با مهمترین ویژگی های جدید iOS 11 آشنا شوید

با مهمترین ویژگی های جدید iOS 11 آشنا شوید

بر کسی پوشیده نیست که ادامه بقا در بازار گوشی‌های هوشمند در گروی عوامل مختلفی از جمله توسعه رابط کاربری و امکانات نرم افزاری مناسب است. در بازار کنونی اغلب تولید کنندگان موبایل از پلتفرم اندروید در محصولات خود استفاده می‌کنند و انگشت شماری نیز به سیستم عامل موبایلی مایکروسافت روی آورده‌اند؛ اما در طرف دیگر شرکت اپل سیاست به کار گیری پلتفرم اختصاصی را در راستای کار خود از ابتدا قرار داده و همین امر موجب به کار گیری تیم‌های مختلفی برای توسعه نسخه‌های جدید iOS شده است.

بر کسی پوشیده نیست که ادامه بقا در بازار گوشی‌های هوشمند در گروی عوامل مختلفی از جمله توسعه رابط کاربری و امکانات نرم افزاری مناسب است. در بازار کنونی اغلب تولید کنندگان موبایل از پلتفرم اندروید در محصولات خود استفاده می‌کنند و انگشت شماری نیز به سیستم عامل موبایلی مایکروسافت روی آورده‌اند؛ اما در طرف دیگر شرکت اپل سیاست به کار گیری پلتفرم اختصاصی را در راستای کار خود از ابتدا قرار داده و همین امر موجب به کار گیری تیم‌های مختلفی برای توسعه نسخه‌های جدید iOS شده است.

اگر به خاطر داشته باشید، اواخر هفته گذشته شرکت اپل در مراسمی که در مقر اصلی خود برپا کرده بود، در کنار چند گجت از جمله نسخه جدید آی‌پد و آی‌مک، از نسخه جدید پلتفرم iOS نیز رونمایی کرد. یازدهمین پلتفرم موبایلی اپل ویژگی‌های جالب توجهی مانند بازطراحی کنترل سنتر و اپ استور در کنار هوشمندتر شدن سیری و موارد دیگر دارد؛ اما ویژگی‌ و تغییرات بیشتری همیشه وجود دارد که حتی اپل نیز اشاره‌ای به آن‌ها ندارد. بر همین اساس در ادامه همراه ما باشید تا مهم‌ترین ویژگی‌های اضافه  شده به 11iOS  را مرور کنیم.

پشتیبانی انحصاری از اپلیکیشن‌های 64 بیتی

پشتیبانی انحصاری از اپلیکیشن‌های 64 بیتی

توسعه دهندگانی که موفق به دریافت جدیدترین پلتفرم موبایلی اپل شده‌اند، به این نکته اذعان دارند که از اولین مواردی را که بر روی دستگاه مجهز به این سیستم عامل تست کرده‌اند نصب اپ های 32 بیتی بر روی این دستگاه بوده و همان‌طور که انتظار می‌رفت دیگر خبری از پشتیبانی اپ های 32 بیتی در این سیستم عامل نیست. در واقع با اجرای برنامه های 32 بیتی پیغامی مبنی بر لزوم آپدیت شدن برنامه به سیستم 64 بیتی برای کاربر منتشر می‌شود که در آینده توسط توسعه دهندگان برطرف خواهد شد.

قابلیت‌های جدید دستیار صوتی سیری

باید گفت سیری در آی او اس 11 تغییرات زیادی کرده و آپدیت‌های متعددی  به آن اضافه شده است که مهم‌ترین آن‌ها فهمیدن زبان‌های بیشتری از دنیا هست و هم چنین قابلیت ترجمه زنده زبان‌های مهم دنیا مثل:‌انگلیسی آلمانی، چینی، فرانسوی و اسپانیایی. سیری در آی او اس 11 در اکثر قسمت‌ها به کار می‌رود و حتی کاربردی بین اپلیکیشن‌ها Safari, News, Mail, and Messages  و شما دارد. به عنوان مثال می‌تواند به طور خودکار تاریخچه جستجوهای داخل سافاری شما را بررسی کند و حتی تشخیص بدهد شما چه درخواستی در آن خواهید داشت و طبق تاریخچه کارهایی که توی نرم افزار ها انجام دادید به شما پاسخ درست بدهد. سیری در 11iOS  می‌تواند بین تمام دیوایس‌های شما از طریق اپل آی‌دی همگام سازی شود و از اطلاعات خود با قابلیت رمزگذاری پایان در پایان محافظت کنید. پیشرفت‌های دیگر آی او اس 11 در صدای مرد و زن هست که خیلی دقیق‌تر بعضی جملات را تلفظ می‌کنند و طبیعی تر شده است.

بازطراحی برنامه ماشین حساب

بازطراحی برنامه ماشین حساب

طراحی نرم‌افزار ماشین حساب موسوم به Calculator در پلتفرم جدید 11iOS   دگرگون شده و دکمه‌های آن به‌ صورت دایره‌های تخت درآمده است.

تم تیره

یکی از قابلیت‌های جذاب iOS 11، چیزی شبیه Dark Mode است و ظاهراً اپل تصمیم گرفته تا این ویژگی را به سیستم عامل iOS اضافه نماید. حالت Smart Invert Colors در حال حاضر دارای کمی مشکل است. به عنوان مثال در اپلیکیشن Messages، تصویر مخاطبین و همچنین اموجی‌ها نیز تحت تأثیر این تغییر رنگ قرار می‌گیرند و همین قضیه تا حدودی آزار دهنده است. احتمالاً در نسخه‌های بعدی آزمایشی، این قابلیت به مرور بهتر خواهد شد و شاید در نسخه عمومی که اواخر شهریور منتشر خواهد شد، این ویژگی به صورت کامل تغییر نام دهد و به اسمی شبیه Dark Mode تغییر پیدا کند. البته این نکته راا در نظر داشته باشید که این قابلیت در حال حاضر در نسخه پیش نمایش iOS11 قابل دسترس است، با این حال هیچ تضمینی بر ارائه آن در نسخه نهایی وجود ندارد.

قابلیت تایپ با یک دست

قابلیت تایپ با یک دست

اگر تا به حال یک گوشی با صفحه نمایش خیلی بزرگ، مثلاً آیفون 6 پلاس را در دست گرفته و با آن کار کرده باشید، یک مشکل که احتمالاً به آن بر خورده‌اید این است که نوشتن متن در این گوشی‌ها، اعم از پیام یا هر چیز دیگر، حتی آدرس یک وب سایت، با یک دست بسیار دشوار است. این امر به آن علت است که اندازۀ بزرگ صفحه نمایش این گوشی‌ها، صفحه کلید را که قاعدتاً تمامِ طول یا عرض صفحه نمایش را پر کرده است دور از دسترس می‌سازد. شما نمی‌توانید گوشی خود را با یک دست گرفته و با انگشتان خود بر تمام نقاط صفحه کلید کنترل داشته باشید؛ اما به نظر می‌رسد اپل راهی برای غلبه بر این مشکل پیدا کرده است. خوشبختانه اپل در iOS 11 کیبورد مجازی را برای کار با یک دست بهینه کرده است. البته با نگاهی به نسخه جدید کیبورد iOS به شباهت مدل یک دست آن به نسبت به کیبورد مشهور Word Flow پی خواهید برد. در سوی دیگر این کیبورد اکنون به طور پیش‌فرض از زبان پارسی نیز پشتیبانی کرده و کاربرانی ایرانی دیگر نیز نیست از زبان عربی برای تایپ کردن حروف پارسی استفاده کنند.

نسخه جدید برنامه های دوربین و ویدئوز

در این نسخه پلتفرم موبایلی اپل نرم‌افزار دوربین، به‌منظور پشتیبانی از کدگذاری ویدیویی HEVC به‌روزرسانی شده است. HEVC که با نام‌های H.265 یا MPEG-H Part 2 هم شناخته می‌شود، یک استاندارد فشرده‌سازی ویدیو است که عملیات فشرده‌سازی ویدیو را بدون کاهش کیفیت، دو برابر بهتر از استاندارد H.264 انجام می‌دهد. به علاوه، نرم‌افزار دوربین iOS 11 به‌طور هوشمندانه از قابلیت تشخیص QR Code هم بهره می‌برد. به‌طوری که با گرفتن دوربین روی یک کیوآر کد، کادر به‌صورت معلق در بخش بالایی گوشی ظاهر می‌شود که با لمس آن می‌توان به وب‌سایت مربوطه مراجعه کرد.

در آی او اس 11 تصاویر زنده هم قابل ویرایش هستند و می‌توان ویدیوهای تکرار شونده را ویرایش کرد. کاربران همچنین می‌توانند تصویر ثابت خاصی از یک تصویر زنده را به‌عنوان یک عکس کلیدی انتخاب کنند، صدای تصاویر زنده را قطع کنند، ویدیوهای تکرارشونده ایجاد کنند، تصاویر زنده را معکوس کنند و به‌سادگی اقدام به ایجاد تصاویر با تکنیک نوردهی طولانی مدت کنند.

بازطراحی بخش اکشن سنتر

بازطراحی بخش اکشن سنتر

یکی از محسوس‌ترین تغییرات اعمال شده در iOS 11. اکشن سنتر جدید با قابلیت  شخصی سازی است و می‌توانید آیکون‌هایی که در آن قرار می‌گیرند را خودتان تعیین کنید. همچنین به لطف 3D Touch می‌توانید کنترل بیشتری بر روی ویجت‌ها داشته باشید. ضمناً حالا باید اسلایدر ویجت های نور نمایشگر و تنظیم صدا را در حالت عمودی جابجا کنید.

قابلیت آماده سازی خودکار

قابلیت آماده سازی خودکار

فرض کنید قصد ارتقاء آیفون خود را به یک مدل جدیدتر دارید. برای این کار علاوه بر پرداخت هزینه بابت بهای گوشی، اگر ناشی باشید بایستی مبلغی را هم به منظور انتقال اطلاعات از گوشی قبلی به مدل جدید هم پرداخت کنید.iOS 11 به طور پیش‌فرض از قابلیتی بهره برده که در هنگام راه اندازی یک گجت جدید، از شما خواسته می‌شود آن را در کنار یک دستگاه مجهز به iOS 11 دیگر قرار دهید تا اطلاعاتی از قبیل رمزهای عبور مربوط به iCloud Keychain را به شیوه‌ای امن منتقل کنید.

تغییرات اپ استور

اپل در نسخه جدید سیستم‌عامل iOS رابط کاربری و عملکرد اپلیکیشن اپ استور را هم بهبود داده است. بنا به ادعای اپل، اپ استور در iOS 11 کاملا جدید بوده و طراحی متفاوتی دارد. سربرگ‌هایی که در این طراحی جدید اپ استور وجود دارند شامل مواردی همچون امروز، بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها، آپدیت‌ها و جستجو می‌شوند. همچنین صفحه هر اپلیکیشن در اپ استور iOS 11 شامل اطلاعاتی درباره خود اپلیکیشن، اسکرین شات‌های آن، ویدیوها و گزینه‌ای برای خرید آن برنامه خواهد بود. در زمان فعال بودن این قابلیت، کاربرانی که به عنوان سرنشین در خودرو حضور دارند ظاهراً پیامی دریافت خواهند کرد مبنی بر اینکه حالت مزاحم نشوید فعال شده است. آن‌ها می‌توانند به سادگی با فشار دادن آیکون “من رانندگی نمی‌کنم” روی صفحه‌نمایش به استفاده عادی از گوشی ادامه دهند.

مُد در حال رانندگی

مُد در حال رانندگی

این حالت که به عنوان راهی جدید برای کمک به راننده‌ها به منظور تمرکز بیشتر روی جاده توصیف شده از حسگرهای مختلف آیفون برای رانندگی راننده بهره می‌برد. زمانی که این موضوع رخ دهد، تلفن همراه به‌صورت خودکار تابلوی اعلانات را روی حالت سکوت می‌برد بنابراین صفحه‌نمایش تیره باقی می‌ماند. کاربران خواهند توانست گزینه فرستادن پاسخ به لیست مخاطبین موردعلاقه خود را خواهند داشت تا به آن‌ها بگوید که راننده در حال رانندگی بوده و تا زمان رسیدن به مقصد نمی‌تواند پاسخ دهد.

 بخش تنظیمات

در منوی اصلی بخش تنظیمات، اکنون عبارت Settings درشت‌تر و بولد تر شده تا با نیم نگاهی به آن همیشه بدانید که در چه صفحه‌ای هستید. ضمناً نوار جستجو هم برای دسترسی آسان بزرگ‌تر شده است. گزینه‌های Emergency SOS، Sound and Haptics و Accounts & Passwords مواردی هستند که به iOS 11 اضافه شده‌اند.

Drag & Drop

اکنون قابلیت کشیدن و رها کردن یا همان Drag & Drop فایل در آی‌پدهای مجهز به iOS 11 پشتیبانی می‌شود. بدین صورت آی‌پدهای مجهز به iOS 11 هم بسیار شبیه به مک شده است و کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های بیشتری را برای دسترسی سریع‌تر به این بخش از آی‌پد اضافه کنند. این مسئله هم از دیگر ویژگی‌های جالب و جدید سیستم‌عامل iOS 11 است. در آی‌پد اکنون بخش جابه‌جایی بین نرم‌افزار موسوم به App Switcher بازطراحی شده، مشابه لانچ‌پد موجود در مک است و با بخش کنترل سنتر یکپارچه شده. در اصل، بخش جابه‌جایی بین نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد به‌طور سریع نرم‌افزارهای اخیر در حال اجرا در آی‌پد را جستجو، مدیریت و فراخوانی کنند. کاربران می‌توانند با لمس چندثانیه‌ای هر نرم‌افزار و لمس دکمه‌ی ضربدر کناری، آن را از App Switcher حذف کنند. همچنین پس از فراخوانی داک نرم‌افزاری با عمل سوایپ، با کشیدن و رها کردن نرم‌افزار مورد نظر، می‌توان آن را به App Switcher اضافه کرد.

قابلیت‌های جدید برنامه نقشه

از جمله ویژگی‌های جدید و بهبود یافته اپل مپ در iOS 11 می‌توان به قابلیت "In-Lane Guidance" و "Speed-Limit Information" اشاره کرد. اپل در اپلیکیشن مپ  ios 11امکان دستیابی به نقشه داخلی فرودگاه‌های بزرگ و برخی مراکز خرید عمده در سراسر دنیا را هم ارائه کرده است؛ بنابراین بهبود عملکرد اپل مپ هم از دیگر ویژگی‌های مهمی است که در  ios 11 شاهد آن هستیم.

 2AirPlay 

توسط این قابلیت قادر خواهید بود سیستم‌های صوتی و اسپیکرهای خانه را هم‌زمان و با دیوایس خودتان تنظیم کنید. به طوری به صورت مجزا قابلیت تنظیم و پخش 2 اسپیکر و سیستم صوتی را دارید. اگر دقت کرده بودید قبلاً فقط یک Airplay قابلیت اتصال داشتید اما در آی او اس 11 حالا می‌توانید 2 سیستم را هم‌زمان تنظیم کنید.

Business Chat

Business Chat

 اگر شما صاحب یک تجارت کوچک یا بزرگ هستید، می‌توانید یک آی‌دی اختصاصی برای گفتگوهای کاری خود و پشتیبانی کاربران داشته باشید. به طور مثال کاربران برای حل مسائل خود یا پرسیدن سؤالات متعدد می‌توانند از طریق Business Chat با شما در ارتباط باشند. برای دسترسی به Business Chat هم در هر جای سیستم عامل می‌توان آغاز به سؤال و گفتگو کرد.

قابلیت‌های جدید اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن به کار رفته در iOS 11 افکت‌های مختلفی را بسته به شرایط ثبت تصویر اعمال می‌کند. اپل همچنین در آی او اس ۱۱ برای آیفون 7 و آیفون 7 پلاس  فرمت عکس‌ها هم به HEIF تغییر داده تا حجم کمتری بگیرد. یکی از کمبودهای موجود در سیستم عامل iOS 11 برخلاف پیشرفته بودن آن، عدم سازگاری و شناسایی اپلیکیشن دوربین با QR Code ها بود که با توجه به بررسی نسخه آزمایشی  iOS 11 متوجه آن شدیم این کمبود برطرف شده و از این پس کاربران می‌توانند بارکدهای QRRR را به کمک اپلیکیشن دوربین آیفون و آی‌پد خود اسکن و شناسایی کنند.

افکت‌های جدید برنامه ارسال پیام

افکت‌های جدید برنامه ارسال پیام

افکت‌های iMessage اپل، یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این سرویس به حساب می‌آید که کاربران زیادی در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنند. شایان ذکر است که این افکت‌ها تنها از طریق iMessage قابل ارسال هستند و نمی‌توانید از آن‌ها در پیامک‌های معمولی استفاده کنید. زمانی که انگشت خود را بر روی دکمه ارسال کمی فشار دهید، منویی ظاهر می‌شود که با انتخاب حالت‌های مختلف،‌ می‌توانید نحوه ارسال iMessage خود را انتخاب کنید. در 11 iOS دو افکت جدید با نام‌های Bubble و Screen به این برنامه اضافه شده است. همچنین پیام‌های ارسال شده از یک اکانت در دستگاه‌های مختلف قابلیت همگام سازی دارند. ویژگی یادشده مبتنی‌ بر فضای ابری آی کلود است و کاملاً از رمزگذاری پای تا پای پشتیبانی می‌کند.

برنامه فایل

در جدیدترین نسخه از پلتفرم موبایل اپل دیگر خبری از آی کلود درایو نیست و به جای آن پس از برگزاری iOS 11 با اپ Files روبرو هستیم. برنامه فایل را در واقع نسخه بهبود یافته‌ iCloud Drive می‌دانیم که از نظر طراحی و کارایی بسیار بهتر از قبل ظاهر می‌شود، محلی برای دسترسی به فایل‌های حافظه داخلی و همچنین امکان مدیریت فایل‌های کلود در سرویس‌هایی نظیر دراپ باکس و یا آی کلود است.

نسخه جدید برنامه Notes

نسخه جدید برنامه Notes

هرچند اپل در iOS 10 نیز برنامه Notes را به کلی از ابتدا طراحی کرد، با این حال در نسخه جدید آن شاهد اضافه شدن قابلیت Scan and Sign هستیم. شاید همان‌طور که از نام این قابلیت بتوان دریافت، Scan and Sign گوشی شما را به یک اسکنر همراه تبدیل می‌کند. Scan and Sign را می‌توان نسخه ابتدایی برنامه آفیس لنز مایکروسافت دانست که برای پلتفرم‌های مختلف قابل دریافت است.

"با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید "


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر