عرضه نسخه بتای سیستم عامل mbed، همراه با کد منبع

عرضه نسخه بتای سیستم عامل mbed، همراه با کد منبع

در مهر سال گذشته، آرم خبر از سیستم عامل جدید mbed برای دستگاه های اینترنت اشیا (IoT) داد. حال، با توجه به برنامه، شرکت نسخه بتای عمومی از این سیستم عامل را برای توسعه دهندگان و عموم مردم منتشر کرده است. سیستم عامل mbed، یک سیستم عامل رایگان و متن باز برای میکروکنترلرهای رده Cortex-A است. این پردازنده ها پیچیدگی کمتری نسبت به پردازنده های گوشی های هوشمند و تبلت ها دارند. پردازنده های Cortex-M قدرت کمتری دارند، در سرعت 100 مگاهرتز اجرا می شوند و برای اینترنت اشیا بسیار مناسب هستند.

سیستم عامل mbed
آرم یک پروژه ی گیت هاب برای سیستم عامل mbed عرضه کرده است که اطلاعات بیشتر آن در سایت mbed.com می باشد. سیستم عامل mbed بصورت خاص برای اینترنت اشیا طراحی شده است. هدف آن، فراهم کردن پایه ای برای توسعه دهندگان به منظور ساخت و ارائه ی توانایی ارتباطی مبتنی بر استانداردها، همراه با درایورهایی برای سنسورها، دستگاه های ورودی خروجی و اتصالات می باشد.
سیستم عامل mbed از چندین مولفه نرم افزاری مختلف ساخته شده که با یکدیگر ترکیب شده و با استفاده از یوتا ساخته می شود. ماژول های هسته سیستم عامل شامل minar، برنامه ریز رخداد سیستم عامل mbed، uvisor  و یک هسته نظارتی برای امنیت می باشند.
چندین مولفه شبکه ای مختلف نیز وجود دارد که شامل لایه انتزاعی سوکت، پشتیبانی از اترنت، 6lOwpan و بلوتوث با انرژی کم می باشد.


دستگاه سرور و کانکتور  Mbed
دستگاه سرور mbed، یک محصول میان افزاری برای اتصال دستگاه های IoT به برنامه های وب است. سرور از پروتکل Constrained Application برای ارتباط با دستگاه های IoT استفاده می کند. هر سیستم عامل و کلاینت mbed پیاده سازی مختصری از پیاده سازی CoAP دارند که اجازه ارسال اطلاعات مثلا اطلاعات سنسور را به سرور می دهد.


Mbed TLS
Mbed TLS یک کتابخانه متن باز SSL است. ماژول های mbed TLS به زبان قابل حمل C نوشته شده اند. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد که آزادانه از بخش های مختلف، بدون نیاز به کل کتابخانه استفاده کند.
کتابخانه mbed TLS، کتابخانه SSL را که شامل رمزنگاری و توانایی های SSL/TLS می شود، برای استفاده توسعه دهندگان در محصولات توکار آسان کرده است. تمام کدهای mbed TLS تحت لایسنس آپاچی 2 عرضه شده اند.


کلاینت mbed
دیگر مولفه متن باز، کلاینت mbed است. کد منبع، در گیت هاب قرار دارد. با استفاده از کلاینت mbed، می توان دستگاه هایی را که مبتنی بر سیستم عامل mbed نیستند، به کانکتور دستگاه mbed یا سرور mbed وصل کرد. این کلاینت زیرمجموعه ای از عملکرد سیستم عامل را پیاده سازی می کند و برای شبکه ها و دستگاه های محدود بهینه سازی می شود. کلاینت نیز مانند سیستم عامل mbed از پروتکل CoAP استفاده می کند و با استفاده از mbed TLS از امنیت ارتباطات پشتیبانی می کند.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر