استفاده از پیوند پوست مصنوعی برای درمان دیابت

استفاده از پیوند پوست مصنوعی برای درمان دیابت

این آزمایش روی موش‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.

محققان با استفاده از آزمایش پیوند پوست مصنوعی در موش‌ها، موفق به درمان دیابت شدند و اکنون به دنبال پیشرفت این آزمایش برای درمان انسان هستند.

گرافت‌های پوستی (یا پیوندهای پوستی) ساخته شده با استفاده از ویرایش ژن CRISPR از گسترش دیابت در موش‌ها جلوگیری می‌کند و دانشمندان ادعا کرده‌اند که این پیوند می‌تواند برای انسان‌ها نیز مفید باشد. در یک مطالعه اثبات مفهومی، محققان در دانشگاه شیکاگو سلول‌های بنیادی از موش‌های تازه متولد شده را ویرایش کردند تا به طور کنترل شده‌ای شبه‌گلوکاگونی– مثل پپتید 1 (GLP-1) را منتشر کنند. این گلوکاگون، هورمونی است که با حفظ سطوح سالم گلوکز خون باعث تحریک لوزالمعده به تولید انسولین می‌شود. سپس گرافت‌های پوستی اصلاح شده ژنتیکی به موش‌هایی داده می‌شوند که برای تحریک چاقی، به رژیم غذایی با چربی زیاد تغذیه شده‌اند. مقاومت به انسولین در این موش‌ها معکوس شد و نسبت به موش‌هایی که پیوند داده نشده‌اند، تقریباً به میزان نصف وزن خود، چاق‌تر شدند.

چاقی یکی از فاکتورهای خطر اصلی است که می‌تواند با مقاومت به انسولین بالا -که از عوامل پیشرفت بیماری است- دیابت نوع 2 را به همراه داشته باشد. طبق گفته نویسنده ارشد این مطالعه، طبیعت سادهٔ رشد پوست انسان از سلول‌های بنیادی به این معنی است که درمان می‌تواند برای افراد مبتلا به این بیماری نیز کار کند.

پوست مصنوعی دهه‌ها برای درمان بیماران سوختگی استفاده شده است. اما به محض اینکه این فرایند به اندازه‌ای پیشرفت کرد که اکنون پوست می‌تواند در یک آزمایشگاه رشد کند، محققان به دنبال سایر موارد مصرف بالینی برای درمان هستند. با این حال، یک مانع عمده که آن‌ها را به عقب می‌راند کمبود موارد آزمایش بود. تا کنون، نشان داده شده است که پیوند پوست تولید شده توسط سلول‌های بنیادی تنها بر روی موش‌ها با سیستم‌های ایمنی ضعیف کار می‌کند. همین مطالعه‌ای که اخیراً انجام شد، نشان دهنده یک پیشرفت است، زیرا اولین بار است که این روند برای طولانی مدت در موش‌های وحشی مؤثر بوده است. محققان ادعا می‌کنند که اکنون می‌توانند به دنبال استفاده از گرافت های ویرایش شدهٔ ژنی مختلف برای درمان بیماری‌های دیگر باشند.

نویسنده ارشد، شیائویانگ وو، گفته است: "ما دیابت را درمان نکردیم، اما این روش یک رویکرد درازمدت و ایمن در استفاده از سلول‌های بنیادی اپیدرمی پوست ارائه می‌دهد که به افراد مبتلا به دیابت و چاقی در حفظ بهتر سطوح گلوکز آن‌ها کمک می‌کند."

 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

منبع خبر: engadget

نادیا صفرخانی

نادیا صفرخانی

نادیا دانشجوی ارشد ادبیات و مدرس زبان است. او حدود چهار سال است که به عنوان مترجم فعالیت می کند. او علاقمند به کارهای هنری، ادبیات و موسیقی است و اوقات فراغت خود را به ورزش و تماشای فیلم می گذراند.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر