مایکروسافت تایید کرد: عدم اجرای ویندوز 10 بر روی تراشه های ARM فعلی

مایکروسافت تایید کرد: عدم اجرای ویندوز 10 بر روی تراشه های ARM فعلی

اگر به خاطر داشته باشید شرکت مایکروسافت در نمایشگاه MWC 2017 تیزری از اجرای ویندوز 10 دسکتاپ بر روی دستگاه‌های قابل حمل مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 835 را به نمایش گذاشت. از آن زمان شایعه اجرای این نسخه بر روی گوشی‌های فعلی بازار قوت گرفت، با این حال روز گذشته یکی از سخنگویان ردموندی‌ها با پایان دادن به این شایعات تصریح کرد، ویندوز 10 تنها بر روی تراشه‌های نسل جدید مبتنی بر فناوری ARM قابل اجرا خواهد بود.

بر کسی پوشیده نیست که هرچند پلتفرم‌های موبایلی در سال‌های اخیر به محبوبیت بالایی در بازار دست یافته‌اند، با این حال به هیچ عنوان نمی‌توان آن‌ها را با سیستم‌عامل‌های دسکتاپی مقایسه کرد. با فوکوس بر روی این موضوع اندروید را می‌توانیم برنده بازار پلتفرم‌های موبایلی و ویندوز را حاکم بلامنازع سیستم‌عامل‌های دسکتاپی بدانیم.

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بیان کنیم، اساس و بنیان کار سیستم عامل ویندوز مدیریت سخت افزار است. از مدیریت سخت‌افزارهایی مثل کارت گرافیک و کارت صدا گرفته تا مدیریت ذخیره اطلاعات روی حافظه‌ها و هارد دیسک. همچنین سیستم عامل اطلاعات را برای پردازش به سمت پردازشگر هدایت می‌کند. این امر شامل قسمتی دیگر نیز هست. اگر هزاران برنامه مختلف روی کامپیوترتان نصب کنید و یا اگر چندین سخت افزار جدید به کامپیوترتان اضافه کنید، سیستم عامل بدون تغییر ظاهری باقی می‌ماند. یکی از هدف‌های سازندگان سیستم‌های عامل همین است. اینکه سیستم عامل خود را انعطاف پذیر و سازگار با سیستم‌های دیگر بسازند.

اما در سوی دیگر پلتفرم اندروید در واقع بستری است که برنامه‌های نرم افزاری نوشته شده برای یک وسیله در آن قابل اجرا و استفاده است، این بستر هم شامل ملزومات سخت افزاری و هم شامل ملزومات نرم افزاری است. اگر بخواهیم مثال مفهومی‌تری بیان کنیم، پلتفرم یک شاسی خالی خودرو است که می‌توان وسایل و تجهیزات مختلفی را صرفاً بر روی آن قرار داد، اما سیستم عامل را می‌توان کارخانه تولید خودرو دانست. حال تصور کنید روزی فرا برسد که قادر به اجرای برنامه‌های ویندوز یا همان وین 32 بر روی گوشی همراه خود باشید!

ویندوفون

بدون شک قدرت سخت افزاری اجرای این برنامه‌ها با اپلیکیشن‌های اندرویدی قابل قیاس نیست، با این حال مایکروسافت در همکاری با کوالکام یک شبیه ساز بر پایه پلتفرم تراشه‌های سری اسنپ‌دراگون 835 طراحی کرده که این مشکل را حل می‌کند. هنگامی که به زمینه سخت افزاری مورد نیاز برای اجرای ویندوز ۱۰ نگاه می‌کنیم، آشفتگی‌هایی در معماری‌های پشتیبانی شده را در خواهیم یافت. از زمان آغاز سیستم عامل ویندوز، این سیستم عامل بر روی پردازنده‌های x86 اینتل و سپس پردازنده‌های x64 اینتل و AMDD اجرا می‌گردید. این مجموعه شامل پردازنده‌های نام آشنای اینتل Core، پنتیوم و اتم هستند که بر روی رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و تبلت ها به فروش می‌رسند. اکنون ما مجدداً در سال ۲۰۱۷ شاهد این هستیم که مایکروسافت برای آوردن ویندوز روی ARM تلاش می‌کند.

اتخاذ چنین استراتژی علاوه بر آنکه می‌تواند شیوه استفاده، تعامل و قابلیت‌های گوشی همراه را بازنویسی کند، باعث کاهش چشمگیر قیمت لپ‌تاپ و تبلت‌های قدرت گرفته از تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ARM هم خواهیم بود. در همین راستا امروز یک منبع نزدیک به ردموندی‌ها در گزارشی اعلام کرد که گوشی‌های فعلی ویندوزی قابلیت اجرای ویندوز 10 جدید را نداشته و قرار نیست سیستم عامل آن‌ها بروز رسانی شود. در واقع مایکروسافت قبلاً هم عنوان کرده ویژگی Continuum تنها بر برخی از گوشی‌ها که دارای پردازنده‌های قدرتمند و رم بالا هستند اجرا می‌شود و سایر ویندوزی‌ها امکان استفاده از آن را ندارند. به هر حال این خبر هم می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در بین افرادی که منتظر رسیدن سرفیس فون هستند شود و هم می‌تواند دارندگان فعلی گوشی‌های ویندوزی را ناامید کند؛ به هر حال درز چنین خبرهایی می‌تواند نوید بخش از راه رسیدن طیف وسیعی از گجت هایی در آینده شود که در ابعاد گوشی‌های هوشمند می‌توانند به مراتب قابلیت‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند.

 


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر