محققان از واقعیت مجازی برای کاهش دردهای دندان پزشکی استفاده می‌کنند

محققان از واقعیت مجازی برای کاهش دردهای دندان پزشکی استفاده می‌کنند

در این مطالعه بیماران تا زمانی که به مناظر طبیعی نگاه می‌کردند، درد کمتری را گزارش کردند.

محققان دریافتند که استفاده از مناظر آرام‌بخش در واقعیت مجازی به کاهش دردهای دندان‌پزشکی کمک می‌کند.

مانند خطوط هوایی، دندان پزشکان می‌دانند که هرچه بیشتر حواس شما را از کاری که انجام می‌دهند منحرف کنند، همه چیز بهتر پیش خواهد رفت. محققان بریتانیایی می‌خواهند ببینند آیا واقعیت مجازی می‌تواند درد و اضطراب بیمار را کاهش دهد، بنابراین از 79 نفر که نیاز به کشیدن یا پر کردن دندان داشتند، در این پژوهش استفاده کردند. بیماران به سه گروه تقسیم شدند: گروهی که به یک منظره ساحلی واقعیت مجازی نگاه می‌کردند، گروهی که به یک منظره شهری واقعیت مجازی نگاه می‌کردند و گروه سوم بدون هیچ گونه تصویر واقعیت مجازی.

نتیجه چه بود؟ گروهی که به تصویر واقعیت مجازی اقیانوس نگاه می‌کردند، به طور قابل توجهی درد کمتری در مقایسه با دو گروه دیگر تجربه کردند، که این واقعیت نشان از پتانسیل‌های درمانی واقعیت مجازی برای رخدادهای استرس‌زا دارد. علاوه بر این، به دنبال آن این نتیجه وجود داشت که بیماران با تصویر واقعیت مجازی ساحلی خاطرات دردآور کمتری بعد از فرایند درمان حس کردند.

واقعیت مجازی

قابل ذکر است که، تصویر واقعیت مجازی شهری هیچ تأثیر بیشتری در کاهش درد و استرس بیمار نسبت به روش بدون واقعیت مجازی نداشت، پس به نظر می‌رسد این ترفند در استفاده از مناظر آرام بخش جواب می‌دهد. اگرچه این امر کاملاً واضح به نظر می‌رسد، روان‌شناسان معتقدند واقعیت مجازی می‌تواند فقط حواس بیماران را از عصب‌کشی و حفاری حفره‌های دندان منحرف کند، به همان اندازه‌ای که تلویزیون انجام می‌دهد، اما ثابت شده است که واقعیت چنین نیست. زیرا محققان در مقاله خود نوشته‌اند: "یافته‌های ما همراستا با ادبیات هستند، که نشان می‌دهند تماس با طبیعت، حتی تماس غیرمستقیم از طریق پنجره‌ها، می‌تواند سلامت جسمی و روانی را تحت تأثیر قرار دهد."

محققان اشاره می‌کنند که در پژوهش‌های پیشین، نشان داده شده است که واقعیت مجازی وابستگی بیمار به داروهای درمانی را هم کاهش می‌دهد. آن‌ها می گویند: "پژوهش ما، یافته‌های مثبت قبلی دربارهٔ حواس‌پرتی واقعیت مجازی در کنترل‌دردهای شدید را پشتیبانی کرده و پیشنهاد می‌کند که طبیعت واقعیت مجازی می‌تواند در ترکیب با داروهای سنتی استفاده شود." گام بعدی، به گفته آن‌ها، تغییر محیط‌های طبیعی (مثلاً، استفاده از تصویر جنگل به جای ساحل) است تا ببینند که آیا دقیقاً می‌توانند تعیین کنند که این کار چگونه درد را کاهش می‌دهد.

 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

منبع خبر: engadget

نادیا صفرخانی

نادیا صفرخانی

نادیا دانشجوی ارشد ادبیات و مدرس زبان است. او حدود چهار سال است که به عنوان مترجم فعالیت می کند. او علاقمند به کارهای هنری، ادبیات و موسیقی است و اوقات فراغت خود را به ورزش و تماشای فیلم می گذراند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر