آیا استفاده از گوشی در شب باعث پریدن خواب می‌شود؟

آیا استفاده از گوشی در شب باعث پریدن خواب می‌شود؟

اغلب گفته می‌شود که نباید بیش از حد به صفحه‌نمایش لوازم تکنولوژی خیره شد و اینکه بهتر است از خیره شدن به گوشی‌هوشمند یا کامپیوتر خود در شب جلوگیری کرد. آیا این گفته واقعیت دارد؟ آیا صفحه‌های نمایش برای چشمان ما بد هستند؟ با فیسیت همراه باشید تا با جزئیات بیشتر این موضوع را بررسی کنیم.

حالت‌های شب ارائه شده در مدل‌های مختلف گوشی‌های هوشمند کمک می‌کنند که نور صفحه‌نمایش ضرر کمتری برای چشم داشته باشد.

افسانه‌های زیادی در مورد تکنولوژی وجود دارند که ما تصمیم گرفتیم به منظور تمایز بین درست و نادرستی آن‌ها مجموعه‌ای از مقالات را ارائه دهیم. در این مجموعه توضیح می‌دهیم که آیا چیزهایی که از گوشه و کنار می‌شنوید حقیقت دارند یا اینکه فقط یک افسانه شهری (شکل مدرن شده افسانه‌های قدیم) ساده هستند. این بار در تلاش هستیم که تأثیر استفاده از یک صفحه‌نمایش روی خواب را بفهمیم.

گوشی‌های هوشمند از به خواب رفتن جلوگیری می‌کنند: واقعیت یا افسانه شهری؟

از هر جایی شنیده‌ایم که استفاده از یک صفحه‌نمایش برای چشمان ما بد است و می‌تواند باعث جلوگیری از به خواب رفتن شود. به همین دلیل است که حالت شب به منظور غلبه بر این مشکل معرفی شد. نوقا اضافه کردن این ویژگی را در نظر گرفت، اما در نهایت نور روز را نادیده گرفت. بنابراین سازندگان تصمیم گرفتند که این ویژگی را روی دستگاه‌های خود به کار گیرند، به همین دلیل است که این ویژگی نام‌های متفاوتی مثل "حالت شب"، "حالت محافظ چشم" یا "فیلتر نور آبی" دارد، که باعث می‌شود هر سازنده آن را از دیگری تشخیص می‌دهد. با این حال، همه آن‌ها مفهوم یکسانی دارند: فیلتر نور آبی.

نور آبی چیست؟

برای ساده‌تر توضیح دادن مسائل، باید بدانید که هر رنگ با یک طول موج همراه است و مغز ما قادر است رنگ ها را بر اساس اندازه موج متمایز کند. برای مثال، بین 510 تا 541، مغز می‌فهمد که رنگ سبز است، در حالی که با طول موج 478 تا 483، می‌فهمد که رنگ آبی است.

وقت آن است که وارد جزئیات شویم. در چشمان ما (یا به طور دقیق‌تر در شبکیه ما)، گیرنده‌های نوری داریم که به شدت به امواج رنگی آبی-بنفش حساس هستند. اگر نور به طور کلی برای چشم بدون ضرر باشد، رنگ‌های با طول موج کوتاه با انرژی بیشتری شارژ می‌شوند، که در نهایت برای چشم خوب نیست.

حالت شب
بعضی از حالت‌های شب حتی شما را قادر به تنظیم سطح فیلتر می‌کنند.

نور آبی، ملانوپسین (رنگ‌دانه استفاده شده توسط گیرنده نوری) و سلول‌های گانگلیون حساس به نور هم که از آن استفاده می‌کنند را مختل می‌کند. همه این‌ها، که در مقیاس بزرگی منتقل شده‌اند، باعث خستگی چشم و مشکلات خواب می‌شوند، زیرا مغز بر اساس این اطلاعات دریافتی عمل می‌کند.

شایان ذکر است که اثرات مضر نور آبی تنها زمانی مشکل است که نور مصنوعی باشد؛ مخصوصاً هنگامی که به یک صفحه نمایش خیره می‌شوید. بسیاری از متخصصان خطرات این نور آبی را یادآور شده‌اند، به خصوص برای کودکان که به طور مداوم با خیره شدن روی صفحه نمایش بزرگ می‌شوند و همچنین قسمت‌های دیگر چشم نیز ممکن است با آسیب به بافت‌ها تحت تأثیر قرار گیرند. هنوز راه‌حل معجزه‌آسایی وجود ندارد، اما بسیاری از عینک‌سازان عینک‌های ضد نور آبی را ارائه می‌دهند.

آیا فیلترهای نور آبی مؤثر هستند؟

اگر نور آبی فیلتر شود، بدیهی است که چشم شما کمتر مستعد خستگی است و خواب شما تحت تأثیر کمتری قرار خواهد گرفت. گفته شده است که، خوابیدن به عوامل زیادی بستگی دارد، پس خیلی با عجله نتیجه‌گیری نکنید. اگر دستگاه شما این حالت را ارائه می‌دهد، برای استفاده از آن تردید نکنید، زیرا چشم شما ممکن است از آن سود ببرد.

 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

منبع خبر: androidpit

نادیا صفرخانی

نادیا صفرخانی

نادیا دانشجوی ارشد ادبیات و مدرس زبان است. او حدود چهار سال است که به عنوان مترجم فعالیت می کند. او علاقمند به کارهای هنری، ادبیات و موسیقی است و اوقات فراغت خود را به ورزش و تماشای فیلم می گذراند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر