برترین گوشی های هوشمندی که در نیمه دوم سال 2017 منتظر معرفی آنها هستیم

برترین گوشی های هوشمندی که در نیمه دوم سال 2017 منتظر معرفی آنها هستیم

حضور و بقا در صنعت موبایل رمز و رازهای زیادی دارد؛ اما در بین تمامی این رمز و رازها،‌ یک راز مهم وجود دارد که شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند به خوبی به آن واقف هستند. این راز چیزی نیست جز عرضه گوشی‌های مختلف هوشمند به بازار؛ به عبارت دیگر تولیدکنند‌ه‌های گوشی‌های هوشمند برای راضی نگه‌داشتن مشتریان مشکل پسند، چاره‌ای ندارند به غیر از اینکه در هر سال، چندین مدل مختلف گوشی هوشمند تولید کنند.

حضور و بقا در صنعت موبایل رمز و رازهای زیادی دارد؛ اما در بین تمامی این رمز و رازها،‌ یک راز مهم وجود دارد که شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند به خوبی به آن واقف هستند. این راز چیزی نیست جز عرضه گوشی‌های مختلف هوشمند به بازار؛ به عبارت دیگر تولیدکنند‌ه‌های گوشی‌های هوشمند برای راضی نگه‌داشتن مشتریان مشکل پسند، چاره‌ای ندارند به غیر از اینکه در هر سال، چندین مدل مختلف گوشی هوشمند تولید کنند.

از ابتدای سال جاری میلادی شاهد معرفی طیف وسیعی از برترین گوشی‌های هوشمند حال حاضر مانند گلکسی اس ۸ سامسونگ، ال‌جی جی ۶، اکسپریا ایکس زد سونی، می ۶ شیائومی، پی ۱۰ هواوی و بسیاری از نام‌های آشنا بوده‌ایم؛ با این حال تولید کنندگان بزرگ طبق سنوات همه ساله حداقل یک برگ برنده دیگر را در جهت تقابل مستقیم با نسل جدید آیفون در آستین نگاه می‌دارند.

ما نیز با توجه به همین موضوع و با در نظر گرفتن شایعات درز کرده از سوی منابع موثق در ادامه قصد داریم مروری داشته باشیم بر فهرستی از بهترین گوشی‌های هوشمندی که در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ بدون شک معرفی خواهند شد. این نکته را در نظر داشته باشید که به جز آیفون و می میت ۱۰، تقریباً تمامی گوشی‌هایی که در ادامه با مشخصات احتمالی آن‌ها آشنا خواهیم شد به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۳۵ تجهیز خواهند شد.

در سوی دیگر یکی از عوامل اصلی خرید گوشی‌های امروزی، میزان کیفیت دوربین به کار رفته در آن‌ها است. به نوعی با یکسان شدن سبک طراحی اغلب گوشی‌های بازار و از طرفی نبود تعریف جدید از گوشی‌های همراه، شرکت‌های تولید کننده مجبور هستند برای تداوم درآمد و از طرفی راضی نگاه داشتن علاقه‌مندان به برند خود، گوشی‌هایی با به‌روزرسانی‌های حداقلی که صرفاً در برخی از قابلیت‌های جانبی آن‌ها ارتقاء صورت می‌گیرد را به بازار عرضه کنند. البته این رویه به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال جاری تغییر پیدا خواهد کرد و به احتمال قوی شاهد به کار گیری نسل جدیدی از دوربین‌های موبایلی خواهیم بود.

آیفون ۸

آیفون نسل جدید که برخی آن را آیفون ۸، ۷ اس یا ۸ پلاس می‌نامند، بدون شک یک تغییر اساسی را در زبان طراحی گوشی‌های ساخت اپل ایجاد خواهد کرد. گفته می‌شود که ممکن است بالاخره امسال که دهمین سال عرضه گوشی آیفون هم هست، شاهد عرضه آیفون ۸ پرو باشیم، مدلی بسیار باکیفیت و متفاوت که اپل قصد دارد در آن هر چه دارد رو کند تا دهمین سالگرد تولید آیفون را با یک آیفون فوق‌العاده جشن بگیرد. ظاهراً این مدل صفحه‌نمایش OLED از دو طرف خمیده، حسگر اثرانگشت که زیر صفحه‌نمایش جاسازی شده و علاوه بر این‌ها قابلیت پشتیبانی از قلم اپل را دارد.

اپل درصدد است در گوشی هوشمند آیفون ۸ از یاقوت کبود استفاده کند. همچنین شنیده می‌شود که امسال آیفون ۸ در سه مدل مختلف معرفی خواهد شد. مدل پیش‌فرض همچنان از بدنه‌ای فلزی بهره برده و در قاب پشتی دارای دوربین واحد است و شرکت سازنده صرفاً به ارتقا تراشه مرکزی و شاید افزایش رم در آن بسنده می‌کند.

مدل دوم دارای بدنه‌ای شیشه‌ای خواهد بود که در کنار نمایشگر بدون حاشیه کناری، زبان طراحی چشم نوازی را ارائه می‌کند. علاوه بر این ساکنین کوپرتینو قصد دارند از یک ماژول اسکن لیزری سه‌بعدی در آیفون ۸ استفاده کنند. ظاهراً از این ماژول برای اسکن صورت استفاده می‌شود و البته در کنار این موضوع، قابلیت‌های دیگر واقعیت افزوده آن هم ممکن است در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

درنهایت پیشرفته‌ترین مدل آیفون که به جنگ مستقیم با سری گلکسی نوت سامسونگ خواهد رفت، از نمایشگری ۶ اینچی OLED بدون حاشیه و به صورت خمیده بهره برده و نقطه مزیت آن نسبت به سایر مدل‌های مذکور بهره‌مندی از قلم اپل پنسل است. همچنین این احتمال وجود دارد که دوربین جلوی آیفون ۸ به سنسور ۳D تجهیز گردد که باعث می‌شود کاربران بتوانند سلفی‌های سه‌بعدی ثبت کنند.

در سوی دیگر آیفون ۸ احتمالاً دارای گواهی‌نامه IP۶۸ است که یکی از چندین ارتقای بزرگ این محصول محسوب می‌شود. در حال حاضر پرچم‌داران سامسونگ، Galaxy S۸ و Galaxy S۸ پلاس، هر دو به گواهی‌نامه IP۶۸ مجهزند و به مدت ۳۰ دقیقه تا عمق ۱.۵ متر زیر آب دوام می‌آورند. درنهایت این شرکت شاید بخواهد از فنّاوری شارژ وایرلس و سنسور تشخیص چهره در آیفون بعدی استفاده کند. این فناوری به واسطه استارتاپ RealFace در آیفون ۸ تعبیه خواهد شد و حتی دور از انتظار نیست که دکمه هوم جایگاه سنسور تشخیص چهره آیفون بعدی باشد.

ال‌جی وی ۳۰

در حالی که پرچم‌داران سری جی ال‌جی طی سال‌های اخیر توانسته‌اند سود خوبی را برای شرکت کره‌ای به ارمغان آورند، با این حال ال‌جی از سال ۲۰۱۴ سری وی را با دو مؤلفه اصلی به کار گیری نمایشگر ثانویه و دوربین دوگانه به جنگ رو در رو برابر گوشی‌های سری نوت سامسونگ فرستاده است.

شرکت ال‌جی با معرفی و عرضه سری وی به بازار گوشی‌های هوشمند، به خوبی نشان داده که محصولات رده‌بالای این شرکت نسبت به گوشی‌های پرچم‌دار سازندگان دیگر، با نوآوری‌های کاملاً جدیدی همراه است و نوآوری این سری، به صفحه‌ نمایش ثانویه آن مربوط می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد که گوشی ۲۰۱۷ سری ال‌جی وی که احتمالاً با نام وی ۳۰ به بازار عرضه خواهد شد، از صفحه‌نمایش ثانویه استفاده نمی‌کند و شرکت سازنده، نوآوری دیگری را برای آن در نظر گرفته است.

اگر این شایعات به حقیقت تبدیل شود، اصلی‌ترین مؤلفه شناخت گوشی‌های سری وی ال‌جی ذر نسل بعدی وجود نخواهد داشت. البته این خانواده به مراتب از بدنه‌ای قدرتمندتر و باکیفیت‌تر نسبت به سری جی ال‌جی بهره می‌برند، از این رو احتمالاً شاهد تجهیز وی ۳۰ به قابلیت مقاومت در برابر آب خواهیم بود. هرچند شنیده می‌شود ال‌جی این محصول را به اسنپ‌دراگون ۸۴۰ تجهیز خواهد کرد، با این حال به کار گیری اسنپ‌دراگون ۸۳۵ نیز دور از ذهن نخواهد بود.

در رابطه با میزان حافظه رم استفاده شده در این محصول نیز حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد، با این حال ممکن است این محصول ال‌جی به ۶ یا حتی ۸ گیگابایت حافظه رم تجهیز شود. نکته آخر اینکه به نظر نمی‌رسد شرکت کره‌ای قصد حذف دوربین دوگانه در گوشی بالا رده بعدی سری V خود را داشته باشد، با این حال بایستی منتظر ماند و دید که ال‌جی چه قابلیتی را به جای نمایشگر ثانیه در وی ۳۰ استفاده خواهد کرد.

گلکسی نوت ۸

پرچم‌دار قبلی سری گلکسی نوت سامسونگ بیشتر از یک محصول تکنولوژی، به بمب همراه شبیه بود. ما در این مطلب قصد نداریم بار دیگر مروری داشته باشیم بر آنچه سبب انفجار باتری نوت ۷ شده بود، با این حال میتوان حدس زد که سامسونگ تمام توان خود را به منظور بی عیب و نقص طراحی کردن جانشین آن به کار گیرد. میتوان پیش‌بینی کرد که در طراحی گلکسی نوت ۸ از زبان طراحی پرچم‌داران فعلی سامسونگ به ویژه گوشی گلکسی اس ۸ پلاس استفاده شود؛ بنابراین احتمالا نوت ۸ از نمایشگری بدون حاشیه، بزرگ‌تر و با لبه‌های خمیده بهره‌مند می‌شود. جنس بدنه دستگاه بدون شک از مواد شیشه‌ای و فلزی خواهد بود و احتمالا ابعاد بدنه فبلت بزرگ‌تر از گوشی اس ۸ پلاس است. مطمئناً فبلت گلکسی نوت ۸ از قلم استایلوس اختصاصی بهره‌مند می‌شود که به مراتب پیشرفته‌تر از نسخه‌های پیشین خواهد بود.

در سوی دیگر دور از ذهن نخواهد بود که در این گوشی بالا رده نیز شاهد به کار گیری تراشه اسنپ‌دراگون ۸۳۵ و یا اگزینوس ۸۸۹۰ مانند آنچه در سری اس ۸ استفاده شده است باشیم. در رابطه با میزان حافظه رم استفاده شده در بالا رده بعدی سری نوت نیز برخی معتقدند که سامسونگ هنوز به فکر استفاده از حافظه رم ۶ گیگابایتی نیفتاده و به استفاده از حافظه‌ای ۴ گیگابایتی در نوت ۸ بسنده می‌کند و برخی نیز ظرفیت این حافظه را ۶ و یا حتی ۸ گیگابایت اعلام کرده‌اند.

منابع خبری عقیده دارند که نوت ۸ اولین گوشی بالا رده سامسونگ با تجهیز به دوربین دوگانه خواهد بود؛ بنابراین یکی از اصلی‌ترین تفاوت فبلت نوت ۸ با دو گوشی اس ۸ و اس ۸ پلاس مربوط به این موضوع می‌شود. ظاهراً دو سنسور دوربینی که برای مجموعه دوربین اصلی دستگاه در نظر گرفته شده‌اند به ترتیب ۱۲ مگاپیکسلی و با زاویه دید گسترده و ۱۳ مگاپیکسلی تله‌فتو هستند. نکته دیگر آنکه احتمالا مکانیزم خروج اس پن در نوت ۸ برقی خواهد شد. البته صحت این شایعه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چرا که به کار گیری چنین قابلیتی می‌تواند با گواهی عایقی آی پی ۸۶ در تناقض باشد.

تصاویر منتسب به نوت ۸ نیز نشان می‌دهند که همانند اس ۸، سامسونگ سنسور اثر انگشت را دقیقا کنار دوربین در قاب پشتی تعبیه کرده است. در صورت تحقق این موضوع، بدون شک شرکت کره‌ای از سوی کاربران مورد ملامت قرار خواهد گرفت، چرا که به عقیده بسیاری این جایگاه باعث اشتباه کردن دو سنسور خواهد شد. البته نوت ۸ به سنسور تشخیص چهره هم تجهیز می‌شود که بسیاری از کاربران را از به کار گیری سنسور اثر انگشت بی نیاز کند.

اکسپریا زد ۲

شاید بتوان نقطه ضعف گوشی‌های شرکت سونی را نوع طراحی آن‌ها دانست که همه پسند نیست. البته منظور از به کار بردن این لفظ دقیقا بد بودن سبک طراحی نیست، بلکه منظور نوعی از طراحی است که نمی‌تواند فروش بالای یک محصول را تضمین کند. در سوی دیگر شرکت سونی نسبت به سایر تولید کنندگان بزرگ گوشی در جهان، هزینه به مراتب کمتری را صرف بازاریابی می‌کند. به هر حال این شرکت سال گذشته با درک صحیح از این موضوع سعی کرد که زبان طراحی نوینی را در محصولات خود استفاده کند و در همین راستا نیز سری اکسپریا ایکس را جایگزین سری محبوب اکسپریا زد کرد.

البته منابع نزدیک به این شرکت گزارش داده‌اند که سونی در نیمه دوم سال ۲۰۱۷، دست کم ۲ عضو جدید خانواده اکسپریا زد را معرفی می‌کند. تصاویر تازه فاش شده از مدل ۲۰۱۷ گوشی اکسپریا زد سونی، نسخه طلایی رنگ گوشی پرچم‌دار جدید سونی را نشان می‌دهد و طراحی آن، جلب توجه می‌کند. بر اساس تصویر فاش شده که پنل جلویی مدل ۲۰۱۷ گوشی اکسپریا زد را نشان می‌دهد؛ جای‌گیری دوربین سلفی، حسگر مجاورت و بلندگوی جلوی دستگاه تغییر یافته است.

همچنین به نظر می‌رسد سونی کماکان به اصل استفاده از فناوری‌های جدید در گوشی‌های پرچم‌دار خود پایبند بوده و بر همین اساس در نظر دارد گوشی رده بالای جدید سری اکسپریا ایکس را به سنسوری با نام Motion Eye تجهیز کند. هرچند تاکنون اطلاعات دقیقی از شیوه عملکرد این سیستم منتشر نشده، با این حال برخی منابع نزدیک به شرکت ژاپنی فاش کرده‌اند که Motion Eye این امکان را فراهم می‌کند تا قبل از فشردن دکمه شاتر، در هر ثانیه چهار تصویر را شناسایی کند و به صورت خودکار هر حرکتی را تشخصی دهد.

نوکیا ۹

بدون شک بسیاری از کاربران محصولات نوکیا و یا حتی علاقه مندان این برند از بازگشت فنلاندی‌ها به بازار گوشی‌های هوشمند خرسند هستند. نوکیا که در سال ۲۰۱۲ به نوعی وفادارترین شریک سخت افزاری مایکروسافت در بخش گوشی همراه محسوب می‌شد، در سال ۲۰۱۳ سعی کرد گوشی‌های سری ایکس را برایعلاقه‌مندان به این برند که می‌خواستند محصولات آن با طعم پلتفرم اندروید را نیز تجربه کنند به بازار عرضه کند، با این حال این خانواده هیچ‌گاه نتوانست موفقیت سری لومیا را تکرار کند.

در هر حال هیئت مدیره نوکیا در پایان آن سال با پیشنهاد ۷٫۲ میلیارد دلاری مایکروسافت در جهت خرید کارخانه جات تولید گوشی‌های هوشمند این برند را پذیرفت و به نوعی از این بازار کنار رفت. البته نام، برند و هویت نوکیا چیزی نبود که رؤسای این شرکت آن را به ردموندی‌ها واگذار کرده بودند، به نوعی که در آن زمان تصویب شد که شرکت مادر (Nokia) از حق عرضه گوشی هوشمند جدیدی با برند خود تا پایان سال ۲۰۱۶ منع شد. به هر حال اکنون زمان محدودیت نوکیا به پایان رسیده و این شرکت فنلاندی در اولین گام خود در نمایشگاه موبایل بارسلون از ۳ گوشی جدید نوکیا ۶، ۳ و ۵ رونمایی کرد. در حالی که این محصولات همه باکیفیت هستند، با این حال هیچ کدام از آن‌ها را نمی‌توان پرچم‌دار دانست، از این ‌رو بدون شک در نیمه دوم سال جاری میلادی شاهد یک گوشی بالا رده از سوی فنلاندی‌ها خواهیم بود که برخی از آن با نام نوکیا ۹ یاد می‌کنند.

تاکنون تصاویر رندر شده منتسب بسیاری به نوکیا ۹ منتشر شده است که در صورت صحت آن‌ها، ما با یک گوشی تمام فلزی با گوشه‌های گرد و احتمالا نمایشگری بدون حاشیه کناری با رزولوشن QHD طرف خواهیم بود که بسیار شبیه به لومیا ۹۲۰ طراحی شده است. در سوی دیگر در تمامی تصاویر مذکور به استفاده از دوربین دوگانه با چینش عمودی شکل در قاب پشتی تاکید شده که نوع خود یک سبک طراحی جدید محسوب می‌شود.

در بخش سخت افزار نیز به احتمال زیاد، نوکیا ۹ همانند بسیاری از بالا رده‌های ۲۰۱۷ به تراشه اسنپ‌دراگون ۸۳۵ در کنار ۶ و یا ۸ گیگابایت حافظه رم مجهز می‌شود. مدیران شرکت فنلاندی همچنین از آغاز همکاری مجدد با شرکت کرال سایز سخن به میان آورده‌اند، از این رو بایستی منتظر به کار گیری یکی از بهترین دوربین‌های موبایلی در این محصول باشیم. یکی از نقاط قوت نوکیا ۹ را می توان قیمت رقابتی آن دانست تا جایی که شنیده می‌شود این محصول با قیمتی به مراتب کمتر از گلکسی اس ۸ به بازار عرضه می‌شود که به خودی خود می‌تواند باعث افزایش فروش آن شود.

در کنار گوشی‌های فوق، به احتمال قوی در ماه‌های پیش رو شاهد معرفی گوشی‌های بالا رده دیگری از جمله نسل دوم گوگل پیکسل، هواوی میت ۱۰ و یا می میکس ۲ شیائومی نیز خواهیم بود که هرچند هر کدام به نوبه خود طیف وسیعی از فناوری و قابلیت‌های جدید را همراه دارند، با این حال به دلیل نبود اطلاعات کافی از مشخصات آن‌ها، به طور مفصل به بررسی شایعات و اخبار پیرامون آن‌ها نپرداختیم.

 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر