به زودی می توانید ویندوز10 را با چشم کنترل کنید!

به زودی می توانید ویندوز10 را با چشم کنترل کنید!

مایکروسافت به زودی قابلیتی را به ویندوز10 اضافه خواهد کرد که به افراد معلول این امکان را می دهد تا با چشم سیستم خود را کنترل کنند.

به زودی معلولین می توانند با استفاده از چشم کامپیوتر ویندوز10 خود را کنترل کنند.

 

شرکت مایکروسافت اعلام کرده که به زودی قابلیت کنترل ویندوز10 با چشم به این سیستم عامل اضافه خواهد شد. این شرکت اعلام کرد که هم اکنون این قابلیت در ویندوز اینسایدر نیز موجود است. قابلیت کنترل چشمی از سال 2014، به درخواست بازیکن سابق راگبی، استیو گلیسون که از مایکروسافت خواسته بود تا فکری به حال افراد مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ( ALS) یا سایر معلولین بکند، در مراسم هکتون معرفی شد. 
گلیسون که خود مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک است درخواست نوعی از ویندوز را کرد که نیازی به موس و صفحه کلید نداشته باشد. در حالی که مایکروسافت ابزارهای زیادی برای کسانی که دچار معلولیت فیزیکی هستند ساخته اما هدف بیشتر آن ها افرادی است که نابینا و یا ناشنوا هستند. برای مثال اگر به دنبال صفحه خوان و یا گزینه بزرگ سازی صفحه هستید، مایکروسافت انواع ابزارها را فراهم کرده است، اما اگر کسی دچار معلولیت حرکتی باشد باید یک گزینه شخص ثالث بیابد، چرا که مایکروسافت ابزاری برای این افراد نساخته است. 
برنده هکتون 2014 مایکروسافت پروژه ای بود که به درخواست گلیسون ساخته شد. این برنامه که آی گیز ویلچر (Eye Gaze Wheelchair) نام دارد توسط تیم هکری به نام  Ability Eye Gaze ساخته شد. با استفاده از آی گیز ویلچر، گلیسون می توانست تنها با نگاه کردن به مایکروسافت سرفیس خود، آن را کنترل کند. اما این پروژه کوتاه مدت در اصل شروعی برای تحقیقات گسترده مایکروسافت بود. مایکروسافت با شرکت توبی در پروژه ای با نام کنترل چشمی برای ویندوز10 ( Eye Control to Windows 10) شریک شد که از سیستم کنترل چشم Tobii 4C  استفاده می کند. 

کنترل چشم


Tobii 4C می تواند تشخیص دهد که آیا شما پشت کامپیوتر خود هستید یا خیر (اگر نباشید کامپیوتر را در حالت خواب قرار می دهد) و در صورتی که پشت سیستم خود باشید می تواند از طریق یک صفحه لمسی (برای کاربرانی که می توانند حداقل یکی از انگشتان خود را تکان دهند) کامپیوتر را کنترل کند. قابلیت های  Tobii 4C شامل اسکرول کردن و زوم کردن با نگاه می شود و می تواند فلش موس را به مکانی که می خواهید هدایت کند. اطلاعات بیشتر را می توانید در وبسایت رسمی شرکت Tobii دریافت کنید. 

کنترل چشم


مایکروسافت هنوز اعلام نکرده که آیا سخت افزارهای ساخت شرکت های دیگر را پشتیبانی می کند یا خیر و ما هنوز نمی دانیم که چه زمانی این سیستم برای ویندوز10 معمولی ساخته می شود. ممکن است این قابلیت در آپدیت کریتور پاییزی و یا نسخه بعدی سیستم عامل ارائه شود. به هر حال یکی از مهم ترین جنبه های تکنولوژی قابلیت ارتقای زندگی کسانی است که با معلولیت دست و پنجه نرم می کنند و مایکروسافت قدم درستی در این راستا نهاده است. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

 

منبع خبر: extremetech

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر