پس از مرگ چه کسی به حساب های کاربری ما دسترسی دارد؟

پس از مرگ چه کسی به حساب های کاربری ما دسترسی دارد؟

حساب های کاربری ما شامل اطلاعات شخصی است که شاید مایل نباشیم هرکسی آن ها را بداند. اما پس از مرگ چه بلایی بر سر حساب های ما خواهد آمد؟ آیا نابود می شوند؟ یا مانند دیگر اموالمان به ارث می رسند؟ این مقاله را بخوانید تا پاسخ را دریابید.

زمانی که دیگر در این دنیا نیستیم چه بلایی یر سر حساب های کاربری ما می آید؟

وقتی یک دختر پانزده ساله در اثر تصادف با قطار مترو درگذشت خانواده اش برای یافتن پاسخ به حساب های کاربری او پناه بردند. آیا این اتفاق یک تصادف وحشتناک بود یا خودکشی؟ زندگی او چگونه بود و اینترنت چه تاثیری روی زندگی او داشت؟ 
والدین این دختر هنوز هیچ چیز نمی دانند. داده ها و گذرواژه ها اموال خصوصی دختر بودند، نه والدینش. 
به ارث رسیدن دیتا پس از مرگ یک سوال خیلی مدرن است. این اطلاعات به دست چه کسانی خواهد افتاد؟ چه کسی این حق را دارد و چه کسی می تواند چنین ادعایی داشته باشد؟ 


این دیتا متعلق به کیست؟

این نوجوان آلمانی هیچ اظهار نظری درمورد دیتای خود نکرده بود اما فیسبوک معتقد است که این که به والدینش اجازه داده شود که به محتوای پیام های شخصی دختر دسترسی پیدا کنند حریم شخصی مخاطبین او را در معرض خطر قرار می دهد. جالب اینجاست که قاضی نیز این موضوع را پذیرفت. 
فیسبوک تنها شبکه اجتماعی نیست که چنین موضعی را پیش رو گرفته است. 
در سال 2016، اپل حاضر نشد گذرواژه حساب کاربری آیپد مشترک یک زن بیوه را با شوهرمتوفی اش به او بدهد. اپل در نهایت زمانی که پگی بوش این موضوع را رسانه ای کرد ناچار شد این کار را انجام دهد.  اپل پاسخ داد که با این وجود که پگی یک دستگاه اصل و شماره سریال و همچنین گواهی فوت شوهر خود را داشت اما سیاست اپل به گونه ای است که از حریم شخصی کاربر محافظت می کند. 
قانون جانشینی درمورد حساب های کاربری دیجیتالی زمینه ای جدید است. امروزه، شرکت ها باید وزن تصمیماتشان را در مسائل قانونی درنظر بگیرند. 


پروسه های خاص برای مراقبت از دیتای شما

البته شرکت های تکنولوژی قوانینی در این زمینه دارند. آن ها تلاششان را می کنند تا به چنین سوالاتی پاسخ دهند. برای مثال بسیاری از شرکت های تکنولوژی بزرگ یک پروسه مدیریت حساب غیر فعال یا جانشینی برای آن را دارند. اما همیشه هم این حق تصرف به عزیزان و یا خانواده نمی رسد. 
در این مقاله نگاهی می اندازیم به بعضی از سیاست های خدمات وب بزرگ و شرکت های تکنولوژی


فیسبوک

همانطور که قبلاٌ هم اشاره کردیم فیسبوک به شدت درمورد تصمیم خود مصمم است. درصورت فوت یک نفر، حساب کاربری فرد یا بسته شده و یا به عنوان یادبود باقی می ماند. البته این پروسه فقط برای کسانی قابل اجراست که یک گواهی فوت رسمی داشته باشند. فیسبوک این گواهی را بررسی می کند و در صورت تایید امکان عمل کردن به جای صاحب حساب کاربری را به وارث مربوطه می دهد. 


توییتر

مانند فیسبوک، توییتر پس از مرگ همه ی دیتای شما را پاک می کند. توییتر اعلام کرده است که تنها به دارنده ی حساب امکان دسترسی مستقیم به حساب کاربری داده می شود. 
البته توییتر بیشتر یک روش ارتباطی عمومی است تا پیام رسانی خصوصی مانند فیسبوک. 


حساب های گوگل

گوگل یک سیستم بسیار قوی و بزرگ است که حساب های کاربری بسیاری را از جمله ایمیل، شبکه اجتماعی، میزبانی اسناد، دستگاه های اندروید و غیره را شامل می شود. در نتیجه هرکدام از این موارد نیازمند توجه خاص هستند. 
مهم ترین روش برای مدیریت حساب های کاربری  Inactive Account Manager می باشد که با سرویس های دیگر متفاوت است. 
به جای این که یک فرد از اعضای خانواده مدیریت گذرواژه ی شما را در دست داشته باشد، گوگل ورود شما به وبسایت ها، میزان استفاده از جیمیل، اندروید و غیره را بررسی می کند. اگر همه ی حساب ها برای مدتی غیر فعال باشند این سرویس یک ایمیل حاوی اطلاعاتی درمورد پروسه تنظیمات می فرستد. 


مایکروسافت

مانند گوگل، مایکروسافت یکی از قابل فهم ترین سیاست ها را درمورد دسترسی به حساب کاربری پیش گرفته است. در این برنامه که  Microsoft Next of Kin Process نام دارد یکی از نزدیکان با اسناد قابل قبول می تواند درخواست دریافت اطلاعات کند. این اطلاعات شامل موارد زیر می باشند:
• ایمیل ها و ضمیمه ها
• لیست مخاطبین
• آدرس ها
این اطلاعات به شما فرستاده می شود. آن ها گذرواژه یک حساب کاربری را نمی فرستند. در نتیجه بسیاری از افراد پس از مرگ عزیزانشان نمی توانند کامپیوتر آن ها را روشن کنند. 
برای استفاده از پروسه Next of Kin کافی است که یک ایمیل به msrecord@microsoft.com  بفرستید وسناد مرتبط با مرگ را ضمیمه و همچنین رابطه خود با فرد متوفی را در آن ذکر کنید. 


اپل

در ابتدای این مقاله درمورد اپل نوشتیم. در حالی که کارمندان اپل هیولا نیستند درمورد قوانین خود مربوط به حریم شخصی کاربران بسیار جدی هستند؛ حتی پس از مرگ. این موضوع باعث شده است که هک کردن گذرواژه ی محصولات اپل به شدت دشوار باشد. 
به صورت رسمی، وقتی که یک فرد می میرد همه ی حساب های کاربری فرد نیز با او، به همراه هرچیزی که به آن حساب کاربری مرتبط است ، می میرد. این موضوع حتی شامل موزیک، فیلم، عکس ها و چیزهای دیگر نیز می شود. 
دستور قضایی نیز لازم است تا شرکت اپل حاضر شود اجازه ی دسترسی به حساب کاربری یکی از عزیزانتان را داشته باشید. با این حال بعضی از منابع غیر رسمی گفته اند که اگر با iTunesStoreSupport@apple.com ارتباط برقرار کنید این پروسه زودتر انجام می شود. 


استیم

استیم یکی از جالب ترین موارد است. در حالی که این شرکت کاری به حریم شخصی و مسائل خصوصی شما ندارد خیلی واضح بیان کرده است که: " شما نمی توانید به هیچ وجه به حساب کاربری شخص دیگری دسترسی داشته باشید. " 
این شرکت همچنین اعلام کرده است که حق اشتراک به هیچ وجه منتقل نمی شود ( حتی با درخواست قانون)، مگر این که با اجازه ی خود شرکت استیم. 
فقط در صورتی حساب کاربری شخص متوفی قابل دسترسی است که پیش از مرگ رمز خود را جایی نوشته باشد. در غیر این صورت اگر با پشتیبانی استیم تماس بگیرید و از آن ها بخواهید که یک حساب کاربری را باز کنند اوضاع حتی بدتر هم می شود. آن ها چون می فهمند که صاحب حساب کاربری مرده است  حساب را نابود می کنند. 

واتس اپ، اسنپ چت، تلگرام و کیک

قانون برای همه ی این اپلیکیشن های پیام رسان موبایلی به یک صورت است: پیام ها خصوصی و متعلق به مخاطبین است اما دسترسی به آن ها بسیار ساده تر از دیگر پلت فرم های شبکه های اجتماعی است. 
گوشی هوشمند راه ارتباطی به زندگی یک فرد است، اگر یک گوشی هوشمند گذرواژه نداشته باشد امکان دسترسی به سرویس هایی که در بالا نامشان را ذکر کردیم فراهم می باشد. 


شاه کلید

شما چند حساب کاربری دارید؟
به حساب کاربری فیسبوک و اینستاگرام خود فکر کنید. به سایت هایی که در آن ها عضو هستید. اگر همه ی آن ها را درمرورگر خود ذخیره کرده اید می توانید آن ها را ببینید. 
دیدید؟ اگر نگران حریم شخصی خود هستید می توانید از یک پسوورد منیجر استفاده کنید. آن ها گذرواژه های شما را در جای امنی قرار می دهند و شما فقط مجبور هستید یک گذرواژه ی دشوار را به خاطر بسپارید نه چندین گذرواژه ی ساده و ضعیف را. 
پسوورد منیجر شاه کلید است. اگر عزیزتان از پسوورد منیجر استفاده می کرده، یافتن آن گذرواژه باعث می شود به همه ی حساب های کاربری آن ها دسترسی پیدا کنید. 
• LastPass دارای قابلیت ریکاوری گذرواژه برای کسانی است که به آن ها اعتماد دارید و مخصوصاٌ برای مواردی مثل مرگ و یا موارد ضروری ساخته شده است. این سرویس که به آن " دسترسی ضروری یا ( Emergency Access) گفته می شود نیاز دارد که از قبل کاربران قابل اعتماد را به آن اضافه کنید. 
• Dashlane نیز دارای قابلیت دسترسی ضروری است که قبل از مرگ  فرد باید نام کاربران قابل اعتماد را به آن اضافه کند. 
• PasswordBox دارای گذرواژه ی ضروری است که به وارثین شما می رسد. 
متاسفانه اگر وارثین شما در لیست افراد قابل اعتماد نباشند گذرواژه به آن ها تعلق نمی گیرد. 


باید قانونی وجود داشته باشد

در عصر اینترنت، جانشینی یک حساب کاربری به موضوعی مهم تبدیل می شود. اطمینان یافتن از دارایی های آنلاین شما به زودی به اندازه ی نوشتن یک وصیت نامه مهم خواهد شد. 
برای بعضی از افراد اکنون نیز اوضاع به این صورت است. 
دسترسی به اطلاعات کاربری یک فرد حتی با اجازه قانون کار ساده ای نیست. در نتیجه حتی اگر قوانین به نفع شما باشد باید هزینه های سنگینی را برای دادگاه پرداخت کنید. 


جایگاه اینترنت اشیا کجاست؟

اینترنت اشیا مدام مورد حمله قرار می گیرد. اینترنت اشیا به چیزهایی گفته می شود که به اینترنت متصل هستند و داده های شخصی شما را در جایی ذخیره می کنند.
 بله، آن دستبند تناسب اندامی که هم اکنون به دست دارید یک دستگاه اینترنت اشیا است که اطلاعات شخصی در مورد سلامتی شما را به یک سرور منتقل می کند. 
در حالی که شرکت های اینترنت اشیا هنگام استفاده از دیتای شما برای مصارف خودشان از نامتان استفاده نمی کنند اما برای شما یک پرونده با تمام مشخصات و سوابقتان می سازند.
به همین صورت ردیابی دیتا کار دشواری است. شما می توانید بعضی از منابع از جمله ردیاب تناسب اندام یا یک اپلیکیشن همراه گوشی هوشمند را ایزوله کنید اما اینترنت اشیا شامل سنسورهای بسیار بیشتری می باشد. 
درضمن پاک کردن داده هم کار خیلی ساده ای نیست. برای مثال شرکت فیت بیت اعلام کرده است که مشتریان حق دارند از ما بخواهند که امنیت حساب کاربری آن ها را فراهم کنیم. در نتیجه حساب های کاربری پس از مرگ بسته می شوند. برای دسترسی به حساب کاربری نزدیکان باید یک کپی از گواهی فوت یا آگهی درگذشت را به  privacy@fitbit.com بفرستید. 
 البته این شرکت اعلام کرده است که : "حتی در این صورت هم فرستادن درخواست و مدارک نیز به این معنی نیست که ما حتماٌ با شما همکاری می کنیم"


پس از مرگ دیتای شما به چه کسی می رسد؟ 

دراصل با یک پروسه پیشگیرانه در هنگام حیات، مدیریت دیتا پس از مرگ کار سختی نخواهد بود. برای شرکت های تکنولوژی و شبکه های اجتماعی حفظ حریم شخصی همه چیز است. 
محقق بنیاد مرزهای اخلاقی الکترونیکی، آدی کامدار معتقد است که: " مردم با اطلاعات شخصی زندگی می کنند که نمی خواهند همسر و یا والدینشان از آن ها اطلاع داشته باشند. بهترین کار این است که به این تصمیم احترام بگذاریم، حتی پس از مرگشان، مگر این که خود فرد متوفی پیش از مرگ اقداماتی برای امکان دسترسی به حساب های کاربری فراهم کرده باشد."

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید
 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر