید به راحتی قیمت آن را به 0$ تغییر داده و آن را به راحتی دانلود کنید. 
در حالی که روند پرداخت اصلاٌ آزار دهنده نیست اما یک ایراد کوچک وجود دارد. تنها اپلیکیشن هایی که برای سیستم عامل المنتری طراحی شده اند به شما نشان داده نمی شوند. 
اگر نتوانید یک اپلیکیشن را در بخش آخرین به روز رسانی ها ببینید و ناچار شوید که درون دسته بندی ها را جست و جو کنید اپلیکیشن های موجود برای گنوم، KDE و دیگر محیط های دسکتاپ را نیز می بینید. این برنامه ها خوب کار می کنند اما اصلاٌ شبیه به اپلیکیشن های سیستم عامل المنتری نیستند. 

آیا لینوکس باید اجزایی از جنس خود داشته باشد؟

بله و خیر. 
این اولین اپ استوری نیست که به شما امکان خریدن نرم افزار را در لینوکس می دهد. اوبونتو سافتور سنتر ( Ubuntu Software Center) مدت هاست این امکان را فراهم ساخته است اما کسی خیلی از این قابلیت استفاده نمی کند. اپلیکیشن های پولی زیادی وجود نداشت و توسعه گران پول زیادی در نمی آورند. 
پیش از آن استور Linspire Click’N’Run نیز بود که نزدیک به یک دهه است که منحل شده است. 
این اولین بار نیست که شما برای دریافت نرم افزار لینوکس خود هرچه بخواهید پرداخت می کنید. itch.io نیز یک پلت فرم دیگر است که به همین روش به شما بازی ارائه می دهد. 
سیستم عامل المنتری از این روش استفاده کرده است و آن را به همه ی اپلیکیشن ها تعمیم داده است. وقتی که شما اپ استور پیش فرض را باز می کنید می توانید انتخاب کنید که آیا می خواهید برای نرم افزاری پول پرداخت کنید یا خیر. اگر نه، هنوز هم می توانید به اپلیکیشن دست یابید. اگر بله، به توسعه دهندگان انگیزه بیشتری می دهید تا برای سیستم عامل المنتری اپلیکیشن بسازند. 
اگر از این روش استقبال شود می توانید انتظار داشته باشید که دیگر توزیع ها نیز آن را دنبال کنند. 

آیا حاضرید برای اپلیکیشن های لینوکس پول پرداخت کنید؟ 

موفقیت یا عدم موفقیت این روش به یک چیز بستگی دارد: آیا حاضرید برای اپلیکیشن های سیستم عامل المنتری پول پرداخت کنید؟ ساختن اپلیکیشن برای اپ سنتر کار سختی برای توسعه گران نیست، اما اگر پولی در آن وجود نداشته باشد دلیلی هم برای انجامش پیدا نمی کنند. 
گفته می شود که بیشتر توزیع های لینوکس دارای پکیج منیجر پر از نرم افزار هستند. کیفیت این اپلیکیشن ها متفاوت است اما نمونه های بسیار زیادی از آن ها از طرف توسعه گرانی است که حاضرند به رایگان کدهای خود را در اختیار شما قرار دهند. آیا این روشی است که اکوسیستم منبع باز باید باشد؟ 
نکته اینجاست که سیستم عامل المنتری، سیستم عامل پیش فرض بیشتر کاربران نیست. در نتیجه با این که همه ما امیدواریم که اپ سنتر در این پروژه موفق شود اما حاضر نیستیم کمک زیادی بکنیم. این وظیفه بر عهده کاربران اصلی سیستم عامل المنتری است. 
آیا شما از سیستم عامل المنتری استفاده می کنید؟ آیا حاضرید برای استفاده از اپلیکیشن ها پول پرداخت کنید؟ آیا فکر می کنید این نوآوری است که لینوکس به آن نیاز دارد؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر