گوگل اسیستنت یا بیکس بای؟ آیا امیدی به سامسونگ هست؟

گوگل اسیستنت یا بیکس بای؟ آیا امیدی به سامسونگ هست؟

شرکت سامسونگ به تازگی دستیار دیجیتالی خود را با نام بیکس بای معرفی کرده است. اما آیا این دستیار هوشمند می تواند جای گوگل اسیستنت را بگیرد؟

 

شما کدام یک را ترجیح می دهید؟ بیکس بای یا گوگل اسیستنت

شرکت سامسونگ اوایل امسال بیکس بای (Bixby) را معرفی کرد. حتی یک دکمه هم برای کنترل صوتی این دستیار در نظر گرفته شده و طرفداران سامسونگ امیدهای زیادی برای آن داشتند. دو ماه از انتشار گوشی سامسونگ گلکسی اس 8 می گذرد و بیکس بای هنوز نتوانسته نظر طرفداران را جلب کند. 

بیکس بای چه کارهایی می تواند نسبت به رقیب اندرویدی خود، گوگل استیستنت انجام دهد؟ 

 

عملکرد بیکس بای

 

سامسونگ این دستیار هوش مصنوعی خود را "تکنولوژی بسیار هوشمند و جالب" معرفی کرد. این شرکت گفته است که دستیار هوشمندشان اینترنت اشیا را ساده خواهد کرد و قابلیت های ویژه ای دارد. 

هوش مصنوعی باید از نظر قابلیت برقراری ارتباط با چندین اپلیکیشن، آگاهی از زمینه مورد نظر خوب عمل کرده و تحمل آن در برابر انحراف از فرمان های نامعمول بالا باشد. 

قابلیت های هوش مصنوعی سامسونگ شامل این موارد می شود: 

• نوتیفیکیشن برای اخبار 

• وضعیت هوا

• بیکس بای ویژن

• ردیاب فعالیت

• فرمان های متنی خاص

 

بیکس بای ویژن

 

بیکس بای ویژن یکی از جالب ترین قابلیت های این دستیار است که می تواند وقتی که از یک شی عکس می گیرید آن را تشخیص داده و روی اینترنت به دنبال محصولات مشابه بگردد. 

 

با این حال وقتی که مردم از این قابلیت استفاده کردند مشخص شد که کارایی زیادی ندارد. قابلیت تشخیص تصویر از دسته های گسترده استفاده می کند. با گرفتن یک عکس از محصول، برای مثال ساعت مکانیکی فسیل، نمونه هایی از ساعت ها با همین برند و طرح را به شما نشان داده نمی شود، بلکه ویژن به طور کلی به شما لیستی از انواع مختلف ساعت را نشان می دهد. 

اگر به دنبال یک محصول خاص هستید این کار به شما کمک نمی کند. وقتی که محصول خاصی را جست و جو می کنید آنقدر لیستی که به شما ارائه می شود بلند بالاست که بهتر است خودتان آن را روی گوگل جست و جو کنید. 

پس به نظر می رسد که بیکس بای ویژن آنقدرها هم خوب نیست. 

 

بیکس بای بدون صدا

 

اما بقیه بیکس بای چه؟ بیکس بای قرار بوده که جایگزینی برای گوگل استیستنت و سیری شود اما این دستیار پر از مشکل است. 

صفحه خانه بیکس بای چیزی شبیه به رابط کاربری گوگل نو ولی ساده تر است اما قابلیت خیلی خاص و منحصر به فردی ندارد. 

زبان های پشتیبانی شده فقط کره ای و انگلیسی هستند. درضمن فقط کاربران انگلیسی زبان مقیم امریکا به این قابلیت دسترسی دارند و هنوز درمورد دارندگان گلکسی اس 8 در سایر نقاط دنیا حرفی زده نشده است. 

 

بیکس بای وویس 

 

بزرگ ترین شاخصه یبکس بای وویس در مقایسه با گوگل اسیستنت دقیق تر شدن فرمان های صوتی است. به جای باز کردن دوربین می توانید از دستیار خود بخواهید که دوربین را در حالت پاناروما روشن کند. شما حتی می توانید برای عکس خود تایمر تنظیم کنید. 

این قابلیت کنترل بالا یکی از بهترین جنبه های بیکس بای است. البته همیشه نظریه در عمل قابل اجرا نیست. بیکس بای هنوز در حالت بتا قرار دارد و در برخی موارد نمی تواند درست عمل کند و به سوالاتی که از فرمان ها خارج است پاسخ دهد. 

سامسونگ نمی خواهد که به طور مستقیم با گوگل اسیستنت رقابت کند و می گوید که بیکس بای را به عنوان یک اپلیکیشن مکمل برای گوگل اسیستنت ارائه کرده است و نه جایگزین. اما با وجود یک دکمه خاص مشخص است که سامسونگ قصد دارد شما را ترقیب به استفاده از بیکس بای کند. 

 

گوگل اسیستنت 

 

گوگل اسیستنت زمان بیشتری را برای رفع باگ های خود داشته است. سال پیش این شرکت پیش نمایش دستیار خود را همراه با اپلیکیشن گوگل الو فرستاد. 

اما جد اسیستنت، گوگل نو (Google Now، ابزاری پرکاربرد برای کاربران اندروید بود. امکان استفاده از چند فرمان وجود داشت. شما می توانستید از جست و جوی گوگل استفاده کنید و یادآور و هشدار تنظیم کنید. 

گوگل اسیستنت همه این ها را در کنار قابلیت های هوشمند دیگری نیز داشت. 

 

حال اپلیکیشن های بیشتری را می توان با اسیستنت کنترل کرد و با همگام سازی آن با دیگر اپلیکیشن های گوگل قابلیت های آن بیشتر نیز می شود. برای مثال در گوگل فوتوز شما می توانید از طریق اسیستنت درخواست یک عکس خاص را بدهید. ( برای مثال عکس خودم را نشان بده).

اسیستنت همچنین با شوخ طبعی خود کمی با شما صمیمی تر شده و می توانید با آن خیلی ساده مکالمه کنید.

حتی چند بازی کوچک نیز وجود دارد که شما می توانید از طریق اسیستنت امتحان کنید. شما می توانید سالیتیر یا ایکس او بازی کرده و یا حتی از طریق اموجی ها نام فیلم ها را حدس بزنید. 

فرمان های اسیستنت به اندازه بیکس بای خاص نیستند اما قابلیت های بسیار خوبی دارند. برای مثال شما می توانید به اسیستنت بگویید که برای یک مخاطب خاص پیام بفرستد و پیام را به آن دیکته کنید. 

 

آیا بیکس بای می تواند توجه ها را به خود جلب کند؟ 

 

بیشتر امید بیکس بای به قابلیت هایی است که در آینده اضافه خواهد شد به خصوص برای ارتباط با اکوسیستم دستگاه های هوشمند سامسونگ. 

در حالی که گوگل دستگاه های هوشمند خود مانند گوگل هوم را دارد اما در خارج از ایالات متحده دسترسی به همه آن ها امکان پذیر نیست. حتی گوگل پیکسل نیز هنوز نتوانسته بازار خود را جهانی کند. 

از طرف دیگر گوگل اخیراٌ به پروژه دستگاه های هوشمند خود سرعت بخشیده است.

از آنجایی که سامسونگ طرفداران زیادی دارد که صاحب سامسونگ تی وی و لوازم خانگی هوشمند در خانه های خود هستند آیا بیکس بای نمی تواند جای خود را در بین آن ها باز کند؟ 

شاید، اما بیکس بای اول از همه باید از روی زمین بلند شود. تا به حال که سامسونگ هیچ برنامه ای برای قرار دادن بیکس بای دراکوسیستم لوازم خانگی هوشمند خود ارائه نکرده است. 

درضمن دستیار مجازی گوگل فراگیرتر است. با همه دستگاه های اندرویدی مارشمالو به بالا سازگار است در نتیجه حتی دستگاه های دو نسل قبل هم می توانند از آن استفاده کنند. به خاطر تعدا بسیار زیاد کاربران دستگاه های اندروید از اسیستنت نیز خیلی بیشتر استفاده می شود.

تنها چیزی که گوگل در آن عقب است بازار لوازم خانگی است. 

 

شما کدام را ترجیح می دهید؟ 

 

بیکس بای قابلیت منحصربه فرد ویژن را دارد اما هنوز باید راه زیادی را طی کند و بهتر شود.

گوگل در کنفرانس I/O خود اعلام کرد که قصد ساخت محصولی به نام گوگل لنز را دارد. لنز همه قابلیت های بیکس بای را دارد اما بهتر عمل می کند. برای مثال حتی می تواند نوع یک گل را در عکسی که گرفته اید مشخص کند. 

گوگل اسیستنت زمان بیشتری را برای آزمایش محصولات خود داشته در نتیجه باید به سامسونگ کمی وقت داد. 

اگر سامسونگ واقعاٌ می خواهد که آن دکمه جدی گرفته باشد باید راه زیادی را برود. امکان استفاده از آن روی اس8 و اس8 پلاس می تواند شروع خوبی باشد. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر