بهترین FTP Client های رایگان برای ویندوز

بهترین FTP Client های رایگان برای ویندوز

معرفی بهترین اپلیکیشن های انتقال فایل FTP برای ویندوز

 

بهترین کلاینت های انتقال فایل FTP برای ویندوز کدام ها هستند؟

با وجود روش های جدید انتقال فایل دیگر FTP خیلی مورد اسفتاده قرار نمی گیرد، اما هنوز روشی بسیار خوب برای انتقال داده بین دو کامپیوتر، کامپیوتر و موبایل و حتی آپلود فایل روی سایت میزبان است. 

پیش از این که اپلییکشن های شخص ثالث کلاینت FTP را به شما معرفی کنیم باید بدانید که شما می توانید به صورت مستقیم سرورهای FTP را به فایل اکسپلورر خود اضافه کنید. با این کار می توانید به راحتی سرورهای FTP  را جست و جو کنید. 

اما اگر یک کلاینت FTP  مخصوص را ترجیح می دهید این مقاله را تا آخر بخوانید. در این مقاله بهترین کلاینت های FTP  رایگان را به شما معرفی می کنیم. 

 

1- WinSCP

بدون هیچ شکی WinSCP بهترین کلاینت FTP رایگان برای ویندوز است. برعکس ظاهر ساده، این برنامه قابلیت های بسیار پیشرفته ای دارد که حتی پیچیده ترین نیازهای FTP  شما را برآورده می کند. 

علاوه بر FTP ، WinSCP  انتقال فایل و ویرایش فایل از راه دور را از طریق پروتوکل های  SFTP, SCP, و WebDAV پشتیبانی می کند. از هرکدام که استفاده کنید، WinSCP می تواند دایرکتوری های محلی را با دایرکتوری های از راه دور همگام سازی کند. 

وین اس سی پی

 

WinSCP به صورت مستقیم در ویندوز ادغام می شود و به شما امکان استفاده از قابلیت هایی را مثل منو کلیک راست " Send To" و میانبر دسکتاپ را به شما می دهد. این برنامه همچنین یک ویرایشگر متن دارد که امکان ویرایش فایل های از راه دور را فراهم می سازد. 

برای کاربران حرفه ای، WinSCP رابط کاربری خط فرمان و پشتیبانی اسکریپت دارد. شاید کمی نیاز به آموزش باشد اما برای خودکارسازی کارها بسیار مناسب است. 

درضمن منبع باز نیز هست. WinSCP نشان می دهد که هرچیزی که منبع باز است لزوماٌ بد نیست و می تواند حتی بهترین باشد. 

 

2- سایبرداک (Cyberduck)

سایبرداک یک کلاینت FTP ساده اما بسیار خوب است اما به درد همه نمی خورد. استفاده از آن دشوار است و فقط به درد کاربران حرفه ای می خورد، اما رابط کاربری آن بسیار ساده است. انتقال فایل های سنگین تر با یک رابط کاربری کامل تر راحت تر صورت می گیرد. 

این کلاینت رایگان و منبع باز است. پروتوکل های زیادی را علاوه بر FTP پشتیبانی می کند که شامل SFTP و WebDAV می شود. درضمن به راحتی به دراپ باکس، گوگل درایو، گوگل کلود استورج، آمازون اس3 متصل می شود. 

سایبرداک

 

سایبرداک با هر ویرایش گر متن خارجی همگام سازی می شود که برای ویرایش فایل های وب از راه دور بسیار مناسب است. همچنین قابلیت Quick Look یا مشاهده سریع دارد که به شما این امکان را می دهد تا بدون دانلود کردن فایل ها آن ها را ببینید. همچنین می توانید دایرکتوری های محلی را با دایرکتوری های از راه دور همگام سازی کنید. 

اما مهم ترین قابلیت سایبرداک حفظ امنیت است. این قابلیت که Cryptomator نام دارد فایل ها و نام های دایرکتوری ها را رمزگذاری کرده و ساختار دایرکتوری را سیاه می کنند؛ به بیان دیگر حتی اگر کسی جلوی انتقال فایل شما را بگیرد نمی تواند ببیند که چه چیزی را انتقال می دهید. 

تنها نقطه منفی درمورد  سایبرداک درخواست مالی است. می توانید آن را پنهان کنید اما هرگاه که اپلیکیشن خود را به نسخه جدید ارتقا دهید ( که تقریباٌ هر چند روز یک بار یا هر چند هفته یک بار صورت می گیرد) دوباره سر و کله آن پیدا می شود. البته اگر ثبت نام کرده و پول پرداخت کنید دیگر آن را نمی بینید. 

در ویندوز استور سایبرداک در بین اپلیکیشن های دسکتاپ و اپلیکیشن های UWP موجود است، ما نسخه دسکتاپ را به شما پیشنهاد می کنیم. 

 

3- فایل زیلا ( FileZilla)

ما توضیحات خود را درمورد فایل زیلا با یک هشدار شروع می کنیم. 

در سال 2014 معلوم شد که یک نسخه تقلبی فایل زیلا ( نسخه های 3.5.3 و 3.7.3) روی اینترنت است. " خواهر دوقلو و بدجنس" فایل زیلا اطلاعات ورود FTP  را دزدیده و آن را روی یک سرور از راه دور ذخیره می کرد. 

همچنین اگر فایل زیلا را از SourceForge دانلود می کردید، به همراه دانلود برای شما تبلیغ افزار فرستاده می شد. به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می کنیم که هیچ چیزی را از وبسایت SourceForge دانلود نکنید. 

فایل زیلا

 

یک نقد دیگر که به فایل زیلا وارد بود این بود که اطلاعات ثبت نام FTP را به صورت نوشته ساده ذخیره می کرد. در سال 2017 فایل زیلا قابلیت کدگذاری را در نسخه 3.26.0 اضافه کرد، اما این کار را تقریباٌ پس از یک دهه اعتراض کاربران انجام داد. 

فایل زیلا نیز رایگان و منبع باز است و انتقال فایل را در پروتکل های FTP, SFTP و FTPS پشتیبانی می کند. می توانید انتقال فایل را متوقف کرده و یا ادامه دهید. اتصال ها هردو آدرس IPv4 و IPv6 را پشتیبانی می کنند. این برنامه همچنین می تواند دایرکتوری های محلی را با دایرکتوری های از راه دور همگام سازی کند. 

قابلیت های اصلی فایل زیلا مقایسه دایرکتوری (تا دریابد چه فایل هایی گم شده اند و چه فایل هایی جدید هستند)، فیلترهای لیست دایرکتوری( فیلترهای خودتان را می سازید)، جست و جوی فایل از راه دور و بوک مارک برای دسترسی راحت به دایرکتوری هایی است که زیاد مورد استفاده قرار می گیرند

 

یک توضیح مختصر درمورد FTP و SFTP

یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف FTP این است که یک پروتکل نوشته ساده است، در نتیجه دیتا به صورت متنی که توسط انسان قابل خواندن است فرستاده می شود. این موضوع نقطه ضعف بزرگی است، چرا که اطلاعات ورود نیز به صورت نوشته ساده فرستاده می شوند. 

اگر کسی بتواند تلاش برای ورود شما را مختل کند می تواند نام کاربری و رمزتان و حتی محتوای فایل های منتقل شده را ببیند. 

به همین دلیل بهتر است که در صورت امکان به جای FTP از SFTP استفاده کنید. SFTP که به معنی پروتکل انتقال فایل امن است از کدگذاری برای حفظ امنیت دیتایی که فرستاده می شود استفاده می کند (هم اطلاعات ورود و هم محتوای فایل). 

خبر خوب این است که بیشتر اتصالات FTP اتصالات SFTP را نیز پشتیبانی می کنند. درضمن وقتی که از کلاینت FTP استفاده می کنید روش کار FTP و SFTP کاملاٌ مشابه است. تنها تفاوت این است که به جای FTP شما SFTP را انتخاب می کنید. 

با کانال تلگرام فیسیت همراه باشید

منبع خبر: makeuseof

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر